Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Däck för banåka
Lite r-däcks funderingar
1035 besök totalt
RS 1800
Göteborg
Här sen Feb 2003

Trådstartare
Lite r-däcks funderingar

Börjar bli dags att beställa r-däck till mercan. Har fyra sprillans nya Speedline-fälgar som jag tänkt att använda. Dessa är 17x7.5".

Fram är det tajt i hjulhusen vid stora rattuslag. Därför tänkte jag köra 215/45-17". Bak är däremot hjulhusen omgjorda och det finns sjukt mycket plats. Här hade jag tänkt att köra 235/45-!7.

Rullomkretsen mellan de båda skiljer hela 2.8% mellan bak och fram. Har kollat i Toyos lista för r888, och 235/45 skall gå att göra från 7.5"

Någon som ser någgra problem med denna kombination. Har gått igenom en del trådar och vissa verkar tycka att r888 gärna vill ha en lite bredare fälg

Lite info:
ca 1300 kg, bakhjulsdrift, runt 270 kusar. HR Motorsportchassi

Andreas Millbro
Stockholm
Här sen Dec 2002

Jag kör 205/50 fram och 195/50 bak på 7" fälg dvs rullomkretsen skiljer 1.6%. Är egentligen bara när man har fälgarna liggandes bredvid varandra som man ser skillnad på diametern.

Är fälgbredden inom rekommendationen ifrån tillverkaren så fungerar det. Visst kan man få lite fördelar slitage och greppmässigt med en bredare fälg, men du kan ju börja med att köra på de fälgarna du har. Man får väga nyttan med bredare fälg mot kostnaden.

Det viktiga är ju att ha så breda däck som möjligt som får plats i hjulhusen och som ger dig rätt balans med den viktfördelning och chassiet du har.

Eddie Varvstopp
Kävlinge
Här sen Nov 2002

Njaee skulle jag vilja säga om du skall köra aktivt. Mina erfarenheter från 15" är att 225 Toyo 888 inte trivs på 7", toyo slitningen är ganska markant. 225 på 8" fungerar riktigt bra däremot. Så 215 på 7,5" låter för mig rimligt men inte 235 där hade jag sagt 9".

Synd att du inte kan köra bredare .

RS 1800
Göteborg
Här sen Feb 2003

Trådstartare
Mm, tack för inputen. Då kanske det blir att köra 225 bak för att testa, det är ju ändå 7.5 som Toyo rekommenderar för 225/45.

firefish
Stockholm
Här sen Apr 2009

Namndispens
Namndispens

Vad jag har hört om just R888 är att de inte gillar för smala fälgar och att man får ut mer av däcket både i form av grepp och livslängd om man tar ett lite smalare däck. R888 trivs alltså bäst med en aningens tyskstuk. Detta enligt Nelzon på TWS.

Porsche 968 CS
Citera
Däck för banåka
Lite r-däcks funderingar
1035 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande