| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Bygga sig en egen bromsvåg?
|
1 besök senaste veckan (12878 totalt) |
|
Hej, Har klurat lite på om det skulle vara möjligt att bygga sig en egen bromsvåg, men har kommit fram till att alla enkla sätt inte är bra, tex reduceringsventil och liknande. Så undrar om nån vet hur man bygger sig en justerbar bromsvåg liknande vad som används inom racing med bara en ratt i kupén att vrida på eller om nån vet principen bakom ett sådant system? _________________ Torbjörn Nyberg |
||||
|
Mja, alltså, justeringen har inte så mycket med konstruktionen på bromsvågen att göra. Bromsvågen i sig är ganska enkel i princip - och justeringen är bara en wire med ratt, så att man kan skruva utan att krypa på golvet med verktyg.
Letade runt efter bilder, men hittade ingen komplett lösning. Här är iaf en på heralues Seven, utan justeringsratt:
Tänk dig att man fäster en wire i ena änden på den gängade stången mellan huvudcylindrarna, och så drar man den till en ratt på instrumentbrädan. _________________ David Olofson olofson.net Banredskap: Westfield V6 - 2014: Nya däck, ny motor, ny låda! Följebil: BMW 530i E61 M |
||||
|
Re:
Precis! Man får ju besiktiga med låsmuttrar, och montera dit justeringsdelen när man ska köra bana. om man sedan orkar montera bort den när man ska åka hem...
_________________ David Olofson olofson.net Banredskap: Westfield V6 - 2014: Nya däck, ny motor, ny låda! Följebil: BMW 530i E61 M |
||||
|
Smart lösning, dock så kräver ju detta att man har två separata bromsservon. Det jag funderade över var om det gick att bygga nån form at bromsvåg med orginal bromsservo och pedalställ på en E36, men jag antar att svaret är nej på de då?
_________________ Torbjörn Nyberg |
||||
|
Du sätter vågen på "andra sidan" servot på nåt sånt här vis:
Två enkla huyvudcylindrar av den här typen:
eller med integrerad behållare:
Skruva loss din befintliga huvudcylinder från servot och ersätt med ovanstående paket. Tjolahopp, klart. _________________ Ove Sponton Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig. No turbos, no superchargers. Just pure electricity. |
||||
|
Re:
Den där såg ju smidigare ut än sellholms... Var tjöper man en sådan måntro? |
||||
|
Problemet med den lösningen är ju att man har kvar broms servot vilket man inte behöver ha när man kör bromsvåg. Går ju såklart att koppla bort vaccum anslutningen för att bli av med servoverkan men bromsservot väger ju fortfarande nått kg i onödan isf.
Men det ser ut att vara en riktigt smidig lösning. Går själv i bromsvågs tankar då jag måste reducera så mycket till bakbromsarna att jag har en lite tungtrampad pedal. _________________ Renault 5 GTE -88 |
||||
|
Det finns väl ingen koppling mellan behovet av servo och om balansen mellan fram/bak är statisk med hjälp av areaförhållanden eller justerbar med en våg. Servot står för en bromskraftsförstärkning och vågen för en fördelning.
Bilderna jag majlade är stulna från http://www.demon-tweeks.co.uk/ Vill man ha bromsvåg, köra utan servo men behålla befintligt pedalställ så ska du ha nåt liknande istället:
Skruvas fast istället för servot genom torpeden, stötstången från befintligt pedalställ kopplas till vågen istället för in i servoburken. _________________ Ove Sponton Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig. No turbos, no superchargers. Just pure electricity. |
||||
|
Re:
Egentligen inte, menar mest att man normalt brukar bestämma storleken på cylindrarna så man slipper att ha bromsservo. Den där lösningen bygger en del in i motorrummet också men är säkert trevlig om man vill behålla servoverkan. Var inte direkt billig den där varianten... Dock känns den ganska enkel att bygga själv. http://www.demon-tweeks.co.uk/Motors _________________ Renault 5 GTE -88 |
||||
|
Re:
Varför tror du Demon Tweeks går under smeknamnet Demon Thieves?
Betydligt bättre priser hos http://www.rallydesign.co.uk/ , men mindre sortiment. _________________ Ove Sponton Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig. No turbos, no superchargers. Just pure electricity. |
||||
|
Re:
Har hittat en annan butik som säljer ungefär samma produkt till ett lägre pris, då ingår även huvudbromscylindrar vilket det inte gör hos Demon Thieves. http://www.compbrake.co.uk/Pedal-Box Någon som har hört något om den firman? _________________ Renault 5 GTE -88 |
||||
|
väcker en gammal tråd till liv igen
Tyvärr kan jag inte uttala mig om firman du länkat till Andreas, utan min fråga gäller istället storleken på cylinder. Går i banorna att bygga en egen jigg för cylindrar för att fortfarande kunna använda servot, smidigast så. Tanken är att där sätta 2 cylindrar, en för fram & en för bak-kretsen. So far so good, MEN storleken på cylinder blir jag inte klok på. Jag har räknat lite på storleken via ett excelformulär jag fått tag på & får fram allt ifrån 0.625 till 0.75 Enligt sista värdena jag lagt in så får jag 0.625 fram & en 0.70 bak. Bromsok & övriga detaljer är Audi S2 original, så inga "maffinga" saker så sätt. JAg går ändå i tankarna att beställa även storlek 0.75 i fall att... Några tips från er som kör med bromsvåg? Vad kör ni själva med & till vad? Tacksam för all hjälp. _________________ B "barre" Mårtensson Audi urquattro -85 Audi 80 GTE quattro -86 _______________________ SLC Kalmar, ORM AB, Astanders Eng, Kalmar Bläster & lack |
||||
|
Ser ingen mening med att ha bromsvåg om man fortfarnade ska använda servo.
grejer försvinner lite med att man får bättre känsla om servot ändå dödar allt vad känsla heter. skulle bara kört med en reducer spak till bak oken då _________________ Sebastian Steiner Vw golf Mk5 cup Vombsmotorsport |
||||
|
Man ska veta att bromservo kan ställa till stora problem vid bankörning.
Tex har man dåligt med vacum när man åkt fullt en stund....när man sedan bromsar med för lite vacum, går det åt en viss kraft i pedalen för att bromsa bilen. När sedan motorvarvet sjunker, ökar vacumet och man får mer bromsverkan vid samma pedalläge. Pedalen är alltså för långt nertryckt....och det är då man upplever att man tappar känslan. Dessutom är många servon sega att släppa trycket, när man kliver av pedalen och bromsarna hänger kvar ett ögonblick..fast man släppt pedalen _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||
Gör jag redan i dagsläget & såvida inte handbromsen ställer till allt he_vete som fortfarande spökar så åker jag på att bygga om systemet. Istället för att då "testa" sig fram med andra komponenter fram & tillbaka så blir det bromsvåg. De nackdelar ni beskriver med att ha kvar servot skulle inte skilja något mot hur bromsarna känns i dagsläget. Ibland är den ganska stum & ibland så har jag "servo". Med reducerventilen i 4e eller 5e läget (inte sista iaf) så gav jag mig ut & kände bättre fördelning fram/bak. Eller ja, bakänden kom inte farande när jag bromsade iaf. Vid test av launch control så fastnade handbromsen något & så fort jag bromsade med forbromsen så kom arslet farande igen..... Så tanke på att bygga om till bromsvåg & få bättre justermån känns som ett bra mycket vettigare alternativ... Jo givetvis ska jag åtgärda handbromsproblemen FÖRST & testa igen...& igen...& igen...men om beslutet tas för att övergå till våg så är jag öppen för alla tips jag kan få. Idén med att ha servon är just för att inte ha en "stum" känsla i pedalen (har en möjlig lösning på mitt servoproblem) Nu har jag ingen erfarenhet av att köra bil med våg, men iom att man tar bort servon så blir väl bromsen "stum"
Givetvis har jag tänkt på att skippa även servot & då kan jag, utan problem, häkta fast våg & jigg mot torpeden De flesta av er har mer erfarenhet av bromsvåg än jag har så fortsätt med tipsen, dom är uppskattade & noterade Storlek på cylindrar då? För att kunna få så bra justermån som möjligt, vad bör jag välja? Eller ska jag ta hem 0,625, 0,7 & 0,75 & testa...? Kolvdiameter i oken är som följer: Fram - 45mm & 40 mm Bak - 38 mm tack på förhand _________________ B "barre" Mårtensson Audi urquattro -85 Audi 80 GTE quattro -86 _______________________ SLC Kalmar, ORM AB, Astanders Eng, Kalmar Bläster & lack |
||||
|
Re:
Just vågen har väl ingen betydelse där - men att pedalen blir stum är väl snarast önskvärt...! Det är ju bl a därför man vill ha bort så mycket som möjligt av allt flex i bromsok och slangar. Grejen är ju att det är lättare att finreglera kraft än position rent motoriskt, och man får även snabbare respons med mindre rörelser. Dessutom ger en större kraft (inom rimliga gränser) högre "upplösning", så det är ingen fördel med överdrivet starka servon. _________________ David Olofson olofson.net Banredskap: Westfield V6 - 2014: Nya däck, ny motor, ny låda! Följebil: BMW 530i E61 M |
||||
|
olofson....jo jag hänger med på det du skrivit & håller med
om man får till servot ordentligt så borde man ju, med mindre kraft, kunna hitta lite bättre fis-bromsar-läge för vardagskörning, stadstrafik osv..??...fast det kanske kommer med tiden när man väl vant sig att köra bromsvåg.... Bara jag inte glömmer bort att jag sen byter bil & bromsar lika kraftigt med min äckliga brukis, för då får jag besök bakifrån...INTE önskvärt
_________________ B "barre" Mårtensson Audi urquattro -85 Audi 80 GTE quattro -86 _______________________ SLC Kalmar, ORM AB, Astanders Eng, Kalmar Bläster & lack |
||||
|
Det blir ju som att köra olika sorters fordon. Jag kör ju standardbil med monsterservo på allt och svänghjul på två ton, Westfield utan några servon alls och aluminiumsvänghjul, ibland simulator med H-spak och tre pedaler och ibland med två pedaler (en fot på varje) och paddlar. Man lär sig snart att ställa om efter vad man kör för tillfället.
Sedan får man ju tänka på att i en seriös bil med R-däck så räcker det att bromsa "snällt" (jämfört med vad man gör på banan) för att svenson med standardavstånd bakom inte ska ha en chans att få stopp i tid... När man sitter i en bra stol i en bil med seriöst chassi så är det lätt att glömma bort hur stora krafterna egentligen är. _________________ David Olofson olofson.net Banredskap: Westfield V6 - 2014: Nya däck, ny motor, ny låda! Följebil: BMW 530i E61 M |
||||
![]() |
Skruva banåkabil
|
1 besök senaste veckan (12878 totalt) |