Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
3586 besök totalt |
Man köper själva slang kopplingen i standard storlekar tex. AN6, 8, 10 mfl.. som följer grovleken på slangen. Sen köper man adapter nipplar för att få den rätta gängen man vill ha. Och dom finns i dom flesta standard MM gäng tex, M10, M12 M14 mfl. Finns även slangkopplingar med gänga så man inte behöver adapter...
och det finns en uppsjö av tillverkare, Russell, Goodridge, Aeroquip, Earl's, finns säkert fler.. Goodrigde har en ganska bra katalog i PDF fomat med hela utbudet.. http://www.goodridge.net/ |
||
Det är lite märkligt det här, hela industrin har för länge sedan gått ifrån skruvade slanghylsor och använder presshylsor istället för att det är säkrare. Bara lantbrukare och racingfolk som använder det fortfarande
![]() ![]() _________________ Pär Hylander |
||
Nääe...det är inte så märkligt eftersom man är ganska mycket flexiblare med skruvkopplingar, om man inte råckar ha en "pressapparat" ståendes på arbetsbänken. Själv tycker jag att det blir tillräckligt många vändor till hydrauliksnubbarna... ![]() Sa jag att de väger under en tredjedel av vad en presskoppling gör?... ![]() _________________ Karl Brag |
||
Samt att flygindustrin har andvänt dessa sedan urmines tider och lär så forsätta...
Fast då är de också limmade, om limmet släpper så är det ej flyg kvalite längre ![]() ![]() ![]() //Niklas _________________ Niklas Ellström "ELLracing" Mustang Gt S300SX-E372 |
||
[quote="PCR"]
Jo, ang slangpress kan jag förstå. Skiljer det faktor 3 i vikt så har du nog inte jämfört samma tryckklasser. Är det samma tryckklasser så är snarare presskopplingen lite lättare eftersom den inte behöver ha gods för gänga ![]() _________________ Pär Hylander |
||
ojojojoj...
Stenåldern ju... Nu är det "Wiggins"-kopplingar som gäller. ![]() ![]() http://www.adelwiggins.com/ProdDtl.cfm?pid=140 EDIT: Även inom flyget. |
||
I flygindustrin är det t.o.m. förbjudet med presshylsor p.g.a. att deras sammanfogning inte anses som tillräckligt säker, varför vet jag inte??? Sedan limmar man ju de i flygindustrin som någon sade. Det finns ju några flygtekniker hör på forumet, de kanske kan klargöra detta. _________________ Christian Merheim ![]() - There are places were only a racecar can take you - |
||
Eftersom jag snubblat in på oförstörande provning av flygtekniska saker nån gång vågar jag mig på en gissning. Jag gissar att det troligen inte har att göra med prylen, utan att det kanske har att göra med hur lätt det är att göra fel - det är ibland såna saker som styr också. _________________ mvh Micha3l Bl1x Porsche 911 |
||
Jag tycker att det är ganska smidigt med skruvhylsorn pga att man kan göra det hemma i garaget..
Har använt en hel del sånna kopplingar till soppa systemet och är helt klart nöjd med funktionen.. nackdelen är priset men blir klart billigare å köpa direkt från usa... Sen blir det snyggt oxå men oavsett om det är skruv eller press anslutningar... |
||
Siffran tre var väl lite mellan tummen och pekfingret... ![]() Men finns det verkligen presskopplingar i lätt och fin alu?? En annan fördel för skruvkopplingar av "racingmodell" är att de är ganska kompakta vilket inte är fel i ett inte helt obegränsat racerbilsutrymme... _________________ Karl Brag |
||
Vet faktiskt inte om det finns i alu, men det finns mkt lättare i stål som inte är för högtryck (alltså 300-700 bar....) som är mkt lättare än högtrycksvarianterna. Faktiskt blir dessa betydligt mer slimmade än skruvhylsor eftersom dom inte behöver ngn gänga, säg slangdiametern plus 1 - 2 mm. Finns ju dessutom med alla möjliga sorters anslutningsgängor och i diverse olika vinklar, 0, 30, 45 och 90 graders, kanske även med ännu mer böj.
Självklart är skruvhylsorna mer fältmässiga! Men presshylsor för lågtryck kan man använda handjagad slangpress till, ser ut som en stor blocknyckel/skiftnyckel ungefär. Hade varit fullt rimligt för serösa raceteams att ha med i racebussen. Edit: en länk http://www.hydroscand.com/mac/produc _________________ Pär Hylander |
||
var köper man dem då? ![]() tvivlar på att Amab i malmö har dem... ![]() |
||
Finns de där presshylsorna för lågtryck med millimeter gänga ? Jag var på hiflex och frågade, men den kunde inte fixa till mig.. _________________ ![]() |
||
Hydroscand finns i bla i Malmö och Eslöv, dom kan fixa den manuella pressen (som antagligen ändå kostar flera tusenlappar om jag får gissa).
Även hylsor och nipplar för lågtryck har hydroscand (en sådan kopppling består av en nippel som sticks in i slangen, i andra änden av den har man oftast en gänga, tex metrisk eller rörgänga, över slang och nipplen trär man presshylsan och pressar fast den och nipplen.) Hittar man på följande länk på sidan 159-161 http://www.hydroscand.se/sweden/prod _________________ Pär Hylander |
||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
3586 besök totalt |