Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Alu kopplingar för metallomspunnen slang
3586 besök totalt
bmwsson

Här sen Jan 2003
Inlägg: 1043


Trådstartare
Alu kopplingar för metallomspunnen slang

Dom brukar vara röd/blå, ni vet säkert vad jag menare. Finns dom i mm?

_________________
bmw bmwsson
Citera
Johan M
Umeå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 110



Man köper själva slang kopplingen i standard storlekar tex. AN6, 8, 10 mfl.. som följer grovleken på slangen. Sen köper man adapter nipplar för att få den rätta gängen man vill ha. Och dom finns i dom flesta standard MM gäng tex, M10, M12 M14 mfl. Finns även slangkopplingar med gänga så man inte behöver adapter...

och det finns en uppsjö av tillverkare, Russell, Goodridge, Aeroquip, Earl's, finns säkert fler.. Goodrigde har en ganska bra katalog i PDF fomat med hela utbudet..

http://www.goodridge.net/

_________________
/Johan Marquardt
www.snarskogensmek.se
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



Det är lite märkligt det här, hela industrin har för länge sedan gått ifrån skruvade slanghylsor och använder presshylsor istället för att det är säkrare. Bara lantbrukare och racingfolk som använder det fortfarande . I racingkretsar har man "utvecklat" skruvhylsan genom att begåva den med tex röd eller blå färg

_________________
Pär Hylander
Citera
Karl B.
Täby
Här sen Dec 2002
Inlägg: 985



Pär Hylander skrev:
Det är lite märkligt det här, hela industrin har för länge sedan gått ifrån skruvade slanghylsor och använder presshylsor istället för att det är säkrare. Bara lantbrukare och racingfolk som använder det fortfarande . I racingkretsar har man "utvecklat" skruvhylsan genom att begåva den med tex röd eller blå färg


Nääe...det är inte så märkligt eftersom man är ganska mycket flexiblare med skruvkopplingar, om man inte råckar ha en "pressapparat" ståendes på arbetsbänken. Själv tycker jag att det blir tillräckligt många vändor till hydrauliksnubbarna...

Sa jag att de väger under en tredjedel av vad en presskoppling gör?...

_________________
Karl Brag
Citera
925T
Linköping
Här sen Apr 2003
Inlägg: 112



Samt att flygindustrin har andvänt dessa sedan urmines tider och lär så forsätta...


Fast då är de också limmade, om limmet släpper så är det ej flyg kvalite längre

//Niklas

_________________
Niklas Ellström
"ELLracing"

Mustang Gt S300SX-E372
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



[quote="PCR"]
Pär Hylander skrev:

Nääe...det är inte så märkligt eftersom man är ganska mycket flexiblare med skruvkopplingar, om man inte råckar ha en "pressapparat" ståendes på arbetsbänken. Själv tycker jag att det blir tillräckligt många vändor till hydrauliksnubbarna...

Sa jag att de väger under en tredjedel av vad en presskoppling gör?...


Jo, ang slangpress kan jag förstå.

Skiljer det faktor 3 i vikt så har du nog inte jämfört samma tryckklasser. Är det samma tryckklasser så är snarare presskopplingen lite lättare eftersom den inte behöver ha gods för gänga

_________________
Pär Hylander
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



ojojojoj...

Stenåldern ju...

Nu är det "Wiggins"-kopplingar som gäller.

http://www.adelwiggins.com/ProdDtl.cfm?pid=140

EDIT: Även inom flyget.

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
porschedriver
Malmö
Här sen Maj 2003
Inlägg: 2217



Pär Hylander skrev:
Det är lite märkligt det här, hela industrin har för länge sedan gått ifrån skruvade slanghylsor och använder presshylsor istället för att det är säkrare. Bara lantbrukare och racingfolk som använder det fortfarande . I racingkretsar har man "utvecklat" skruvhylsan genom att begåva den med tex röd eller blå färg


I flygindustrin är det t.o.m. förbjudet med presshylsor p.g.a. att deras sammanfogning inte anses som tillräckligt säker, varför vet jag inte??? Sedan limmar man ju de i flygindustrin som någon sade.

Det finns ju några flygtekniker hör på forumet, de kanske kan klargöra detta.

_________________
Christian Merheim

- There are places were only a racecar can take you -
Citera
Westfield
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4339



porschedriver skrev:

I flygindustrin är det t.o.m. förbjudet med presshylsor p.g.a. att deras sammanfogning inte anses som tillräckligt säker, varför vet jag inte??? Sedan limmar man ju de i flygindustrin som någon sade.


Eftersom jag snubblat in på oförstörande provning av flygtekniska saker nån gång vågar jag mig på en gissning. Jag gissar att det troligen inte har att göra med prylen, utan att det kanske har att göra med hur lätt det är att göra fel - det är ibland såna saker som styr också.

_________________
mvh Micha3l Bl1x
Porsche 911
Citera
Johan M
Umeå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 110



Jag tycker att det är ganska smidigt med skruvhylsorn pga att man kan göra det hemma i garaget..
Har använt en hel del sånna kopplingar till soppa systemet och är helt klart nöjd med funktionen.. nackdelen är priset men blir klart billigare å köpa direkt från usa...

Sen blir det snyggt oxå men oavsett om det är skruv eller press anslutningar...

_________________
/Johan Marquardt
www.snarskogensmek.se
Citera
Karl B.
Täby
Här sen Dec 2002
Inlägg: 985



Pär Hylander skrev:
Jo, ang slangpress kan jag förstå.

Skiljer det faktor 3 i vikt så har du nog inte jämfört samma tryckklasser. Är det samma tryckklasser så är snarare presskopplingen lite lättare eftersom den inte behöver ha gods för gänga


Siffran tre var väl lite mellan tummen och pekfingret...

Men finns det verkligen presskopplingar i lätt och fin alu??

En annan fördel för skruvkopplingar av "racingmodell" är att de är ganska kompakta vilket inte är fel i ett inte helt obegränsat racerbilsutrymme...

_________________
Karl Brag
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



Vet faktiskt inte om det finns i alu, men det finns mkt lättare i stål som inte är för högtryck (alltså 300-700 bar....) som är mkt lättare än högtrycksvarianterna. Faktiskt blir dessa betydligt mer slimmade än skruvhylsor eftersom dom inte behöver ngn gänga, säg slangdiametern plus 1 - 2 mm. Finns ju dessutom med alla möjliga sorters anslutningsgängor och i diverse olika vinklar, 0, 30, 45 och 90 graders, kanske även med ännu mer böj.

Självklart är skruvhylsorna mer fältmässiga! Men presshylsor för lågtryck kan man använda handjagad slangpress till, ser ut som en stor blocknyckel/skiftnyckel ungefär. Hade varit fullt rimligt för serösa raceteams att ha med i racebussen.


Edit: en länk http://www.hydroscand.com/mac/products/swage/portable/low.pdf

_________________
Pär Hylander
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 13281



Pär Hylander skrev:
Vet faktiskt inte om det finns i alu, men det finns mkt lättare i stål som inte är för högtryck (alltså 300-700 bar....) som är mkt lättare än högtrycksvarianterna. Faktiskt blir dessa betydligt mer slimmade än skruvhylsor eftersom dom inte behöver ngn gänga, säg slangdiametern plus 1 - 2 mm. Finns ju dessutom med alla möjliga sorters anslutningsgängor och i diverse olika vinklar, 0, 30, 45 och 90 graders, kanske även med ännu mer böj.

Självklart är skruvhylsorna mer fältmässiga! Men presshylsor för lågtryck kan man använda handjagad slangpress till, ser ut som en stor blocknyckel/skiftnyckel ungefär. Hade varit fullt rimligt för serösa raceteams att ha med i racebussen.


Edit: en länk http://www.hydroscand.com/mac/products/swage/portable/low.pdf


var köper man dem då?
tvivlar på att Amab i malmö har dem...
Citera
Johan_W
MellanSverige
Här sen Jun 2003
Inlägg: 707



Pär Hylander skrev:
Vet faktiskt inte om det finns i alu, men det finns mkt lättare i stål som inte är för högtryck (alltså 300-700 bar....) som är mkt lättare än högtrycksvarianterna. Faktiskt blir dessa betydligt mer slimmade än skruvhylsor eftersom dom inte behöver ngn gänga, säg slangdiametern plus 1 - 2 mm. Finns ju dessutom med alla möjliga sorters anslutningsgängor och i diverse olika vinklar, 0, 30, 45 och 90 graders, kanske även med ännu mer böj.

Självklart är skruvhylsorna mer fältmässiga! Men presshylsor för lågtryck kan man använda handjagad slangpress till, ser ut som en stor blocknyckel/skiftnyckel ungefär. Hade varit fullt rimligt för serösa raceteams att ha med i racebussen.


Edit: en länk http://www.hydroscand.com/mac/products/swage/portable/low.pdf


Finns de där presshylsorna för lågtryck med millimeter gänga ? Jag var på hiflex och frågade, men den kunde inte fixa till mig..

_________________
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



Hydroscand finns i bla i Malmö och Eslöv, dom kan fixa den manuella pressen (som antagligen ändå kostar flera tusenlappar om jag får gissa).

Även hylsor och nipplar för lågtryck har hydroscand (en sådan kopppling består av en nippel som sticks in i slangen, i andra änden av den har man oftast en gänga, tex metrisk eller rörgänga, över slang och nipplen trär man presshylsan och pressar fast den och nipplen.) Hittar man på följande länk på sidan 159-161 http://www.hydroscand.se/sweden/products/pbooks/prisbok/500-industri-b . . . .

_________________
Pär Hylander
Citera
Allmänt banåkaforum
Alu kopplingar för metallomspunnen slang
3586 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande