| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Allmänt banåkaforum
Köpråd: BMW 1 M Coupe eller Audi RS 3?
|
1, 2, 3 >> 5 besök senaste veckan (16003 totalt) |
|
Köpråd: BMW 1 M Coupe eller Audi RS 3?
Jag står inför valet mellan två troligen fantastiska bilar och skulle uppskatta lite råd. Kanske det blir så att jag inte får ihop någon av affärerna men jag hoppas fortfarande...
Några förutsättningar: - Det är endast aktuellt med en helt ny bil - Utrymme är inte relevant - Praktiska faktorer har mycket liten betydelse - Gärna tyskt, däremot spelar det ingen som helst roll om det är en BMW eller Audi - Användningsområdet är närapå uteslutande livsnjutning på småvägar sommartid - Jag har inget behov av att det ska synas att jag har en fin bil, snarare tvärt om - Bilarna är närpå exakt lika dyra, däremot kan jag nog få loss Audin till något bättre pris - Jag har antagit att ägandekostnaden i övrigt är ungefär densamma - rätt eller fel? Vad jag gillar med BMW:n oavsett allt snack om att det inte är en riktig M-motor i den (jag bryr mig inte så mycket) tror jag att det är den roligare av de två. Jag uppskattar helt enkelt det gamla hederliga i en manuel bakhjulsdriven bil. Ibland tycker jag att stylingen är överdriven men många gånger (särskilt i svart) så ser den bara gudomlig ut. Ett litet minus är att en svart BMW (gillar varken orange eller vitt) lätt blir mer kebab än jag (ursäkta det mindre pk i det). Vad jag gillar med Audi:n Ljudet, ljudet och ljudet. Den är väldigt diskret om man väljer bort avvikande färg på spoilers och backspeglar. Förmodligen kör jag fortare med hjälp av DSG-låda och fyrhjulsdrift, men har jag roligare?! Jag inser själv risken för att detta blir en mindre seriös tråd med mycket löst tyckande men hoppas ändå att vi håller en högre nivå än på andra forum. Kort sagt - Hur hade du gjort och varför? _________________ Johan Syrén |
||||||||
|
Re: Köpråd: BMW 1 M Coupe eller Audi RS 3?
Två så skojsiga bilar och inte köra banträffar _________________ Magnus Thomé
|
||||||||
|
DSG är ju snabbt och bra på många vis, men det förtar rätt mycket av körglädjen och kommunikationen med bilen. För enbart skojkörning skulle jag personligen valt manuell (Dock kommer min nästa bruksis med största sannolikhet bli en "prestandabil" med dsg. Vardag är en sak och buskörning enbart är en annan), men sen är det ju sjukt många fler parametrar som gör bilar roliga. Provkör båda och ta dom samlade intrycken för att göra beslutet. Siffror är ju en grej men allmänt intryck och känsla är ju det viktigaste och mest individuellt.
_________________ Cédric Nyberg Porsche 924 Turbo Toyota GT86 Formel Vee Veemax MKIVB 1970 www.instagram.com/garagecedric/ |
||||||||
|
Re: Köpråd: BMW 1 M Coupe eller Audi RS 3?
Notera att jag skrev "närapå"... Efter ett par år som passiv medlem här på rejsa är det väl rimligt att anta att även jag trillar dit när jag väl fått min efterlängtade bil (vilken det nu blir...).
_________________ Johan Syrén |
||||||||
|
Re:
Det är precis så jag resonerar just nu... Effektivt är inte nödvändigtvis roligast. Tyvärr erbjuds inte RS 3:an som manuell och provkörningsmöjligheterna är som det ser ut nu begränsade. (Jag har inte lyckats få besked på när demoex blir tillgängliga). Jag ska se till att prova såväl TTRS och 135i i brist på annat för att få en känsla för vad drivlinorna har att erbjuda. _________________ Johan Syrén |
||||||||
|
Re: Köpråd: BMW 1 M Coupe eller Audi RS 3?
Puuuuuuhhhh Ur banträffsarrangörshänseende så spelar det ju ingen roll vilken du väljer, det blir exakt samma banträffar som finns att åka på tack vare samarbetet mellan BMWSC och Audi CS Ska du köra även vintertid så kan ju Audin ha en pluspoäng. (Tyvärr) är nog båda bilarna trim- och uppgraderingsvänliga."Tyvärr" pga uppgraderingsjävulen inte är att leka med... Jag vet att motorn i 335 blir väldigt väldigt trevlig med enkla medel. Nu tänker jag mycket i termerna slalom, banträffar, Nürburgring och så, och jag skulle tro att de två bilarna är ganska olika i hur man kör optimalt med dem och att det nog är mycket en smaksak vilken man gillar mest då? Svårt att köpa utan provkörning IMHo. Även om båda garanterat är väldigt trevliga och egentligen kan köpas lite i blindo? Förutom att på bana så kan de bli väldigt mycket mer olika varandra i "körstil" än på en kurvig 70-väg. Gu va jag svamlar
_________________ Magnus Thomé
|
||||||||
|
Är TTRS och 135i borde väl vara väldigt nära M1 coupen och RS3an väl? RS3 och TTRS borde i vart fall ha mycke gemensamt tycker jag.
Personligen (även om jag verkligen gillar Audis bilar) tror jag som du att BMW'n kommer bjuda på mer körglädje så länge den har ett antisladd som faktiskt går koppla ur! om inte är det nog hugget som stucket vilken som är roligare då ingen kommer gå åka på häng med Även om Audin pga dess effekt säkert går sladda med också med antispinn urkopplat, men det är långt från samma sak...
Det plus Audin har är ju att den kommer skotta iväg ordentligt oavsett underlag medan BMW'n på grus eller sandig asfalt t ex troligen kommer vilja spinna loss eller strypa motorn pga antispin. Jag hade fram till i höstas en Audi Quattro sen 2 år tillbaka. Helt underbar! Att i vilket läge som helst, på vilket underlag som helst kunna stämpla plattan och schabraket bara drar iväg var alltid lika kul! Det enda jag saknade var möjligheten att sladda då jag kände för det, även om det till viss del vägdes upp av det där med att kunna ge fullt när som helst och bilen bara drog iväg
Jag har också hört mycke på sistone om kvaliten på BMW's nyare bilar. Knarrande inredningar som inte sitter ihop ordentligt, överlag sämre kvalitetskänsla osv främst på insidan då. Audis bilar har jag bara hört samma sak som dom senaste 5-7 åren att kvalitetskänslan är bra och att dom sitter ihop ordentligt! Huruvida det ligger nån sanning i det kan jag inte uttala mig om då jag inte kört nån nyare Audi eller BMW personligen. Då man bara provsitter tycker jag båda verkar välbyggda och jag skulle säkert trivas i båda två! Men det kan ju vara nått att tänkta på då du provkör och granska lite närmare. Att upptäcka efter 2 månader att ens alldeles nya bil för flera hundra tusen känns halvkasst ihopskruvad kan inte vara kul!
och som sagt, om du planerar att köra även vintertid med bilen så är Quattron helt klart att föredra! Utan tvekan! _________________ I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet. Audi V8 -91 med RS4 drivlina. https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/ Regards, Johan Eriksson. |
||||||||
|
jag har provkört både audi och bmw hyffsat nyligen (mindre sportiga motorer i dock). Tyvärr är det så att man inte kan få allt här i världen, bmw:s inredning tycker jag personligen känns billiga, mycket hårdplast som får min clio att verka påkostad. Audi ligger långt före på den punkten tyvärr. Så det är verkligen inte ett lätt val..
_________________ Cédric Nyberg Porsche 924 Turbo Toyota GT86 Formel Vee Veemax MKIVB 1970 www.instagram.com/garagecedric/ |
||||||||
|
Här är lite mer info som kanske kan ge vägledning:
http://www.rs6.com/showthread.php/22 Audi RS3 Likes - Engine and engine sound - Impressive economy and emissions for such a powerful car - New 7-speed S-Tronic auto gearbox - Sheer power of the thing - Interior quality - 0-100 kph understated - Handling balance - Grin factor Dislikes - Steering lacks feel - Firmness of the suspension - A3 near platform replacement date - Not available in USA - Price Lite video på Audi RS3 http://www.youtube.com/watch?v=y3PUu När det gäller DSG-låda och "underhållningsvärdet" kan jag ge följande input. När jag körde Audi A3 SB med 2.0 TDI + DSG så tyckte jag DSG-lådan var perfekt, även för aktiv körning. Testade en Golf GTI med DSG och körde bl.a. bana, och där fungerade det inte alls lika bra. Så jag tror det har med bil, applikation och programmering av lådan att göra. Man kan inte dra alla bilar över samma kam, för det är olikheter i setup. Själv älskar jag go-fast-lådor, härligt med detta man-machine-interface. När det fungerar alltså.
PS På tal om Golf, du har inte funderat på Golf R? _________________ Erik B Såld: Megane RS Cup 250 |
||||||||
|
Ang. DSG. Jag älskar ju SMG2-lådan i M3'an. Jag trodde jag skulle älska DSG minst lika mycket men jag körde en Golf R32 en heldag på Kinnekulle och lite på landsväg och till min mycket stora förvåning tyckte jag växellådan var charmlös och o-upphetsande. Dessutom gick den inte att ställa till 100% manuell, den automatväxlade alltid både upp och ner vid topp- och låg-varv samt kickdown-switchen i gaspedalen var det väldigt lätt att råka trycka ner av misstag. Den gick inte heller att få bort i manuellt läge. Hur det är i Audin har jag ingen aning om dock, men de är ju besläktade så det skulle jag kolla upp om jag var intressent på en sån.
_________________ Magnus Thomé
|
||||||||
|
Måste säga att det är två extrema bilar som verkligen inte är tråkiga!!!
Inte kört dom ännu, men har ju kört syskonbilarna (135 & TTRS) och ingen av dom går av för hackor direkt! Vi har ju en BMW 135 som demobil på firman (Stertman Motorsport AB) som vi kört med på Nürburg och en massa andra banor och samtidigt har jag då använt den som bruksbil! Så dom 2 135;or vi har haft har jag hunnit köra nästan 5000mil och jag älskar verkligen bilen! Den är sjukt snabb och väldigt underhållande, det som är en nackdel är väll kanske egenskaperna på vinterväg original, men efter att vi monterat diff på den så blev det en helt annan bil och nu är den mycket mer lättkörd, dock fortfarande långt ifrån en TTRS! Så som åretrunt bil så kanske RS3 kan vara en vinnare!? TTRS går ju att få väldigt bra fart på om man säger så, det är intercooler och avgassystemet som sätter lite begränsningar men det gör det även på 135, frågan är hur det ser ut på M1!? Tror inte man får tråkigt med någon av bilarna och det bästa Du kan göra är att börja testa deras systrar för att se hur Du känner när Du kör dom! Lycka till! mvh Jimmy Särås _________________ Jimmy Särås på Stertman Motorsport www.stertman.se Din Audi, Bentley, BMW, Cupra, Lamborghini, McLaren, Mini, Porsche, Seat, Skoda & Volkswagen specialist. |
||||||||
|
Wow - Tack för all input!
Provkörning av TTRS och 135i står högst på agendan - Tror det är det bästa sättet att bilda mig en egen uppfattning. Jag känner mig inte särskilt orolig för att BMW:ns inredningskvalitet skulle vara ett problem för mig. Har kört en hel del BMW de senaste åren och det duger för mig även om Audi är ett par snäpp vassare på just den punkten. Sammanfattningsvis kokar det ner till vilken drivlina man (jag) föredrar. Med förra vintern och denna i åtanke är det svårt att inte påverkas av klippet som Erik postade...
Cassius - På samtliga BMW av senare sort som jag kört har det gått bra att koppla ur anti-sladd och anti-spinn, bara man håller ned dcs-knappen tillräckligt länge. VW och Audi har trilskats en del just på den punkten. På Eriks klipp så ser det ju ut som att man kan koppla ur det mesta men jag får helt enkelt kolla upp detta! Magnus - Jag har också lite blandade erfarenheter av paddellådor och får helt enkelt fråga ut Audisäljaren hur det förhåller sig med kick-downs osv. Erik - Golf R finns givetvis med i tankarna som en fall back om jag inte får ihop det ekonomiskt. Den största fördelen med den är att jag då skulle ha råd att köra mer och det är ju faktiskt de som det handlar om i slutändan! Särås - M 1 Coupe har diffspärr redan från start vilket är en väsentlig skillnad från den annars (på pappret) ganska lika 135:an. Att sukta med trim redan nu är fan inte ok!
Jag lovar att hålla er uppdaterade med hur det går (räkna dock med att det kanske tar lite tid). Till dess är självfallet fler synpunkter välkomna! _________________ Johan Syrén |
||||||||
|
Skippa golf R, vi var ute och provade en sådan i höstas, inte alls värt pengarna, kändes för tung och seg. GTIn kändes bättre faktiskt, bortsett från start då Ren hade en uppenbar fördel med fyrhjulsdriften.
_________________ Cédric Nyberg Porsche 924 Turbo Toyota GT86 Formel Vee Veemax MKIVB 1970 www.instagram.com/garagecedric/ |
||||||||
|
Har inga åsikter om bilarna men tänkte bara på det här med ägarkostnaderna. Har du koll på om det troliga andrahandsvärdet är likvärdigt? Dessutom är det fri service på nyare BMW så ett bättre pris på Audin kanske ändå går jämt upp.
_________________ Mattias Hammer |
||||||||
|
Jag har inte testat någon RS-variant, bara provkört S3 och haft en A4 TS quattro. Har dock provkört ett gäng olika M-bilar. RS3 är garanterat snabb och "trygg" på vägen, men är den rolig? Sålde min A4 på grund av att den var så fruktansvärt tråkig att köra. Effekten (Bsr 260hk) var mer än tillräckligt på en bruksbil, men styrningen var död, S-line chassiet helt fel avstämt, ändlös understyrning m.m. Till och med 116d är roligare att köra.
Det kanske bara är jag som är ruskigt barnslig men det största argumentet att inte köpa Audin är 4-hjulsdriften, som inte har i närheten av samma bus-möjligheter.
_________________ Martin Viding Alfa 75 3,0 12v EVO Semirace Alfa 75 3.0 24v Racebil (under konstruktion) Alfa 156 2,5 v6 Sportwagon -00 BMW 116d -11 |
||||||||
|
Alla "problem" har sin lösning.
http://www.automotorsport.se/news/20 Går att åka rejält brett när man ställer den på max "race" mode.... Min röst är inte så svår att gissa kanske!? RS3 givet val, enkelt chippning skickar ju desutom upp effekten till 420 pållar. http://www.ace-competition.se/index. Så formeln lyder, RS3+Haldex uppgradering+chipning= rejäl busbil!
_________________
|
||||||||
|
Re:
Här har du imho svaret på frågan.
om det går att få Audin rätthjulsdriven så är den förstås ett alternativ.
Japp. Iaf om du skall ha bilen som sommarbil som då och då skall köra bana? Angående bankörning: Välkommen till www.bmwsc.com eller www.autolife.se/audiclubsport
Eller så köper man en M1 utan inbyggt "problem". Då behöver man inte köra bilen raka vägen från försäljaren till en verkstad utan kan köra raka vägen till banan.
ovan sagt om du nu skulle frestas av bankörning. Om det inte är din kopp te så är ju Audin en kanonbil.
_________________ Mvh/Micke Regnell
|
||||||||
|
För egen del så hade det nog kokat ner till att bilarna troligtvis ger sitt bästa med aningens olika körstilar. Och vilken körstil av de två passar och underhåller mig mest?
Sen kan man i oändligheten vrida och vända Tveklöst så är det ju två skitkul bilar, båda lär svara på trimdjävulen bra dessutom. Hua för plånboken. Båda ger dig tillgång till (exakt samma) skittrevliga banträffar Men en av bilarna är nog bättre än den andra på vintern. Om man nu skulle köra året runt med dem alltså. Jag gissar lite villt att BMW'n kan vara mer eftertraktad om några år eftersom den är lite unikare i BMW's utbud, Audi har i det här segmentet bättre kontinuitet och tätare mellan prestandamodellerna.
_________________ Magnus Thomé
|
||||||||
|
Re:
Blir nog bra oavsett, och diskutera vilken som är bäst kan vi nog göra i evighet. Är ju förresten det vi redan gör på alla träffar också...
_________________
|
||||||||
|
oj, gammal tråd...
Jag valde den bakhjulsdrivna varianten... så frågar du mig så är ju valet rätt enkelt... Lycka till med bilvalet, både är ju grymma på sitt sätt! _________________ Christian Hammer Westfield SEiW -07 BMW M4 CS -18 |
||||||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
Köpråd: BMW 1 M Coupe eller Audi RS 3?
|
1, 2, 3 >> 5 besök senaste veckan (16003 totalt) |
