Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Köpråd: BMW 1 M Coupe eller Audi RS 3?
1, 2, 3   >>
5 besök senaste veckan (16003 totalt)
Syrran
Stockholm
Här sen Sep 2004
Inlägg: 108


Trådstartare
Köpråd: BMW 1 M Coupe eller Audi RS 3?

Jag står inför valet mellan två troligen fantastiska bilar och skulle uppskatta lite råd. Kanske det blir så att jag inte får ihop någon av affärerna men jag hoppas fortfarande...

Några förutsättningar:
- Det är endast aktuellt med en helt ny bil
- Utrymme är inte relevant
- Praktiska faktorer har mycket liten betydelse
- Gärna tyskt, däremot spelar det ingen som helst roll om det är en BMW eller Audi
- Användningsområdet är närapå uteslutande livsnjutning på småvägar sommartid
- Jag har inget behov av att det ska synas att jag har en fin bil, snarare tvärt om
- Bilarna är närpå exakt lika dyra, däremot kan jag nog få loss Audin till något bättre pris
- Jag har antagit att ägandekostnaden i övrigt är ungefär densamma - rätt eller fel?

Vad jag gillar med BMW:n
oavsett allt snack om att det inte är en riktig M-motor i den (jag bryr mig inte så mycket) tror jag att det är den roligare av de två. Jag uppskattar helt enkelt det gamla hederliga i en manuel bakhjulsdriven bil. Ibland tycker jag att stylingen är överdriven men många gånger (särskilt i svart) så ser den bara gudomlig ut. Ett litet minus är att en svart BMW (gillar varken orange eller vitt) lätt blir mer kebab än jag (ursäkta det mindre pk i det).

Vad jag gillar med Audi:n
Ljudet, ljudet och ljudet. Den är väldigt diskret om man väljer bort avvikande färg på spoilers och backspeglar. Förmodligen kör jag fortare med hjälp av DSG-låda och fyrhjulsdrift, men har jag roligare?!

Jag inser själv risken för att detta blir en mindre seriös tråd med mycket löst tyckande men hoppas ändå att vi håller en högre nivå än på andra forum.


Kort sagt - Hur hade du gjort och varför?

_________________
Johan Syrén
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 42376

Forumägare
Forumägare

Re: Köpråd: BMW 1 M Coupe eller Audi RS 3?

Syrran skrev:
...
- Användningsområdet är närapå uteslutande livsnjutning på småvägar sommartid
...


Två så skojsiga bilar och inte köra banträffar

_________________
Magnus Thomé
Citera
Cédric
Uttran/Sthlm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3296



DSG är ju snabbt och bra på många vis, men det förtar rätt mycket av körglädjen och kommunikationen med bilen. För enbart skojkörning skulle jag personligen valt manuell (Dock kommer min nästa bruksis med största sannolikhet bli en "prestandabil" med dsg. Vardag är en sak och buskörning enbart är en annan), men sen är det ju sjukt många fler parametrar som gör bilar roliga. Provkör båda och ta dom samlade intrycken för att göra beslutet. Siffror är ju en grej men allmänt intryck och känsla är ju det viktigaste och mest individuellt.

_________________
Cédric Nyberg
Porsche 924 Turbo
Toyota GT86
Formel Vee Veemax MKIVB 1970
www.instagram.com/garagecedric/
Citera
Syrran
Stockholm
Här sen Sep 2004
Inlägg: 108


Trådstartare
Re: Köpråd: BMW 1 M Coupe eller Audi RS 3?

Magnus Thomé skrev:
Syrran skrev:
...
- Användningsområdet är närapå uteslutande livsnjutning på småvägar sommartid
...


Två så skojsiga bilar och inte köra banträffar


Notera att jag skrev "närapå"... Efter ett par år som passiv medlem här på rejsa är det väl rimligt att anta att även jag trillar dit när jag väl fått min efterlängtade bil (vilken det nu blir...).

_________________
Johan Syrén
Citera
Syrran
Stockholm
Här sen Sep 2004
Inlägg: 108


Trådstartare
Re:

Cédric skrev:
DSG är ju snabbt och bra på många vis, men det förtar rätt mycket av körglädjen och kommunikationen med bilen. För enbart skojkörning skulle jag personligen valt manuell (Dock kommer min nästa bruksis med största sannolikhet bli en "prestandabil" med dsg. Vardag är en sak och buskörning enbart är en annan), men sen är det ju sjukt många fler parametrar som gör bilar roliga. Provkör båda och ta dom samlade intrycken för att göra beslutet. Siffror är ju en grej men allmänt intryck och känsla är ju det viktigaste och mest individuellt.


Det är precis så jag resonerar just nu... Effektivt är inte nödvändigtvis roligast.

Tyvärr erbjuds inte RS 3:an som manuell och provkörningsmöjligheterna är som det ser ut nu begränsade. (Jag har inte lyckats få besked på när demoex blir tillgängliga). Jag ska se till att prova såväl TTRS och 135i i brist på annat för att få en känsla för vad drivlinorna har att erbjuda.

_________________
Johan Syrén
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 42376

Forumägare
Forumägare

Re: Köpråd: BMW 1 M Coupe eller Audi RS 3?

Syrran skrev:
Magnus Thomé skrev:
Syrran skrev:
...
- Användningsområdet är närapå uteslutande livsnjutning på småvägar sommartid
...


Två så skojsiga bilar och inte köra banträffar


Notera att jag skrev "närapå"... Efter ett par år som passiv medlem här på rejsa är det väl rimligt att anta att även jag trillar dit när jag väl fått min efterlängtade bil (vilken det nu blir...).


Puuuuuuhhhh thumbs up

Ur banträffsarrangörshänseende så spelar det ju ingen roll vilken du väljer, det blir exakt samma banträffar som finns att åka på tack vare samarbetet mellan BMWSC och Audi CS thumbs up

Ska du köra även vintertid så kan ju Audin ha en pluspoäng. (Tyvärr) är nog båda bilarna trim- och uppgraderingsvänliga."Tyvärr" pga uppgraderingsjävulen inte är att leka med... Jag vet att motorn i 335 blir väldigt väldigt trevlig med enkla medel.

Nu tänker jag mycket i termerna slalom, banträffar, Nürburgring och så, och jag skulle tro att de två bilarna är ganska olika i hur man kör optimalt med dem och att det nog är mycket en smaksak vilken man gillar mest då? Svårt att köpa utan provkörning IMHo. Även om båda garanterat är väldigt trevliga och egentligen kan köpas lite i blindo? Förutom att på bana så kan de bli väldigt mycket mer olika varandra i "körstil" än på en kurvig 70-väg.

Gu va jag svamlar

_________________
Magnus Thomé
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 3018



Är TTRS och 135i borde väl vara väldigt nära M1 coupen och RS3an väl? RS3 och TTRS borde i vart fall ha mycke gemensamt tycker jag.

Personligen (även om jag verkligen gillar Audis bilar) tror jag som du att BMW'n kommer bjuda på mer körglädje så länge den har ett antisladd som faktiskt går koppla ur! om inte är det nog hugget som stucket vilken som är roligare då ingen kommer gå åka på häng med Även om Audin pga dess effekt säkert går sladda med också med antispinn urkopplat, men det är långt från samma sak...

Det plus Audin har är ju att den kommer skotta iväg ordentligt oavsett underlag medan BMW'n på grus eller sandig asfalt t ex troligen kommer vilja spinna loss eller strypa motorn pga antispin. Jag hade fram till i höstas en Audi Quattro sen 2 år tillbaka. Helt underbar! Att i vilket läge som helst, på vilket underlag som helst kunna stämpla plattan och schabraket bara drar iväg var alltid lika kul! Det enda jag saknade var möjligheten att sladda då jag kände för det, även om det till viss del vägdes upp av det där med att kunna ge fullt när som helst och bilen bara drog iväg


Jag har också hört mycke på sistone om kvaliten på BMW's nyare bilar. Knarrande inredningar som inte sitter ihop ordentligt, överlag sämre kvalitetskänsla osv främst på insidan då. Audis bilar har jag bara hört samma sak som dom senaste 5-7 åren att kvalitetskänslan är bra och att dom sitter ihop ordentligt! Huruvida det ligger nån sanning i det kan jag inte uttala mig om då jag inte kört nån nyare Audi eller BMW personligen. Då man bara provsitter tycker jag båda verkar välbyggda och jag skulle säkert trivas i båda två!
Men det kan ju vara nått att tänkta på då du provkör och granska lite närmare.

Att upptäcka efter 2 månader att ens alldeles nya bil för flera hundra tusen känns halvkasst ihopskruvad kan inte vara kul!

och som sagt, om du planerar att köra även vintertid med bilen så är Quattron helt klart att föredra! Utan tvekan!

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
Cédric
Uttran/Sthlm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3296



jag har provkört både audi och bmw hyffsat nyligen (mindre sportiga motorer i dock). Tyvärr är det så att man inte kan få allt här i världen, bmw:s inredning tycker jag personligen känns billiga, mycket hårdplast som får min clio att verka påkostad. Audi ligger långt före på den punkten tyvärr. Så det är verkligen inte ett lätt val..

_________________
Cédric Nyberg
Porsche 924 Turbo
Toyota GT86
Formel Vee Veemax MKIVB 1970
www.instagram.com/garagecedric/
Citera
Erik B
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5158

Namndispens
Namndispens

Här är lite mer info som kanske kan ge vägledning:

http://www.rs6.com/showthread.php/22102-Summary-of-initial-RS3-road-te . . . .

Audi RS3

Likes
- Engine and engine sound
- Impressive economy and emissions for such a powerful car
- New 7-speed S-Tronic auto gearbox
- Sheer power of the thing
- Interior quality
- 0-100 kph understated
- Handling balance
- Grin factor

Dislikes
- Steering lacks feel
- Firmness of the suspension
- A3 near platform replacement date
- Not available in USA
- Price



Lite video på Audi RS3
http://www.youtube.com/watch?v=y3PUu2Vn6h0&feature=player_embedded . . . .


När det gäller DSG-låda och "underhållningsvärdet" kan jag ge följande input.

När jag körde Audi A3 SB med 2.0 TDI + DSG så tyckte jag DSG-lådan var perfekt, även för aktiv körning.

Testade en Golf GTI med DSG och körde bl.a. bana, och där fungerade det inte alls lika bra.

Så jag tror det har med bil, applikation och programmering av lådan att göra.
Man kan inte dra alla bilar över samma kam, för det är olikheter i setup.

Själv älskar jag go-fast-lådor, härligt med detta man-machine-interface. När det fungerar alltså.


PS På tal om Golf, du har inte funderat på Golf R?

_________________
Erik B
Såld: Megane RS Cup 250
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 42376

Forumägare
Forumägare

Ang. DSG. Jag älskar ju SMG2-lådan i M3'an. Jag trodde jag skulle älska DSG minst lika mycket men jag körde en Golf R32 en heldag på Kinnekulle och lite på landsväg och till min mycket stora förvåning tyckte jag växellådan var charmlös och o-upphetsande. Dessutom gick den inte att ställa till 100% manuell, den automatväxlade alltid både upp och ner vid topp- och låg-varv samt kickdown-switchen i gaspedalen var det väldigt lätt att råka trycka ner av misstag. Den gick inte heller att få bort i manuellt läge. Hur det är i Audin har jag ingen aning om dock, men de är ju besläktade så det skulle jag kolla upp om jag var intressent på en sån.

_________________
Magnus Thomé
Citera
särås
Enköping
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1396



Måste säga att det är två extrema bilar som verkligen inte är tråkiga!!!

Inte kört dom ännu, men har ju kört syskonbilarna (135 & TTRS) och ingen av dom går av för hackor direkt!

Vi har ju en BMW 135 som demobil på firman (Stertman Motorsport AB) som vi kört med på Nürburg och en massa andra banor och samtidigt har jag då använt den som bruksbil!
Så dom 2 135;or vi har haft har jag hunnit köra nästan 5000mil och jag älskar verkligen bilen!
Den är sjukt snabb och väldigt underhållande, det som är en nackdel är väll kanske egenskaperna på vinterväg original, men efter att vi monterat diff på den så blev det en helt annan bil och nu är den mycket mer lättkörd, dock fortfarande långt ifrån en TTRS!
Så som åretrunt bil så kanske RS3 kan vara en vinnare!?
TTRS går ju att få väldigt bra fart på om man säger så, det är intercooler och avgassystemet som sätter lite begränsningar men det gör det även på 135, frågan är hur det ser ut på M1!?

Tror inte man får tråkigt med någon av bilarna och det bästa Du kan göra är att börja testa deras systrar för att se hur Du känner när Du kör dom!

Lycka till!
mvh Jimmy Särås

_________________
Jimmy Särås på Stertman Motorsport
www.stertman.se

Din Audi, Bentley, BMW, Cupra, Lamborghini, McLaren, Mini, Porsche, Seat, Skoda & Volkswagen specialist.
Citera
Syrran
Stockholm
Här sen Sep 2004
Inlägg: 108


Trådstartare
Wow - Tack för all input!

Provkörning av TTRS och 135i står högst på agendan - Tror det är det bästa sättet att bilda mig en egen uppfattning.

Jag känner mig inte särskilt orolig för att BMW:ns inredningskvalitet skulle vara ett problem för mig. Har kört en hel del BMW de senaste åren och det duger för mig även om Audi är ett par snäpp vassare på just den punkten.

Sammanfattningsvis kokar det ner till vilken drivlina man (jag) föredrar. Med förra vintern och denna i åtanke är det svårt att inte påverkas av klippet som Erik postade...

Cassius - På samtliga BMW av senare sort som jag kört har det gått bra att koppla ur anti-sladd och anti-spinn, bara man håller ned dcs-knappen tillräckligt länge. VW och Audi har trilskats en del just på den punkten. På Eriks klipp så ser det ju ut som att man kan koppla ur det mesta men jag får helt enkelt kolla upp detta!

Magnus - Jag har också lite blandade erfarenheter av paddellådor och får helt enkelt fråga ut Audisäljaren hur det förhåller sig med kick-downs osv.

Erik - Golf R finns givetvis med i tankarna som en fall back om jag inte får ihop det ekonomiskt. Den största fördelen med den är att jag då skulle ha råd att köra mer och det är ju faktiskt de som det handlar om i slutändan!

Särås - M 1 Coupe har diffspärr redan från start vilket är en väsentlig skillnad från den annars (på pappret) ganska lika 135:an. Att sukta med trim redan nu är fan inte ok!

Jag lovar att hålla er uppdaterade med hur det går (räkna dock med att det kanske tar lite tid). Till dess är självfallet fler synpunkter välkomna!

_________________
Johan Syrén
Citera
Cédric
Uttran/Sthlm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3296



Skippa golf R, vi var ute och provade en sådan i höstas, inte alls värt pengarna, kändes för tung och seg. GTIn kändes bättre faktiskt, bortsett från start då Ren hade en uppenbar fördel med fyrhjulsdriften.

_________________
Cédric Nyberg
Porsche 924 Turbo
Toyota GT86
Formel Vee Veemax MKIVB 1970
www.instagram.com/garagecedric/
Citera
TeamJeremia
Surte
Här sen Aug 2005
Inlägg: 91



Har inga åsikter om bilarna men tänkte bara på det här med ägarkostnaderna. Har du koll på om det troliga andrahandsvärdet är likvärdigt? Dessutom är det fri service på nyare BMW så ett bättre pris på Audin kanske ändå går jämt upp.

_________________
Mattias Hammer
Citera
24-Seven
Göteborg
Här sen Jun 2005
Inlägg: 897



Jag har inte testat någon RS-variant, bara provkört S3 och haft en A4 TS quattro. Har dock provkört ett gäng olika M-bilar. RS3 är garanterat snabb och "trygg" på vägen, men är den rolig? Sålde min A4 på grund av att den var så fruktansvärt tråkig att köra. Effekten (Bsr 260hk) var mer än tillräckligt på en bruksbil, men styrningen var död, S-line chassiet helt fel avstämt, ändlös understyrning m.m. Till och med 116d är roligare att köra.

Det kanske bara är jag som är ruskigt barnslig men det största argumentet att inte köpa Audin är 4-hjulsdriften, som inte har i närheten av samma bus-möjligheter.

_________________
Martin Viding
Alfa 75 3,0 12v EVO Semirace
Alfa 75 3.0 24v Racebil (under konstruktion)
Alfa 156 2,5 v6 Sportwagon -00
BMW 116d -11
Citera
Ulrich

Här sen Jul 2007
Inlägg: 2369



Alla "problem" har sin lösning.
http://www.automotorsport.se/news/20259/haldex-ger-extra-k%C3%B6rgl%C3 . . . .

Går att åka rejält brett när man ställer den på max "race" mode....

Min röst är inte så svår att gissa kanske!? RS3 givet val, enkelt chippning skickar ju desutom upp effekten till 420 pållar.
http://www.ace-competition.se/index.php?page=tuning&model=audi_tts . . . .

Så formeln lyder,
RS3+Haldex uppgradering+chipning= rejäl busbil! thumbs up

_________________
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8465



Re:

Syrran skrev:
en manuell bakhjulsdriven bil

Här har du imho svaret på frågan.
om det går att få Audin rätthjulsdriven så är den förstås ett alternativ.

24-Seven skrev:
men det största argumentet att inte köpa Audin är 4-hjulsdriften

Japp. Iaf om du skall ha bilen som sommarbil som då och då skall köra bana?
Angående bankörning: Välkommen till www.bmwsc.com eller www.autolife.se/audiclubsport


UR_TT skrev:
Alla "problem" har sin lösning.
Så formeln lyder,
RS3+Haldex uppgradering+chipning= rejäl busbil! thumbs up


Eller så köper man en M1 utan inbyggt "problem". Då behöver man inte köra bilen raka vägen från försäljaren till en verkstad utan kan köra raka vägen till banan.
ovan sagt om du nu skulle frestas av bankörning. Om det inte är din kopp te så är ju Audin en kanonbil.

_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 42376

Forumägare
Forumägare

För egen del så hade det nog kokat ner till att bilarna troligtvis ger sitt bästa med aningens olika körstilar. Och vilken körstil av de två passar och underhåller mig mest?



Sen kan man i oändligheten vrida och vända Tveklöst så är det ju två skitkul bilar, båda lär svara på trimdjävulen bra dessutom. Hua för plånboken. Båda ger dig tillgång till (exakt samma) skittrevliga banträffar Men en av bilarna är nog bättre än den andra på vintern. Om man nu skulle köra året runt med dem alltså. Jag gissar lite villt att BMW'n kan vara mer eftertraktad om några år eftersom den är lite unikare i BMW's utbud, Audi har i det här segmentet bättre kontinuitet och tätare mellan prestandamodellerna.

_________________
Magnus Thomé
Citera
Ulrich

Här sen Jul 2007
Inlägg: 2369



Re:

BTG skrev:
Syrran skrev:
en manuell bakhjulsdriven bil

Här har du imho svaret på frågan.
om det går att få Audin rätthjulsdriven så är den förstås ett alternativ.

24-Seven skrev:
men det största argumentet att inte köpa Audin är 4-hjulsdriften

Japp. Iaf om du skall ha bilen som sommarbil som då och då skall köra bana?
Angående bankörning: Välkommen till www.bmwsc.com eller www.autolife.se/audiclubsport


UR_TT skrev:
Alla "problem" har sin lösning.
Så formeln lyder,
RS3+Haldex uppgradering+chipning= rejäl busbil! thumbs up


Eller så köper man en M1 utan inbyggt "problem". Då behöver man inte köra bilen raka vägen från försäljaren till en verkstad utan kan köra raka vägen till banan.
ovan sagt om du nu skulle frestas av bankörning. Om det inte är din kopp te så är ju Audin en kanonbil.






Blir nog bra oavsett, och diskutera vilken som är bäst kan vi nog göra i evighet. Är ju förresten det vi redan gör på alla träffar också...

_________________
Citera
Christian Hammer
Göteborg
Här sen Feb 2005
Inlägg: 127



oj, gammal tråd...

Jag valde den bakhjulsdrivna varianten... så frågar du mig så är ju valet rätt enkelt...

Lycka till med bilvalet, både är ju grymma på sitt sätt!

_________________
Christian Hammer

Westfield SEiW -07
BMW M4 CS -18
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6138



Citat:
Så formeln lyder, RS3+Haldex uppgradering+chipning= rejäl busbil!


Den skulle jag valt alla ggr ;-)

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
Allmänt banåkaforum
Köpråd: BMW 1 M Coupe eller Audi RS 3?
1, 2, 3   >>
5 besök senaste veckan (16003 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande