Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Hjälp mig! Spårval & Körteknik? Nu ska vi arrangera "car-control" övningsträff!! | << 1, 2, 3, 4, 5 >> 3 besök senaste veckan (44058 totalt) |
Jag har vid några tillfällen medvetet "överkört" i konbana vilket ju betyder att man mer eller mindre driftar runt men ofta har jag betydligt lägre driftvinklar än "drifting". Syftet är att lära mig lift-off oversteer och att hålla den vinkel som blir. Det är lättare med motorstark bil än svag att "bryta ut" baken i powersteer. Jättekul men inte alltid så lätt att få flyt = man behöver träna. Med lätt bil även på torrt blir inte däckskostnaden så stor (ytterligare en fördel...) Jag är gärna med och drar mitt strå till stacken med att utföra nån uppgift men har inte erfarenheten att arrangera. _________________ mvh Micha3l Bl1x Porsche 911 |
||||||
Det här låter jätteintressant. Speciellt om det finns någon kunnig instruktör på plats som kan komma med tips och råd om vad man gör fel och hur man ska påverka utgången nästa gång så det inte bara blir trial and error...
Jag skulle gärna köra ett sådant event. Har dock vare sig kunskap eller tid att organisera ihop något själv då jag knapt har tid att bygga rejsbil, har fullt upp med att skruva andras bilar och båtar (nystartat företag..) Mvh Magnus _________________ Magnus Zotterman |
||||||
Hyr ni Malmby är jag 99% säker på att jag kan fixa någon som vattnar banan . |
||||||
Underligt varför man kommer med undanflykter, anledningen är solklar det finns inte utrymme att testa sin "sportbil" på och över gränsen utan att riskera storkrash. Min gamla hederliga BMW E30 kör jag ca 500mil per månad med och den behärskar jag med bravur under värsta tänkbara förhållande, ett superställ sitter numera i ryggmärgen efter alla snöstormar m.m. vi har upplevt tillsammans men RX-8an har jag inte haft möjlighet att öva med. enda gångerna förutom lite parkeringar och gatukorsningar i regn så var det väl på Gotland Ring när det regnade en heldag många piruetter och ett besök i en grushög utanför banan blev det =) hehe. Jag skulle garanterat inte behärska min RX-8a lika graciöst som E30n till att börja med. Övning ger färdighet och har man inte kunnat öva är det inget att skämmas över. //Mer förarträning åt folket. _________________ I.n.g.3.m.a.r O.1.s.s.o.n |
||||||
Amen!
Låter som vi kanske ser en grundplan sakta utkristallisera sig: - Malmby - Vattnad bana _________________ Magnus Thomé |
||||||
_________________ Björn Ågren 75räser "stödlänk": https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=52875&start=0 156an https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=74988&highlight= |
||||||
Nu är jag 100% säker... |
||||||
Låter ju lovande det här
Är det någon som vill vara med på en sån här grej som varit med och hyrt Malmby och vet vem man ska prata med, vad det kostar osv? och kan tänka sig att göra den biten inför en ev. träff? Sen frågan om försäkring... Malmby är ju inte "inhängnat tävlingsområde" och vi ska inte tävla eller ens ta tid ÖHT som på slalomträff. Bara öva Så om jag inte är ute och cyklar så behövs inte motorsportförsäkring för varken arrangör eller deltagare? Dvs trafikförsäkring gäller. Eller har jag virrat bort mig nu igen? _________________ Magnus Thomé |
||||||
Eller så hyr man Gröndal, granne med speedwaybanan så det borde finnas vattenspridare där.
|
||||||
om jag inte minns fel så var en kompis pappa med i försvarets motorklubb och de åkte på halkbana en gång om året så det borde gå att arrangera det på en halkbana där de redan har allting förberett. Tillstånd för verksamheten inte minst. Tror det var i olofström. Inte för att det är aktuellt här men mest för info.
_________________ Anders Eriksson Nu med fröken senap. Renå Twingo -96. Aka Mlle Dijon. |
||||||
Så länge det inte är tidtagning, tävling man mot man eller träning inför tävling så är det ok och krävs ingen motortävlingsförsäkring, detta är en kurs i avancerad bilkörning och utan publik (inget inträde) så är allt ok.
Se bara till att fixa en lapp som alla deltagare får skriva på att de kör på egen risk och arrangören frånsäger sig allt ansvar och inte kan belastas för eventuella olyckor eller skador. _________________ Björn Ågren 75räser "stödlänk": https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=52875&start=0 156an https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=74988&highlight= |
||||||
|
||||||
Detta låter kalas kul!. Och vore ju kanon och ha en torr del och en blöt del för att öva lite på båda under dagen. För att känna skilnader osv ordentligt!
och jag skulle behöva ha en "coath" (instruktör) för jag kör som en kratta _________________ Tobias Olofsson 0703101373 Dj_totten@hotmail.com http://www.facebook.com/TeamDisasterRacing |
||||||
För sent nu men i helgen var det banträff på Rudskogen på en snöig bana! Ypperligt tillfälle att få testa sin bil på gränsen
För övrigt är detta ett kanon förslag, har man inte fått ett rejält släpp innan så vill jag inte att första släppet ska vara i 160knyck under bron på Kullen tex... |
||||||
Eller ännu värre, att som för mig, första riktiga släppet var i ken hal kurva där jag höll ca 90 vilket uppenbarligen var på tok för fort...
När bilen började överstyra och sladda och man tittar ut genom sidorutan och ser nosen på en SL-buss, då var jag inte stor ska jag erkänna, som tur var gick bilen i diket så jag klarade bussen och bilen blev reparerbart skadad tack vare snövall... Efter det lärde jag mig: Aldrig bromsa i kurvan.... (framhjulsdriven bil, bakhjulen låste...) Mvh Magnus _________________ Magnus Zotterman |
||||||
Bättre testa gräsnerna och försöka lära sig att hantera så mycket av det som går på en sån här tillställning då Bromsa i kurva försöker jag undvika sen den dag för länge sen en vinter då jag var tvungen att bromsa plötsligt i en rondell med en Peugeot 205GTI 1.9 som är särdeles giftig i rumpan när den sticker. Det kastet kunde jag inte hämta hem trots ganska låg fart. Lite pinsamt att stå med nosen åt fel håll i rondellen och behöva göra en u-sväng 8-o _________________ Magnus Thomé |
||||||
En sån här grej kan jag tänka mig göra i Fiaten. Skadar ju aldrig att lära sig lite bilkontroll i den bil man kör till vardags.
I Porschen har jag märkt att Superstage varit väldigt nyttigt för sånt, där vågar man pressa mer än på bana. Sist vi körde var det dessutom blött så då fick man göra det bästa av det. _________________ Martin Öberg |
||||||
Hjälp mig! Spårval & Körteknik? Nu ska vi arrangera "car-control" övningsträff!! | << 1, 2, 3, 4, 5 >> 3 besök senaste veckan (44058 totalt) |