Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Racetech
![]() |
1430 besök totalt |
Fråga angående Splitter
Hej har en fråga till er som har monterat splitter i fronten. Behöver man montera en vinge på bilen för att kompensera? Eller hur upplever ni att era bilar blev efter att monterat dit en splitter? Är bara lite nyfiken då jag själv är mitt uppe i att bygga en. ![]() ![]() //Erik Palmgren _________________ Erik Palmgren // full gas, komma runt. Nissan 200sx s14a |
Från lite överstyrt i hög fart och understyrt i låg fart (en rätt vanlig kombination av balans) till ännu extremare överstyrning i hög fart.
Den vanligaste aerodynamiska inpassningen (om man inte är regelbegränsad) är att sätta dit en bakvingen först, för att plantera baken vid högfart utan att behöva brottas med extrem understyrning vid lågfartskurvor. Det finns nog säkert bilar med rollcenterfördelning och annat som gör att de inte har beteendet att de blir mer överstyrda i högre fart, men jag skulle gissa att en 200sx faller under "standardfallet" (coupébakdelen ger ju lyftkrafter). |
Hej Niklas. Ja okej tack
![]() _________________ Erik Palmgren // full gas, komma runt. Nissan 200sx s14a |
![]() |
Racetech
![]() |
1430 besök totalt |