Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Verkligt vikt på en M3 3,0 resp 3,2 ?
1704 besök totalt
Turbo²

Här sen Jan 2003

Trådstartare

Både lättad och olättad om uppgifter finns..

Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

Jag har vägt min 3.2'a till 1700 kg med två extra hjul i baksätet, mig i och under halv tank (hoppas jag mindes rätt nu...)

Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

Lastad med tre extra hjul var det...

Ängelholm
Här sen Mar 2003

Hejsan!
Jag har iofs. en M3 GT -95 som bör vara ca 50kg lättare än motsv.
Annars är den välutrustad med AC och en massa lulllull.
I papperna 1535kg, Med mig i och lättning i form av avgassystem, rejsstol och halv tank - 1600kg
mätt utanför Varberg på E6, polisens utrustning. Synd att dom inte kunde skriva ut nån vågsedel .
Ingen lättviktare med andra ord.
///John

Lund
Här sen Feb 2003

Magnus Thomé skrev:
Jag har vägt min 3.2'a till 1700 kg med två extra hjul i baksätet, mig i och under halv tank (hoppas jag mindes rätt nu...)

oj oj oj!!!! vad är det i den som gör att den väger så mycket?

min väger ju 'bara' nåt på 1600... Fast på min bil så vet jag om en massa vikt som med ganska enkla medeln kan besparas/plockas bort...
Citera
vince
Kävlinge
Här sen Dec 2002

Jag roade mig med just detta med vikt på min 93a innan den såldes.
Vid hjulstakorset på den vågen så vägde bilen vad den enligt papperen ska göra, dvs ca 1460kg. Detta var utan förare och lite drygt halv tank.
Efter att diverse onödiga grejer (Tex reservhjul, baksäte passagerarstol stereoanläggning etc) åkt ut och BBS RC i 17 tum, lättare racerbromsar mm monterats istället för org-hjul oh bromsar vägde den in på ca 1340-1360 kg (vågen väger på jämna 20kg). fortfarande samma mängd bensin.

Denna bil var förhållandevis enkelt utrustad, inget skinn tex. Taklucka hade den dock...

Samuel Lindkvist
Horda
Här sen Nov 2002

Man kan ju inte ta vikten som BMW uppger och lägga på förarvikt plus bensin. För det är ju redan inräknat på den vikten som BMW uppger.

Jag vill minnas att min M3E36:a vägde nåt på 1400-1500kg med mig i. Så har ni pansarplåt i era bilar?

Göteborg
Här sen Nov 2002

Namndispens
Namndispens

Bara för detta vägde jag en 3,2 häromdagen: 1520 kg utan förare med ca 10 liter i tanken, med stålfälgar och vinterdäck, ej lättad.

/Johan

Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

Visserligen har olika bilar olika utrustningsnivå och därmed olika vikt men de vägda viktskillnaderna är ju enorma!

Hjälsta
Här sen Nov 2002

För några år sen jämförde i vikten på olika M5 E34 och konstaterade att det kunde skilja ett par hundra kg mellan olika årsmodeller. Min onödigtvis välutrustade 89:a var bland de tyngsta. Jag minns dock inte siffran...

Torshälla/Eskilstuna
Här sen Nov 2002

Magnus Thomé skrev:
Visserligen har olika bilar olika utrustningsnivå och därmed olika vikt men de vägda viktskillnaderna är ju enorma!

Du kanske har 3 cm tjockt skottsäkert glas i rutorna och pansarplåt!

Samuel Lindkvist
Horda
Här sen Nov 2002

Jag hade kanske "rätt" utrustad bil. Ingen taklucka, inget skinn. inga elstolar inget ljudpaket osv. Det kanske gör sitt. Hade original fälgar också. Det va en 3.0:a

Edit: kanske hade lite fel. 1550kg enl, regbeviset. Vet inte om det är med förare eller ej.

1704 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande