Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Hjulvinklar för bana kontra originalvinklar
1417 besök totalt
Erik Petersson
Kalmar
Här sen Jun 2003
Inlägg: 931


Trådstartare
Hjulvinklar för bana kontra originalvinklar

Nu har jag klurat till ordentligt på det här med hjulvinklar. Jag har skaffat mitt livs första uppsättning r-däck och vill således få ut maximalt ur dem. Och här kommer ju vinklarna i allra högsta grad in i spel. Om man tittar på originalvinklarna på min bil så ligger de cambermässigt mellan: 0-(-1.4) fram och (-0.6)-(-1.6). Den självklara reaktionen från mig är att öka fram och minska bak, men är det sant eller finns det mer saker att beakta. Och om det nu är som jag gissat, vart kan det vara lämpligt att börja?

I mitt fall är bilen en nissan 200sx med...
"Gula ställbara Koni tillsammans med H&R 40mm progressiva sänkfjädrar, fjäderbensstag fram och bak, rear subframe spacers,Whiteline krängningshämmare fram & bak, ställbara uniball-casterstag fram samt r-däck(troligtvis Toyo R888(på 7*17 OZ Superleggera))"
...gjort åt väghållningen och med en vikt på ca 1300 kg.

_________________
/Erik Petersson

Cupra Leon ST VZ Extreme -25
Citera
Turbo²

Här sen Jan 2003
Inlägg: 1804



Har du vägt din S13 till 1300 kg? är den lättad något?
På många ställen på internet står det vikter på 1150 kg å runt det ..

_________________
Mathias Lövdblad
Citera
Erik Petersson
Kalmar
Här sen Jun 2003
Inlägg: 931


Trådstartare
Den är lättad en del, ingen ac, inget "krafs"(läs: domkraft, verktyg o allt annat skit) i bagaget. Samt att jag skickar ut lite mer komfortinriktad inredning på plats på banan. thumbs up

De som skriver såna vikter vet inte eller har lättat ALLT.

_________________
/Erik Petersson

Cupra Leon ST VZ Extreme -25
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 42371

Forumägare
Forumägare

Alla får väl olika resultat men jag har ökat med mer negativ camber (dvs utanför fabriksspec) fram men kör med max negativ camber bak enligt fabriksspec. Din bil har ju motorn fram osså så det kan ju vara en ide att bara öka cambern fram lite som första åtgärd och att se till att cambern bak står i fabriksspec-max?

Du borde ju kolla med några som är duktiga på 200SX och banåka.... Lasse 200 tex?

_________________
Magnus Thomé
Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3893



Re: Hjulvinklar för bana kontra originalvinklar

Min rekomendation, köp en däckstempmätare. Både bil, bana och körsätt spelar in för vilken camber som gäller. Summan ser du på däckstemperaturen, och den kommer att bli olika på olika banor. M.a.o du kommer att få ändra lite nu och då, så skriv upp till nästa gång du kör på samma ställe.
Göran Malmberg

_________________
Hemipanter Göran Malmberg
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 42371

Forumägare
Forumägare

Fattigmanstempmätare är den egna handen. Ytter, mitt och inner temp över däcksbredden. Och sen jämföra alla fyra hjulen. Har nog aldrig varit på en banträff utan att kolla massa ggr under dagen på det sättet. Bra att lära sig att använda ögonen osså. Både hur långt upp på däcksidan man ev. kört och hur slitytan och klosskanter ser ut, tex rullade korvar, hajfenor, "prickigt" överhettat, hur mycket upplockat grus osv...

_________________
Magnus Thomé
Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003
Inlägg: 8372



Magnus Thomé skrev:
Fattigmanstempmätare är den egna handen. Ytter, mitt och inner temp över däcksbredden. Och sen jämföra alla fyra hjulen. Har nog aldrig varit på en banträff utan att kolla massa ggr under dagen på det sättet. Bra att lära sig att använda ögonen osså. Både hur långt upp på däcksidan man ev. kört och hur slitytan och klosskanter ser ut, tex rullade korvar, hajfenor, "prickigt" överhettat, hur mycket upplockat grus osv...


Rullade gummikorvar har jag juh sett på mina egna däck men vad är hajfenor?
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 42371

Forumägare
Forumägare

SciroccOMats skrev:
Rullade gummikorvar har jag juh sett på mina egna däck men vad är hajfenor?


Sökfunktionen rockar fett

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=4381&highlight=hajfen%2A

_________________
Magnus Thomé
Citera
Erik Petersson
Kalmar
Här sen Jun 2003
Inlägg: 931


Trådstartare
Något som vore GULD vore om någon med erfarenhet och god vetskap ville göra en sammanställninga av vad alla fenomen betydde så man kunde skriva ut sig en liten lathund och ha med när man synar däcken på träffarna. Då skulle vi med lite mindre erfarenhet kunna lära oss tolka hur bilen/däcken betett sig och utveckla våra sinnen.

_________________
/Erik Petersson

Cupra Leon ST VZ Extreme -25
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 42371

Forumägare
Forumägare

Vore nåt som Martin Gistell skulle vara en fena på...

Hallå Martin



_________________
Magnus Thomé
Citera
Allmänt banåkaforum
Hjulvinklar för bana kontra originalvinklar
1417 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande