| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Däck för banåka
Toyo R888 225/40/18 tillverkade 2006
|
1 besök senaste veckan (1182 totalt) |
|
Hej, jag har köpt en uppsättning R888 av en kompis, dom har inte rullat mycket och alla däck har 4mm mönster kvar (4,7-5mm nya enligt Toyo), men idag upptäckte jag att dom är tillverkade vecka 40 respektive 50 år 2006. Hur påverkar åldern denna typen av däck? Jag tror inte däcken har gått riktigt varma någon gång, för gummit är inte "utkletat" som det brukar va på riktigt använda R däck. Bild på däcken:
Däcken är inte monterade eller betalade än, ska jag strunta i att köpa dom med tanke på åldern? Vi kom överens om 5000kr/1250kr styck för dom. Ursäkta om frågan är dum men jag har aldrig haft R-däck innan, dom kommer sitta på en Impreza GT och kommer huvudsakligen rulla gata (dock är bilen en rensad och förfinad sommarbil, så buller/relativt kort livslängd och dödligheten i vått med dessa däcken bryr jag mig inte så mycket om)
Mvh oskar http://www.subaruclub.se/forum/showt _________________ Oskar Olsson Subaru Legacy RS Turbo - livsprojektet |
|
Toyos gummiblanding "GG" beter sig inte så jätteannorlunda än sportsommardäck. Har de bara varit lagrade mörkt och svalt så ska det inte skilja mycket från årsfärska.
Har de legat ute i solskenet på sommaren och i snöhög på vintern så skulle jag inte offra en montering på dem. Har de härdat lite så kan mönstret leva längre (men våtegenskaperna och sista prestandan är sämre), men allt beror ju som vanligt på lite (massiv överbelastning, överhettning osv kan välta de flesta prognoser/tips). |
|
Tack för era svar, behåller nog däcken iaf för dom duger nog mer än väl att åka lite gata och förhoppningsvis nån vända i superstage med då.
Jo tyckte också 5000 var lite mycket när jag såg att camskill hade rätt bra pris på dom, men vi kom överens om 4000 nu istället. Det är jag rätt nöjd med, däcken är ju inte så slitna. Mvh oskar _________________ Oskar Olsson Subaru Legacy RS Turbo - livsprojektet |
![]() |
Däck för banåka
|
1 besök senaste veckan (1182 totalt) |