Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Ford Escort MK1- 16v TURBO och kompressor | 1, 2, 3 ... 29, 30, 31 >> 30 besök senaste veckan (333672 totalt) |
Hejsan!
Återfallet är här!!! Efter 2års upphåll då jag sålt Mride C42 turbo projektet, har jag mognat till och skaffat mig en FORD. Det är en riktig pärla och massor med fina finesser- som t.ex. "norskt krom". Denna gång är det tal om ett budgetbygge och inga utsvävningar alls gällande onödiga, fräsiga och coola "villha" pryttlar. Chefen hemmavid har med STOR övertygelse även förhandlat bort bur till förmån för ett mjukt och skönt baksäte då hela familjen SKA åka med.... Inga egotrippar här inte Sagan börjar så här iaf. Fixade mig ett garage mitt i Umeå idag och kommer att försöka flytta in i helgen. "objektet", jag menar givetvis Fin forden ska grävas fram ur snödrivan där den stått sedan 1999 och gottat till sig. Bilen är som rubriken lyder en Ford Escort MK1 -74 i exemplariskt utställningsskick... Jag har endast sett bilen en gång "bilderna" och har förövrigt INGEN aning om vad som väntar när man börja kapa bort lite plåt... Receptet är mycket enkelt egentligen: - Återställa befintlig drivlina till föredetta ägare (då han uppenbarligen ser någon typ av värde i skrotet) - Ersätta drivlinan med Volvo 4:a, v-låda och 240 bakaxel. - 4 link med panhart. - Justera bort orginal fjäderbenen mot "geometriskt" bättre grejor, Lutar mot sierra spindlar. - Sportig skinratt. - Bekväma stolar samt baksäte. - Bromsar sägs vara bra att ha. - Diverse "kromad" plåt kommer att ersättas med glasfiber dito med lite "bubbligare" form. - Sportiga Alu fälgar. - Montera "ny" grill med runda stiligare framlyktor. Allt detta är givetvis föremål för ändring då tiden löper på och nya "smartare" ideer dyker upp... Men det känns som en bra början. _________________ Datsun 240z vq35de Escort MK1 cosworth turbo -68 Escort MK1 16v turbo+kompressor -74 Mride C42 TURBO sportscar Mride T42 TURBO trike. |
||||
KUL.
Gissar att man kommer kolla in denna tråd flertalet gånger. Med tanke på Mriden så finns de ju risk för en del egna idéer nu med.
Vågar inte gissa men det tar nog inte länge. _________________ Jocke Hellqvist. |
||||
Den som ändå hade en Escort MK1 på lager
Motortankarna har aldrig fallit åt Toyotas 4AGE hållet? Dom ska ju tydligen ha ett yl som är snarlikt BDA'n 20 ventilaren har ju 160 nått hästar också från början och varvar 8000 http://www.youtube.com/watch?v=ulp_0 _________________ I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet. Audi V8 -91 med RS4 drivlina. https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/ Regards, Johan Eriksson. |
||||
Det är nog redan för sent.,.... _________________ // Mats Karlsson http://www.matsgarage.com Biltråd 1: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=85101 Biltråd 2: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=115095 |
||||
Halloj allesammans!! Ni är roliga ni!! Spåra ur.....? Nä, nu vet jag definitivt inte vad ni pratar om....
Idag har det varit den stora inflyttardagen i garaget. Allt garagemöblemang är nu på plats med bänk, skåp, hyllor, verktyg ca 5-600kg handlastat... Skitkul att äntligen kunna flytta in. Det blev aningen trångt, men det får duga tillsvidare. Resten av dagen har vi SKOTTAT fram en flyktväg till escorten längs garageväggen Det hade tinat inatt och rasat från HELA taket där vi skulle förbi.. HJÄLP!!! Men efter ca 2,5 timmar ihärdigt skottande såg det ut som en liten inlandsväg hela vägen fram till finForden . Men det var det värt! Sen efter 11år ute på en gräsmatta utan hjul, kan man ju räkna ut att bromsarna kanske inte var i direkt nyskick... STUMMA kan man även kalla det! Men efter "lätt" massering med en stor hammare, slagmejsel och en kofot så går nu grejona runt och bilen står nu även på hjul "med luft i ". Allt som allt har jag och Danne med assist från Anton kämpat i 8 timmar och är duktigt slut. Så imorgon stund ska bilen hämtas "hur det nu ska gå till vet ingen". Men med 5pers, ett kedjespel, 3bilar och en bilsläp borde väl bilen kunna ta sig 2mil till mitt garage tycker jag!! _________________ Datsun 240z vq35de Escort MK1 cosworth turbo -68 Escort MK1 16v turbo+kompressor -74 Mride C42 TURBO sportscar Mride T42 TURBO trike. |
||||
Det hade iofs inte varit en dum ideé. Har inte tänkt alls i de banorna, men wankel har vari på tal.. Av kostnadsskäl får jag nog nöja mig men en volvo maskin denn gång.
Stämmer bra det Det har varit några olika tänkbara objekt i tankarna som allt från -99 camaro, AMC Pacer med LS1, Jaguar XJS med överladdad 4,3l chev V6 och 4wd, RWD BMC mini med wankelmotor (var tillsalu på blocket)... OSV OSV............ Listan tar aldrig slut med roliga projekt som jag skulle vilja sätta tänderna i. Men nu blev det ett Escort projekt för jag tycker att just MK1:an är bara SÅÅ läcker. Konstigt nog har jag inte tyckt det allt för länge Inte ens kollat åt det hållet förrän relativt nyligen.. Jag är ju dum på riktigt!!! Nu är jag ju såld iaf. Så då gasar vi!! _________________ Datsun 240z vq35de Escort MK1 cosworth turbo -68 Escort MK1 16v turbo+kompressor -74 Mride C42 TURBO sportscar Mride T42 TURBO trike. |
||||
www.hasselgren.com 265hk sugis, 1587cc Micke, ett stort lycka tll från lilla Skåne. _________________ Kristian Hesselmark EVO'n S Å L D ! |
||||
Tycker då du ska köra på en F20C 240hk orginal på 2.0liter och 9000varv. (sitter i honda s2000 för icke upplysta)
Då är det rätt kaross med rätt motor jag önskar själv _________________ Mvh Martin Peterson Bilar: 2st Honda Civic 1200 -78 Audi A4 Quattro 1.8T -01 |
||||
Det hade varit perfekt på alla sätt det! Är jag helt felinformerad om jag påstår att dessa honda motorer roterar åt andra hållet kontra de allra flesta. Det ställer till det när man ska välja resterande drivlina och måste använda v-låda och bakvagn från honda. Inget fel med det förutom att det blir ingen billig drivlina som inte finns så gott om här i Sverige. Tyvärr har jag inte den budgeten på detta bygge och måste tyvärr sikta lite lägre. _________________ Datsun 240z vq35de Escort MK1 cosworth turbo -68 Escort MK1 16v turbo+kompressor -74 Mride C42 TURBO sportscar Mride T42 TURBO trike. |
||||
Hej allesammans!
Med bilen och garagegrejorna i garaget, har jag börjat mäta skillnaden mellan escort och sierra fjäderbenen. Det rör sig om 35-40mm mindre styrradie till sierrans fördel " mätat med 600mm hjul". Har även kollat runt lite överallt för att hitta vettiga coilovers till sierrans spindlar. K-sport och XYZ verkar inte ha (Tierra- men det verkar vara en annan bil). Inte heller SPAX. Protech hittar jag inget märkesspecifikt om. AVo kunde leverera deras GTZ coiloverkit samma dag för £754 inkl frakt o moms. Någon som har fler tips om justerbara coilovers passande Sierra som inte kostar en förmögenhet? _________________ Datsun 240z vq35de Escort MK1 cosworth turbo -68 Escort MK1 16v turbo+kompressor -74 Mride C42 TURBO sportscar Mride T42 TURBO trike. |
||||
_________________ Peter Lindberg i Grästorp Fotograf och video-/filmnisse. http://www.peterlindberg.com |
||||
Så S2000motor och låda är ju inga problem, men det finns ju massvis med motorer som kan passa. Duratec finns ju alltid och sprängkåpor/längder/kopplingar etc finns ju i oändligt med kombinationer. Opel har ju också nåt som rör på sig osv osv. 2.5L MZR från Mazda (duratec med variabel kam) kanske ? |
||||
http://rallyshop.se/produkt/Coilover
Gör egna coilisar för 395kr + frakt i Sverige + lite svetsning! GAZ har coilovers till MK2an bak som är billiga och prisvärda, dom har säkert till MK1 också om de inte är samma, kan även ha till sierrabenen grejer, du kan ju prova maila dom! _________________ I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet. Audi V8 -91 med RS4 drivlina. https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/ Regards, Johan Eriksson. |
||||
...baksäte, ingen bur, barnvagn... jo, jo Micke, vi får väl se hur det går...
Blir skoj att följa projektet! om du inte ska ha bur kanske vi kan leverera Dubbelhjälm istället :-) |
||||
Våra race- och banåkarbilar Ford Escort MK1- 16v TURBO och kompressor | 1, 2, 3 ... 29, 30, 31 >> 30 besök senaste veckan (333672 totalt) |