Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
BMW M3 E36 racebilsfrågor
2888 besök totalt
Kroegarn
Linköping
Här sen Dec 2002

Trådstartare

Jag började förra sommaren att gäståka lite för ett långloppsteam och fick rejält blodad tand. Så nu i år är jag med på riktigt och fick då ansvaret att se till att den "gamla" bilen är klar för året säsong medan "huvudmeken" bygger den nya som ska provas ut under säsongen.

Så nu efter att ha haft den i garaget i två veckor och iaf kunnat lägga två dagar på donande så har jag sett att bilen är ganska grovbyggd med en del "snabba" lösningar. MEN Öhlinarna och buren hör inte till fullösningarna iaf

Nog om det nu behöver jag lite generell hjälp inför året säsong men framförallt lite hjälp med följande bussningar i bakvagnen som är glappa:

Bussningen ovan är ju egentligen inte glapp, men har glidit ur position. Jag misstänker att trycka tillbaka den inte lär hjälpa? Då komfort inte finns med på priolistan så undrar jag vad man bör byta denna till för raceanpassad modell, om det finns?

Sedan har även den undre bussningen också glidit ur läge (även det höger sida). Men den är ju mer av en vanlig normal bussning, är det naivt att tro att om jag trycker tillbaka den så kommer den sitta där den ska? Lämplig ersättare för den annars?

Även de övre bussningar fast som egentligen kallas för "ball joint" glappar vertikalt, men vad kan man byta dessa mot?

Nedan är en bild över hur bakvagnen ser ut på bilen och det är 2, 3 och 4 som är dåliga.

http://www.realoem.com/bmw/showparts.do?model=AL11&mospid=47628&am . . . .

Vidare undrar jag om någon vet hur det är med kylvätskenivågivaren i expansionskärlet? I den lättningshysteri som tidigare varit på bilen har vi nu ingen som helst kontroll på varken kylvattentemp eller nivå. Kan jag strömsätta med ??volt och sedan förvänta mig ?? volt igenom eller behöver jag koll på motståndet? Nu sitter det bara ej inkopplade eftermarknadsmätare i glasfiberinstrumentsbrädan och i princip inget av original elhärva finns kvar

Det samma gäller även för oljetemp som jag gissar även fanns original? Borde ju sitta någon givare någonstans?

Någon som sedan har erfarenhet av hur kinkiga besiktningspersonalen är på trasigt tyg i racestolen? Tyvärr har bilen på sin tidigare uppställningsplats fått besök av små gnagare som tyckte att det svettiga tyget smakade mums

Har en heeel hög med fler frågor, men börjar med dessa mer aktuella just nu

Toyota Celica ST -77
BMW I4 M50 -23,
+ Aprilia Touno -18
Citera
Axel Byrmo
Smörvik
Här sen Dec 2004

Ta en titt på denns sidan: http://www.millway.se/vaghallning/bussningar.html

och hittar du inte allt där eller funderar mer på väghållningen så slå en signal till Samuel!

SS 1.23.50 M3 E36 www.attitudemotorclub.com
Citera
Kroegarn
Linköping
Här sen Dec 2002

Trådstartare
Re:

kardanaxel skrev:
Ta en titt på denns sidan: http://www.millway.se/vaghallning/bussningar.html

och hittar du inte allt där eller funderar mer på väghållningen så slå en signal till Samuel!

Tackar där fanns det godis. Funderar dock lite på om man klarar sig med en normal stel bussning till bakre bärarmen? Det finns en dubbelt så dyr ledlagervariant och det är ju just en sådan modell som sitter monterad nu.

Toyota Celica ST -77
BMW I4 M50 -23,
+ Aprilia Touno -18
Citera
ToTTeN
Töreboda
Här sen Maj 2010

Bussningen ovan är ju egentligen inte glapp, men har glidit ur position. Jag misstänker att trycka tillbaka den inte lär hjälpa? Då komfort inte finns med på priolistan så undrar jag vad man bör byta denna till för raceanpassad modell, om det finns?

Sedan har även den undre bussningen också glidit ur läge (även det höger sida). Men den är ju mer av en vanlig normal bussning, är det naivt att tro att om jag trycker tillbaka den så kommer den sitta där den ska? Lämplig ersättare för den annars?

Byt. Lika mycket jobb som att pressa tillbaka och inte direkt dyra prylar.

ang den sista. Kika i min tråd så ser du vart jag har original bussning. Den är den enda man behöver ha ledlagrad om jag förstått allt rätt.

http://www.facebook.com/TeamDisasterRacing
Citera
M-S-R

Här sen Nov 2003

Namndispens
Namndispens

Hur vet man när båda dom bussningarna ovan är i "sitt läge"?
Ska byta bägge dom men blev lite osäker på hur mkt det ska pressas in.
Citera
ToTTeN
Töreboda
Här sen Maj 2010

Re:

Magnus Sjögren skrev:
Hur vet man när båda dom bussningarna ovan är i "sitt läge"?
Ska byta bägge dom men blev lite osäker på hur mkt det ska pressas in.

Jag satte dem i mitten och sedan hjulinställning. Kändes bra

http://www.facebook.com/TeamDisasterRacing
Citera
Skruva banåkabil
2888 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande