Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Bilder o videos
Fula racerbilar = dåliga racerbilar?
1223 besök totalt
Per Hansson
Norrtälje + Bromma
Här sen Apr 2003

Trådstartare
*OBS det är ngt fel med bilduppladdningen, sorry för inlänkningen*

Det var en ledare om estetiken hos racerbilar i RCE nyligen och för mig har det aktualiserats två gånger på kort tid.

Såg ett program på Discovery, "vem vill bli F1-förare" eller nåt liknande hette det. Där körde de bilar som hette "Formula Zip" och som såg helt bedrövliga ut. Bild från http://www.zipford.com/ :

...nu ser det inte lika illa ut på bilden som på TV, men de ser liksom ut att luta åt fel håll så att både vingarna och hela monocoquen genererar lyftkraft. Krängde, gungade och härjade gjorde de också. Billigt och vällovligt på alla sätt kanske, men de smeker inte ögat direkt.

Det finns en till brittisk "open wheel"-serie också som jag glömt namnet på. De har tvärmonterade mittmotorer och ser ut som gravida valar.

Kollade på Daytona 24 h på Eurosport. Ska man få göra så här?

...eller så här:
(se vindrutorna framför allt)

Fler anskrämligheter, men även rätt snygga Daytona-prototyper, på http://www.grandamerican.com/daytona_prototype/

Grejen är också att de inte såg ut att trivas riktigt på banan och har det slitsamt att åka ifrån Porsche GT3, i synnerhet i blött. Förra året var de väl ännu långsammare om jag förstod det rätt?

(har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass)
Citera
Arne
Vejbystrand
Här sen Dec 2002

Pär Hansson skrev:

Kollade på Daytona 24 h på Eurosport. Ska man få göra så här?

Tycker den ser ut som en flygplansvinge i profil, borde inte det generera mycket lyftkrafter?

Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

Pär Hansson skrev:
*OBS det är ngt fel med bilduppladdningen, sorry för inlänkningen*

Har testat precis och då funkade bilduppladdningen. Kan du beskriva exakt vad som händer när du försöker?

Norrtälje + Bromma
Här sen Apr 2003

Trådstartare
Magnus Thomé skrev:
.......Har testat precis och då funkade bilduppladdningen. Kan du beskriva exakt vad som händer när du försöker?
Det blev bara rött kryss av bilden i upload. Likaså om jag klistrade in den taggade länken i inlägget. Extension blev "jpe" även om filen på min HD hade jpg. Provade att ändra till jpg, men det funkade inte ändå.

Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

Pär Hansson skrev:
Magnus Thomé skrev:
.......Har testat precis och då funkade bilduppladdningen. Kan du beskriva exakt vad som händer när du försöker?
Det blev bara rött kryss av bilden i upload. Likaså om jag klistrade in den taggade länken i inlägget. Extension blev "jpe" även om filen på min HD hade jpg. Provade att ändra till jpg, men det funkade inte ändå.
Kan vara nåt special med bildernas filformat ev. Jag skulle som första grej prova att spara om bilden med Paint, Photoshop ellerl liknande o se om det funkar bättre. Är det bilderna här ovan antar jag? Ska kika...

Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

Jag sparade de här två som visas ovan på min hårdisk o laddade sen upp dom... funka bra som du ser nedan. Skumt!!!

Norrtälje + Bromma
Här sen Apr 2003

Trådstartare
Provade ärligt talat bara med daytonan. Formula Zip:en var så liten, så jag brydde mig faktiskt inte.

Men bilarna är ju lika fula på de uppladdade bilderna åtminstone!

Arne: Den ser ju definitivt inte klockren ut. Dessutom är "Hytten" väldigt bred. Vet inte om vingen liksom får luften att lösa av så att man inte får så våldsamt undertryck bakom kabinen, men det ser absolut mysko ut för en lekman.

(Skulle väl inte direkt streta, svära, spotta och fräsa om ngn fick för sig att sätta mig bakom ratten i en sån där, men det hör inte hit. Det är friheter man tar sig som läktarchaffis. )

Formula First heter den där andra fula brittiska formelbilen, men den är faktiskt riktigt bedårande bredvid zip:en.

RCE:s chefred tyckte förresten ( om jag minns rätt, kan inte hitta tidningen ) att dagens F1:or var grundfula. Jag kan inte riktigt hålla med eftersom det är funktionen som styr och funktion är vackert. Jag har personligen t.o.m. vant mig vid de smala bakdäcken till den grad att jag tycker att tex den mkt vackra Lotus 78 ser lite oproportionerlig ut med dessa jättemackor i bak. Men visst hette den Lotus 47 den där första riktigt lyckosamma mittmotor-F1:an? Hursomhelst så är den ju sååå grymt snygg. Synd att man inte utformade de obevingade FF-bilarna så, men det hade kanske inte varit lika kul?

Citera
Per Håkansson
Sundsvall
Här sen Nov 2003

Dagens f1 bilar ser i mitt tycke för jä***ga ut, Snygg var dom under frontmotor tiden, Brutal under 70 talets jätte scoop å feta bakdäck sedan vart dom elektronisk späckade å jätte effektiva men inte snygga eller brutala bara tråkigt fula å trista.

Bilder o videos
Fula racerbilar = dåliga racerbilar?
1223 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande