Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Porsche 930 TURBO | 1, 2, 3 >> 8 besök senaste veckan (22078 totalt) |
Hejsan
Jag vet inte var jag skall lägga upp den här tråden så jag gör det här...Ni får ta bort den om ni inte tycker den passar här... Jag är ägare av en Porsche 930 turbo som jag har ägt sen våren 02.Nu har bilen stått still ett par år för renovering av motor o låda som jag o min vän gjort.orsaken till denna omfattning av renovering av bilen är att vi skulle byta synkisar i vxl lådan o byta sotnings satsen på motorn....men visade sig att motorn var i sämre skick en befarat den hade dålig komp på 1 ½ cylle o slitna kamaxlar liksom på vippar o på den vägen är de.Vi har förstärkt o byggt dom små detaljer som vi vet är känsliga på bilen och gjort den mer robust..Visar lite bilder här nedför hur det började o hur det ser ut idag.Det är endast småplock kvar o göra Men nu har jag kommit till ett vägskäl med min bil...Det är så antingen så fortsätter jag modda den till en riktigt busbil med bur o stolar o mer effekt under huven...Eller så behåller jag eller säljer jag den som den är o köper mig ett nytt projekt o bygga på,vissa på Porsche klubben som också finns här tycker jag skall behålla den som den är o hitta nytt projekt att bygga på istället Men jag vill höra input på fler ställen.... Tack på förhand Mvh //Jimmie _________________ Jimmie Lundin Tack till JE Balans & Motor |
||
Tack tack men frågan är om man skall bygga vidare på den,göra en värsting av den eller låta den leva sitt liv lite nu som den blir...eller förbättra motorn mer o få ut mer effekt... _________________ Jimmie Lundin Tack till JE Balans & Motor |
||
Är inne på att fortsäta modda denna motor lite som jag vill...o med tiden skaffa en orginal motor vid sidan av som jag kan ha ifall ifall..
För byter jag inredning hit o dit kommer jag ändå behålla orginal det som sitter i idag.Skall nog till o med försöka hitta ett sett riktigt breda Fusch fälgar med tiden... Bild på utsidan av bilen _________________ Jimmie Lundin Tack till JE Balans & Motor |
||
ojoj förstår att det tagit tid ser ut som motor och låda vore fabriksnytt. Sälj den inte du kommer aldrig få ut i närheten av vad du lagt ut. Bygg vidare eller behålla 100% original är klurigare.
|
||
Börja med en säsongs körande och bestäm dig sen. Då hinner du verkligen känna efter vad du vill ha, och bilen rasar ju inte direkt i pris på ett år.
_________________ mvh Patrik Petersson Time Attack, är inte det bara en tidsträning? |
||
Rör inte motorn till att börja med utan skruva in en bur & stolar, plocka ur mattorna etc. Enkla grejor som går enkelt att återställa. Sedan tar du lite i taget. Annars blir det bara ännu ett pallbocksprojekt!
_________________ Peter Lindberg i Grästorp Fotograf och video-/filmnisse. http://www.peterlindberg.com |
||
Hej PimPim, kul att du hittat rätt site!
Behåll bilen och starta ett bygge vid sidan om! Socialstyrelsen rekommenderar flera porschar! Att göra enkla förbättringar / moddar eller att montera in saker som går att ta bort sänker inte värdet på bilen. Behåll orginalprylarna bara. _________________ D Ekholm |
||
Men motorn var redan lite moddad när jag köpte den...Den hade Ruf-intercooler,k27 turbo o SC-kammar.
Jag har just nu inne på att stolar o inrednings grejer kan man lätt återställa till orginal om man sätter i bur o stolar osv...Så jag är inne på skaffa en orginal motor vid sidan av som man kan ha o sen fortsätter man modda den motor jag har...Va tycker ni om den iden? _________________ Jimmie Lundin Tack till JE Balans & Motor |
||
Bara du är klar med motorn innan säsongen startar kan du modda.... annars avstår du och väntar till hösten.
_________________ Peter Lindberg i Grästorp Fotograf och video-/filmnisse. http://www.peterlindberg.com |
||
Måste det vara antingen rejsbil eller sälja? Kan du inte köra med den som den är fast med lite lätt trim, bra väghållningsgrejer+fälgar/däck och orginalinredning (fast med stol och kanske ratt av räsersort). Snyggt, tidsenligt och snabbt .
_________________ Cédric Nyberg Porsche 924 Turbo Toyota GT86 Formel Vee Veemax MKIVB 1970 www.instagram.com/garagecedric/ |
||
[quote="Cédric"]Måste det vara antingen rejsbil eller sälja? Kan du inte köra med den som den är fast med lite lätt trim, bra väghållningsgrejer+fälgar/däck och orginalinred)
Men den var lite moddad innan o nu har man moddad den lite mer...Har bla portat den så från 32 mm till 36mm intake bytt kammar från SC-kammar (till salu :P ) till Micke Svens (Spezialmotorer) värsting kammar.. Saken är väl bara om man skall fortsätta trimma på bilen eller bara låta den vara nu...Det är ju det som är så svårt...För mycket vill ha mer :P _________________ Jimmie Lundin Tack till JE Balans & Motor |
||
Jättefin bil! Lite moddningar kan väl inte skada; -In med riktiga stolar, ratt, båge och 6p-bälten. -Lätta den marginellt, t.ex. med RSR front och bakdel i plast. Ut med baksäte/ryggstöd. -Byt dämpare, torsionsstavar och kränghämmare. Klart. _________________ -- |
||
Ja, för mer inspiration i den stilen, håll i hatten: http://homepage.ntlworld.com/crazyskylineuk/welt.htm _________________ -- |
||
36mm portningen var bara bra, men att gå upp mer i kammar låter modigt då SC bore räcka långt på en turbo. Vad gör du med insprutet? Samma K27 turbo? Insuget ser för tråkigt ut, funderar du på att byta till Carrerans? Vettig intercooler på toppen gissar jag, är RUF:en dubbelt så bred? Riktigt fin ser den ut att bli. RUF fälgar skulle göra sig bra om du vill frångå Fuchs. En trevlig clubsport med inredning, bur och gatvänlig sättning på chassiet skulle jag önska om du säljer den till mig En lågkompad turbo med vilda kammar och 4-växlad låda blir nog ändå inte den optimala banbilen om du inte är seriöst skicklig chaufför. _________________ Fredrik Torkildsen Porsche 924 TURBO (Carrera GT replica) |
||
Ang kammarna så vet jag inte vad det är,men det är något som Micke har snickrat ihop o vet att dom funkar bra...Litar fullt ut på den mannen....
Jo skulle vilja ha Carrerans insug men när jag hittat något så har det kostat o har då inte haft dom pengar som behövs...Har ju kostat en hel del slantar bara som den är nu...Blev lite mer än vad man hade räknat från början...Men som sagt kan inte klaga på hur det börjar bli så Ang ruf-kylaren så är den inte så stor dock har likadan som denna... Men som sagt min bil är ju inte lämpad för bana på det sättet...men jag vill ändå ha en bil som man kan ha kul med...Det är det viktigaste sen om den är långsammaste bilen på bana gör mig inget...För jag vill bara ha kul när jag kör den _________________ Jimmie Lundin Tack till JE Balans & Motor |
||
+1 Börja där, sen går det att modda vidare om det känns rätt. _________________ Max Carlsson Lotus Europa S2 -68 BTG: 8.26 (Porsche 944 S2) |
||
Jo blir nog lite så att jag att jag tar ut den i sommar känner om man vill fortsätta eller ej...men som sagt sugen på bygga vidare men samtidigt så vill man inte äventyra...Då bättre köpa en bil o börja bygga på den o så....
Man vill ju inte köra runt i en slö häck :P _________________ Jimmie Lundin Tack till JE Balans & Motor |
||
Våra race- och banåkarbilar Porsche 930 TURBO | 1, 2, 3 >> 8 besök senaste veckan (22078 totalt) |