Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Bakaxel upphängning igen...
<<   1, 2, 3   >>
1 besök senaste veckan (19898 totalt)
Coupe76
Mariestad
Här sen Aug 2005

-watt-länk.=prOpellerfan.

Opel im Sports

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=40017
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003

Hjälpmoderator

Tack, watt-länk thumbs up

Lund
Här sen Feb 2003

Precis, rollcentrat hamnar i höjd med panhardstaget.

Vad gäller att flytta tredje länken åt sidan; Hur långt ska du flytta den? Jag har ingen praktiskt erfarenhet av det men läste i Milliken&Milliken att bilen rollar något under inbromsning (inte drar alltså, utan rollar). Kommer inte ihåg exakt vad det stod men tolkade det själv som att typ någon decimeter från centrumplanet inte gjorde så stor skillnad. jag har själv fått flytta min tredje infästning åt höger.
Ska ändå läsa lite i boken ikväll, så jag kan försöka hitta vad som skrevs om trelänkar med förskjuten infästning.

Fundering; Borde inte ett panhardstag resultera i olika rollcenterpunkt (typ samma höjd, men punkten kan ju omöjligt ligga i centrum) beroende på höger eller vänstersväng?
Citera
Naqref
Christianstad/Scania
Här sen Jul 2005

Re:

Anders Jeppsson skrev:
PFundering; Borde inte ett panhardstag resultera i olika rollcenterpunkt (typ samma höjd, men punkten kan ju omöjligt ligga i centrum) beroende på höger eller vänstersväng?

Jo.

And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003

Re:

Naqref skrev:
Anders Jeppsson skrev:
PFundering; Borde inte ett panhardstag resultera i olika rollcenterpunkt (typ samma höjd, men punkten kan ju omöjligt ligga i centrum) beroende på höger eller vänstersväng?

Jo.

ok.
Citera
Coupe76
Mariestad
Här sen Aug 2005

sidförsjutningen blir ca 13cm om jag sätter länkarmen på utsidan av det gjutna fästörat,
om det fungerar så kan man kanske sätta den på insidan och hamnar då på ca 8cm offset.

Opel im Sports

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=40017
Citera
choken
GBG
Här sen Aug 2007

Hej ja går också i funderingar ang någon typ av 3 länk upphängning o har hittat denna sidan med lite intr info ang sätta ena armen lite offset. Det har diskuterats att det blir enbart positiva egenskaper iom att du har kronhjulets vridning el lyftning av bakaxeln mao du får samma grepp i både höger o vänstersvängar vid acceleration här har du sidan med uträkningar http://www.racetec.cc/shope/tim.39.htm jag kan tyvärr bara hitta en amerikansk sida med diskussioner ang detta http://corner-carvers.com/forums/showthread.php?t=2474 Har läst ett flertal men minnet räckte bara till denna sida. Ska försöka att inte kapa tråden men har själv lite funderingar ang vinkeln på bärarmarna. Läser man på dom flesta av innläggen så råder dom att ha paralella armar även med markplanet. Har man främre infästningen högre så får man en överstyrnings effekt när hjulet är i ytteradie o tvärt om med lägre. min undran är vilket ska man eftersträva då längden på armarna kommer att bli ca 500mm så har jag lite svårt att bortse från detta. På 80 talet fanns japs med 4hjulstyrning och har för mig att vid låga hastigheter så styrde bakhjulen lika som framhjulen o vid högre hastigheter tvärtom. Och då blir alltså frågan ska man satsa på under el överstyrn av baken. Tackar på förhand.

Luleå
Här sen Apr 2006

Re:

choken skrev:
Hej ja går också i funderingar ang någon typ av 3 länk upphängning o har hittat denna sidan med lite intr info ang sätta ena armen lite offset. Det har diskuterats att det blir enbart positiva egenskaper iom att du har kronhjulets vridning el lyftning av bakaxeln mao du får samma grepp i både höger o vänstersvängar vid acceleration här har du sidan med uträkningar http://www.racetec.cc/shope/tim.39.htm jag kan tyvärr bara hitta en amerikansk sida med diskussioner ang detta http://corner-carvers.com/forums/showthread.php?t=2474 Har läst ett flertal men minnet räckte bara till denna sida. Ska försöka att inte kapa tråden men har själv lite funderingar ang vinkeln på bärarmarna. Läser man på dom flesta av innläggen så råder dom att ha paralella armar även med markplanet. Har man främre infästningen högre så får man en överstyrnings effekt när hjulet är i ytteradie o tvärt om med lägre. min undran är vilket ska man eftersträva då längden på armarna kommer att bli ca 500mm så har jag lite svårt att bortse från detta. På 80 talet fanns japs med 4hjulstyrning och har för mig att vid låga hastigheter så styrde bakhjulen lika som framhjulen o vid högre hastigheter tvärtom. Och då blir alltså frågan ska man satsa på under el överstyrn av baken. Tackar på förhand.

Har reflekterat en hel del på ovan och min uppfattning just nu... tänker jag rätt?

För en vanlig 3 länk har de undre armarnas vinkel större betydelse för fästet rakt fram. Då den övre och de undre projicerar en svängarm. Vill man ha stor karosspåverkan måste man ställa ihop dem och få en "kort" svängarm. Generellt kan man säga om man har mkt motor mkt fäste kan man ha en skärning närmare marken och längre bort och om man har "lite motor+fäst kortare svängarm och skärning högre upp, mer "rise". Sen kan man labba lite med skärning hur fästet ska gå in, kraftig impuls som avtar snabbt. Alltså den jag generaliserade ovan. Eller en segare inkoppling av fäste, från att karossen hastigt reser sig till att den sätter sig, genom att ha skärningen lägre och längre ifrån.

Det är här jag tycker 3 länken är bättre än momentarmen, man kan enklare justera var man vill ha skärningen. Tror det är bra att kunna juster aggressiviteten på ingreppet i kaross vid olika fästesunderlag.

Momentarmen vilket är en fast stege i sig genom sin konstruktion, skärning/rise är i karossinfästningen. Hur som är den "bättre" än 3 länken om/när man har hittat sin "skärning"/längd. Just pga. att de undre armarna är mer fria att använda för just över eller understyrning av bakaxeln. Det är ju inte kul med 3 länk om du har hittat ett läge på skärningen som ger fäste rakt fram men att bilen fungerar som en shoppingvagn i kurvorna. Som ett exempel på nyttjande de undre armarna i torque arm bakvagn kan jag tänka mig på en rallycrossbana. De har oftast en rejäl vänstersväng och övriga är högersvängar. Här kan jag tänka mig att ha ett asymmetrisk förhållande med understyrning/motstyrning i högersväng för att kunna kliva på med mer gas och överstyrning i vänstersvängen för att snabbar komma runt och sen när det är rakt kunna kliva på rejält. Hur mkt asymmetri... erfarenhet genom testning.

För att få veta måste man fråga, vilket även jag gör genom detta svar, eller testa... har byggt en bakvagn likt Adams med infästningar för 4 länk, 3 länk och momentarm, Dessa olika alt. ska testas till sommaren.

Malmö
Här sen Aug 2004

Trådstartare
Troligen är jag lite trög men jag måste fråga ändå

om jag har dom undre stagen med uniballs vid axeln och bussningar i karossen och sen har staget som Erik har under(tredje staget) också fast vad händer då?
Tycker bara det verkar vanskligt som man ser på dom amerikanska bildern
Samt att det verkar drygt med dom smällarna de lär bli i balken när momentstaget går upp och ner

Hoppas ni förstår hur jag menar

Hade Kadett GTE -75:a med 2,5 TIC
Bygger Manta B med 3.0 TIC

https://www.facebook.com/groups/143972045710733/?fref=ts
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003

Hjälpmoderator

Stegen/momentarmen får inte vara fast i bilens längdriktingen, se Eriks främre fäste.

Undre stagen, kan även sitta mitt i hjulsentrum, och kan ha länklager i alla ändar.
Dessa stag är till att hålla axen i färdriktiingen.
Momentarmen i vriding, ax o broms
Panardstaget, Watt-länken i sidlädd.

Citat:

Vilka bilder? orkar inte lita.

Vänersborg
Här sen Maj 2003

den tiden som denna tråden har tagit att skriva kunda ha lagts på att slänga dit en vettig delad bakaxel och vips hade alla problem varit lösta

Stockholm
Här sen Dec 2004

Re:

^MeTaNOLiC^ skrev:
den tiden som denna tråden har tagit att skriva kunda ha lagts på att slänga dit en vettig delad bakaxel och vips hade alla problem varit lösta

Haha, faktiskt sant, men det är ont om vettiga bakaxlar som funkar bra med smala bilar som gamla oplar är!

MVH Erik

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002

Re:

^MeTaNOLiC^ skrev:

...eller så hade man skapat en mängd nya problem att hantera. :-)

/Gustaf

Citera
^MeTaNoLiC^
Vänersborg
Här sen Maj 2003

Re:

therealpinto skrev:
^MeTaNOLiC^ skrev:

...eller så hade man skapat en mängd nya problem att hantera. :-)

/Gustaf

det är väl det bilhobbyn är till för, att skapa problem för sig själv

Malmö
Här sen Aug 2004

Trådstartare
Re:

fuling skrev:
Stegen/momentarmen får inte vara fast i bilens längdriktingen, se Eriks främre fäste.

Undre stagen, kan även sitta mitt i hjulsentrum, och kan ha länklager i alla ändar.
Dessa stag är till att hålla axen i färdriktiingen.
Momentarmen i vriding, ax o broms
Panardstaget, Watt-länken i sidlädd.

Citat:

Vilka bilder? orkar inte lita.

Tänkte på dessa

Hade Kadett GTE -75:a med 2,5 TIC
Bygger Manta B med 3.0 TIC

https://www.facebook.com/groups/143972045710733/?fref=ts
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003

Hjälpmoderator

^MeTaNOLiC^
Man har/får/bör ha samma frågeställing med inviduell hjulupphänging. Mao samma sak fast på ett annt sätt.

wiking72:
Hmm jag fattar inte hur den/de tänkt med stäckes skäringar o % siffror mm.
Men ic(instans center) är samma sak som mp(monenetanpunkt)

Översta bilden:
Där borde mp(ic) ligga i skäringen mellan stagen.
och momentarmen ge en total låsing vid ett spesefik läge.
Varför???

Mitten bilden:
mp(is) ligger i ändan på momentstaget, infästinen i karrosen.

Nedersa bilden:
Här har man under stagen är vinklade ihopp sätt åvanifrån.
Detta tillsamans med det övere staget kan man slänga panardstaget.

OBS
Frågasätt vad jag skriver på samma sätt som ni bör frågasätta det ni hittar i böcker o på nätet.

Luleå
Här sen Apr 2006

Re:

^MeTaNOLiC^ skrev:

Helt galet men det var för många problem att lösa så jag slet bort den delade och satte dig en stel

Stockholm
Här sen Sep 2007

Re:

Niva skrev:
^MeTaNOLiC^ skrev:

Helt galet men det var för många problem att lösa så jag slet bort den delade :bang:och satte dig en stel

thumbs up

Skoda Octavia #5 MSLS
http://www.facebook.com/OrbyGummiJlRacingTeam
Citera
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003

Re:

Coupe76 skrev:
...Kan man använda sig av det gjutna "fästörat" på högersidan av klumpen till ett ensam övre länkarm, den sitter ju ca 10-15 cm förskjuten från axelcentrum uppifrån sett. Skapar assymmetrin ett "dåligt/ojämt" beteende eller kommer det fungera ändå?...

Jag har av egen fri vilja satt min tredje länk off-center.
Det gör att höger bakhjul, det som var mest benäget att spinna, trycks ner under acceleration
och att höger framhjul, det som var mest benäget att låsa, trycks ner under inbromsning.

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003

Re:

fuling skrev:
...Att flytta mitter staget en bit i sidled spelar ingen roll i ax o broms...

fuling: För en gångs skull; 'cyklar du i badkaret.

Citera
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003

Re:

Anders Jeppsson skrev:
...Vad gäller att flytta tredje länken åt sidan; ...läste i Milliken&Milliken att bilen rollar något under inbromsning...

Den rollar inte; den warpar.

Citera
Skruva banåkabil
Bakaxel upphängning igen...
<<   1, 2, 3   >>
1 besök senaste veckan (19898 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande