| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Bakaxel upphängning igen...
|
1 besök senaste veckan (19898 totalt) |
|
|
||||
|
Precis, rollcentrat hamnar i höjd med panhardstaget.
Vad gäller att flytta tredje länken åt sidan; Hur långt ska du flytta den? Jag har ingen praktiskt erfarenhet av det men läste i Milliken&Milliken att bilen rollar något under inbromsning (inte drar alltså, utan rollar). Kommer inte ihåg exakt vad det stod men tolkade det själv som att typ någon decimeter från centrumplanet inte gjorde så stor skillnad. jag har själv fått flytta min tredje infästning åt höger. Ska ändå läsa lite i boken ikväll, så jag kan försöka hitta vad som skrevs om trelänkar med förskjuten infästning. Fundering; Borde inte ett panhardstag resultera i olika rollcenterpunkt (typ samma höjd, men punkten kan ju omöjligt ligga i centrum) beroende på höger eller vänstersväng? |
||||
|
Re:
Jo. _________________ Anders Eriksson Nu med fröken senap. Renå Twingo -96. Aka Mlle Dijon. |
||||
|
Re:
ok. |
||||
|
sidförsjutningen blir ca 13cm om jag sätter länkarmen på utsidan av det gjutna fästörat,
om det fungerar så kan man kanske sätta den på insidan och hamnar då på ca 8cm offset. |
||||
|
Hej ja går också i funderingar ang någon typ av 3 länk upphängning o har hittat denna sidan med lite intr info ang sätta ena armen lite offset. Det har diskuterats att det blir enbart positiva egenskaper iom att du har kronhjulets vridning el lyftning av bakaxeln mao du får samma grepp i både höger o vänstersvängar vid acceleration här har du sidan med uträkningar http://www.racetec.cc/shope/tim.39.h
_________________ Sören Eriksson |
||||
|
Re:
Har reflekterat en hel del på ovan och min uppfattning just nu... tänker jag rätt? För en vanlig 3 länk har de undre armarnas vinkel större betydelse för fästet rakt fram. Då den övre och de undre projicerar en svängarm. Vill man ha stor karosspåverkan måste man ställa ihop dem och få en "kort" svängarm. Generellt kan man säga om man har mkt motor mkt fäste kan man ha en skärning närmare marken och längre bort och om man har "lite motor+fäst kortare svängarm och skärning högre upp, mer "rise". Sen kan man labba lite med skärning hur fästet ska gå in, kraftig impuls som avtar snabbt. Alltså den jag generaliserade ovan. Eller en segare inkoppling av fäste, från att karossen hastigt reser sig till att den sätter sig, genom att ha skärningen lägre och längre ifrån. Det är här jag tycker 3 länken är bättre än momentarmen, man kan enklare justera var man vill ha skärningen. Tror det är bra att kunna juster aggressiviteten på ingreppet i kaross vid olika fästesunderlag. Momentarmen vilket är en fast stege i sig genom sin konstruktion, skärning/rise är i karossinfästningen. Hur som är den "bättre" än 3 länken om/när man har hittat sin "skärning"/längd. Just pga. att de undre armarna är mer fria att använda för just över eller understyrning av bakaxeln. Det är ju inte kul med 3 länk om du har hittat ett läge på skärningen som ger fäste rakt fram men att bilen fungerar som en shoppingvagn i kurvorna. Som ett exempel på nyttjande de undre armarna i torque arm bakvagn kan jag tänka mig på en rallycrossbana. De har oftast en rejäl vänstersväng och övriga är högersvängar. Här kan jag tänka mig att ha ett asymmetrisk förhållande med understyrning/motstyrning i högersväng för att kunna kliva på med mer gas och överstyrning i vänstersvängen för att snabbar komma runt och sen när det är rakt kunna kliva på rejält. Hur mkt asymmetri... erfarenhet genom testning. För att få veta måste man fråga, vilket även jag gör genom detta svar, eller testa... har byggt en bakvagn likt Adams med infästningar för 4 länk, 3 länk och momentarm, Dessa olika alt. ska testas till sommaren.
_________________ Rikard Niva |
||||
|
Troligen är jag lite trög men jag måste fråga ändå
om jag har dom undre stagen med uniballs vid axeln och bussningar i karossen och sen har staget som Erik har under(tredje staget) också fast vad händer då? Tycker bara det verkar vanskligt som man ser på dom amerikanska bildern Samt att det verkar drygt med dom smällarna de lär bli i balken när momentstaget går upp och ner Hoppas ni förstår hur jag menar _________________ Stefan Lindh Hade Kadett GTE -75:a med 2,5 TIC Bygger Manta B med 3.0 TIC https://www.facebook.com/groups/143972045710733/?fref=ts |
||||
|
Stegen/momentarmen får inte vara fast i bilens längdriktingen, se Eriks främre fäste.
Undre stagen, kan även sitta mitt i hjulsentrum, och kan ha länklager i alla ändar. Dessa stag är till att hålla axen i färdriktiingen. Momentarmen i vriding, ax o broms Panardstaget, Watt-länken i sidlädd.
Vilka bilder? orkar inte lita. _________________ Johan Sjölinder |
||||
|
Re:
Haha, faktiskt sant, men det är ont om vettiga bakaxlar som funkar bra med smala bilar som gamla oplar är! MVH Erik _________________ Erik Wedlund Nurburgring 7.14.8 BTG Z06 Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo Mantorp 1.23.7 Carrera S Gelleråsen 1.18.40 M3e36 Gelleråsen 1.11.5 996 turbo |
||||
|
Re:
...eller så hade man skapat en mängd nya problem att hantera. :-) /Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||||
|
Re:
det är väl det bilhobbyn är till för, att skapa problem för sig själv
_________________ //Johan Karlsson |
||||
|
Re:
Tänkte på dessa
_________________ Stefan Lindh Hade Kadett GTE -75:a med 2,5 TIC Bygger Manta B med 3.0 TIC https://www.facebook.com/groups/143972045710733/?fref=ts |
||||
|
^MeTaNOLiC^
Man har/får/bör ha samma frågeställing med inviduell hjulupphänging. Mao samma sak fast på ett annt sätt. wiking72: Hmm jag fattar inte hur den/de tänkt med stäckes skäringar o % siffror mm. Men ic(instans center) är samma sak som mp(monenetanpunkt) Översta bilden: Där borde mp(ic) ligga i skäringen mellan stagen. och momentarmen ge en total låsing vid ett spesefik läge. Varför??? Mitten bilden: mp(is) ligger i ändan på momentstaget, infästinen i karrosen. Nedersa bilden: Här har man under stagen är vinklade ihopp sätt åvanifrån. Detta tillsamans med det övere staget kan man slänga panardstaget. OBS Frågasätt vad jag skriver på samma sätt som ni bör frågasätta det ni hittar i böcker o på nätet. _________________ Johan Sjölinder |
||||
|
Re:
Helt galet men det var för många problem att lösa så jag slet bort den delade och satte dig en stel
_________________ Rikard Niva |
||||
|
Re:
|
||||
|
Re:
Jag har av egen fri vilja satt min tredje länk off-center. Det gör att höger bakhjul, det som var mest benäget att spinna, trycks ner under acceleration och att höger framhjul, det som var mest benäget att låsa, trycks ner under inbromsning. _________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||||
|
Re:
fuling: För en gångs skull; 'cyklar du i badkaret.
_________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||||
|
Re:
Den rollar inte; den warpar. _________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||||
![]() |
Skruva banåkabil
Bakaxel upphängning igen...
|
1 besök senaste veckan (19898 totalt) |