| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Design av hjulspindel Volvo V70 -98
|
3 besök senaste veckan (6569 totalt) |
|
Hej! Jag står precis i startgroparna med att försöka få konstruerat nya hjulspindlar till min bil. Det jag vill åtgärda är: 1: Få mina Porsche GT2 broms ok att passa. Varför inte bara tillverka en adapter tänker ni säkert? Jo, det är väldigt trångt och besvärligt att få till en bra konstruktion på adaptrarna, jag kommer t.ex. få kapa bort styrstoppet på hjulspindel för att få till en vettig adapter, och jag tycker inte det känns som en tillräckligt snygg lösning. 2: Flytta ned spindel och styrarmsled för att rätta till RC och bump steer efter sänkning. 3: Göra kortare styrarmar för lite kvickare styrning. Tanken är att behålla ackerman som den är. Rätt/fel? Då varken jag eller personen (samma person som har hjälpt mig med att rita bell housen till skivorna) som skall hjälpa mig att rita hjulspindeln har särskilt mycket kunskap om väghållning och hjulupphängningsgeometri så undrar jag vad det är vi behöver tänka på? om ni vill veta lite mer om min bil så finns jag på Garaget.org, jag har en del bilder i min blog där: www.garaget.org/TurbOJonte81/blog _________________ M.v.h. Jonathan Johansson |
||||
|
Re:
Finns nog många som har mycket ideer och tankar, men vill man få bra svar krävs det MYCKET av frågeställaren. Det finns en hel del skrivet om hjulvinklar, hur framvagn- och bakvagn ska se ut etc. om du orkar bemöda dig med att mäta upp nuvarande framvagn med siffror (leta i tidigare trådar om vilka siffror etc) tror jag säkert flera orkar bistå med sina kunskaper och tankar. Men att säga hur långt ett snöre är för femtiofjortonde gången nja. Men om i princip enda problemet är hur du ska få dit ett par pjåchek så tänk vidare, jag har till flera 850/v70 gjort adaptrar med andra ok/skivor etc och det har inte varit några problem. Kan inte tänka mig v70 1998 skiljer sig markan från närliggande årsmodeller etc. Ett forum är inte guds svar på allt, det är en bra möjlighet till självhjälp
_________________ Roland Johansson |
||||
|
Självklart förstår jag att det inte går att svara på exakt hur jag skall göra, mera lite tankar och tips så att jag får igång tankeverksamheten hos mig själv.
Problemet är inte bara att få oken att passa utan även att rätta till RC och bump steer, det är ju vanligt att fixa dessa problem med distanser på styrarmen och på spindelledsinfästningen men jag har ändå bestämt mig för att göra nya hjulspindlar då det skulle ge mig en bättre lösning på alla mina problem. Jag har nu haft ett möte med konstruktören som hjälper mig och vi har insett ett problem. Det finns inget utrymme för att sänka spindelleden utan att det tar i bromsskivan. Så nu är den största frågan hur geometrin påverkas (till det negativa eller positiva) om man flyttar in infästningen för spindelleden. Lat som jag är så hade jag hoppast på att slippa mäta upp hjulupphängningen men nu ser det ut som ett måste.
_________________ M.v.h. Jonathan Johansson |
||||
|
Re:
)?
Vill du ha ledpunkten där bromsskivan är idag så får du välja vilken del som har högst prioritet i det utrymmet. Det kan finnas tunnare skivor också, men jag antar att du behöver mycket massa för att fånga värmen, och du får ju bygga om/byta ok. |
||||
|
Re:
Bellsen är precis nytillverkade och det finns inte heller någon marginal för att flytta ut skivan, jag löser hellre problemet med en ny spindel, men frågan är hur jag skall göra för att få en bra geometri. _________________ M.v.h. Jonathan Johansson |
||||
|
Vars har du RC idag?
Hur myckt bump-steer har du? Flyttar du bara spindelleden närmare mitten på bilen så kommer KPI minska, scruben öka, ackermanefekten blir mindre. Säkert glömt nånting också. Ett alternativ om ni känner er osäkra är att bara sänka styrarmen och spindelleden lika mycket så behålls originalgeometrin men bilen blir lägre. _________________ Mattias Holmgren |
||||
|
Re:
Tanken från början var ju "bara" att flytta ned styrarmen och spindelleden (lika mycket). Men nu har jag ju insett att det inte finns plats att flytta ned spindelleden, utan den måste flyttas in också. _________________ M.v.h. Jonathan Johansson |
||||
|
Hej!
Nu har jag legat sömnlös hela natten och funderat på hjulupphängningsgeometri. Jag har fått en licens till programmet Casim, fungerar det även på bilar med McPherson? Någon som kan tipsa om någon tråd med tips om hur man mäter upp en framvagn, gärna med McPherson? Här är en bild på länkarmens och styrstagets lutning som jag tog i höstas:
||||
|
Re:
om man mäter upp x-,y- och z-koordinaterna för alla ledpunkterna; 'kan man få fram det mesta man behöver veta. För farbror Persson är ledpunkterna: Topplagring Spindelled Bakre bärarmsbussning Främre bärarmsbussning Däckets kontaktpunkt med marken _________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||||
|
||||
|
Dra en linje mellan topplagringen och cc på kulbulten(den som sitter i ändan på bärarmen).
Den lije är även styraxen. Mät sen vinken mellan navet, fäljens anliggingsyta, och linjen åvan. Denna vinkel är spindelvinken som är SAI/KPI vid 0grd camber. _________________ Johan Sjölinder |
||||
|
Re:
Är det längden på denna som är "Höjd från infästing bärarm till stötdämpar infästing kaross"?
Linjen till höger i bilden har samma lutning som fälgens anläggningsyta, det vara bara lättare att rita linjen där jag gjorde den för att det är en skarv mellan hjulspindeln och hjullagret där. Det är alltså detta som är SAI? _________________ M.v.h. Jonathan Johansson |
||||
|
Jag ser inte var kulbulten sitter på bilden.
Nja, SAI/KPI mäts från en lodlinje när grunkorna sitter på bilen. Så cambern är inkluderad i SAI/KPI. Men vid 0grd camber är spindelvinken = SAI/KPI. _________________ Johan Sjölinder |
||||
|
Re:
Ah, ok! Tack! och denna "Höjd från infästing bärarm till stötdämpar infästing kaross" blir jag inte riktigt klok på, några tips? _________________ M.v.h. Jonathan Johansson |
||||
Dra en linje mellan topplagringerna(stötdämpar infästing kaross), den är allså horisontell. Mät nu från den linjen mer till bärarmens vridingscentrum(bär bärarmen är infäst i karossen) Denna höjd är ett verikalt mått. Klarare? _________________ Johan Sjölinder |
||||
|
Har ritat och mätt lite i Photoshop och kommit fram till att SAI är ca. 12,9° mätt mellan den blå och rosa linjen.
Spindelledsinfästningen (markerad med grönt) skulle behöva flyttas ca. 10 mm. denna förflyttning har jag illustrerat med den röda linjen, detta är bara en uppskattning då jag inte har kalibrerat upp bilden och inte vet hur många pixlar en millimeter är. Mätt mellan den röda och rosa linjen så får jag ett SAI på ca. 11,9°. Om jag har försått allt rätt så får jag då också 1° mer negativ camber, vilket förmodligen inte skulle vara någon nackdel. Har jag tänkt något galet? Kommer drivaxeln bli för kort om jag gör på detta viset?
||||
|
Nu har jag knappat in SAI och "Höjd från infästing bärarm till stötdämpar infästing kaross" med då får jag helt orimligt mycket negativ camber. Något måste vara rejält galet, men jag hittar inte vad...
||||
![]() |
Skruva banåkabil
|
3 besök senaste veckan (6569 totalt) |