Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Nürburgring
![]() |
<< 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10 >> 36204 besök totalt |
_________________ ![]() NS 349/7.51.80/9.07.00 |
||||
_________________ ![]() NS 349/7.51.80/9.07.00 |
||||
Scuderian inställd för första gången på 52 år: http://mikefrison.com/957
_________________ ///Mart1n Pa1m Volvo V60 Polestar MY18 - Bursting Blue |
||||
Engelsk version http://mikefrison.com/english/
inget som passade min plånka men nog tusan känns det olustigt ![]() ![]() _________________ ![]() NS 349/7.51.80/9.07.00 |
||||
Re:
Vad är det som ska vara olustigt Johan, egentligen? Verksamheten måste till skillnad från tidigare generera vinst, alltså höjs priserna. De 60% som Scuderian nämner torde resultera i en merkostnad på ca 30.000 EUR. Fördelat på de 300 deltagare som Scuderian också nämner ger det en prishöjning på 100 EUR/deltagare. Om kursen kostar 2300 eller 2400 kan väl näppeligen spela någon större roll? Men istället för att fortsätta den 52-åriga traditionen väljer Scuderialedningen att själva rasera sitt mödosamt uppbyggda rykte och dessutom skylla det på Nürburgring Automotive GmbH. Korkat? Synnerligen... Se det positivt istället, Scuderian försvinner och ger plats för trackdays som kostnadsmässigt passar din plånbok avsevärt mycket bättre! (och inom parentes: om 60% prishöjning resulterar i en fördyring per deltagare på ca 100 EUR, varför aviserar då Scuderian en prishöjning på 600 EUR? Klura på den ett tag...) _________________ Nordschleife: 626 varv |
||||
Re:
Trist.. ![]() Men när röken har lagt sig, så kan det väl finnas plats för andra nya - lite mer nytänkande - kurser också. ![]() _________________ -- |
||||
Re:
Detta tål att upprepas, i synnerhet i denna tråd ![]() Känns som att väldigt mycket skylls på de nya ägarna, blir intressant att följa utvecklingen, jag är inte så säker på att framtiden på ringen behöver vara så negativ för vanliga "hobbyförare" det kan nog ev. till och med bli positivt i slutändan... |
||||
Ökade priser är en sak ... men om det samtidigt förekommer tvivelaktigheter som eventuell förskingring så är det rätt illa.
![]() http://www.youtube.com/watch?v=jzN_nhojo9o _________________ Michael Sjösgärd Liebe wächst nicht auf Bäumen, sie wird in Zuffenhausen hergestellt. |
||||
Jag fick det här från "RMA Track Days". (Kanske redan finns här.)
Trouble at the Ring... Those who read the newsletters prior to our November trip to the Nordschleife may well remember us saying that it could possibly be our last. By now everyone is probably aware of the problems which have been well, if not always entirely accurately documented in just about every motoring publication in Europe. The situation regarding private hire of the track is still unclear although looking doubtful, the present incumbents have increased the price the industry pays by tenfold resulting in a number of manufacturers relocating to Portugal and with claims that they can take upwards of 160,000 Euros on a public day it's not looking good for any track day operator to be able to hire the circuit at anything like a sensible price. However, we have a lot of friends out there and receive excellent feedback on the situation, so watch this space! In the mean time, if you haven't already done so support the Save the Ring campaign here: _________________ Mvh Lennart Jarmyr! |
||||
Re:
160.000 EUR VAAAAA ![]() |
||||
Jag har inte något jag kan styrka detta med men jag har hört att dom flesta som arrar trackdays lagt ner eller avvaktat med bokningar för 2011 på Ringen, som sagt bara vad jag hört och inget styrkt.
_________________ ![]() NS 349/7.51.80/9.07.00 |
||||
Men en budget på 160k euro om dagen så vore det nog inte omöjligt att realisera Häckberga ring eller liknade (den nivån på pengar får saker gjorda i detta landet också, bara att kalla de mineralprojektering eller nåt).
Drar de in så mycket på en TFdag (eller ens med samma antal nollor)? om man räknar 25 euro per varv (eller vad nu priset blir 2011) så blir det ju 6400 varv, bäst att hålla bommarna smorda (3.4 sek lucka mellan utpassagerna om de lyckas hålla öppet 6 timmar på en dag). Med 3.4 sek lucka och snittid på 10 minuter (alla kör inte under 8) så blir det 176 ekipage körandes på banan, hela tiden... Trångt (bör inte påfarten och parkeringen då utformas som en rangerbangård och motorvägspåfart)? Men det är kanske så det har sett ut de mest packade timmarna under högsäsong.? ![]() Det rimliga verkar inte vara att fajtas för att det skall fungera med nuvarande "regim" utan att bojkotta så den maglandar och nån annan får ta över "kärnverksamheten" efter konkursen. Delstatsregeringen sitter iofs med skägget i brevlådan (har jag för mig) och kanske finns det nån grön som hellre vill odla potatis (så alltför hård buklanding behöver inte vara positivt). |
||||
Re:
Kommer ju inte direkt gråta ifall biltillverkarna får dra ner lite på sitt testande till fördel för mer TF. De kör ju alltid på "Prime time" och är oftast ute ganska få bilar åt gången. Jag är säker på att de kan hitta sätt att effektivisera sitt testande också. Ökade kostnader bör ur detta hänseende vara en bra morot. Sen borde det väl vara rätt självklart för folk att detta är business? Vill man hyra hela ringen för sig själv en dag så måste man också kompensera för inkomstbortfallet. Att de drar in våldsamma pengar under en solig högsommardag med TF hela dagen kan ju alla som varit där lista ut. = våldsamt dyrt att få exklusiv rätt till banan. Hur självklart som helst. |
||||
Re:
![]() ![]() |
||||
Artikeln är lite missvisande, det står: Upp till 160k _.
Hur mycket är det? Det känns som att motståndarna till nuvarande ägarna bara plockar och publicerar den fakta som passar deras åsikter (ett vanlig fenomen som kall sför "Cherry picking"). Det finns tre sidor av historien (som en polis på det emminenta programmet Cops sa): Det finns din historia, motståndarnas sida, sen så finns det sanningen ![]() Lyssna på Mats och PeterF, för de tänker rationellt. Att spekulera runt fakta som vi inte känner till gynnar inte någon, tvärtom. ![]() _________________ Peter Sundström Datsun 280Z, MGB GTS V8, Giulia QV 297 varv på Nordschleife |
||||
Re:
Det där sista är ju faktiskt en mycket trolig och kanonbra utveckling! Mer TF-tid till folket! ![]() ![]() _________________ ![]() |
||||
![]() |
Nürburgring
![]() |
<< 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10 >> 36204 besök totalt |