Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Däck för banåka
R-Däck med sprickor efter två bandagar
4984 besök totalt
m3hallsten
Svinninge
Här sen Mar 2009

Trådstartare

Hej,

Jag skulle vilja ha lite reflektioner på mina r-sulor som ser ut att ha släppt i en skarv. Enligt leverantören av däcken är det ingen fara och bara o köra men skulle uppskatta lite opartiskt råd. Vill vara säker på att inte råka ut för någon olycka p.g.a. detta. Se bilderna.

De har använts en dag på gelleråsen och en på gotland ring.

BMW M3E46
Citera
Niklas Sandström
Kalix
Här sen Nov 2002

Däck är inte skarvade i slitbanan utan dom linjer som kan synas tvärs över är från en liten glipa i den delade vulkaniseringsformen där mönstret pressas in i gummit. Skadorna ser dock inte ut att gå rakt över däcket utan är ju lite krökta, du har inte kört över nått och fått revor i däcken? Jag ser dock inte att det skulle vara nån fara att fortsätta köra på dom.

Citera
m3hallsten
Svinninge
Här sen Mar 2009

Trådstartare
Hej Niklas, tack för svar.

Linjerna var rakare och såg lite djupare ut när jag först upptäckte dem. Körde dock några (!) varv till och då började de kleta ihop. Därav "looken" de har nu. 99% säker på att jag inte kört på något vasst, dessutom, om man tittar noga på kanterna eller i de längsgående spåren så ser man att sprickorna är precis i linje med något som ser ut som en skarv eller det som du beskriver.

BMW M3E46
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002

Har haft liknande problem själv, men betydligt värre. Såg precis som du säger ut som en skarv i däckets längdriktning, i mitt fall gick det ända ner till korden och delar av slitbanan lossnade. Skall se om jag kan leta fram några bilder.

Jag kunde iaf inte märka några värre problem än obalans och dåligt fäste. Mitt i ett race, så jag stannade inte och kollade direkt...

BMW 330i -05
Citera
Supramannen

Här sen Feb 2003

standard Khumo problem, gör en sökning dessa däck kapsejsar i stommen och slitbanan lossnar även...kör slut på dom sen byter du märke

Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004

Re:

Supramannen skrev:
standard Khumo problem, gör en sökning dessa däck kapsejsar i stommen och slitbanan lossnar även...kör slut på dom sen byter du märke
Inga problem med Kumho om man inte envisas med att överlasta dem med blyslädar

olika däck fungerar olika bra för en viss belastning, för varje dimension.

Supramannen

Här sen Feb 2003

Re:

Niklas Falk skrev:
Supramannen skrev:
Inga problem med Kumho om man inte envisas med att överlasta dem med blyslädar

olika däck fungerar olika bra för en viss belastning, för varje dimension.

Sant,men rejsa består av mycket gatbilar om ligger runt 1300-1700kg och på dessa funkar dom inte bra alls och spricker i slitbanan även 1200kg bilar verkar ha problem, bilar runt 1000kg kanske dom funkar bättre på

Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004

Re:

Supramannen skrev:
Sant,men rejsa består av mycket gatbilar om ligger runt 1300-1700kg och på dessa funkar dom inte bra alls och spricker i slitbanan även 1200kg bilar verkar ha problem, bilar runt 1000kg kanske dom funkar bättre på
Lastindex är ju bara en indikation och är ju bara ett styrkemått utan 1+G i sidled (det är sällan man specar däck för den belastnigen).
Mina knappt 1100kg (väldigt nära 50:50) kör jag med 86 i index (530kg max belastning per däck) och får stommen på både V70A och R888 av ligga på gränsen till stabil (Toyo viker sig mer), och då kör jag inte så väldans fort ut ur kurvorna. A048 har jag också testat med 86 i index och de var stabilare men marginellt långsammare (i mitt fall).

Tar vi andra änden av Kumhos skala så skiljer det ju 100kg i belastning mellan index 98 (750kg) och index 102 (850kg) (som kanske inte räcker som bakdäck på en effektstark 911 med konstruktionen på V70A, som kanske prioriterat andra kompromisser). MPSC har tex 102 som index redan på 305orna (och de är garanterat byggda för att ha en hel 911 stående på ytter bak ut ur sväng), även R888 har 102 i 305, medan V70A har 98.

Detta är ju ett jättegrovt mått och kanske går det inte ens att inom ett däck (mellan leverantörer skulle jag tveka på att jämföra) skala belastningstålighet mellan de olika lastindexen, men högre index borde inte innebära vekare däck.
Man kan ju extrapolera lite med de siffror som finns att tillgå, och lastindex är en. Sen ska man aldrig underskatta erfarenheter från andra med liknande setup, men bara ett litet dimensionsbyte kan ändra jättemycket (nytt vitt papper och en annan lösning är helt plötsligt vettigast/bäst).

m3hallsten: Vilken dimension (är det identiska märken på alla 4??) och vad väger släden?

Supramannen

Här sen Feb 2003

förstår vad du är ute efter men det funka rinte på dessa khumo

Vet folk som har gått upp i däck storlek för att öka index massa men däcken går sönder ändå, dom klara inte tyngre bilar med mycket effekt vilket index dom än har

m3hallsten
Svinninge
Här sen Mar 2009

Trådstartare
Re:

Supramannen skrev:

Tack för infon Rickard. Planen har varit att göra som du säger, ville bara ha lite reflektioner på om de är någorlunda safe att köra på igen. Vad skulle du rekommendera att köra på istället? Toyo r888 har jag sett att många kör på och de ser ut att hålla ihop.

BMW M3E46
Citera
m3hallsten
Svinninge
Här sen Mar 2009

Trådstartare
Re:

Niklas Falk skrev:
Supramannen skrev:
Lastindex är ju bara en indikation och är ju bara ett styrkemått utan 1+G i sidled (det är sällan man specar däck för den belastnigen).
Mina knappt 1100kg (väldigt nära 50:50) kör jag med 86 i index (530kg max belastning per däck) och får stommen på både V70A och R888 av ligga på gränsen till stabil (Toyo viker sig mer), och då kör jag inte så väldans fort ut ur kurvorna. A048 har jag också testat med 86 i index och de var stabilare men marginellt långsammare (i mitt fall).

Tar vi andra änden av Kumhos skala så skiljer det ju 100kg i belastning mellan index 98 (750kg) och index 102 (850kg) (som kanske inte räcker som bakdäck på en effektstark 911 med konstruktionen på V70A, som kanske prioriterat andra kompromisser). MPSC har tex 102 som index redan på 305orna (och de är garanterat byggda för att ha en hel 911 stående på ytter bak ut ur sväng), även R888 har 102 i 305, medan V70A har 98.

Detta är ju ett jättegrovt mått och kanske går det inte ens att inom ett däck (mellan leverantörer skulle jag tveka på att jämföra) skala belastningstålighet mellan de olika lastindexen, men högre index borde inte innebära vekare däck.
Man kan ju extrapolera lite med de siffror som finns att tillgå, och lastindex är en. Sen ska man aldrig underskatta erfarenheter från andra med liknande setup, men bara ett litet dimensionsbyte kan ändra jättemycket (nytt vitt papper och en annan lösning är helt plötsligt vettigast/bäst).

m3hallsten: Vilken dimension (är det identiska märken på alla 4??) och vad väger släden?

samma märke runt om. 245 fram och 265 bak. Bilen väger in på nästan 1500kg, 1475 har jag för mig att det står i papprena. Standard BMW m3 e46.

Skall tilläggas att framdäcken inte ser ut att hålla på och ramla isär! Däcken på bilderna är bakdäcken.

Mvh
Stefan

BMW M3E46
Citera
Supramannen

Här sen Feb 2003

Re:

m3hallsten skrev:
Supramannen skrev:

Tack för infon Rickard. Planen har varit att göra som du säger, ville bara ha lite reflektioner på om de är någorlunda safe att köra på igen. Vad skulle du rekommendera att köra på istället? Toyo r888 har jag sett att många kör på och de ser ut att hålla ihop.

Michelin däcken eller toyo, nu har det ju kommit dunlop direzza 03or som är bra grejer med...

Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

Jag råkade ut för att däckssidan på flera däck gick sönder med en lång reva och förstås punktering som följd. Men det ska, sägs det, ha varit en dålig tillverkningsbatch eller en felkonstruerad omgång har jag hört. Jag har dock inte provat igen för att se om de även kom i en tillverkningsbatch som fungerade utan att gå sönder Minns inte vad det var för lastindex men bilen vägde ju sina modiga 1650kg (M3 -96).

Stockholm
Här sen Apr 2009

Namndispens
Namndispens

Så länge som man håller sig inom de av tillverkaren stipulerade gränserna för ett däck så är det riktigt illa om det faller sönder vid normalt brukande. Att försvara en tillverkare med (bort)förklaringar av typen "du har en tung bil som du dessutom kört med på bana och det klarar inte däcken" är ju löjligt när det gäller r-däck eftersom det är exakt vad de är byggda för att klara av.

Porsche 968 CS
Citera
Däck för banåka
4984 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande