| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
En fråga om att räkna ut en radie utan en halv cirkel?
|
5 besök senaste veckan (13738 totalt) |
|
Säg att du ska göra en cad ritning av en bildel med lite olika böjda kurvor som är obefintligt nära 180 grader. Finns det nån formel på hur man enkelt räknar ut radien på denna kurva? kanske en korkad fråga (och dåligt förklarad) men har tröttnat på att chansa och är inget matte snille. Ex som mina runners på mitt insug
mvh _________________ Anton Johansson |
||
|
Jag tycker det ser ut som obefintligt nära 90 grader???
I så fall är ju radien samma som "höjden" på böjen, dvs sätt ett vinkeljärn emot (90grader) och höjden mellan plenumytan och toppen av böjen är ju radien. _________________ mvh Micha3l Bl1x Porsche 911 |
||
|
Re:
Det finns radietolkar, sätt tolken emot tex yttersidan så vet du radien på yttersidan. Du kan då enkelt räkna fram centrumradien. Tolkarna finns både som hane och hona _________________ Roland Johansson |
||
|
Jag ställde samma fråga till min mattelärare för 20 år sedan då jag undrade över radien på ett par Ur-quattro breddare. Om du har en cirkel och drar två linjer var som helst längst omkretsen så att de delas i två hälfter blir resultatet: halva1linje1 x halva2linje1 = halva1linje2 x halva2linje2
_________________ Fredrik Torkildsen Porsche 924 TURBO (Carrera GT replica) |
||
|
Radie tolkar är ju bra men kan ju inte ha tolkar upp till ett par meter som det kan bli ibland på långa radier tyvär
Kan du förklara din formel lite Tommy, tror inte jag fattar riktigt hur man räknar ut med din formel riktigt. Testade men gjorde nog fel för det stämde inte
_________________ Anton Johansson |
||
|
Här är ett sätt till som jag hittade på nätet. Kan ju vara lite svårt att mäta vinkeln på ett bra sätt om man inte har cirkelns tänkta mittpunkt. (Hade man den så vore det ju en smal sak att mäta radien..)
![]()
Källa: http://matmin.kevius.com/cirkel.php _________________ Mikael Cedergren Toyota Celcia |
||
|
Re: En fråga om att räkna ut en radie utan en halv cirkel?
Isåfall hade jag ritat upp en cirkel intill och ändrat storlek på den tills den linjerat med kurvan
_________________ Peter Strandberg Alfa Kombi |
||
|
Re:
Se där Kordasatsen hette den jag syftade på, annars var din en mer elegant version av samma sak _________________ Fredrik Torkildsen Porsche 924 TURBO (Carrera GT replica) |
||
Det är ju nästan lite av grejen med att lattja med ett cadprogram. I auto-cad som jag pysslat lite med finns det ju en hel jäkla hög med sätt att rita crklar, ellipser, bågar m.m. Ger man det lite tid så brukar man hitta nån klurig variant som passar till det man behöver rita upp. Ett litet exempel på lite kurvor, cirklar och bågar jag ritat.
///Jerry Lundgren _________________ K-Jetronic är fränt Jerry Lundgren |
||
|
ot: ooh, sekvensiellt.. hur gick det med det där projektet jag såg för länge sen men inte kan hitta nu?
(bra beskrivning va?) massa mekanisk bearbetade delar ingick i projektet iaf.. länk sökes..
Ehhh. I vanlig ordning tröttnade man ju en smula innan det var klart. Men ett par personer har visat intresse för ritningarna, men jag har inte sett att någon fortsatt och faktiskt fått ihop något. http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=13&t=29252 ///Jerry Lundgren _________________ K-Jetronic är fränt Jerry Lundgren |
||
![]() |
Skruva banåkabil
|
5 besök senaste veckan (13738 totalt) |