| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Vad har ni för kylare i era banåkarbilar (+ 350 hk & TURBO)
|
1 besök senaste veckan (7443 totalt) |
|
Vad har ni för kylare i era banåkarbilar (+ 350 hk & tur
Undrar vad ni kör med för kylare i era banåkarbilar? Håller på att bygga en Bmw 2002:a med M10 motor med turbo för användning vid banträffar. Effektmålet ligger kring 400 hk. originalkylaren är självklart utesluten och jag har tittat lite på helaluminium kylare typ Griffin. Utrymmet är förstås inte det bästa så tips på bra kylare mottages. / Petter _________________ Petter Anderssén |
||
|
Jag har gått i exakt samma tankar då jag vill ha utrymme att växa i motormässigt i framtiden utan att bygga om motrrummet för att sätta i större kylare senare! och jag bestämde mig faktiskt igår för att en helalu Griffin vore de bästa! Dollarkursen är ju rätt just nu och dom finns verkligen i alla modeller och storlekar! 2-3" tjock borde den hålla tempen i schack även på en 400hk M10
_________________ I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet. Audi V8 -91 med RS4 drivlina. https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/ Regards, Johan Eriksson. |
||
|
Problemet som jag ser med ett std kyl är att dom ofta är rätt tunna. Pressar man på runt runt en bana är jag osäker på om det räcker till, ser man på racingbilar så har dom ofta rätt rejäla kylare!
Volvo 240 kylarna t ex är det många som använder i bilar med 500+hk eller i 300hk maskiner i rallyskogen, men det blir inte samma belastning på kylsystemet i rallysvängen eller på gatan med bus och en del 400 meters repor då och då.. _________________ I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet. Audi V8 -91 med RS4 drivlina. https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/ Regards, Johan Eriksson. |
||
|
Re:
Beror nog mycket på om man gör något åt aerodynamiken och luftflödet genom kylaren men ALLRA mest hur man sedan blir av med den varma luften genom kylaren. Jag påstår hårt att det är högre behov av kraftig kylare och fläkt i rally och på gatan än vid banracing. Det går långsammare och på tex gatan står du ofta still vid rödljus etc, det är vid dessa tillfällen all kylning försvinner och du behöver en fläkt. Många racebilar (inte hembyggda) saknar fläktar då ett riktigt depåstopp är så kort. Att det sitter rejäla kylare på racebilar har nog med lite andra saker att göra, dels att man ofta får ut lite högre effekt om man kan sänka motortempen (och följer upp med justeringar etc) och att bilarna byggs för användning tex i Sydeuropa som har det varmare än vad vi har. _________________ Roland Johansson |
||
|
Planen är nog som nämnts i tidigare inlägg att bygga in både intercooler och kylare så att luften pressas igenom dom båda samt då med utsläpp i bakkanten av motorhuven.
Har sett på griffins alternativ, dom finns somsakt i alla storlekar och blir heller inte så dyra iom dollarkursen. Men är det någon som har erfarenhet av hur bra dom kyler? ( vill inte bygga mej fast i värmeproblem... ) _________________ Petter Anderssén |
||
|
Jag är också intresserad av dethär. Finns det inte någon matematisk uträkning så man på ett ungefär kan se hur mycket värme som utvecklas vid X hk så kanske man ser var lägsta måttgränsen går iaf?
_________________ Nicklas Jäderlund |
||
|
Jag har tyvärr ingen egen erfarenhet, men griffins går väl att måttbeställa?
om du helt kallt beställer största möjliga du får plats med tycker jag det inte borde vara några problem. Griffins kyler många v8:or med dubbla din effekt.
Som budgetalternativ har jag även läst att summits egna är helt ok, men många högbudgetbyggen kör med ron davis kylare. Se t.ex youtube
_________________ Sebastian Sjökvist |
||
|
min erfarenhet är att tjocka kylare (50mm och tjockare) brukar funka ganska dåligt... troligen pga att luften helt enkelt inte orkar ta sej igenom..
även dessa idag populära kinafläktar som finns på diverse tuningfirmor är rätt uselt flås i en tunnnare kylare med större area är att föredra. ibland kan man sätta flera seriekopplade mindre kylare om platsen inte finns för en stor... volvos 940t/960 kylare från biltema är rätt rejäl... (och priset är fördelaktigt) har en riktigt bra fläkt med tillhörande plast som går å köpa på skroten,... då har man en kylare och fläkt som klarar att piska runt på bana utan problem även med 5-600 turbohästar.... 535 e34 kylaren är ju rätt liten, men den klarar man sej säkert med en bra fläkt och bra ventilation i fronten... volvo 240/740 kylare finns i tre olika tjocklekar. dem två tunnare funkar rätt uselt (tunnaste typ 10-15mm å den liite tjockare 20-30mm, den tjockaste är typ 45mm å dem sitter nog bara turbobilarna orignal, kanske på 16v med??? en sån klarar ca 300 turbohästar på bana under gynnsamma förhållanden... på gatbil klarar man sej ju med nästan vilken kylare om helst då man sällan kan ligga på full effekt mer än 5-10 sekunder i stöten , medans man på bana ofta håller fullgas betydligt mera... _________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
||
|
Jag använder en helaluminium mishimoto från en celica någonting i räserbilen med turbo.
Fördelaktiga mått, lite bredare och lägre jämfört med jänkekylarna, men jag har svetsat om lite rör och annat på min, finns ganska billiga på ebay usa. http://www.rejsa.com/im/_garaget/2007_2010-08-10-projturbo_226.jpg Denna är 50mm tjock och har två ganska tunna parallera kanaler som är bra enligt en tidigare tråd i ämnet. Har fungerade nästan för bra under förra året. _________________ Jens Roos Alfa Romeo Alfetta GTV TBi - 1980 (CAR Challlenge) "Troligen inte helt hundra" |
||
|
På banorna har få bilar en lägsta hastighet under 70km/h och i dessa hastigheter är en kylfläkt helt verkningslös. Det man behöver är en tillräckligt stor och effektiv kylare som klarar att kyla bort ungefär lika mycket effekt som motorns toppeffekt. Om man löser detta med en bred, tjock eller hög kylare beror på fordonet. Sen spelar designen på kylaren roll men det är nog svårt att kompensera för en liten kylare med uselt luftflöde igenom.
Kylfläkt har man bara nytta av i depån eller när man står på tomgång. Har en SPAL kylfläkt till min kylare som blåser på ordentligt vilket är bra i depån. Är relativt vanligt med problem med hög kylvattentemperatur om du har en trimmad turbobil och kör bana. Mitt tips är att köpa en ordentlig kylare. Viktigt är också att bygga en ordentlig luftstyrning in till och ifrån kylaren. Vissa bilar har en oljekylare som är kopplad på motorns vattenkrets, har man en sådan kan man få kylaren att räcka till lite längre om man byter ut den mot en separat oljekylare. En separat oljekylare kan vara enklare att få plats med än en större vattenkylare. _________________ Renault 5 GTE -88 |
||
|
Generellt kan man säga att energin i bränslet fördelar sig på följande sätt;
mycket generellt och sugmotor... 30% Effekt ut på vevaxeln 40% Kylning + inre friktion 30% Avgasförlust Så dimmentionera din kylare för 130% av motoreffekten så bör du hamna rätt. observera att posten kylning innehåller all energiförlust som går ut från motorn med kylvatten, olja och luft dock ej avgaser som är en egen post. Det är vattenkylaren som skall ta den största effektförlusten d.v.s. avleda värmen från cylinderfodren. Mvh Magnus _________________ Magnus Zotterman |
||
![]() |
Skruva banåkabil
Vad har ni för kylare i era banåkarbilar (+ 350 hk & TURBO)
|
1 besök senaste veckan (7443 totalt) |