Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Fundering kring kylare
975 besök totalt
_aero
Luleå
Här sen Nov 2009

Trådstartare
Fundering kring kylare

En liten fundering ja haft över hålet ja har kapat upp i balken framför ic, krockbalken sitter ju en bit framför de så är ju bara hål i fronten ovanför å under de hålet så borde ju bli ganska mkt turbulens å separation i luften bakom krockbalken? skulle de bli bättre om man bocka till en kona i alu å monterade bakom krockbalken så de som styr in luften mot hålet? Kapa hål i krockbalk/stötfångare för att ta in luft där känns inte som ett alternativ så undrar helt enkelt om plåten skulle göra nån nytta? annars får de vara som de är. Lägger upp en snabbt ritad bild så de syns lite bättre hur jag tänkt mig.

Stora gråa klumpen är krockbalken, röda är konan å dom små rektanglarna är balkarna ovanför å under hålet.

Å en bild också hur de ser ut på riktigt

Saab 9000 Aero
Citera
Olofson
Varberg
Här sen Maj 2005

Skulle tro att luften bara släpper taget istället för att gå runt det skarpa hörnet, så det blir nog inte stor skillnad mot att låta det vara. En plåt rundad till en halvcirkel skulle nog vara bättre, gissar jag.

Följebil: BMW 530i E61 M
Citera
_aero
Luleå
Här sen Nov 2009

Trådstartare
De har du nog helt rätt i, ritade om bilden lite nu, de här borde väl va bästa sättet att utforma plåten på?

Men undra om de skulle hjälpa så pass mkt så de är värt att bygga?

Saab 9000 Aero
Citera
Guson
Uppsala
Här sen Sep 2003

Det blir separation och turbulens bakom balken i bägge fallen. Dock är det ett övertryck på framsidan av cellpaketet och ett undertryck på baksidan som strävar efter att dra friskluft genom cellpaketet över hela ytan ändå. Jag skulle struntat i luftstyrningen.

Guson

Luleå
Här sen Nov 2009

Trådstartare
Jo de stämmer nog de du säger, är ändå inte så jättemkt utrymme mellan krockbalk å kylare så går kanske inte å få till nå hyfsat där

Saab 9000 Aero
Citera
Nikel
Uddevalla
Här sen Aug 2005

Lätta balken med hål thumbs up

Citera
Skruva banåkabil
Fundering kring kylare
975 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande