| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Överhettad lamell -> skrot?
|
770 besök totalt |
|
Hej! Jag överhettade kopplingen till vår grusrejsbil när vi körde långlopp sist, satte oss i en snöhög och när jag gungade loss bilen så stekte jag kopplingen. Den slirade massor efter det och vi tog oss runt men inte mycket mer. Nu ska vi byta till en värre tryckplatta, en original B21ET tryckplatta, vilket bör räcka då vi kör en B23 med lite folkracetrim. Det jag undrar är om lamellen är skrot efter en sån upplevelse? Eller går det att rädda den genom att rugga upp ytan med sandpapper eller liknande? Det är en original lamell till en volvo 360. Kanske verkar väldigt dumsnålt men jag frågar för jag gärna vill veta vad som händer med en lamell när den överhettas. Glasas ytan eller är allt normalt igen när den svalnat. Tack! /Karl _________________ Karl Vestgöte |
|
Min erfarenhet är att den kan ges lite liv igen genom att ruggas upp, men det blir inte som nytt.
Ska ni dit med värre tryckplatta kanske det funkar. Å andra sidan får man väga risken för att det INTE lirar (=stillestånd och mek) mot kostnaden för att byta lamell direkt. Vissa lameller är så billiga att det i mina ögon är värt pengen för att slippa ta ned lådan igen. /Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
![]() |
Skruva banåkabil
|
770 besök totalt |