Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Porsche GT3 RS Supertest
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6
11415 besök totalt
AndreasNystrom
Eskilstuna
Här sen Okt 2003

när man läser "7.47min ( GT3 RS )" så känns inte sub 7.30 med Carrera GT:n alls omöjlig!

men fortfarande en bit ner till Porsche 956-tider iofs

johann
Stockholm
Här sen Nov 2002

AndreasNystrom skrev:
när man läser "7.47min ( GT3 RS )" så känns inte sub 7.30 med Carrera GT:n alls omöjlig!

men fortfarande en bit ner till Porsche 956-tider iofs

Det var ju till och med delvis våt bana då de satte 7.40 med Carrera GT så det kanske till och med är möjligt med de däck den har i dag. Vore även kul att se vad Enzon och Koenigsegg kan prestera.
Citera
AndreasNystrom
Eskilstuna
Här sen Okt 2003

tja.. Om allt man hört om Enzons prestandauppgifter stämmer, så vet jag inte

(accelerationsprov i lite nedförsbacke med slicks etc=)

johann
Stockholm
Här sen Nov 2002

AndreasNystrom skrev:
tja.. Om allt man hört om Enzons prestandauppgifter stämmer, så vet jag inte

(accelerationsprov i lite nedförsbacke med slicks etc=)

Nu låter du som Corsa fast tvärtom.

Enzon är iaf snabbare i PGR2.
Citera
Puppan
El Stockholmo esta el SVINinge
Här sen Nov 2002

Re: Porsche GT3 RS Supertest

johann skrev:

Det är ju möjligt att Porsche vill vara medvetet vaga men tycker du det här låter som ett gatdäck:

porsche.de skrev:
Der neue 911 GT3 RS steht auf gewichtsoptimierten 18-Zoll GT3 Rädern, die mit Sportreifen ausgestattet sind. Vorteil dieser Reifen: ein deutlich höheres Potential bei Traktion und Querbeschleunigung.

Ja fast å andra sidan kan man verkligen 100% kategorisera detta däck som R-däck även Wheelbase anser att det är det??

"Toyo Proxes RA-1

RA-1är främst utvecklat för den amerikanska marknaden och därmed också DOT-märkt. De som använt däcket under den gångna säsongen har varit mycket positiva till däckets fina allroundegenskaper. Med tyst gång och för för däckstypen bra våtegenskaper är det ett alternativ för dig som vill använda dina R-däck också till vardags. (Kraftigt regn / stående vatten kräver dock eftertanke och hastighetsanpassning.)

Jag tycker inte att detta är 100%igt R-däck även om Wheelbase kallar det för R-däck....

/Pete

Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

Fast de som kört på RA-1 som jag känner har faktiskt fått rdäcksmässiga varvtider i princip... Annars var jag tidigare frågande precis som du skriver Puppan.

Ni som kört RA-1 får gärna fylla på här!

Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

Min favoritdefinition på rdäck är att du sänker (kall-) däckstrycket när du ska köra på bana och inte tvärtom.

Norrköping
Här sen Jul 2003

Jag körde Toyo RA-1 på min förra E36-M3 både på väg och bana och Nuerburgring och det är ett utmärkt däck. Att det är ett R-Däck tycker iallafall jag. Ett billig och bra däck om man vill ha ett däck som funkar bra på allmän väg också. thumbs up

Ulf Karlsson
Karlstad
Här sen Feb 2004

GT3 RS Supertest

Däcken som sitter på min GT3 RS har följande märkning:
Treadwear 60, Traction AA och Temperature A. Det klassiska Corsa-däcket har samma märkning förutom Tractionbeteckningen vilken där är A. Vad detta betyder kanske någon vet? Det mer öppna mönstret kommer rimligen att ge däcket en kortare livslängd och sämre torregenskaper men bättre våtegenskaper än det klassiska Corsa-däcket.

Hälsningar från Ulf Karlsson.

Stockholm
Här sen Nov 2002

Re: GT3 RS Supertest

Ulf Karlsson skrev:
Däcken som sitter på min GT3 RS har följande märkning:
Treadwear 60, Traction AA och Temperature A. Det klassiska Corsa-däcket har samma märkning förutom Tractionbeteckningen vilken där är A. Vad detta betyder kanske någon vet? Det mer öppna mönstret kommer rimligen att ge däcket en kortare livslängd och sämre torregenskaper men bättre våtegenskaper än det klassiska Corsa-däcket.

Hälsningar från Ulf Karlsson.

Ulf,

Välkommen hit! thumbs up
Visst körde du en sväng på Ringen när du hämtade hem den RS?
Körde du så pass hårt med den då så du kände ngn skillnad?
Citera
Ulf Karlsson
Karlstad
Här sen Feb 2004

Hej Johann.

Jag körde bilen från Stuttgart till Nürburg på fredag kväll 2003-10-10 och sedan på Nordslingan på söndag förmiddag. Det blev endast tre varv då banan var stängd på grund av dimma på morgonen och sedan var jag tvungen att åka till färjan i Kiel.

Jag körde inte speciellt hårt då bilen endast gått 40 mil. Jag märkte en markant understyrning de första kurvorna vid T13. Det kan ha berott på för låg däckstemperatur, eventuellt i kombination med för liten cambervinkel. Understyrningen försvann sedan. Det behövs dock ett högre tempo för att avge ett omdöme om däcken. De lär förstås knappast matcha Michelin Pilot Sport Cup. Jag vet mer efter 21-24/4.

Jag har även kört på ett blött Gelleråsen där bilen understyrde rejält på samma sätt som med de klassiska Corsa-däcken. Jag hade inte möjlighet att ställa om främre krängningshämmaren men kände igen däckens beteende. De här däcken sväljer dock mer vatten än de klassiska.

Hälsningar från Ulf

Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

Hoppas du berättar mer om hur det går när det blivit mer kört thumbs up

Karlstad
Här sen Feb 2004

Hej Magnus.

Jag skall försöka lämna en rapport. Det är ju inte så långt kvar innan det bär av till Eiffelbergen.

Hälsningar från Ulf.

Porsche GT3 RS Supertest
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6
11415 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande