| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
info ang ford motorer sökes
|
769 besök totalt |
|
har insett att mina 116HK inte räcker till i min isbil (ford scorpio 2,0i CL) och har kommit över en mondeo (2,0 16V 136hk) då är min fråga. passar den med scorpions låda? har sökt efter info angående detta men hittar inget bra. tacksam för svar Atle Selder _________________ Atle Selder |
||
|
om det är ohc i scorpion har du type 9 lådan, vilken passar. Mondeomaskinen heter zetec.
Det finns stora mängder information på google angående ämnet. Dock har jag inte sett en zetec i en scorpio änn
Men personligen tror jag det är för mycket arbete för en rätt liten vinst, ohc'n du har är väldigt trimvänlig och svarar bevisligen bra på turbokonvertering. Självfallet går det att trimma zetec'en med. Extraktor, förgasare och lite småsaker räcker rätt långt. Du behöver också en vanlig strömfördelare. _________________ Sebastian Sjökvist |
||
|
Som sagt, det går men kräver en massa jobb. Man brukar få göra om insug, avgasgrenrör, oljetråg, termostathus osv.
Vill du ha enkla motorbyten, leta efter en 2.3-litersmotor från senare Scorpio. Den har 140 hk och har du en Scorpio som donatorbil kan du muttra över alla viktiga saker. Det är ingen räserbilsmotor direkt men lite piggare än en Pinto blir det ju. En turbokonvertering på Pinton som håller för iskörning kräver litegrann, men 200 hk går att ordna utan att kompromissa driftsäkerheten allt för mycket. Men då får man satsa på Megasquirt eller liknande programmerbart sprut. Ska man absolut åka is med Scorpio skulle jag nog ändå sikta på en 24v V6. Med 195-204 hk som standard är det en rätt kul motor. /Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||
|
Re:
tack nu blev det genast lite klarare Min tanke var att jag skulle göra ett snabbt byte nu i veckan om det bara var att hinka i den.
Jag har en scorpio med 12v v6 stående vet dock inte konditionen på den motorn efter den gick varm. _________________ Atle Selder |
||
![]() |
Skruva banåkabil
|
769 besök totalt |