Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Koenigsegg i R-version?
1, 2   >>
2883 besök totalt
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 42371

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Koenigsegg i R-version?

Koenigsegg CC heter den nuvarande modellen. Vad sägs om en Koenigsegg CCR? Rykten om 800hk (istället för de nuvarande ynkliga 655 hk )

http://www.bilsport.se/artikel_bild_topp.php3?visa_id=43164&bildna . . . .

_________________
Magnus Thomé
Citera
David Söderblom
Värnamo
Här sen Dec 2002
Inlägg: 799



Varför ska de trimma V8'an?? När de kunde monterat Motori Moderni (stavning??) B12 istället som de har rättigheterna till.

_________________
/David Söderblom
Citera
Eric Josefsson
Skänninge
Här sen Maj 2003
Inlägg: 4208



söderblom skrev:
Varför ska de trimma V8'an?? När de kunde monterat Motori Moderni (stavning??) B12 istället som de har rättigheterna till.


Dom fick väl aldrig rättigheterna? Något strul har jag för mig det blev där någonstans

_________________
Brukshäcksarsenalen:
Citroën Xsara Picasso 1,8 -05
Opel Vectra 1,8 -09
Citera
David Söderblom
Värnamo
Här sen Dec 2002
Inlägg: 799



Eric Josefsson skrev:
söderblom skrev:
Varför ska de trimma V8'an?? När de kunde monterat Motori Moderni (stavning??) B12 istället som de har rättigheterna till.


Dom fick väl aldrig rättigheterna? Något strul har jag för mig det blev där någonstans


ok! Då hade jag fel, jag hade fått för mig att de hade fått det och skulle bygga en modell med den.

_________________
/David Söderblom
Citera
Eric Josefsson
Skänninge
Här sen Maj 2003
Inlägg: 4208



söderblom skrev:
Eric Josefsson skrev:
söderblom skrev:
Varför ska de trimma V8'an?? När de kunde monterat Motori Moderni (stavning??) B12 istället som de har rättigheterna till.


Dom fick väl aldrig rättigheterna? Något strul har jag för mig det blev där någonstans


ok! Då hade jag fel, jag hade fått för mig att de hade fått det och skulle bygga en modell med den.


Jag sa aldrig att du hade fel.. bara att jag med taskigt minne hade för mig att det inte var så

_________________
Brukshäcksarsenalen:
Citroën Xsara Picasso 1,8 -05
Opel Vectra 1,8 -09
Citera
Acke
Gotteborg
Här sen Okt 2003
Inlägg: 1724



Hmm.. var det inte dom papperna (rättigheterna eller ritningarna) som dom hade inlåsta i ett kassaskåp i något tv-inslag ??

_________________
MackeMaehlum
Citera
ILiveToRide
Skogen, utanför Grängesberg.
Här sen Dec 2003
Inlägg: 2232



Acke skrev:
Hmm.. var det inte dom papperna (rättigheterna eller ritningarna) som dom hade inlåsta i ett kassaskåp i något tv-inslag ??


Jo det sades så. Var i motorjournalen.

_________________
Thorbjörn Nilsson
Brukar: Alfa Romeo Giulia Super 2.2JTD, Toyota LC90 (VZJ95)
Pallbocksräser: Mitsubishi Evolution IX, M3 breddad E30
Citera
Rash
Mölndal
Här sen Feb 2004
Inlägg: 1716



ILiveTORide skrev:
Acke skrev:
Hmm.. var det inte dom papperna (rättigheterna eller ritningarna) som dom hade inlåsta i ett kassaskåp i något tv-inslag ??


Jo det sades så. Var i motorjournalen.


Stämmer. De skulle väl slänga i motorn i en framtida superbil..

_________________
Rachid Rachid
Citera
640k
Stockholm
Här sen Okt 2003
Inlägg: 282



Rash skrev:
ILiveTORide skrev:
Acke skrev:
Hmm.. var det inte dom papperna (rättigheterna eller ritningarna) som dom hade inlåsta i ett kassaskåp i något tv-inslag ??


Jo det sades så. Var i motorjournalen.


Stämmer. De skulle väl slänga i motorn i en framtida superbil..


Dom kanske inte tycker att det är en supersportbil än?

_________________
Benny Waenerlund - Audi S3, MTM
Citera
Mikael Arnberg
Borlänge
Här sen Nov 2003
Inlägg: 83



Någon som vet vad koeningsegg har för hemsideadress?

_________________
Mikael Arnberg
Citera
Eric Josefsson
Skänninge
Här sen Maj 2003
Inlägg: 4208



Mikael Arnberg skrev:
Någon som vet vad koeningsegg har för hemsideadress?


http://www.koenigsegg.se/

_________________
Brukshäcksarsenalen:
Citroën Xsara Picasso 1,8 -05
Opel Vectra 1,8 -09
Citera
Mikael Arnberg
Borlänge
Här sen Nov 2003
Inlägg: 83



Eric Josefsson skrev:
Mikael Arnberg skrev:
Någon som vet vad koeningsegg har för hemsideadress?


http://www.koenigsegg.se/


Pinsamt! Fast jag antar att jag inte är den första som har försökt 100 olika adresskombinationer med ett koeningsegg.

_________________
Mikael Arnberg
Citera
ThomasT
Nacka - Saltängen
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4770



Skruvkompressor från Lysholms.. 806hk vid 6.900rpm, 920 Nm vid 5.700prm.

http://www.bilsport.se/artikel_bild_topp.php3?visa_id=43322&bildna . . . .


_________________
driver - Thomas Thuresson
Porsche 964 C2 -90
Citera
Samuel Lindkvist
Horda
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2276



Blir säkert snabb. Men jag tycker dom borde göra om fälgarna lite också. Ser dom inte lite väl tunga ut med så mycket material långt ut? Sen kanske man inte ska öka topphastigheten på pappret till över 400km/h när man inte uppnåt målen med den gamla än.

_________________
Samuel Lindkvist | www.millway.se
Citera
Johan Edlund
Norrköping
Här sen Jun 2003
Inlägg: 1242



Motori Moderni/Subaru motorn köptes väl ifrån ett konkursbo har jag för mig, var ju en gammal F1 motor, om än inte så lyckad.

http://www.iwoc.co.uk/subf1.html

Skulle vilja se den med turbo...
Citera
beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3460



Kul att dom använder Lysholmkompressor nu...vad jag har hört så har centrifugalhistoria dom använde av sig hittils inte varit så värst lyckad...spetsig vridkurva nämndes ofta.

_________________
G o r a n A m c o f f
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 42371

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Lite info Koenigsegg CCR

Kaross: 2-dörrars, 2-sitsig med löstagbar hardtop. Karossen är gjord av kolfiber/kevlar.

Motor: V8, 4,7l, gjord av aluminum, 4 ventiler/cylinder, dubbla överliggande kamaxlar, ventilkåpor av kolfiber. Kompression: 8,6:1. Vikt: 215 kg. Torrsump med unik kylning av kolvarna genom oljedimma. Lysholms kompressor med dubbla skruvar. 1,2 bars laddning. Laddluftkylare.

Effekt: 806 hk/6.900 varv.
Vrid: 920 Nm/5.700 varv.

Transmission: 6-växlad låda från Cima.
Däck: fram 255/35-19, bak 335/30-20.
Torrvikt: 1.180 kg.

Prestanda: 0-100 km/h: 3,2 sek. Kvartsmilen: 9 sek/slutfart 235 km/h. Toppfart 395 km/h+.
Bränsleförbrukning: 17 l/100 km, blandad körning.
Pris: 458.000 Euro.






Bilder

http://www.koenigsegg.com/graphics/high/CCR_orange_sideopen.jpg

http://www.koenigsegg.com/pressroom/index.asp

_________________
Magnus Thomé
Citera
Daniel Båge
Jkpg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1467



Magnus Thomé skrev:

http://www.koenigsegg.com/graphics/high/CCR_orange_sideopen.jpg


Gött, de är i en gymnastikhall och tar kort!

Det är ju en sportbil.

_________________
Wer später bremst, fährt länger schnell...
Citera
Lennart Jarmyr
Motala
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4078



I en artikel i Motala Tidning i dag står det att dom kommer att testa den nya versionen med 806 hk på Nürburgring i sommar.
Det blir väl det verkliga eldprovet för bilen, får hoppas att Horst von Saurma klarar av alla hk runt Ringen.
Men kunde han åka under 7:40 med nya Carrera GT på fuktig och hal asfalt och 4+ grader, så klarar han nog av Koeinigseggs 806 hk och förhoppningsvis på varm och torr asfalt.
Det kommer att bli spännande att se vad klockan kommer att stanna på, fortare än Carrera GT lär det nog gå.

_________________
Mvh
Lennart Jarmyr!
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 42371

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Lennart Jarmyr skrev:
I en artikel i Motala Tidning i dag står det att dom kommer att testa den nya versionen med 806 hk på Nürburgring i sommar.
Det blir väl det verkliga eldprovet för bilen, får hoppas att Horst von Saurma klarar av alla hk runt Ringen.
Men kunde han åka under 7:40 med nya Carrera GT på fuktig och hal asfalt och 4+ grader, så klarar han nog av Koeinigseggs 806 hk och förhoppningsvis på varm och torr asfalt.
Det kommer att bli spännande att se vad klockan kommer att stanna på, fortare än Carrera GT lär det nog gå.


ojojoj! Det här blir svårt att vänta på! Hoppas det blir tidigt på sommaren åtminstone

_________________
Magnus Thomé
Citera
Lennart Jarmyr
Motala
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4078



Magnus Thomé skrev:
Lennart Jarmyr skrev:
I en artikel i Motala Tidning i dag står det att dom kommer att testa den nya versionen med 806 hk på Nürburgring i sommar.
Det blir väl det verkliga eldprovet för bilen, får hoppas att Horst von Saurma klarar av alla hk runt Ringen.
Men kunde han åka under 7:40 med nya Carrera GT på fuktig och hal asfalt och 4+ grader, så klarar han nog av Koeinigseggs 806 hk och förhoppningsvis på varm och torr asfalt.
Det kommer att bli spännande att se vad klockan kommer att stanna på, fortare än Carrera GT lär det nog gå.


ojojoj! Det här blir svårt att vänta på! Hoppas det blir tidigt på sommaren åtminstone


Läste en intervju med Christian von Koenigsegg förra hösten, där han just nämde testet på Ringen nästa år som en stor betydelse i bilens framtid.
Det verkade som om testerna på Ringen har stor betydelse inom sportbilskretsar, så han var lite nervös inför Horst von Saurma körning på

_________________
Mvh
Lennart Jarmyr!
Citera
Allmänt banåkaforum
Koenigsegg i R-version?
1, 2   >>
2883 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande