Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Racetech
Bromsservo,kraftförstärkning?
3112 besök totalt
kfba
Malmö
Här sen Sep 2008
Inlägg: 15


Trådstartare
Bromsservo,kraftförstärkning?

Hej!
har en liten konstig fråga ang bromsservo


Bromsservon ger den samma kraftförstärkning oavsett hur mycket/lite man trycker ned pedalen? då förhållandet mellan de bägge sidor (atmosfär/undertryck sidan) är samma oavsett hur mycke man tryck ned pedalen. teoretisk kommer väll undertryck sidans luft att komprimeras något, så då kanske det inte bilr samma förstärkning i alla "lägen"

Men om man bortser från det så har man samma förstärkning hela tiden? oavset hur mycket eller lite man trycker ned pedalen?
Dvs om man trycker ned pedalen lite så får jag samma kraft "tillägg" som om man skulle bromsa mer?
Då tryckförhållandet mellan de båda sidor är det samma? (teoretiskt)?

Tänk om man vill bromsa med mindre kraft än den kraft som brosservon kommer ge hela tiden? (då det är samma förhållande mellan de båda sidor)?

Konstig fråga!

tack på förhand

_________________
peter johansson
Citera
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 3868



HB7 (sid. 26 -> 29)

_________________
"Full fart; spar tid."
/Igino Cazzola

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
kfba
Malmö
Här sen Sep 2008
Inlägg: 15


Trådstartare
Re:

ice skrev:
HB7 (sid. 26 -> 29)


Så man får inte samma kraftförstärkning? förstog inte det riktigt varför :P

Även fast tryck förhållandet (övertryck/undertryck) mellan de bägge sidor är nästan samma hela tiden? (dvs kaftförstäkningen är den samma hela tiden från servon, oavsett hur mycket pedalen är nedtryckt)
eller hur funkar det?


om man får samma förstärkning oavsett hur mycket pedalen är ned tryckt, tänk om man vill bromsa mindre än den kraften servon ger, då går ju inte det? :P
Då kan man ju kunna låsa hjul osv på is?

är lite trög
konstiga frågor jag har

tack på förhand

_________________
peter johansson
Citera
Tomas L
Boden
Här sen Dec 2005
Inlägg: 312



Re:

kfba skrev:
ice skrev:
HB7 (sid. 26 -> 29)


Så man får inte samma kraftförstärkning? förstog inte det riktigt varför :P

Även fast tryck förhållandet (övertryck/undertryck) mellan de bägge sidor är nästan samma hela tiden? (dvs kaftförstäkningen är den samma hela tiden från servon, oavsett hur mycket pedalen är nedtryckt)
eller hur funkar det?


om man får samma förstärkning oavsett hur mycket pedalen är ned tryckt, tänk om man vill bromsa mindre än den kraften servon ger, då går ju inte det? :P
Då kan man ju kunna låsa hjul osv på is?

är lite trög
konstiga frågor jag har

tack på förhand

Tryckförhållandet mellan de två sidorna på membranet är inte konstant. När du inte trycker på bromsen är det undertryck på bägge sidorna. När du trycker på bromsen släpps luft in på en sida och du får en tryckdifferens. Hur mycket luft som släpps in beror på hur hårt du trycker, på så sätt regleras tryckförhållandet.

_________________
Tomas Lindbäck
Citera
kfba
Malmö
Här sen Sep 2008
Inlägg: 15


Trådstartare
Re:

Tomas L skrev:
kfba skrev:
ice skrev:
HB7 (sid. 26 -> 29)


Så man får inte samma kraftförstärkning? förstog inte det riktigt varför :P

Även fast tryck förhållandet (övertryck/undertryck) mellan de bägge sidor är nästan samma hela tiden? (dvs kaftförstäkningen är den samma hela tiden från servon, oavsett hur mycket pedalen är nedtryckt)
eller hur funkar det?


om man får samma förstärkning oavsett hur mycket pedalen är ned tryckt, tänk om man vill bromsa mindre än den kraften servon ger, då går ju inte det? :P
Då kan man ju kunna låsa hjul osv på is?

är lite trög
konstiga frågor jag har

tack på förhand

Tryckförhållandet mellan de två sidorna på membranet är inte konstant. När du inte trycker på bromsen är det undertryck på bägge sidorna. När du trycker på bromsen släpps luft in på en sida och du får en tryckdifferens. Hur mycket luft som släpps in beror på hur hårt du trycker, på så sätt regleras tryckförhållandet.


Jo det förstår jag att det är tryckskillnad mellan de olika sidorna...

men så fort du trycker på bromsen så öppnas "ventilen" så atmosfärs tryck kan komma in...
dvs det kommer ju hela tiden vara atmosfärstyck på ena sidan oavsett hur lite/mycket man bromsar?
då är det ju samma tryck differans mellan de bägge sidor hela tiden?

Då kan måste man väll kunna låsa bromsarna om det är väldigt halt? då man kanske måste bromsa med mindre kraft än vad servon ger? det går ju inte då om det är samma tryck differans hela tiden (när man bromsar)? (mellan de olika sidorna av membranet) . Då servon ger samma kraft oavsett hur lite på bromsen man trycker?

_________________
peter johansson
Citera
Tomas L
Boden
Här sen Dec 2005
Inlägg: 312



Re:

kfba skrev:
Tomas L skrev:
kfba skrev:
ice skrev:
HB7 (sid. 26 -> 29)


Så man får inte samma kraftförstärkning? förstog inte det riktigt varför :P

Även fast tryck förhållandet (övertryck/undertryck) mellan de bägge sidor är nästan samma hela tiden? (dvs kaftförstäkningen är den samma hela tiden från servon, oavsett hur mycket pedalen är nedtryckt)
eller hur funkar det?


om man får samma förstärkning oavsett hur mycket pedalen är ned tryckt, tänk om man vill bromsa mindre än den kraften servon ger, då går ju inte det? :P
Då kan man ju kunna låsa hjul osv på is?

är lite trög
konstiga frågor jag har

tack på förhand

Tryckförhållandet mellan de två sidorna på membranet är inte konstant. När du inte trycker på bromsen är det undertryck på bägge sidorna. När du trycker på bromsen släpps luft in på en sida och du får en tryckdifferens. Hur mycket luft som släpps in beror på hur hårt du trycker, på så sätt regleras tryckförhållandet.


Jo det förstår jag att det är tryckskillnad mellan de olika sidorna...

men så fort du trycker på bromsen så öppnas "ventilen" så atmosfärs tryck kan komma in...
dvs det kommer ju hela tiden vara atmosfärstyck på ena sidan oavsett hur lite/mycket man bromsar?
då är det ju samma tryck differans mellan de bägge sidor hela tiden?

Då kan måste man väll kunna låsa bromsarna om det är väldigt halt? då man kanske måste bromsa med mindre kraft än vad servon ger? det går ju inte då om det är samma tryck differans hela tiden (när man bromsar)? (mellan de olika sidorna av membranet) . Då servon ger samma kraft oavsett hur lite på bromsen man trycker?


Steglös reglerventil!?

_________________
Tomas Lindbäck
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 13226



Re:

ice skrev:
HB7 (sid. 26 -> 29)


Den där länken funkar inte för mig.

Anyway - hur ska man räkna på bromsservot i ditt excelark egentligen? Tänker på ruta I90 främst
Hur vet man vilket värde man ska stoppa i där?
Citera
Racetech
Bromsservo,kraftförstärkning?
3112 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande