Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Racetech
![]() |
2243 besök totalt |
TURBO tape
Inom flyget använder man något som kallas för "tubo tape" och är helt enkelt en tape man klistrar på vingens sugsida och som tar bort den laminära strömningen närmast vingen, denna tunna luftspalt som är störd hjälper till att suga in luften utanför och i.o.m det klarar vingen en hårdare anfallsvinkel. Jag har inte sett något sådant på bilvingar, är det för man inte kollat ordentligt eller används det inte av någon anledning? |
Vilka flygplan har sådan tape? Vortexgeneratorer/BLEs ser man ju lite överallt och de används både till att öka och minska lift/downforce beroende på applikation. Fast någon tapelösning har jag aldrig sett, länka gärna till bild.
_________________ Magnus W Porsche 968 CS |
Dom har det i segelflyget, den primära funktionen ska vara att bestämma omslagspunkten för när det laminära gränsskiktet ska slå om till turbulent gränsskikt, samtidigt får man en vinge som bättre klarar hårda anfallsvinklar.
Här kan man köpa Turbotape http://www.segelflyget.se/w/index.ph Inga bilder dock ![]() |
Sicksack låter lite som vortexgeneratorer som oftast sitter / \ / \ / \ / \ / \ fast även ibland / / / / / eller \ \ \ \ \ \. Inom flyget används de inte bara för att göra vingen bättre utan även snällare.
Jag är inte segelflygare men en produkt av detta slag som säljs på rulle känns lite som "den lille hemmamekanikern" och om det är något som man inom segelflyget klistrar på lite här och lite där så tvivlar jag på funktionen. Inom motorflyg, och framför allt när det gäller lite fräsigare vingprofiler, är sådant här inget man experimenterar med själv (för då dör man). Hur högt är mönstret? En vortexgenerator är ungefär fem till åtta mm hög men det finns säkert olika varianter. _________________ Magnus W Porsche 968 CS |
Dessa är under 1 mm. Enligt svärfar som är i branschen så används dessa på långsamma flygplan som segelflyg, vortexgeneratorer ska vara något liknande men som används på snabbare/större plan fattade jag det som.
Tydligen är det viktigt att omslagspunkten för när det laminära gränsskiktet ska slå om till turbulent gränsskikt är på samma ställe på båda vingarna och då kan man med denna tape få den på exakt samma ställe. Det turbulenta gränsskikt som uppstår är under 1 mm tjockt, men som jag förstog det så hjälper det luften utanför att suga fast i vingen. Tror inte detta med var omslaget i gränsskiktet är något att bry sig om på en bilvinge utan mer isåfall att det turbulenta gränsskiktet hjälper vingen att inte avlösa (likt en gurneyflap). |
Ja de använder ju dessa inom segelflyget. Jag har själv funderat på om man har någon nytta av dessa på en bil. Men med tanke på att vingytan på ett segelflygplan är många gånger större och att placeringen av tejpen för att den ska göra nytta är väldigt viktig (os svår att prova ut) så har jag lagt ner tankarna.
Men som jag förstår så ska tejpen skapa en liten turbulens i gränsskiktet och suga in mer luft mot ytan av vingen och därigenom göra det möjligt med lite högre anfallsvinkel. Zigzag tape kallas den utomlands Här är en jämförelse mellan utan tejp, "turbotejp" och sicksack tejp ![]() ![]() ![]() _________________ Nicklas Jäderlund |
![]() |
Racetech
![]() |
2243 besök totalt |