Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Lampa till kylvätskenivågivare?
1069 besök totalt
Kroegarn
Linköping
Här sen Dec 2002

Trådstartare

Har en kylvätskenivågivare som ger ett visst motstånd när det finns kylvätska i expansionskärlet. Blir det tomt så bryter den kretsen helt, oändligt motstånd. Det jag skulle vilja är att en röd lampa tänds om kylvattnet skulle rinna ut.

Men hur löser jag det rent elektriskt, testade med att köra jorden från lampan genom givaren och då lyser den röda lampan fint när det finns vatten men när det blir tomt slocknar den och det är ju precis tvärtom jag vill lösa det hela.

Som ni märker är jag ingen elektriker , men nog borde det vara möjligt att lösa... finns inga smarta reläer som fixar biffen annars??

Toyota Celica ST -77
BMW I4 M50 -23,
+ Aprilia Touno -18
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004

Lysdiodlösning (motstånd och LED) där du via kontakten kopplar in 12V mellan motståndet och LEDen (på "jordsidan", andra sidan av LEDen är kopplad till 12V direkt) (så länge som det kommer 12V via sensorn så är det samma spänning på bägge sidorna LEDen, inget ljus. När det inte längre kommer 12V via sensorn så blir LEDen jordad via motståndet).

Visst kommer det att dra ström genom motståndet hela tiden (tex ett 1Kohm för 14mA genom lysdioden ger 0,2 Watt kontinuerligt, kan vara värt att använda switchad 12V så du inte drar ur batteriet).

Kostar inte många kronor att testa sig fram och motstånd och LEDs finns ju nästan på ICA.

Clarre
Hedemora
Här sen Jun 2005

Annars så kan du ta ett relä.

Fixhult
Här sen Apr 2004

Re:

Clarre skrev:
Annars så kan du ta ett relä.
Ett relä är tungt och dyrt i jämförelse.

A kommer från Sensorn (som är kopplad till switchad 12V på andra sidan)
B är kopplad till switchad 12V
R1 är det motstånd som bestämmer hur starkt LEDen ska lysa (tex 1Kohm för 14mA vid 14V)
R2 kan användas för att minska tomgångsströmmen, men förmodligen klarar du dig utan det (värdet beror i så fall på R1 och på LEDen).

Men "switchad" menar jag spänning som bara är på när motorn går (eller tändningen är på).
Det kan finnas nån logisk vurpa i min tankegång, men jag hoppas inte det (detta är inte mitt levebröd som tur är).

Eller om man vill vara lite jobbigare (och klura ut vilken transistor som funkar)

I denna krets vill man tända LEDen när motståndet i "LDR" blir högt (ungefär som du beskrev nivåsensorn).
Trimpoten ställer här när man vill att LEDen skall tändas (om det tex inte är en switch utan kontinuerlig motståndsförändring).
Nu är detta inte mitt schema, så jag kan skylla på nån annan

Kroegarn
Linköping
Här sen Dec 2002

Trådstartare
Tackar... då ska vi se om jag kan yxa till det där

Toyota Celica ST -77
BMW I4 M50 -23,
+ Aprilia Touno -18
Citera
Skruva banåkabil