| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Kompressorfrågor för en newbie
|
3389 besök totalt |
|
Jag har fått tillgång till en riktigt fet gammal Atlas Copco kompressor med 150 liters tank. Plötsligt har man all luft i världen, men jag är inte riktigt haj på hur man använder en kompressor. Postar därför några basic frågor här och hoppas på hjälp: 1. Olja.. Kompressorn har en oljesticka när där man kan kolla en oljenivå. Förbrukas oljan och man fyller på när det är för lite, eller byter man olja med vissa intervaller som i en bilmotor? Vilken typ av olja används? 2. Vatten.... När jag körde lastbil i lumpen tömde man kondensvatten ur tryckluftstankarna med jämna intervall. På kompressorn finns inget som ser ut som en dräneringskran, men i bland bubblar det vatten där luftslangen går ut. Hur är det tänkt att man ska göra? 3. Is.... Kanske lite relaterat till vatten-frågan, men kompressorn står i ett utrymme där det kan bli minusgrader om det är kallt ute? Är det okej att köra kompressorn i minusgrader? _________________ Henrik Larsson 1977 Porsche 911 |
||||
|
Re: Kompressorfrågor för en newbie
Själva kompressorn fungerar precis som de flesta bilmotorer, fast det är 'dopp'smörjning av vev- och ramlager. Så det är inte fel att byta vart tionde år om det är en 'hobbykompressor' Däremellan pytsar man på mer om det skulle behövas. Titta nogrannare under, oftast brukar det finnas en ventil då kan ventilera. Annars töm kompressorn helt på tryck och ta ur bottenpluggen och låt det vatten som blivit rinna ur. Vi har en kompressor står utomhus sedan några år, och inga problem än. Men man bör väl lyssna att det inte blir konstiga ljud vid start etc. _________________ Roland Johansson |
||||
|
min kompressor kan vara kinkig att få igång när det är kallt.. automatsäkringen löser ut 50ggr innan den till slut orkar igång..
kanske jag har för tjock olja i skiten? har aldrig behövt fylla på tror jag så det är samma olja i som det var när den köptes för kanske 15 år sedan
vattnet måste du absolut ha bort.. inte minst vid lackering krävs en separat (dyr) vattenavskiljare.. kan inte tänka mig att vanliga luftverktyg mår så bra av att bli matade med vatten heller.. _________________ //Johan Karlsson |
||||
|
Har letat som en tok under tanken och det finns ingenting. In och utlopp på tanken sitter på änden och för att tippa den på högkant måste man ha en lyftkran (eller vara Hulken).
_________________ Henrik Larsson 1977 Porsche 911 |
||||
|
Ett trick är att svetsa på en blödventil i botten eller så är det dags att blir grön
_________________ Roland Johansson |
||||
![]() |
Skruva banåkabil
|
3389 besök totalt |