Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Kompressorfrågor för en newbie
3389 besök totalt
HenrikL
Uppsala
Här sen Aug 2004

Trådstartare

Jag har fått tillgång till en riktigt fet gammal Atlas Copco kompressor med 150 liters tank. Plötsligt har man all luft i världen, men jag är inte riktigt haj på hur man använder en kompressor. Postar därför några basic frågor här och hoppas på hjälp:

1. Olja.. Kompressorn har en oljesticka när där man kan kolla en oljenivå. Förbrukas oljan och man fyller på när det är för lite, eller byter man olja med vissa intervaller som i en bilmotor? Vilken typ av olja används?

2. Vatten.... När jag körde lastbil i lumpen tömde man kondensvatten ur tryckluftstankarna med jämna intervall. På kompressorn finns inget som ser ut som en dräneringskran, men i bland bubblar det vatten där luftslangen går ut. Hur är det tänkt att man ska göra?

3. Is.... Kanske lite relaterat till vatten-frågan, men kompressorn står i ett utrymme där det kan bli minusgrader om det är kallt ute? Är det okej att köra kompressorn i minusgrader?

1977 Porsche 911
Citera
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002

Re: Kompressorfrågor för en newbie

HenrikL skrev:
Jag har fått tillgång till en riktigt fet gammal Atlas Copco kompressor med 150 liters tank. Plötsligt har man all luft i världen, men jag är inte riktigt haj på hur man använder en kompressor. Postar därför några basic frågor här och hoppas på hjälp:

1. Olja.. Kompressorn har en oljesticka när där man kan kolla en oljenivå. Förbrukas oljan och man fyller på när det är för lite, eller byter man olja med vissa intervaller som i en bilmotor? Vilken typ av olja används?

2. Vatten.... När jag körde lastbil i lumpen tömde man kondensvatten ur tryckluftstankarna med jämna intervall. På kompressorn finns inget som ser ut som en dräneringskran, men i bland bubblar det vatten där luftslangen går ut. Hur är det tänkt att man ska göra?

3. Is.... Kanske lite relaterat till vatten-frågan, men kompressorn står i ett utrymme där det kan bli minusgrader om det är kallt ute? Är det okej att köra kompressorn i minusgrader?

Själva kompressorn fungerar precis som de flesta bilmotorer, fast det är 'dopp'smörjning av vev- och ramlager. Så det är inte fel att byta vart tionde år om det är en 'hobbykompressor' Däremellan pytsar man på mer om det skulle behövas.

Titta nogrannare under, oftast brukar det finnas en ventil då kan ventilera. Annars töm kompressorn helt på tryck och ta ur bottenpluggen och låt det vatten som blivit rinna ur.

Vi har en kompressor står utomhus sedan några år, och inga problem än. Men man bör väl lyssna att det inte blir konstiga ljud vid start etc.

Vänersborg
Här sen Maj 2003

min kompressor kan vara kinkig att få igång när det är kallt.. automatsäkringen löser ut 50ggr innan den till slut orkar igång..
kanske jag har för tjock olja i skiten? har aldrig behövt fylla på tror jag så det är samma olja i som det var när den köptes för kanske 15 år sedan

vattnet måste du absolut ha bort.. inte minst vid lackering krävs en separat (dyr) vattenavskiljare..
kan inte tänka mig att vanliga luftverktyg mår så bra av att bli matade med vatten heller..

Eslöv
Här sen Apr 2006

Jag TROR att du behöver en ny kondensator till kompressorns elmotor... Om det är en enfasmotor.

Uppsala
Här sen Aug 2004

Trådstartare

Rolle Scirocco skrev:
Titta noggrannare under, oftast brukar det finnas en ventil då kan ventilera. Annars töm kompressorn helt på tryck och ta ur bottenpluggen och låt det vatten som blivit rinna ur.

Har letat som en tok under tanken och det finns ingenting. In och utlopp på tanken sitter på änden och för att tippa den på högkant måste man ha en lyftkran (eller vara Hulken).

1977 Porsche 911
Citera
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002

HenrikL skrev:
Rolle Scirocco skrev:
Titta noggrannare under, oftast brukar det finnas en ventil då kan ventilera. Annars töm kompressorn helt på tryck och ta ur bottenpluggen och låt det vatten som blivit rinna ur.

Har letat som en tok under tanken och det finns ingenting. In och utlopp på tanken sitter på änden och för att tippa den på högkant måste man ha en lyftkran (eller vara Hulken).

Ett trick är att svetsa på en blödventil i botten eller så är det dags att blir grön

Umeå
Här sen Nov 2002

HenrikL skrev:
Jag har fått tillgång till en riktigt fet gammal Atlas Copco kompressor med 150 liters tank.

Hur gammal är kompressorn?

HenrikL
Uppsala
Här sen Aug 2004

Trådstartare
Skulle gissa att den är från 60-talet och elmotorn något nyare.

1977 Porsche 911
Citera
HenrikL
Uppsala
Här sen Aug 2004

Trådstartare
Den här prylen följde också med kompressorn. Vad är det och hur används den?

1977 Porsche 911
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002

Ser ut som en vattenavskiljare och en regulator.

Skruva banåkabil
3389 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande