| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Allmänt banåkaforum
Gotland Ring - Färjan och låga bilar??? (utsplittat)
|
5864 besök totalt |
|
Re:
Definiera "sportbil" och var lägsta punkten är. Jag har kunnat köra med 7cm frigång nästan mitt under bilen. Visst det tog i men jag hade en offerpunkt som jag kunde glida på. _________________ mvh Micha3l Bl1x Porsche 911 |
||||||||
|
Re:
original GT3 mk1 -00 (ej clubsport) funkar, bara den sk "läppen" som skrapar i lite lätt
|
||||||||
|
Re:
Det är min corvette c5, den är hyfsat låg men jänkarna har ju varit snälla med "glidjärn" så det ska nog gå bra. Man kan ju såga ut två brädlappar att ha med sig i värsta fall
_________________ /Andreas Karlsson Camaro V8TC |
||||||||
|
Re:
Stefan "höfläkt" kan nog skriva en mindre roman om detta...
_________________ ///Mvh Sören Hall (fd Kristensson) "Raksträckor är bara en transport till nästa kurva" |
||||||||
|
Re:
Man kan ju alltid be om att få köra på på det lägsta bildäcket så slipper man rampen...
_________________ Pontus Nordgren - Framhjulsdrivet är vägen framåt 1:48.53 @ GR 1:47.69 @ Mantorp 1:14.22 @ Kinnekulle |
||||||||
|
När vi åkte över var det många låga sportbilar, färjegubbarna var rutinerade och ställde oss i samma kö och fick slippa åka på rampen.
Min RX-8 är rätt låg, brukar skrapa i men det gick fint på gotlandsfärjan iaf. _________________ I.n.g.3.m.a.r O.1.s.s.o.n
|
||||||||
|
Re:
Kapittel 1: goda råd. Det hänger lite på vattenståndet och "hur" låg bilen är. Då det är en ramp man kör upp på, som möter kajen som liksom går nedåt, blir den en brytvinkel som är kritisk. (Det går inte att jämföra med tex färjorna Rödby-Putgarden där man kör rakt på) Särskillt bilar med stort överhäng har problem här. O mman sedan kommit över den delen så väntar motsatt effekt när du skall rulla från ramp till däck. En riktigt låg bil kan här agera gungbräda om ni förstår. Mitt resonemant avser nedre bildäck. Det är viktigt att ni för personalen påpekar att ni har en låg bil och vill stå "nere". Övre däck med dess ramp skall ni inte ens försöka med. Försök att gena så mycket som möjligt i stället för att gå rakt på rampen. Hur låg bil klarar man? Svårt att säga, en std GT3 går bra men man måste vara försiktig. Med min 996 GT3RS som var lite lägre gick den inte alls. Jag var tvungen att traila. På Superleggeran har jag liftingsystem, vilket nog är ett måste. _________________ Stefan Larsson |
||||||||
|
Re:
Lät mindre trevligt.... |
||||||||
|
kan man inte hissa upp bilen lite snabbt på parkeringen och lägga distanser mellan spiralerna i fjädern sen köra ?
_________________ Robert Pentén 7:53 BTG 996 Turbo X50 997 Gt3 CS MK1 997 Gt3 CS MK2 993 C2 ombyggd för bana 993 C2 gatbil Ferrari 430 Scuderia BMW 325i E90 för VLN |
||||||||
|
Tilläggas bör att dom gånger jag åkt Gotlands-färja med låg bil så har personalen varit väldigt tillmötesgående på kajen och, utan propåer fårn min sida, faktiskt kommit och frågat om jag tror 'det kommer gå bra att köra på eller om bilen är för låg' och vinkat in mig nere.
//Johan _________________ Johan Israelsson Opel Speedster #4083 Miljöbil -10 |
||||||||
|
Re:
Ja, det där har jag också upplevt. När vi var över med Zebb's RX-7:a frågade de om han ville köra på på nedre däck istället. Båda gångerna vi varit där om jag inte minns fel. _________________ Martin Öberg
|
||||||||
|
Speedster har inte jättestort överhäng.
Min splitter klarar både övre och nedre däck. Vill minnas att bordning på nedre däck i oskarshamn var värst.
_________________ Niklas "Nillet" Olsson | Westfield SEIW = NILLET RACING = https://www.ellensagentur.se https://www.cancerstiftelsen.se |
||||||||
|
Nedre däck är att föredra om man har en låg bil men det är inte alltid det är bättre heller. Om man har långt överhäng fram men bra frigång mellan hjulen kan övre däck vara bättre. Men det är bara att säga till att man har en låg bil så brukar man kunna få hamna på undre däck.
Rampen till övre däck har ett ganska kraftigt krön som man måste ta sig över. Nedre däck blir oftast tvärtom då färjan ofta är lägre än kajkanten. Klarar dock även övre däck som har ett krön med min bil trots semesterpackning och låg bil. Men den korta hjulbasen hjälper nog till viss del, lite hastighet hjälper även det med. Läskigast är nog den delen av övre bildäck som lastas rakt och sedan fälls ner i mot undre däck. En gång möttes jag av min bil i kraftig nedförsbacke när jag kom ner till bildäck. Som tur var hade jag fixat handbromsen under vintern, året innan hade jag ingen handbroms... Det är viktigt att kamouflera banbilen så att den smälter in bland de andra bilarna.
_________________ Renault 5 GTE -88 |
||||||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
Gotland Ring - Färjan och låga bilar??? (utsplittat)
|
5864 besök totalt |