Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Andra projekttrådar Projekt Superfive - Not quite seven. | << 1, 2, 3 ... 6, 7, 8 ... 34, 35, 36 >> 40 besök idag (96821 totalt) |
Av nyfikenhet undrar jag varför du ville luta dämparen så mycket från första början? Personligen är jag ganska enkelspårig och föredrar själv vinkelrätt och raka linjer så länge det går,
Vad är det som hindrar att ändra infästningarna och räta upp den? Gissar att det inte finns plats utan att bilen blir högre? _________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
||
Jag byggde ramen efter bokens ritningar då jag visste att dom blivit godkända tidigare. Dvs jag reflekterade inte så mycket över lutningen bak. Fram däremot visste jag att den var tvungen att rätas upp mer så det är gjort. För att dämparen ska ha max 30 grader från vertikalen måste den övre fästpunkten flyttas ca 100 mm utåt och i RH så är dämparen jag har då fullt komprimerad. En dämpare med kortare kropp löser problemet. _________________ // Mats Karlsson http://www.matsgarage.com Biltråd 1: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=85101 Biltråd 2: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=115095 |
||
Hade en liten diskussion med Pro-Tech i England i eftermiddag och ett problem är att med en dämpare som är lagom kort för att bara flytta övre fästet utåt även får kortare slag vilket gör det svårt att få till 60 mm rörelse in/ut på hjulet.
Plan B är istället att flytta på det övre fästet uppåt/utåt för att kunna använda mina befintliga dämpare. I bilden så är det nya fästet flyttat 40 mm uppåt och 65 mm utåt för att hamna på samma radie från det nedre stötdämparfästet. Jag trimmade även fästkonsolen lite för att spara 10 mm. Närmaste dagarna blir det att kolla hur jag kan passa ihop det nya fästets position med det yttrefästet för bågen. Kommentera gärna om jag tänkt galet! _________________ // Mats Karlsson http://www.matsgarage.com Biltråd 1: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=85101 Biltråd 2: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=115095 |
||
Jag tyckte det såg ut på bilden som det borde gå, och att det borde räcka med mindre än 100mm för att nå 30 grader, och skissen du lägger upp ser ju riktig ut, fram med vinkelslipen bara så är det nog snart grejat .
Hur mycket påverkas fjäder/hårdhet? Kanske inte var så noga uträknat innan att det är enklare att bara testa, ? Den blir ju en hel del "hårdare" nu?? _________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
||
En ihopbockad låda, ett nytt övre fäste för dämparen och lite nya svetsmuttrar. Lådorna inmätta och fastnästa inför helsvetsning. Bäst att dubbelkolla vinkeln innan man svetsar färdigt. Sen var det bara att vrida upp svetsen till 130 A och mata på med tillsats. Sen var jag nöjd för idag, ska fixa till nya fästplattor till bågarna med innan detta jobbet känns avslutat. _________________ // Mats Karlsson http://www.matsgarage.com Biltråd 1: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=85101 Biltråd 2: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=115095 |
||
Edit, oj vart tog min text vägen? Har fått lite hjälp av en bekant att börja skissa lite på karossen. I stort sett är vi hemma men lite mer småjusteringar ska göras men det får bli när alla bitar under skalet hittat sin slutliga form och plats. _________________ // Mats Karlsson http://www.matsgarage.com Biltråd 1: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=85101 Biltråd 2: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=115095 |
||
I väntan på delar för att fortsätta ombyggnationen av framvagnen så fortsatte jag i helgen med att tillverka plåtarna som ska svetsas in för att täcka kardantunneln. Först en grov mall i kartong som fintrimmas med sax innan jag för över mönstret till 1 mm plåt och klipper till den och justerar in den på plats. _________________ // Mats Karlsson http://www.matsgarage.com Biltråd 1: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=85101 Biltråd 2: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=115095 |
||
Så här fick det bli för att få bort uniballs på främre över länkarm. Gjorde även fästen för länkarmen lite bredare så att man får lite justermån för castervinkeln. Sidan förstärks upp med ett par extra rör enligt önskemål från SFRO, jag har även efteråt dubblerat plåten som motorfästet står på även på undersidan av undre ramröret. Motor ur och rensa ramen på alla lösa delar! Jag passade på att väga ramen och den vägde 108 kg, ska på lite mer delar för instrumentbräda m.m. så slutvikt på ramen borde landa på 115-120 kg. Kompletteringssvetsning pågår. Sen var det lika bra att få lite färg. Tanken är att måla hela undersidan nu så golvpaneler m.m kan monteras men upptill kommer det lämnas omålat tills vidare. Sen fick junior nita golv och ryggpanel. _________________ // Mats Karlsson http://www.matsgarage.com Biltråd 1: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=85101 Biltråd 2: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=115095 |
||
Nu behöver jag lite hjälp av plåtkonstnärerna här på rejsa för tydligen tänker jag fel.
Den är plåten var innan igår helt plan och satt fast i bildens över och underkant med små näst. Igår så svetsade jag in den L-bockade plåten som är längst till vänster i bild och eftersom plåtarna ligger kant i kant så hamnade en del värme i den då plana plåten och idag när jag kom ner i garaget så hade den buktat innåt bilden (neråt i ramens riktning) i högerkanten. Jag tolkade detta som att vänstersidan krympt av värmen svetsen och högersidan därmed var för lång så jag provade att värma lite som syns på bilderna men det känns som att jag snarare gjorde problemet värre än bättre. Innan jag värmde var det ganska enkelt att trycka upp den till plant tillstånd, nu krävs det mer kraft. Var tänker jag fel och hur gör jag för att rikta upp plåten? _________________ // Mats Karlsson http://www.matsgarage.com Biltråd 1: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=85101 Biltråd 2: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=115095 |
||
Du måste krympa plåten. Om du bara värmer blir den större & större.
Värm på & kyl med en blöt trasa. Om det är mycket värmer du en rund yta stor som en gammal femkrona per gång, slår ner mitten med en hammare utan mothåll på andra sidan & därefter kyler. Det kräver "en del" träning. Värmer gör du med en sorts kolstav som man fäster på en mig/mag med gashylsan borttagen & matningen avstängd om det är mindre områden, annars värmer man med gassvets eller tig. Lite svårt att förklara men prova dig fram. _________________ Björn Larsson Life's to short for shortfillers. Lotus 7S1 -59 Lotus Elite -61 Caterham 7S3 BMW E30 Baur TC2 -85 Sportscar F1000 MG Midget -61 |
||
Ja precis, värmer du bara och låter det svalna långsamt, , så blir plåten (vanligen) större än från början.
Om du däremot värmer (till den börjar bli röd.) Och tar en dyblöt trasa med kallt vatten. Å lägger på för att kyla plåten snabbt igen, så krymper den till mindre än från början. Sådan krympning "tar" bäst första omgången, mindre andra, och tredje krymper det vanligen inte mer. så börja som föreslaget med en 5 krona storlek, om det inte räcker ta nytt tag lite vid sidan om. _________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
||
Jag gjorde så på en bil som hade varit med om brand och plåten bakom sittbrunnen var "för stor".
Värma punkter med gassvets och ha en hink vatten och en tvättsvamp för att kyla. Fräckt bygge förresten _________________ Janne Josefsson Porsche 911 SC 1982 Ford Mustang HT 1965 BMW F11 520D bruksis IPteknik Väst AB SVKG 60 |
||
Du skulle ha satt plåten i "hålet mellan rören" , istället för att lägga den utanpå rören. Det finns fler fördelar med det, bland annat slipper du dubbla material... som riskerar att samla fukt. Plåten behöver även något stöd på den fria sidan, tex en blockad kant.... eller ett tunt rör. _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||
När jag sätter plåtar i Cobraramarna, använder jag minst 1.2mm plåt, eller ännu helre 1.5mm.
Viktskillnaden blir inte så stor, samtidigt som styrkan blir mycket högre. _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||
Håller med ovanstående om grundtanken - du behöver krympa plåten. I sig inte så svårt, men det luriga brukar kunna vara att veta var man ska göra det. Nu är ju din plåt inte så stor, men har man en plåt som flexar när man trycker på den, eller kanske till och med kan "fastna" i ett intryckt läge så brukar jag börja med att krympa i centrumet där amplituden på flexet är som störst. Efter första krympningen får man sedan känna på plåtens rörelser igen och ev byta position och successivt "jaga" plåten tills den blir "lugn".
Själv brukar jag värma en yta stor som en 5kr till den blir varmröd. Den bör då även bukta upp som en liten kula. Hänger snabbt undan gassvetsen och stöttar plåtens baksida runt det röda området med ett mothåll och ger den röda uppbuktningen ett snabbt slag med plåthammaren från framsidan så att den blir "platt". Detta medan plåten fortfarande är röd, dvs vi pratar om inom någon sekund från det att jag tog bort gasen. Sen går jag över till att försiktigt rikta upp plåten med lätta slag mot mothållet, dvs planishing, allt medan plåten svalnar. Säg 5-10 sekunder eller så. Därefter är plåten inte het längre, men fortfarande lokalt varm. Tillräckligt för att den ska ha fel form jämfört med sitt kalla normalläge. Låter den därför svalna helt innan jag utvärderar om jag behöver krympa mer. Har jag bråttom kyler jag antingen med en trasa doppad i vatten, eller med tryckluft. Kyler alltså aldrig plåten aktivt innan den är kall nog att jag kan ta i den med en tunn handske. Vet även de som värmer med tig-svets istället för gassvets, men det har jag inte provat själv. Borde fungera bra på mindre krympområden. _________________ Ragnar Burenius |
||
Sådär, plan och fin igen. Det finns inget att se här Ok, lite värme och kylning hjälpte inte, mera värme och mera kylning gjorde saken sämre. Dr Vinkelslip och Herr Tryckluftshammare fick rycka in och medla i den hätska diskussionen. _________________ // Mats Karlsson http://www.matsgarage.com Biltråd 1: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=85101 Biltråd 2: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=115095 |
||
Senaste månaderna har det inte hänt så mycket på själva bilen men det har varit ändå varit full fart i garaget. Engelskt hjul har konstruerats och byggts. Lite problem blev det när jag skulle schimsa in underhjulet och det visar sig att överhjulet kastar 0,15 mm och inte är runt. Fick det fixat till slut. Annars har det mest handlat om träslöjd, många skivor dyr plywood har konverterats till småbitar och sågspån. Sidoprofilen ska justeras lite mer innan jag är nöjd. _________________ // Mats Karlsson http://www.matsgarage.com Biltråd 1: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=85101 Biltråd 2: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=115095 |
||
Ser ut som en trevlig framtid du har framför dig hjulande plåt..ser fram mot nästa update..
Angående engelskt hjul. När jag byggde mitt köpte jag ett trisspaket.. och ja det kostade bara 3700 och alla hjulen var ocentrerade. .. Cry once hade varit bättre... satte upp i svarven och fixade ett par...suck.. Fast resten av hjulet i 5 mm domexplåt var däremot gratis _________________ Michael Thulesius |
||
Det verkar vara samma leverantör (från UK) som vi köpt hjul av?
Mitt kastar också 0,15mm. Har inte orkat få det fixat än, men det är ganska irriterande. De har ju till och med slipat ytan på det, så det är riktigt slarvigt att inte klocka in det bättre innan. Svarvade du av ytan, eller hur löste du det? Blir det stål eller aluminium i karossen? |
||
Japp, jag köpte från ebay UK för nåt drygt år sedan. Fick det uppspänt i svarven på jobbet och dom slickade av en tiondel eller två.
Hämtade hem 1,2 mm tjock EN/AW 1050 i fredags, 4 st plåtar 1250x2500 till att börja med. _________________ // Mats Karlsson http://www.matsgarage.com Biltråd 1: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=85101 Biltråd 2: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=115095 |
||
Andra projekttrådar Projekt Superfive - Not quite seven. | << 1, 2, 3 ... 6, 7, 8 ... 34, 35, 36 >> 40 besök idag (96821 totalt) |