Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW M3 E30 -87 [Knutstorp 17e juli TPC]
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8   >>
1 besök senaste veckan (26128 totalt)
AL
Göteborg
Här sen Mar 2006
Inlägg: 1966



Det billigaste måste väl absolut vara att köpa en färdig byggd bil

_________________
A1exander Wi1borg

M2F87 Competition +
V70II
Sodi DD2
Citera
pelko
Göteborg
Här sen Mar 2007
Inlägg: 728


Trådstartare
Ja, det är absolut billigare att köpa en färdig bil. Vi får se hur det blir framöver. Denna sommaren ska jag köra med M3'an och nästa år får vi se. När vi körde på Kinnekulle sist så var jag ute själv ett varv med en Audi R8 och när han drog om på rakan så var jag helt själv. Det var roligt men jag är en sådan typ som vill ha action, så jag saknade faktiskt lite bilar att "fightas" med. Drömmar måste man ha

Har i stort sett blivit färdig med bromskylningen, ska fixa till passformen och finishen på plåten jag byggt till fronten istället för dimljusen. Det blir färdigt imorgon, sedan sak allt provas på Anderstorp, ska bli kul att se hur det lirar. Är nöjd med allt hittills, det tar inte i någonstans och sitter fast fint hela vägen. Är allergisk mot saker som lossar och tar i här och var...

Lovar att fixa en riktig kamera för mobilkamera suger men här har ni liter bilder åtminstone:

Från SBP i onsdags. Fortfarande grinig


Skar ut hålen för slangen i de nya bromsköldarna med vår plasmaskärare. Hade ingen hålsåg i rätt dimension så det var läge att damma av plasman. Blir ganska grovt skuret men det får man fixa till efteråt.


En kass bild underifrån. Har fäst hylsor i rambenen som slangen går igenom. På så sätt är den alltid på samma plats och glider fint vid behov.


Provade att svänga fullt åt båda hållen med nersänkt bil och det är inte ens nära att ta i thumbs up


Tänkte först göra koniska trattar likt de som finns att köpa i glasfiber. Det hade tagit bra mycket längre tid att göra så jag väntar med det, om jag nu kommer göra de någon gång ö.h... Är i behov av kylning så dessa får fungera ett tag. Ska fixa till passformen och lacka utsidan svart så de smälter in bättre. Om det ser allt för taskigt ut får jag tillverka nya i vinter. Hållarna är fästa i samma hål som original dimljusen, vill kunna återställa allt utan att ha gjort åverkan på bilen.


Nu ska jag ladda upp med lite kalla och casino, imorgon blir det STCC och söndag Anderstorp. En kanonhelg med andra ord

_________________
Mathias Pelkonen
Citera
pelko
Göteborg
Här sen Mar 2007
Inlägg: 728


Trådstartare
Har precis vaknat efter 13 timmar sömn på soffan. En heldag på Anderstorp tar död på en

Skruvade hela kvällen innan Anderstorp på lördagen. Byggde färdigt bromskylningen, bytte olja och filter, bytte till en sportstol, monterade nya klossar och kollade igenom bilen i övrigt. Lastade bilen och sov fem timmar.

06.00 ringde klockan. Hade hoppats på blå himmel trots att de lovat regn i hela södra Sverige. Regn var det. Jag och min kusin satte oss i bilen och åkte mot Anderstorp. Körde väldigt lugnt dit pga vädret. Väl framme såg det ganska lovande ut, banan var blöt men det regnade inte. Himlen gav sken om hopp, det såg ganska ljust ut.

Efter besiktning och förarmöte rullade jag ut på gatdäcken då det var blött. Körde 6-7 varv och kände på bilen och banan. Funkade helt OK på gatdäck (Eagle F1) under de blöta omständigheterna, när alla hade kört banan hyffsat torr så åkte jag in i depå för att byta till slicks.

Några minuter senare rullade jag ut på banan med slicksen, hade justerat ner trycket till 2.2 kallt, kanske lite högt så här i efterhand. Körde 3-4 varv väldigt lugnt och började pressa efter en stund. När jag väl kände att greppet fanns och allting kändes bra så började jag öka varv efter varv. Blev VÄLDIGT imponerad av slicksen, maken till bett trodde jag inte man kunde få. Hade t.ex full gas på fyran igenom karusellen, 135km/h på mätaren. Fanns inga tendenser till att släppa eller göra dumma saker.

Efter några varv körde jag in för att justera däcktrycket, justerade till 2.1 varmt och åkte ut igen. Blev en stor skillnad i greppet, främst fram. Nu fanns det inga tendenser till understyrning längre fastän man kom in väldigt dumt i de långa kurvorna i mellan åt. Klockade 20-30 varv och sämsta klockade utan trafik framför låg på 1.57.8 och det bästa låg på 1.56.2. Alla tider låg där i mellan hela tiden. Tror att jag hade kunnat komma ner på 1.55.X om jag hade fått hjälp av någon kunnig att ta de långa svepande kurvorna. Tyckte aldrig jag fick till de nämnvärt bra...

Vid 15.00 började det regna ganska bra. Fortsatte köra med slicksen för att försöka tänja på gränserna lite. Tycker det är vettigt att hitta gränserna så man vet det framöver. Körde på ganska hårt i regn med slicks och i väl valda kurvor pressade jag tills jag visste att det skulle gå åt pipan och tre gånger snurrade jag lite lätt utan att åka av banan. Värt att nämna är att jag var helt själv på banan när jag provade.

Bilen i sig fungerade återigen klockrent. Hade aldrig oljetemp över 100 grader och vattentempen låg som den ska. Slicksen såg knappt använda ut efter 22 mil och ca 55 varv på banan, som jag körde. Klossarna fram är några Ferodo väldigt nära original, kanske snäppt vassare. De såg inte ens slitna ut efter en hel dag. Bromskylningen måste vara den tredje bästa uppfinningen efter skivat bröd och slicks

På Anderstorp bromsar man ändå en hel del, speciellt i jämförelse mot Kinnekulle där mina klossar fram var döda efter 12 mil utan bromskylning.

En riktigt rolig dag med sjukt mycket körtid. Är mest imponerad över bilen, hur fint den fungerar och hur förlåtande den är.

om någon har bilder från körningen så vill jag hemskt gärna se dom. Hade varit roligt att ha lite körbilder











_________________
Mathias Pelkonen
Citera
pampers138
Stockholm
Här sen Nov 2008
Inlägg: 313



Va kul att allt fungerade

Fälgarna såg sjyssta ut men jääkligt skitiga Blir nog till att lacka om dem

_________________
Erik Arrhenius
0737266822
Citera
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003
Inlägg: 8577



Peter har väl en M50B25 i sin nu om jag inte minns fel.

_________________
Michael Bäck

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
pelko
Göteborg
Här sen Mar 2007
Inlägg: 728


Trådstartare
pampers138 skrev:
Va kul att allt fungerade

Fälgarna såg sjyssta ut men jääkligt skitiga Blir nog till att lacka om dem


Sa ju att de var skitiga Det går bort utan problem med riktiga medel.

Michael Bäck skrev:
Peter har väl en M50B25 i sin nu om jag inte minns fel.


Japp, Peters bil gick jämt med min över lag. Lite snabbare på rakorna men det tog jag igen i kurvorna tack vare slicksen

_________________
Mathias Pelkonen
Citera
pelko
Göteborg
Här sen Mar 2007
Inlägg: 728


Trådstartare
Här är två till bilder som Spelwilly här på Rejsa har tagit:




_________________
Mathias Pelkonen
Citera
pelko
Göteborg
Här sen Mar 2007
Inlägg: 728


Trådstartare
På söndag blir det konbana på Vårgårda flygfält med ett gäng vänner. Efter det är det Knutstorp den 2e juli med TPC. Sedan anmälde jag mig till en förarkurs med Svenska klubbracingskolan den 2a september, ska bli sjukt roligt. Där hoppas jag att man lär sig köra bil på riktigt

Får se hur långt pengarna räcker men Falkenberg med SVKG hade varit roligt också.

_________________
Mathias Pelkonen
Citera
Nisse977
Göteborg
Här sen Aug 2005
Inlägg: 3410



Vad bra Pelko!!

Lite bättre än vad jag mäktade med sist på Anderstorp (2006 ) thumbs up

Hur tycker du att det känns med slicksen nu då? Sjukt mycket bättre än R-däck, eller bara lite?
Jag minns att jag kunde hålla max 120km/h i karusellen. Men då hade jag original camber, krängningshämmare och r-däck istället för slicks.

_________________
Nils Ljung
BMW 325i -87 (banrace edition)
600hk, 800Nm på BANA
Citera
pampers138
Stockholm
Här sen Nov 2008
Inlägg: 313



pelko skrev:
På söndag blir det konbana på Vårgårda flygfält med ett gäng vänner. Efter det är det Knutstorp den 2e juli med TPC. Sedan anmälde jag mig till en förarkurs med Svenska klubbracingskolan den 2a september, ska bli sjukt roligt. Där hoppas jag att man lär sig köra bil på riktigt

Får se hur långt pengarna räcker men Falkenberg med SVKG hade varit roligt också.


Har du tagit licens lr gör du det där?
Jag måste ta min men vet inte hur

_________________
Erik Arrhenius
0737266822
Citera
pelko
Göteborg
Här sen Mar 2007
Inlägg: 728


Trådstartare
Man får ju licens på förarkursen, helt suveränt!

_________________
Mathias Pelkonen
Citera
pampers138
Stockholm
Här sen Nov 2008
Inlägg: 313



pelko skrev:
Man får ju licens på förarkursen, helt suveränt!


Sjysst! Har du nån länk?

_________________
Erik Arrhenius
0737266822
Citera
pelko
Göteborg
Här sen Mar 2007
Inlägg: 728


Trådstartare
pampers138 skrev:
pelko skrev:
Man får ju licens på förarkursen, helt suveränt!


Sjysst! Har du nån länk?


https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=73806

_________________
Mathias Pelkonen
Citera
pampers138
Stockholm
Här sen Nov 2008
Inlägg: 313



Då kanske vi ses där

Måste bara få ihop min kärra snabbt så jag vet att jag kan komma

_________________
Erik Arrhenius
0737266822
Citera
pelko
Göteborg
Här sen Mar 2007
Inlägg: 728


Trådstartare
Nisse977 skrev:
Vad bra Pelko!!

Lite bättre än vad jag mäktade med sist på Anderstorp (2006 ) thumbs up

Hur tycker du att det känns med slicksen nu då? Sjukt mycket bättre än R-däck, eller bara lite?
Jag minns att jag kunde hålla max 120km/h i karusellen. Men då hade jag original camber, krängningshämmare och r-däck istället för slicks.


Har original hjulvinklar och krängare nu på bilen. Det enda som är gjort är stötdämpare, fjädrar och bussningar.

Slicks går inte att jämföra tycker jag. Nu har jag bara kört på r-däck en gång och det var på Kullen och tusen grader i luften, du vet hur det var

Men med slicks är det vansinnigt grepp, fanns aldrig för lite grepp hur tokigt man än tog en kurva. Ska du med till TPC och Knutan den 17e juli? I så fall kan du åka med och känna

_________________
Mathias Pelkonen
Citera
pelko
Göteborg
Här sen Mar 2007
Inlägg: 728


Trådstartare
Finfälgarna till salu för att ha råd med lite nödvändiga uppdateringar till bilen:
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=73833

>

_________________
Mathias Pelkonen
Citera
Nisse977
Göteborg
Här sen Aug 2005
Inlägg: 3410



Tror nog jag håller mig till R-däcken ändå

Jag jobbar antagligen den 17e juli. Jobbar ca 15-30 varje månad..

_________________
Nils Ljung
BMW 325i -87 (banrace edition)
600hk, 800Nm på BANA
Citera
Thörn
Göteborg
Här sen Jan 2010
Inlägg: 16



feta de dära svarta fälgarna
Angående luftintagen till bromsar, kollat på såna högtalar "basreflex trattar", brukar vara koniska och lagom prissatta, finns ju mängder olika stora och former så det kunde nog vara en enkel lösning.

_________________
Martin Thörn
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 7779



Deamontweeks har fina luftstyrningar för billiga pengar.

_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
oje
Göteborg
Här sen Apr 2005
Inlägg: 836



Har inte M fronten uttag för både bromskylning och dimljus original ?
Jag vill minnas att min E30 med någon sorts M-paket hade både bromskylning och dimljus original.

Det syns lite dåligt, men det var hålen innanför dimljusen: Länk

Man blir sugen på en E30 igen när man läser det här. De svarte R-däck fälgarna är hur feta som helst thumbs up .

EDIT:
Hittade en bil på RealOEM (2):


Konstigt att inte M3:an hade det.

_________________
Citera
PIato
Göteborg
Här sen Nov 2006
Inlägg: 812



riktigt bra tid de blev med slicksen! grattis.

jag med den svarta m3an jämte dej i depån.

_________________
R°bin P|ato
www.Verkstadskungen.se
Återförsäljare av Twin-Busch i Sverige
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW M3 E30 -87 [Knutstorp 17e juli TPC]
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8   >>
1 besök senaste veckan (26128 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande