Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
VW Scirocco 2 GTI -82
<<   1, 2, 3, 4, 5   >>
3 besök senaste veckan (17296 totalt)
h a
Hammar
Här sen Jan 2005
Inlägg: 97


Trådstartare
Hallå!

Här har det inte hänt så mycket sen i somras pga besiktningskrångel. Nu har jag iaf intyget som jag behövde. Ska "bara" sätta i glasrutor igen för att komma igenom spb. Har köpt en stor oljekylare så jag ska kunna varva lite mer än 5000. Sen går det ju att förbättra hjulvinklar o chassi betydligt mer också.
Men allt blir ju så mkt roligare om jag kan få den besiktad o köra lite mer.

_________________
Hans Andersson BOLa Racing HT2
Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003
Inlägg: 8079



Vad var det för intyg du behövde? Kul att det händer saker iaf... thumbs up
Citera
h a
Hammar
Här sen Jan 2005
Inlägg: 97


Trådstartare
Jo, bilen blev stulen för länge sedan. När polisen hittade den i Boråstrakten va den rensad på regskyltar o chassinummer, utom det i bak för de fick ej upp bagageluckan. Bilen kördes till en riktig verkstad där de stansade in rätt chassinummer i en lös plåt o svetsade dit där det gamla suttit. Ägaren fick ett intyg där det stod: Nytt chassinummer instansat pga det gamla var OLÄSLIGT. Mycket synd att det skrev oläsligt. Killen åkte o kontrollbesikta bilen utan problem. Men när jag kommer till Linköping o ska regbesikta går det ej för att det inte går att bevisa att det är min bil som hör ihop med det chassinumret. Det står ju på intyget att det gamla numret va oläsligt, då kan de ju inte veta att det va rätt bil. De plomberar bilen (en tråd i motorfästet med ett nummer i) så de är säkra på att jag kommer tillbaka med samma bil. De säger att nån (Normans eller larmtjänst) måste göra en utredning på att det är rätt bil. Kolla med fabriken vilken motornummer,nycklar som satt i tex.

Efter att ha väntat några månader på att normans inte ska göra nånting, så pratar jag med en vettig kille på larmtjänst. Han kollar upp vilken motor som satt i bilen när den lämnade fabriken 1982, ger mig numret o ber mig kolla om det stämmer. Tur att jag hade orginal motorn kvar, va aning lättad när jag fick se att numret stämde. Han kom hit o kollade själv o fotade. Nån vecka senare fick jag hämta intyget som säger att min bil är den som ska ha chassinumret som hör ihop med regnumret osv. Så nu när jag är 2500 kr fattigare + ytterligare en regbes kanske den går igenom om jag sätter i glasrutor förstås.

_________________
Hans Andersson BOLa Racing HT2
Citera
h a
Hammar
Här sen Jan 2005
Inlägg: 97


Trådstartare

_________________
Hans Andersson BOLa Racing HT2
Citera
h a
Hammar
Här sen Jan 2005
Inlägg: 97


Trådstartare

_________________
Hans Andersson BOLa Racing HT2
Citera
Barbapappa
Mölndal
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1837



Ja jäklar, det är inte 'bara' att besiktiga bilen ibland...
Vad var grejen med rutorna då? Glasrutor är det väl många som besiktigar utan?
Får hoppas att det blir nån ordning med det här så det blir nåt åka av till sommaren!

_________________
Peter Karlsson
Citera
Lillen
Ume
Här sen Jul 2003
Inlägg: 7962



Kul att det händer saker igen! thumbs up

Våra kära vänner på SBP

_________________
Jocke Hellqvist.
Citera
Bandido
Paris - France
Här sen Sep 2006
Inlägg: 32



that is one uberclean rocket thumbs up
I like the front shield...what is it ? Rieger ?
Vitaloni Sebring mirrors would look a ton better IMo
now on to T8 engine ?!

_________________
Gerhard
81 Quattro
87 Scirocco
87 TX152
Citera
h a
Hammar
Här sen Jan 2005
Inlägg: 97


Trådstartare
Barbapappa skrev:
Ja jäklar, det är inte 'bara' att besiktiga bilen ibland...
Vad var grejen med rutorna då? Glasrutor är det väl många som besiktigar utan?
Får hoppas att det blir nån ordning med det här så det blir nåt åka av till sommaren!


Vid regbes måste det vara godkända rutor, tex orginal. De ska ha nån stämpel, e-märkt eller liknande. Jag kommer inte ihåg exact vad de sa men det va ungefär så.

Många har ju tur o bara kan åka igenom sbp med plast, men inte jag. Vid vanlig kontrollbes är det nog lättare.

_________________
Hans Andersson BOLa Racing HT2
Citera
h a
Hammar
Här sen Jan 2005
Inlägg: 97


Trådstartare
Bandido skrev:
that is one uberclean rocket thumbs up
I like the front shield...what is it ? Rieger ?
Vitaloni Sebring mirrors would look a ton better IMo
now on to T8 engine ?!


The frontshield is a Seidl.

_________________
Hans Andersson BOLa Racing HT2
Citera
h a
Hammar
Här sen Jan 2005
Inlägg: 97


Trådstartare
Har börjat med byte till en större oljekylare. Letade på en oljefilterhållare med termostat i. Putsade lite o satte dit nya nipplar till slangarna.


_________________
Hans Andersson BOLa Racing HT2
Citera
h a
Hammar
Här sen Jan 2005
Inlägg: 97


Trådstartare
Hur ska jag sätta den? Liggande med slangarna nedåt blir bäst för kylningen. Då får hela kylaren luft igenom sig. Men den kommer bli tömd på olja varje gång motorn stannar. Orkar pumpen trycka ur all luft?





_________________
Hans Andersson BOLa Racing HT2
Citera
Lillen
Ume
Här sen Jul 2003
Inlägg: 7962



Var hittade då denna hållare och från vad för bil kommer den??

_________________
Jocke Hellqvist.
Citera
h a
Hammar
Här sen Jan 2005
Inlägg: 97


Trådstartare
Stående går också bra.

_________________
Hans Andersson BOLa Racing HT2
Citera
h a
Hammar
Här sen Jan 2005
Inlägg: 97


Trådstartare
Lillen skrev:
Var hittade då denna hållare och från vad för bil kommer den??


Den satt på orginalmotorn till denna bil. På den trimmade motorn jag har nu satt det förut en kylare med extern termostat ute vid kylaren. Den filterhållaren var lite mindre. Går kanske att se på bilden tidigare i tråden som visar hela motorrummet.

_________________
Hans Andersson BOLa Racing HT2
Citera
Lillen
Ume
Här sen Jul 2003
Inlägg: 7962



ok.
Jag har ju skaffat oljekyl lite minder än ditt och adapter mm.
Men jag tror inte det var termostat på den hållaren?

Får leta lite mer kanske.
Eller kolla efter en sån som din?

_________________
Jocke Hellqvist.
Citera
h a
Hammar
Här sen Jan 2005
Inlägg: 97


Trådstartare
Jag förutsätter att det är en termostat i den här hållaren eftersom det inte fanns nån på kylaren som hörde till. Hoppas det är så

_________________
Hans Andersson BOLa Racing HT2
Citera
A.Rollnert
SoLNA
Här sen Okt 2005
Inlägg: 157



h a skrev:
Jag förutsätter att det är en termostat i den här hållaren eftersom det inte fanns nån på kylaren som hörde till. Hoppas det är så


Tjenare!. Det sitter termostat i den hållaren orginal. Det är en vaxfylld typ av kolv som förflyttar sig när vaxet blir varmt av oljan. Sitter orginal på 1.6 GTI har jag för mig. Kanske också på 1.8GTI 8v Mk1. Inte hundra. Jag skulle rekommendera att montera bort kåpan som sitter bultad på framsidan och lyfta ur vaxkolven. Den brukar ofta kärva och slutar med att du inte får ut någon olja alls till kylningen.
Tar lite längre tid att få upp oljetempen bara.

_________________
Andreas Rollnert
Citera
Holmgren
Gnosjö
Här sen Jan 2007
Inlägg: 104



Ja det satt en på 1.8l med. Har en på min nämligen.
Du kan väl skaffa en org hållare att fästa kylaren i. Dom två hålen över kylaren finns ju redan där.

_________________
Johan Holmgren

Vardagsbil: Nya Volvo V70 2,4d
Busbil: Golf GTI -84 Mk1
Citera
P Kiiskilä
Vara:
Här sen Jan 2005
Inlägg: 85



Jag kör med stående kyl på min kr 16v och det klarar pumpen bra jag provade liggande men då ville oljelampan blinka vid start och motorn knackade rätt bra med,

PS: Ett fint bus bygge du har.

_________________
Pekka Kiiskilä.
Citera
h a
Hammar
Här sen Jan 2005
Inlägg: 97


Trådstartare
" Jag skulle rekommendera att montera bort kåpan som sitter bultad på framsidan och lyfta ur vaxkolven. Den brukar ofta kärva och slutar med att du inte får ut någon olja alls till kylningen.
Tar lite längre tid att få upp oljetempen bara. [/quote]"

Intressant. Då kan jag ju använda den gamla filterhållaren som är utan termostat. På den satt termostaten i en trevägsventil på kylaren. Det vore kanske det bästa.

_________________
Hans Andersson BOLa Racing HT2
Citera
Våra race- och banåkarbilar
VW Scirocco 2 GTI -82
<<   1, 2, 3, 4, 5   >>
3 besök senaste veckan (17296 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande