Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Mazda MX-5 1.6 -91
<<   1, 2, 3   >>
5 besök senaste veckan (27083 totalt)
porsche356sc
Landskrona
Här sen Sep 2008
Inlägg: 7



Har en polare i La, som kan kränga däcken till dig, han balanserar åsså

_________________
Jonny Pedersen

Porsche 911 C2 1990, ev bliv banbil
Porsche 356 C 1965, Project outlaw
Volvo 850 2,5SE, Bruksbil
Citera
MatsK
Landskrona, Skåne
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3371


Trådstartare
Hittade en verkstad som är knuten till Däckonline i LA som kan göra bytet. Tack ändå! thumbs up

_________________
M a t s K l i n g l ö f

MGB GT 1967
Citera
cirs
Göteborg
Här sen Jan 2009
Inlägg: 841



Passar på här också att göra lite reklam. Klippt o klistrad

Nu på lördag blir den en hel dag på Ljunbyhed med en konad rundbana på 2,8km! och en sprint cup med lite tid tagning under dagen thumbs up
Mycket körning med många lika sinade blir det!

http://www.mx5racingclub.se/index.php?mact=Calendar,cntnt01,default,0& . . . .

_________________
Chriss Rice
Mazda MX-5 Roadsport C #61
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=74270
Opel speedster
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=113779
Citera
MatsK
Landskrona, Skåne
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3371


Trådstartare
Blev medlem i klubben igår och om det går att klämma in en sväng till Ljungbyhed så kommer jag. Har redan bokat upp söndagen till körning på Knutstorp och familjen behöver sitt också...

_________________
M a t s K l i n g l ö f

MGB GT 1967
Citera
MatsK
Landskrona, Skåne
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3371


Trådstartare
Hemma utslagen i soffan efter en heldag på Knutstorp med TPC. Är otroligt imponerad av Miatan - den godkänner snällt mina tafatta försök att köra snabbt utan att protestera. Det som imponerar mest på mig är nog att bromsarna är så bra - bilen har iofs uppgraderat till 1,8-bromsarna från 94-> och har ATE's Blue Racing-vätska men beläggen är EBC's svarta belägg som skall motsvara standardbelägg. De klarar utan antydan till att mattas min körning. Bettet är väl inte nåt att skryta om men absolut inte dåligt, dessutom lätta att dosera för mig som kör utan ABS.

Efter att ha kollat tiderna på de filmer jag har från dagens körning så verkar jag köra på runt 1:20 och efter omständigheterna så är jag nöjd med det. Bilen understyr ganska mycket men det har kanske att göra med att jag kör utan bakre krängningshämmare - dock hade jag inget problem med att innerhjulet ville spinna trots öppen diff så det är väl ett rimligt pris. Dessutom passar det nog bra för mig som mest kört FWD på bana tidigare.


_________________
M a t s K l i n g l ö f

MGB GT 1967
Citera
Josen
Göteborg
Här sen Aug 2004
Inlägg: 2043



Bota understyr
Öka cambern fram och sätt caster till max vad bilen kan ge, ge den lite toe-out fram ( 1-2 mm ), sätt på spacer ( 5 mm får biltema ) fram.
Fixa lite hårdare fjädrar bak/justar dämpare till hårdare
Kör mjukt, inga stora rattutslag, sätt bilen i spår och tryck runt bilen med gas

_________________
Joachim Osbeck
Lotus Elise S2 111
Citera
matte #25 tornado
falkenberg
Här sen Feb 2005
Inlägg: 590



Vad var det för dimension på däck du körde på?
Bra att ha något att jämföra med när det är dax för att börja åka med min egna.

_________________
Mattias Pålsson-#25 tornado
Citera
MatsK
Landskrona, Skåne
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3371


Trådstartare
Körde med Yokohama 048 R-däck 195/50-15. Varmtryck 1,8 bar.

_________________
M a t s K l i n g l ö f

MGB GT 1967
Citera
MatsK
Landskrona, Skåne
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3371


Trådstartare
Efter bankörningen med TPC så fick dessvärre bilen stå åt sidan för arbete med uteplats hemma (efter 5 år i huset kändes det som om det verkligen var på tiden) men nu har jag börjat fixa lite inför den kommande säsongen.

I morse besökte jag en av bilbesiktningsinrättningarna och domen låter:

* HC-HALT TOMGÅNG:           För hög (300, gräns 100)
* CO-HALT FÖRHÖJD TOMGÅNG:   För hög (0,70, gräns 0,30)


Motorn har en del pluggade slangar som jag måste lista ut hur de skall vara och koppla rätt och ventiler som skall rengöras/felsökas. Hoppas att detta kan rätta till värdena...

_________________
M a t s K l i n g l ö f

MGB GT 1967
Citera
Svante
Åstorp
Här sen Jul 2004
Inlägg: 3452



Kör en rensning av systemet typ Injection cleaner. Du kan ju också tanka i "lite" K-sprit i tanken så får du bättre värden. Vet inte hur E85 påverkar utsläppsvärdena.

_________________
Svante Hoberg

No turbos , no superchargers, just pure petrolhead heaven!!!
Citera
cirs
Göteborg
Här sen Jan 2009
Inlägg: 841



Om du har justerat tändningen så ändra tillbaka till original så kommer du få super värden!
Har två Miator. en 1,6 och en 1,8. 1,6an är så gott som original med öppet filter. 1,8 har öppet filter, bortagen egr med eftermarknads grenrör.
Besiktigade både inom en vecka med dåliga avgasvärden och har hört att dessa motorer ofta ha dåliga värden. Men när både har soppas dåliga misstänkte jag handhavande fel.
Besiktningsmannen skrattade när jag kom på ombesiktning med "samma bil" två gånger på en dag olika färg men samma fel

Bifogar uppmätt fakta och hoppas att du har ändrar tändningen då det är en snabb och lätt fix! För du har exact samma dåliga värden HC och CO förhöjdtomgång.

Fakta 1,6 -90
14 graders tändning = dåliga avgasvärden.
CO 0,3 (0,5) HC 235 (100)
CO 2500 0,6 (0,3) Lambda 1,01 (0,97-1,03)

10 graders tändning = bra avgasvärden thumbs up
CO 0,1 (0,5) HC 025 (100)
CO 2500 0,1 (0,3) Lambda 1,01 (0,97-1,03)

1,8 -95 10700km
12 graders tändning = dåliga avgasvärden.
CO 0,5 (0,5) HC 120 (100)
CO 2500 0,6 (0,3) Lambda 1,02 (0,97-1,03)

1,8 -95
10 graders tändning = bra avgasvärden.
CO 0,0 (0,5) HC 12 (100)
CO 2500 0,0 (0,3) Lambda 1,01 (0,97-1,03)

_________________
Chriss Rice
Mazda MX-5 Roadsport C #61
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=74270
Opel speedster
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=113779
Citera
MatsK
Landskrona, Skåne
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3371


Trådstartare
Kollade tändningen men måste nog få rätt på tomgången först för den ligger på tok för högt. Bör komma ner till 850 rpm +/-50 när man kollar tändningen. Misstänker att spjällhuspackning gjord av pizza-kartong inte är helt optimalt.

Dessutom glömde jag att sätta tillbaka original styrbox vilket också kan vara värt att göra vid besiktningen även om den sägs klara sig ändå.

_________________
M a t s K l i n g l ö f

MGB GT 1967
Citera
cirs
Göteborg
Här sen Jan 2009
Inlägg: 841



Mjölkkartong är bra packningsmatrial thumbs up
Jag skulle tro att det går bra med en uppdaterad styrbox också. Jag tror stenhårt på att om du justerar tomgång och tändning kommer den gå igenom besiktning utan problem.
Om man frågar snällt på stationen brukar man få låna proben på utsidan gratis thumbs up

Du ser själv vad mycket 2 grader fel gör.
Sen får jag erkänna att jag inte känner någon skillnad med att vrida tillbaka tändningen, skulle nästan tro att man förlorar effekt med så dålig förbränning.

_________________
Chriss Rice
Mazda MX-5 Roadsport C #61
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=74270
Opel speedster
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=113779
Citera
MatsK
Landskrona, Skåne
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3371


Trådstartare
En lysdiod inkopplad i diagnosuttaget berättade för mig att ECU:n tycker att signalen från lambdasonden är för låg så jag börjar min felsökning där. Fanns lite strömtjuvar inkopplade till sensorn sedan bilens tidigare liv som stylingoffer men har inte hittat något kabelbrott ännu så det blir lite mätning med motorn igång i morgon. Har jag otur så är det givaren som gett upp - den sitter inte roligt till på insidan av extraktorröret.

Hämtade två CC-bågar idag varav en skall hamna i min. thumbs up

_________________
M a t s K l i n g l ö f

MGB GT 1967
Citera
MatsK
Landskrona, Skåne
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3371


Trådstartare
Ny lambdasond monterad (Biltema för 399 kr - hoppas den fungerar) och har tätat ett hål på röret mellan LMM och spjällhus, testat funktionen på en kylvätskestyrd luftventil och lagt tomgångsmotorn i blöt över natten för att lösa upp avlagringarna..

Har också tillverkat en ny spjällhuspackning (av mjölkkartong ) med utseende som stämmer bättre med original.

Hoppas att detta skall hjälpa för att få ordning på avgasvärdena. thumbs up

_________________
M a t s K l i n g l ö f

MGB GT 1967
Citera
MatsK
Landskrona, Skåne
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3371


Trådstartare
Passade på i vårvädret när jag råkade vara hemma över lunchen och gjorde ombesiktningen idag och nu blev värdena:
* HC-HALT TOMGÅNG:           (062, gräns 100)
* CO-HALT FÖRHÖJD TOMGÅNG:   (0,0, gräns 0,30)



Motorn går klart bättre när den har koll på lambdavärdet och faktiskt har en tomgång som sköter sig som den skall.

Nu blir det till att sätta upp bilen på pallbockar för att riva inför monteringen av CC-bågen, coolant reroute, rejsigare bromsklossar och lite annat smått och gott inför årets säsong.

_________________
M a t s K l i n g l ö f

MGB GT 1967
Citera
RCM
Forshaga
Här sen Okt 2003
Inlägg: 1929



Citat:Passade på i vårvädret
Vi var i Skåne förra helgen o hämtade race delar o då var det VINTER där !! o nu vår
Här i värmland ör det 1.4° och vinter rally !

_________________
Per Fogelberg
Favorit leverantörer : LJ Trim Hammarö. Anders Lack Center Forshaga, K H

Cortina GT 1966 Gr 2
Sierra 1990 2 dör Andrabil / Busbil
Citera
matte #25 tornado
falkenberg
Här sen Feb 2005
Inlägg: 590



Sonett7 skrev:
:

Hämtade två CC-bågar idag varav en skall hamna i min. thumbs up


Tackar för sammarbetet vid sammköp av båge, hade det varit bättre väder och jag inte var på väg till en mässa så hade jag gärna stannat en stund och snackat bilbygge.

_________________
Mattias Pålsson-#25 tornado
Citera
MatsK
Landskrona, Skåne
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3371


Trådstartare
matte #25 tornado skrev:
Sonett7 skrev:
:

Hämtade två CC-bågar idag varav en skall hamna i min. thumbs up


Tackar för sammarbetet vid sammköp av båge, hade det varit bättre väder och jag inte var på väg till en mässa så hade jag gärna stannat en stund och snackat bilbygge.


Det hinner vi kanske längre fram på nån bana...

_________________
M a t s K l i n g l ö f

MGB GT 1967
Citera
MatsK
Landskrona, Skåne
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3371


Trådstartare
Letar efter gummipluggar att täta diverse borrade hål i karossen från en tidigare skruvbur och troligt stereobygge - nån som har nåt bra tips? 8 och 10 mm är av högst intresse.

_________________
M a t s K l i n g l ö f

MGB GT 1967
Citera
Davve
Åby, Växjö
Här sen Mar 2005
Inlägg: 2073



Sonett7 skrev:
Letar efter gummipluggar att täta diverse borrade hål i karossen från en tidigare skruvbur och troligt stereobygge - nån som har nåt bra tips? 8 och 10 mm är av högst intresse.
http://biltema.se/sv/Bil---MC/Bilreservdelar/Karosseri/Ovrigt/Karosseriplugg-20-st-151960/


_________________
David Glantz
Jaguar, Mini och några till.
Banbil (såld): BMW 318ti Compact -95
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Mazda MX-5 1.6 -91
<<   1, 2, 3   >>
5 besök senaste veckan (27083 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande