Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3 >> 5 besök senaste veckan (27083 totalt) |
Passar på här också att göra lite reklam. Klippt o klistrad
![]() Nu på lördag blir den en hel dag på Ljunbyhed med en konad rundbana på 2,8km! och en sprint cup med lite tid tagning under dagen ![]() Mycket körning med många lika sinade blir det! http://www.mx5racingclub.se/index.ph _________________ Chriss Rice Mazda MX-5 Roadsport C #61 https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=74270 Opel speedster https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=113779 |
||||
Blev medlem i klubben igår och om det går att klämma in en sväng till Ljungbyhed så kommer jag. Har redan bokat upp söndagen till körning på Knutstorp och familjen behöver sitt också...
![]() _________________ M a t s K l i n g l ö f MGB GT 1967 |
||||
Hemma utslagen i soffan efter en heldag på Knutstorp med TPC. Är otroligt imponerad av Miatan - den godkänner snällt mina tafatta försök att köra snabbt utan att protestera. Det som imponerar mest på mig är nog att bromsarna är så bra - bilen har iofs uppgraderat till 1,8-bromsarna från 94-> och har ATE's Blue Racing-vätska men beläggen är EBC's svarta belägg som skall motsvara standardbelägg. De klarar utan antydan till att mattas min körning. Bettet är väl inte nåt att skryta om men absolut inte dåligt, dessutom lätta att dosera för mig som kör utan ABS.
Efter att ha kollat tiderna på de filmer jag har från dagens körning så verkar jag köra på runt 1:20 och efter omständigheterna så är jag nöjd med det. Bilen understyr ganska mycket men det har kanske att göra med att jag kör utan bakre krängningshämmare - dock hade jag inget problem med att innerhjulet ville spinna trots öppen diff så det är väl ett rimligt pris. ![]() _________________ M a t s K l i n g l ö f MGB GT 1967 |
||||
Bota understyr
Öka cambern fram och sätt caster till max vad bilen kan ge, ge den lite toe-out fram ( 1-2 mm ), sätt på spacer ( 5 mm får biltema ) fram. Fixa lite hårdare fjädrar bak/justar dämpare till hårdare Kör mjukt, inga stora rattutslag, sätt bilen i spår och tryck runt bilen med gas ![]() ![]() _________________ Joachim Osbeck Lotus Elise S2 111 |
||||
Efter bankörningen med TPC så fick dessvärre bilen stå åt sidan för arbete med uteplats hemma (efter 5 år i huset kändes det som om det verkligen var på tiden) men nu har jag börjat fixa lite inför den kommande säsongen.
I morse besökte jag en av bilbesiktningsinrättningarna och domen låter:
Motorn har en del pluggade slangar som jag måste lista ut hur de skall vara och koppla rätt och ventiler som skall rengöras/felsökas. Hoppas att detta kan rätta till värdena... _________________ M a t s K l i n g l ö f MGB GT 1967 |
||||
Kör en rensning av systemet typ Injection cleaner. Du kan ju också tanka i "lite" K-sprit i tanken så får du bättre värden. Vet inte hur E85 påverkar utsläppsvärdena.
_________________ Svante Hoberg No turbos , no superchargers, just pure petrolhead heaven!!! |
||||
Om du har justerat tändningen så ändra tillbaka till original så kommer du få super värden!
Har två Miator. en 1,6 och en 1,8. 1,6an är så gott som original med öppet filter. 1,8 har öppet filter, bortagen egr med eftermarknads grenrör. Besiktigade både inom en vecka med dåliga avgasvärden och har hört att dessa motorer ofta ha dåliga värden. Men när både har soppas dåliga misstänkte jag handhavande fel. Besiktningsmannen skrattade när jag kom på ombesiktning med "samma bil" två gånger på en dag olika färg men samma fel ![]() Bifogar uppmätt fakta och hoppas att du har ändrar tändningen då det är en snabb och lätt fix! För du har exact samma dåliga värden HC och CO förhöjdtomgång. Fakta 1,6 -90 14 graders tändning = dåliga avgasvärden. CO 0,3 (0,5) HC 235 (100) CO 2500 0,6 (0,3) Lambda 1,01 (0,97-1,03) 10 graders tändning = bra avgasvärden ![]() CO 0,1 (0,5) HC 025 (100) CO 2500 0,1 (0,3) Lambda 1,01 (0,97-1,03) 1,8 -95 10700km 12 graders tändning = dåliga avgasvärden. CO 0,5 (0,5) HC 120 (100) CO 2500 0,6 (0,3) Lambda 1,02 (0,97-1,03) 1,8 -95 10 graders tändning = bra avgasvärden. CO 0,0 (0,5) HC 12 (100) CO 2500 0,0 (0,3) Lambda 1,01 (0,97-1,03) _________________ Chriss Rice Mazda MX-5 Roadsport C #61 https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=74270 Opel speedster https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=113779 |
||||
Kollade tändningen men måste nog få rätt på tomgången först för den ligger på tok för högt. Bör komma ner till 850 rpm +/-50 när man kollar tändningen. Misstänker att spjällhuspackning gjord av pizza-kartong inte är helt optimalt.
![]() Dessutom glömde jag att sätta tillbaka original styrbox vilket också kan vara värt att göra vid besiktningen även om den sägs klara sig ändå. _________________ M a t s K l i n g l ö f MGB GT 1967 |
||||
Mjölkkartong är bra packningsmatrial
![]() Jag skulle tro att det går bra med en uppdaterad styrbox också. Jag tror stenhårt på att om du justerar tomgång och tändning kommer den gå igenom besiktning utan problem. Om man frågar snällt på stationen brukar man få låna proben på utsidan gratis ![]() Du ser själv vad mycket 2 grader fel gör. Sen får jag erkänna att jag inte känner någon skillnad med att vrida tillbaka tändningen, skulle nästan tro att man förlorar effekt med så dålig förbränning. _________________ Chriss Rice Mazda MX-5 Roadsport C #61 https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=74270 Opel speedster https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=113779 |
||||
En lysdiod inkopplad i diagnosuttaget berättade för mig att ECU:n tycker att signalen från lambdasonden är för låg så jag börjar min felsökning där. Fanns lite strömtjuvar inkopplade till sensorn sedan bilens tidigare liv som stylingoffer men har inte hittat något kabelbrott ännu så det blir lite mätning med motorn igång i morgon. Har jag otur så är det givaren som gett upp - den sitter inte roligt till på insidan av extraktorröret.
![]() Hämtade två CC-bågar idag varav en skall hamna i min. ![]() _________________ M a t s K l i n g l ö f MGB GT 1967 |
||||
Ny lambdasond monterad (Biltema för 399 kr - hoppas den fungerar) och har tätat ett hål på röret mellan LMM och spjällhus, testat funktionen på en kylvätskestyrd luftventil och lagt tomgångsmotorn i blöt över natten för att lösa upp avlagringarna..
Har också tillverkat en ny spjällhuspackning (av mjölkkartong ![]() Hoppas att detta skall hjälpa för att få ordning på avgasvärdena. ![]() _________________ M a t s K l i n g l ö f MGB GT 1967 |
||||
Passade på i vårvädret när jag råkade vara hemma över lunchen och gjorde ombesiktningen idag och nu blev värdena:
![]() Motorn går klart bättre när den har koll på lambdavärdet och faktiskt har en tomgång som sköter sig som den skall. Nu blir det till att sätta upp bilen på pallbockar för att riva inför monteringen av CC-bågen, coolant reroute, rejsigare bromsklossar och lite annat smått och gott inför årets säsong. _________________ M a t s K l i n g l ö f MGB GT 1967 |
||||
Citat:Passade på i vårvädret
Vi var i Skåne förra helgen o hämtade race delar o då var det VINTER där !! o nu vår Här i värmland ör det 1.4° och vinter rally ! _________________ Per Fogelberg Favorit leverantörer : LJ Trim Hammarö. Anders Lack Center Forshaga, K H Cortina GT 1966 Gr 2 Sierra 1990 2 dör Andrabil / Busbil |
||||
Tackar för sammarbetet vid sammköp av båge, hade det varit bättre väder och jag inte var på väg till en mässa så hade jag gärna stannat en stund och snackat bilbygge. _________________ Mattias Pålsson-#25 tornado |
||||
Det hinner vi kanske längre fram på nån bana... ![]() _________________ M a t s K l i n g l ö f MGB GT 1967 |
||||
Letar efter gummipluggar att täta diverse borrade hål i karossen från en tidigare skruvbur och troligt stereobygge - nån som har nåt bra tips? 8 och 10 mm är av högst intresse.
_________________ M a t s K l i n g l ö f MGB GT 1967 |
||||
![]() |
||||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3 >> 5 besök senaste veckan (27083 totalt) |