Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Lola T96/50,
<<   1, 2, 3 ... 108, 109, 110 ... 149, 150, 151   >>
60 besök senaste veckan (554622 totalt)
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 7775




_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124


Trådstartare
Gulp. Jag tyckte mantorp var behändigt avstånd,
Såna där äventyr får man nig ta längre fram när man har mer fritid

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19594



knotan skrev:
Bliir ju såklart ett väldigt preliminärt mål. Men jag behöver nog någon morot att jobba mot tror jag
Kan du inte boka upp en tid i bromsbänk så du får nåt litet mål i mera närtid?

Finns det ingen organisation som har glesa träningar på Mantorp (det är ju i samma Län iaf) där du kan tjata in dig?

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124


Trådstartare
Mappning tar tony när den är klar, är fullbokat typ året ut, så kan/behöver inte få ett specifikt datum, de klämms in mellan/vid avbokning. Så jag kör dit den när den känns redo. Det blir npgot oreliminört satt efter uppstart och någon varmkörning.

Det är diverse träningsdagar på mantorp nån/ett par ggr per nånad, så det är ju bara åka dit på någon av dessa , men skulle vart roligare med något typ av mer liknande "event" , typ klubbträff eller liknande. .men isåfall vilket liksom

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124


Trådstartare
Plockat ut bränslepumpar ur bilen i kväll, behövde dra nya kablar eftersom de framöver ska gå helt på varsitt relä, (tidigare gick de på gemensamt bamserelä)

Bytte sammtidigt bränslefilter och slangarna mellan .

Sen slog i en 5a bensin bara för att pumparna inte ska ligga torra.

Och redan där fick jag lite ångest. Har glömt bort, eftersom jag inte haft projektbil med bensin på typ evigheter, hur intensivt starkt bensin luktar.
Spillde såklart lite när jag höll på, och resterande timmar var hemska. Trots korsdrag och ventilationsfläktar, med insläppta myggor som följd,
så är huvudvärken och lukten kvar även efter jag kastat ut kläder på altanen, duschat å skrubbat osv thumbs down

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003
Inlägg: 8077



Antingen spillde du mycket mer än "lite" eller så är du mycket mer känslig för dofter än medelsvensson?
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124


Trådstartare
Antagligen både ock. Någon DL gissar jag. Tratten blev full och dunken gjorde en klunk för mycket, som rann ut över vänster hand. thumbs down

Det som slår mig är att e85 må lukta starkt som satan, men efter en timme är all lukt borta.
Men kläderna luktar fortfarande bensin även fast de legat ute över natten, och tycker mig känna lukten även från skorna när jag satte mig i bilen för att åka till jobbet.
Det senaste antagligen bara inbillning.

Men jag tror absolut det liggger något vad du säger om att jag är lite känslig, det säger nämligen min fru med ibland , att jag känner en svag doft av något eller hör något yttepyttelågt ljud, sedan fastnar i det så kan man knappt tänka på något annat, förhoppningvis vänjer jag mig , och det finns nog fler som kan känna igen sig i vad jag menar


_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124


Trådstartare
Lite enkel genomgång av motorhärvan som följde med motorn. Tyvär ganska lite som går att återanvända, samt inventering av vad för kabel jag har hemma nu, och vad som saknas. Bestölt lite för få meter av npgon dimension, och fler olika färger hade inte skadat. Men rotar lite i hyllorna så ska jag nog få ihop det.

Men mååånga timmar blir det inser jag.




_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124


Trådstartare
Ena toppen kopplad, 15 kontakter per topp blir det.


_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124


Trådstartare
Sakta men säkert går det frammåt thumbs up

Har som vanligt snöat in lite på kabel, och beställt och köpt ytterligare några färger och dimensioner.
De allra flesta är nu 0.2-0.3 kvadrats kabel. Upp yill 4.0
Mestaldels 22-24awg. Och 14awg. 1.0Rk och 4.0Rk, beställde även några olika 0.5 kvadrat fordonskabel, rkub, (gissar jag de heter. )

Då det är max 8 amp på stiften i dessa två stora kontakter, så har precis med nöd och näppe gått att få i 2 kvadrat som då fick friseras lite i änden.
Sedan delat på fler stift.
Tänspolar 12v matning är nu 5st paralellt delat på 3 stift/8 Amp. Lött 2.08 kvadrat (14awg) vidare ihop till en 4.0 rk till säkring.

Inte lyckats hitta exakt, men verkar som audi använt 15 amp säkring för 5st spolar.
Och 30amp för 8cyl eller 10cyl över samma?
Jag kör nu 2x15amp säkring, dvs en för höger resp vänster sida.

Och resultatet så långt, kablagets dianeter/tjocklek nu är ungefär hälften av vad det blev på v8an jag byggde sist, trots att det är fler givare/kontakter, så det ör helt klart så att många böckar små.
Lite nördigt såklart, men det blir lite mer följsamt och ser lite mindre baltigt ut.

Har lött på bilden i skruvstäd kontakt 3 av de 4, 45 pinns.
Precis som förra gången var den första hanen tidskrävande och blev aningen klumpig. Motsvarande honan blev bättre, och nu den tredje ,hanen så är vanan inne och går gansänska snabbt och blir så som det ska vara.






_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124


Trådstartare
Den sista och värsta är nu färdig. 45 plintar, till 41 ledare, vänster sida av motorn. =3 meter på varje kabel (kortas någon/några dm på plats) vilket blir nästan galet, 120 meter kabel för HALVA motorn
Ska bli kul att börja koppla upp mot styrboxarna och relä/säkringscentral under veckan. thumbs up



_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 9025



Ja mycket kabel blir det..
Jag har totalt 160 stift på min databox (2st 48 pin och 2st 32pin) dock inte kopplat in allt än, men lär vara en bra bit över 100 som är inkopplade och då har jag bara en V8

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5615



knotan skrev:
Den sista och värsta är nu färdig. 45 plintar, till 41 ledare, vänster sida av motorn.

Du gör det ju för enkelt för dig....olika färger på ledarna

När jag gjorde en insprutningshärva till en rallybil. Så hade ägaren
av bilen fått tag på fin purkabel thumbs up jättefina kardeler och höljet var hopplöst att skala
det var bara ett negativt med den kabeln...den var svart. Så det blev ju lite extra jobba med uppmärkning
etc.. men bra blev det thumbs up

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 9025



Skulle vägra koppla in allt med bara en färg?

Jag är glad åt dom kabelstammarna som levererades med mitt MaxxEcu, förutom att det är uppdelat i olika färger som:
Spridare signal = Grå
Tändspole signal = Blå
GPO utgångar = Grön
Ingångar = Svart
EGT = Gul
Jord = Brun
Plus = röd
osv.

Så står det ju sedan med text på varje kabel med jämna mellanrum längs hela kabeln exakt vad den är till och även vilket stift i databox kontakterna den kommer från thumbs up


_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5615



RallyQuattro skrev:
Skulle vägra koppla in allt med bara en färg?

Är det färgen som gör om kabeln är bra eller dålig??

Kabeln i detta fall sitter på aggregaten på skogsmaskiner och utsätts för
slitage och misshandel som inte är normalt i en bil kan man säga.
Och det var just av denna anledning som den användes....

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 9025



super7 skrev:
RallyQuattro skrev:
Skulle vägra koppla in allt med bara en färg?

Är det färgen som gör om kabeln är bra eller dålig??

Kabeln i detta fall sitter på aggregaten på skogsmaskiner och utsätts för
slitage och misshandel som inte är normalt i en bil kan man säga.
Och det var just av denna anledning som den användes....


Du skrev att det var en rally bil?
Det jag menade är att det inte är kul att dels tillverka kabelstammen och koppla in samt den dagen det ska felsökas så tar det ju extra tid om allt är i bara en färg? och om då märkningarna du gjorde har försvunnit så kommer den personen svära som ska felsöka

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124


Trådstartare
Garagekompisen som är elektriker drog allt i svart å märkte upp i ändar (som i ett maskinskåp). Men första gången det skulle felsökas insåg han varför det är en helt värdelös ide , även med märkning i ändarna är det helt hopplöst att följa kablarna, och när de lossnar är det kört

Har använt typ ett tiotal olika kulörter så det ska vara relativt lätt att följa . Alla kablars färg, plintnummer funktion och dimension är uppskrivet på en lista. thumbs up

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124


Trådstartare
Märkta kabel skulle vart gött, men man kan inte få allt.

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5615



knotan skrev:
Alla kablars färg, plintnummer funktion och dimension är uppskrivet på en lista. thumbs up

Ja att man dokumenterar hela installationen är i mitt tycke thumbs up thumbs up
Då vet man ju vars man kan bygla in sig ifall det saknas nån givare eller dylikt vid uppgradering.

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124


Trådstartare
Ja. Jag har även dragit med extra trådar på några givare , om jag eventuellt vill byta från vr till hall, eller byta från tryck till tryck/temp senare thumbs up

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124


Trådstartare
När jag räknade och killade närmare på det så tyckte jag att den senaste relä/säkringscentral jag använde, var overkill. Fanns plats för 8 reläer å 20 tal säkringar. Varav jag använde knappt en fjärdedel.

Såg att denna modell med skruvplintar kommit in på swdol.
Så köpte en sådan. Kommer ha 2 reläer plus två halvledare.

Använder inte delen på änden för jord, utan bara säkringarna. Där jag vönt På delarna så jag har 6+6 säkringar. 6 direlt på huvudbrytaren. Och 6 via huvudrelä.

Bränslereläer, fläktrelä och vissa funktioner till styrsystem, matas då med direktström för att fördela ut lasterna bra. Annars hade ju all matning gått i serien över huvudreläet vilket känns onödigt.




_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Lola T96/50,
<<   1, 2, 3 ... 108, 109, 110 ... 149, 150, 151   >>
60 besök senaste veckan (554622 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande