Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar ROXGT V8, Bilsport nr:6 + Elmia | << 1, 2, 3 ... 11, 12, 13 ... 29, 30, 31 >> 11 besök senaste veckan (345200 totalt) |
Högst upp halvljus, under den helljus och underst blinkers. Blinkersen snor ju lite yta av insugs arean men jag tror det blir försumbart. Skönt att alla är överens om det undre utförandet. Då får det bli det. Tack för kommentarer! |
||||
Har just blivit klar med glaset vänster fram. Kör med plexi då den är reptåligare och lättare att forma än macrolon. Den är visserligen skörare (för stenskott) men jag skall göra flera så att jag kan byta.
Orkade inte bygga vacum låda men det funkade bra med lite vedbo metoder också. Har testat en massa olika sätt att göra dessa glas nu och kommit fram till att detta var enklast: Klämde fast en bit plexi mellan två tjocka plyfabitar och skruvade ihop. Skickade in i ugnen på 170g i ca 10 min tillsammans med en gipsavgjutning av skärmen. När den togs ut ur ugnen klämde jag ner den över formen Slipat av kanterna med vinkelkap + papper. Sticksåg eller liknande har sönder plasten. |
||||
Låter klokt med tanke på kraven om placering av belysning också, om du klarar lägsta höjd för blinkers där. Helljus: inget angivet höjdmått Halvljus: minst 500 mm från mark till strålkastarens underkant (lysande ytan) Blinkers: minst 350 mm från mark till lyktans underkant (lysande ytan) Tänk också på måtten i sidled: Helljus: Ska sitta innanför halvljuset Halvljus: Max 400 mm från bilens ytterkant till strålkastarens ytterkant (lysande ytan) Blinkers: Max 400 mm från bilens ytterkant till lyktans ytterkant (lysande ytan) - dessutom normalt sett minst 40 mm till halvljuset (avstånd mellan lysande ytor) Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||||
Tack Gustaf för måtten. Klarar dom flesta
Höjden för blinkersen blir kanske lite på håret. |
||||
|
||||
Och svaret är lamphus
Blinkersen sitter provisoriskt med tejp Testade med glaset också. Skall fixa några små diskreta skruvar Och lampan funkar också. Och nu återstår det jobbiga med att bygga ett lamphus till. |
||||
Imponerande snygga glas till lysena Får man ställa några frågor, då jag själv suttit och klurat på hur jag ska tillverka nya "glas" till mina Corvette Lemans lysen då ett har spruckit. Hur tjock plexi annvände du? Hur tung är plyfa ramen antar att den bör vara en viss vikt för att tynga ner plexin när den börjar bli varm? Nåtta annat man bör tänka på? /Marcus _________________ Marcus Larsson Corvette C5 -00 | Skyline R32 GT-R VQ35 -90 |
||||
|
||||
Tack Jonte med flera för hejaropen
Marcus: 2mm plexi. Jag gjorde kraftig ram för att det skulle vara lättare att få till en jämn och hård klämkraft runt om och inte för att den skulle bli tung. När man tar ut gipsform + ram med plast ur ugnen får man med handkraft trycka ner ramen över gipsformen. Om plasten så att säga smälter sig själv ner över formen har man för varmt och luftbubblor kommer bildas i plasten. Gör så stor ram som det går att få in i ugnen. Ju större ram desto lättare att lyckas bra. Lycka till! |
||||
_________________ // Mats Karlsson http://www.matsgarage.com Biltråd 1: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=85101 Biltråd 2: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=115095 |
||||
Ja då var bägge lysena klara + att jag byggt fäste för blinkers.
Nästa steg blir demontering av rubbet och småfix med ramen, rörändar som skall pluggas etc. Därefter lackning av ram. Därmed avslutas det mesta av konstruktionsarbetet och går sedan över i efterlängtad slutmonteringsfas. Eller om jag vore snickare: Stomme, fasad och tak klart. Isolering, målning och lister återstår |
||||
Så himla snyggt bygge och med fin detaljfinish. Lysena är helt grymt byggda.
Hoppas kunna få se den på Westerqvarn när du är klar. //Lasse _________________ Lasse Eklund - Corvette Stingray BigBlock 468 Coupe '72. CAOS - BMW Z4M Coupe '07. BMWCS |
||||
Jag skulle ju börja demontera och måla ram men så började jag göra instrumentpanel istället för det var roligare.
Avloppsrör som instrumenthus, varför inte Inte riktigt klart än, kanske blir små tak över dom stora mätarna. Sen skall det kläs med svart skinn och grå tråd för att matcha ratten. Hembyggd panel med lite dioder, opalplexi och egna symboler utskrivna på OH film. Brytare från J29 tunnan. Har valt att ha vitt ljus på allt förutom varnings symbolerna och helljus. Tycker det blir lite mer klassiskt retro. Tillkommer lite panel undertill med värme och fläktreglage m.m. |
||||
Våra race- och banåkarbilar ROXGT V8, Bilsport nr:6 + Elmia | << 1, 2, 3 ... 11, 12, 13 ... 29, 30, 31 >> 11 besök senaste veckan (345200 totalt) |