Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Ford RS200 Replika Ajdén edition -2023/1985 Elmia i påsk
<<   1, 2, 3 ... 11, 12, 13 ... 50, 51, 52   >>
12 besök idag (311340 totalt)
per_cooper
Bergeforsen
Här sen Sep 2005
Inlägg: 1197


Trådstartare
J.Schuman skrev:
Fasen, när det har varit tyst så länge så trodde jag att bilen skulle vara klar nu

Ser snyggt ut thumbs up


Har haft lite annat att göra, bland annat ritat ett till chassi åt en kompis som ska med på samma rörbeställning

Citera
St3v3
Lycksele
Här sen Feb 2005
Inlägg: 267



Det sämsta är att man kan inte ens bli avis för att ni har så förspänt för att bygga bilar nu, ni har ju trots allt jobbat er dit ni är idag #svenskavundsjuka

_________________
S Örnberg
Citera
2slow
Piteå
Här sen Jan 2011
Inlägg: 98



per_cooper skrev:
J.Schuman skrev:
Fasen, när det har varit tyst så länge så trodde jag att bilen skulle vara klar nu

Ser snyggt ut thumbs up


Har haft lite annat att göra, bland annat ritat ett till chassi åt en kompis som ska med på samma rörbeställning



Vilken kaross ska klä denna skapelse?

_________________
Tomas Lundberg
Citera
per_cooper
Bergeforsen
Här sen Sep 2005
Inlägg: 1197


Trådstartare
2slow skrev:
Vilken kaross ska klä denna skapelse?


Måsvinge mercedes
Citera
efzonracing
Aneby
Här sen Jan 2009
Inlägg: 45



Finns det någon tanke bakom Takrören i V-form istället för ett takkryss, som fördelar krafterna till huvudbågens knutpunkter?
Tittar en del på burreglemente och då måste anslutningen i mitten på huvudbågen möta motsvarande stag ner till fjädertornen bak just av den anledningen.
Men med tanke på era byggen så finns det säkert en logisk förklaring thumbs up

_________________
Christer Folkesson
Citera
per_cooper
Bergeforsen
Här sen Sep 2005
Inlägg: 1197


Trådstartare
efzonracing skrev:
Finns det någon tanke bakom Takrören i V-form istället för ett takkryss, som fördelar krafterna till huvudbågens knutpunkter?
Tittar en del på burreglemente och då måste anslutningen i mitten på huvudbågen möta motsvarande stag ner till fjädertornen bak just av den anledningen.
Men med tanke på era byggen så finns det säkert en logisk förklaring thumbs up


Just den biten är inte 100% spikad än men vill inte ha ett rör direkt ovanför huvudet, är lite dåligt med takhöjd. Får utvärdera när jag kan provsitta bilen, de rören kommer ändå inte skickas på laserskärning eftersom de är bockade.
Citera
GustafB
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4330



per_cooper skrev:
Då var det mesta rören ritade så inom kort kommer en beställning på laserskurna rör gå iväg.


Vackert!
Har ni gjort några simuleringar på vridstyvhet eller gått på känsla?
Är allting ritat i samma program? Fusion360?

_________________
Revline 968 GT1
Gustaf Burström.
Citera
per_cooper
Bergeforsen
Här sen Sep 2005
Inlägg: 1197


Trådstartare
GustafB skrev:
per_cooper skrev:
Då var det mesta rören ritade så inom kort kommer en beställning på laserskurna rör gå iväg.


Vackert!
Har ni gjort några simuleringar på vridstyvhet eller gått på känsla?
Är allting ritat i samma program? Fusion360?


Ritat i Autodesk Inventor, har inte gjort några större beräkningar lite mindre för att välja mellan olika rör dimensioner bara. Valde tex att gå på 30*2 istället för 25x3 I bärarmarna eftersom de verkar ge mer styvhet med mindre vikt.
Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003
Inlägg: 8067



Ja 30x2 blir ju styvare i böjning än 25x3 men är lite mer känsligt mot buckling och slag. Så länge ni inte ska ut i värsta rallyspåren och spruta iväg knytnävsstora stenar så har det nog ingen betydelse.
Citera
Bensinskallen
Arboga/ GBG
Här sen Dec 2013
Inlägg: 91



Mats Karlsson skrev:
Ja 30x2 blir ju styvare i böjning än 25x3 men är lite mer känsligt mot buckling och slag. Så länge ni inte ska ut i värsta rallyspåren och spruta iväg knytnävsstora stenar så har det nog ingen betydelse.


Exakt, och just buckling/ knäckning är faktiskt superenkelt att uppskatta/ räkna ut analytiskt. Det är ändå ganska viktigt att ha i bakhuvudet, eftersom det begränsar hur mycket tryck-kraft som kan överföras genom ett stag.

Yttre påverkan/ slag är däremot en helt annan femma

För den intresserade kan jag plocka fram den formeln eller hänvisa till "Euler buckling"

_________________
Kristoffer Clasén
Citera
per_cooper
Bergeforsen
Här sen Sep 2005
Inlägg: 1197


Trådstartare
Bensinskallen skrev:
Mats Karlsson skrev:
Ja 30x2 blir ju styvare i böjning än 25x3 men är lite mer känsligt mot buckling och slag. Så länge ni inte ska ut i värsta rallyspåren och spruta iväg knytnävsstora stenar så har det nog ingen betydelse.


Exakt, och just buckling/ knäckning är faktiskt superenkelt att uppskatta/ räkna ut analytiskt. Det är ändå ganska viktigt att ha i bakhuvudet, eftersom det begränsar hur mycket tryck-kraft som kan överföras genom ett stag.

Yttre påverkan/ slag är däremot en helt annan femma

För den intresserade kan jag plocka fram den formeln eller hänvisa till "Euler buckling"


Som det mesta blir det lite av en kompromiss vad man väljer, kör man 30x2 minskar vikten och minskar spänning från böjning, tittar man ur bulcklingshänseende från yttre krafter så är ju 25x3 något bättre.

I euler buckling så är bucklingkraften 135% hos 30x2 jämfört 25x3, om man istället tänker sig nått fall där rören böjs likt en inspänd balk så har 25x3 betydligt mer nedböjning än 30x2. Normalt ska man väl dock inte ha så mycket böjning i a-armarna men yttre påverkan samt krafter från krängare och stötdämpare ger ju trots allt en del.
30x2 är 85% av vikten jämfört med 25x3
Det är väl i princip bara som Mats skriver att slag från stenar mm som skulle tala för 25x3 istället.

Men viktigaste anledningen är nog att hålla nere mängden olika dimensioner chassit är uppbyggt av med minskade ställkostnader mm.
Citera
stilldouble
Malmö
Här sen Okt 2012
Inlägg: 895



En liten fråga: det ser ut som det inte trianguleras i tunnel, sparklådor och golv? Finns det någon naturlig förklaring till detta? Rimligen borde det göra bilen duktigt mycket styvare i "coren" av bilen.

_________________
Magnus Falk
Citera
per_cooper
Bergeforsen
Här sen Sep 2005
Inlägg: 1197


Trådstartare
stilldouble skrev:
En liten fråga: det ser ut som det inte trianguleras i tunnel, sparklådor och golv? Finns det någon naturlig förklaring till detta? Rimligen borde det göra bilen duktigt mycket styvare i "coren" av bilen.


De har jag räknat på vid sensorbygget, en 2mm aluminiumplåt som limmas och popnitas är mer hållbart än triangulering med rör.
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124



Bara för att man KAN, så MÅSTE man kanske inte överarbeta allt

Tålighet mot buckling av stenar, kanske är lite överkurs att räkna in i samnanhanget,, kör man på en stor sten , utanför tävling, så kanske man kan leva med att behöva köra lite långsammare hem. Hellre det än att ha en starkare bärarm, och istället får byta delar av ramen, infästning

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
St3v3
Lycksele
Här sen Feb 2005
Inlägg: 267



knotan skrev:
Bara för att man KAN, så MÅSTE man kanske inte överarbeta allt


Hallå, det här är Rejsa!

_________________
S Örnberg
Citera
2QIK4U
Stockholm
Här sen Feb 2006
Inlägg: 517



St3v3 skrev:
Hallå, det här är Rejsa!


Självinsikt/ironi är de bästa egenskaper man kan ha.....

Knotan: Tror Du verkligen TS kommer ut i rallyspåren efter ett bygge som detta?
TS: Varför inte utveckla sig som bilbyggare i varje nytt projekt? Är det inte dags för att bygga en aluminium-monocoque?

_________________
mvh
Stockholms snabbaste speedhopägare
________________________________

Robert Hoffman
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124



Jag vet inte riktigt vad som kännetecknar rallyspår,
men det faktum att tex mantorp har börjat med fria öppna "trackdays" på sim rallycross- slinga , asfalt/grus. Har gjort att jag själv har funderat på att bygga en bil för ändamålet. En "Rallybil" är kanske inte vad jag tänker, mer en trackdaybil med egenskaper för grusväg.

Och det är väll ungefär vad den här skulle kunna tänkas bli??

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5745



knotan skrev:
Jag vet inte riktigt vad som kännetecknar rallyspår,
men det faktum att tex mantorp har börjat med fria öppna "trackdays" på sim rallycross- slinga , asfalt/grus. Har gjort att jag själv har funderat på att bygga en bil för ändamålet. En "Rallybil" är kanske inte vad jag tänker, mer en trackdaybil med egenskaper för grusväg.

Och det är väll ungefär vad den här skulle kunna tänkas bli??


En lite kul sak är att i USA kör man något som man där kallar "rallycross" men mer är någon form av konbana eller enklare "rallyspecial" på grus/gräs, något som är rätt poppis med lätt modiferade gatbilar. Inte lika extremt som vårt rally/rallycross/folkrace men det verkar ju rätt skojsigt.

Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
i96danma
Enebyberg/Danderyd/Stockholm
Här sen Okt 2013
Inlägg: 623



Jag tror konstruktörerna på mitt jobb skulle må bra av ett studiebesök hos dig, Per - kombinationen av teori (=CAD) och praktik (=3D-skanning, iterativt arbete) verkar onekligen effektiv. thumbs up

knotan skrev:
Hellre det än att ha en starkare bärarm, och istället får byta delar av ramen, infästning

Ja, det är jui så skoterfolket gör det. Närkontakt mellan skida och träd så går bärarmen med ett ljudligt fras, allt annat OK. Sen säljs de typ per dussin men de kostar inte så mycket.

_________________
Dan Mattsson
981 GT4
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124



Gammla Volvo 240 länkarmar fungerar på ungefär samma dak om man teäffar en trottoarkant

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
per_cooper
Bergeforsen
Här sen Sep 2005
Inlägg: 1197


Trådstartare
Vi har börjat småpilla med lite saker i verkligheten också.

Har blivit en adapterplatta mellan motor och låda.




Citera
Våra race- och banåkarbilar
Ford RS200 Replika Ajdén edition -2023/1985 Elmia i påsk
<<   1, 2, 3 ... 11, 12, 13 ... 50, 51, 52   >>
12 besök idag (311340 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande