Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Ford RS200 Replika Ajdén edition -2023/1985 Elmia i påsk | << 1, 2, 3 ... 11, 12, 13 ... 50, 51, 52 >> 12 besök idag (311340 totalt) |
Har haft lite annat att göra, bland annat ritat ett till chassi åt en kompis som ska med på samma rörbeställning _________________ http://www.ajden.se http://3d-scanning.se/ https://www.instagram.com/perajden/ Per Ajdén |
||||
Vilken kaross ska klä denna skapelse? _________________ Tomas Lundberg |
||||
_________________ http://www.ajden.se http://3d-scanning.se/ https://www.instagram.com/perajden/ Per Ajdén |
||||
Finns det någon tanke bakom Takrören i V-form istället för ett takkryss, som fördelar krafterna till huvudbågens knutpunkter?
Tittar en del på burreglemente och då måste anslutningen i mitten på huvudbågen möta motsvarande stag ner till fjädertornen bak just av den anledningen. Men med tanke på era byggen så finns det säkert en logisk förklaring _________________ Christer Folkesson |
||||
Just den biten är inte 100% spikad än men vill inte ha ett rör direkt ovanför huvudet, är lite dåligt med takhöjd. Får utvärdera när jag kan provsitta bilen, de rören kommer ändå inte skickas på laserskärning eftersom de är bockade. _________________ http://www.ajden.se http://3d-scanning.se/ https://www.instagram.com/perajden/ Per Ajdén |
||||
Vackert! Har ni gjort några simuleringar på vridstyvhet eller gått på känsla? Är allting ritat i samma program? Fusion360? _________________ Revline 968 GT1 Gustaf Burström. |
||||
Ritat i Autodesk Inventor, har inte gjort några större beräkningar lite mindre för att välja mellan olika rör dimensioner bara. Valde tex att gå på 30*2 istället för 25x3 I bärarmarna eftersom de verkar ge mer styvhet med mindre vikt. _________________ http://www.ajden.se http://3d-scanning.se/ https://www.instagram.com/perajden/ Per Ajdén |
||||
Ja 30x2 blir ju styvare i böjning än 25x3 men är lite mer känsligt mot buckling och slag. Så länge ni inte ska ut i värsta rallyspåren och spruta iväg knytnävsstora stenar så har det nog ingen betydelse.
_________________ // Mats Karlsson http://www.matsgarage.com Biltråd 1: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=85101 Biltråd 2: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=115095 |
||||
Exakt, och just buckling/ knäckning är faktiskt superenkelt att uppskatta/ räkna ut analytiskt. Det är ändå ganska viktigt att ha i bakhuvudet, eftersom det begränsar hur mycket tryck-kraft som kan överföras genom ett stag. Yttre påverkan/ slag är däremot en helt annan femma För den intresserade kan jag plocka fram den formeln eller hänvisa till "Euler buckling" _________________ Kristoffer Clasén |
||||
Som det mesta blir det lite av en kompromiss vad man väljer, kör man 30x2 minskar vikten och minskar spänning från böjning, tittar man ur bulcklingshänseende från yttre krafter så är ju 25x3 något bättre. I euler buckling så är bucklingkraften 135% hos 30x2 jämfört 25x3, om man istället tänker sig nått fall där rören böjs likt en inspänd balk så har 25x3 betydligt mer nedböjning än 30x2. Normalt ska man väl dock inte ha så mycket böjning i a-armarna men yttre påverkan samt krafter från krängare och stötdämpare ger ju trots allt en del. 30x2 är 85% av vikten jämfört med 25x3 Det är väl i princip bara som Mats skriver att slag från stenar mm som skulle tala för 25x3 istället. Men viktigaste anledningen är nog att hålla nere mängden olika dimensioner chassit är uppbyggt av med minskade ställkostnader mm. _________________ http://www.ajden.se http://3d-scanning.se/ https://www.instagram.com/perajden/ Per Ajdén |
||||
De har jag räknat på vid sensorbygget, en 2mm aluminiumplåt som limmas och popnitas är mer hållbart än triangulering med rör. _________________ http://www.ajden.se http://3d-scanning.se/ https://www.instagram.com/perajden/ Per Ajdén |
||||
Bara för att man KAN, så MÅSTE man kanske inte överarbeta allt
Tålighet mot buckling av stenar, kanske är lite överkurs att räkna in i samnanhanget,, kör man på en stor sten , utanför tävling, så kanske man kan leva med att behöva köra lite långsammare hem. Hellre det än att ha en starkare bärarm, och istället får byta delar av ramen, infästning _________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
||||
Självinsikt/ironi är de bästa egenskaper man kan ha..... Knotan: Tror Du verkligen TS kommer ut i rallyspåren efter ett bygge som detta? TS: Varför inte utveckla sig som bilbyggare i varje nytt projekt? Är det inte dags för att bygga en aluminium-monocoque? _________________ mvh Stockholms snabbaste speedhopägare ________________________________ Robert Hoffman |
||||
Jag vet inte riktigt vad som kännetecknar rallyspår,
men det faktum att tex mantorp har börjat med fria öppna "trackdays" på sim rallycross- slinga , asfalt/grus. Har gjort att jag själv har funderat på att bygga en bil för ändamålet. En "Rallybil" är kanske inte vad jag tänker, mer en trackdaybil med egenskaper för grusväg. Och det är väll ungefär vad den här skulle kunna tänkas bli?? _________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
||||
En lite kul sak är att i USA kör man något som man där kallar "rallycross" men mer är någon form av konbana eller enklare "rallyspecial" på grus/gräs, något som är rätt poppis med lätt modiferade gatbilar. Inte lika extremt som vårt rally/rallycross/folkrace men det verkar ju rätt skojsigt. Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||||
Jag tror konstruktörerna på mitt jobb skulle må bra av ett studiebesök hos dig, Per - kombinationen av teori (=CAD) och praktik (=3D-skanning, iterativt arbete) verkar onekligen effektiv.
Ja, det är jui så skoterfolket gör det. Närkontakt mellan skida och träd så går bärarmen med ett ljudligt fras, allt annat OK. Sen säljs de typ per dussin men de kostar inte så mycket. _________________ Dan Mattsson 981 GT4 |
||||
Vi har börjat småpilla med lite saker i verkligheten också.
Har blivit en adapterplatta mellan motor och låda. _________________ http://www.ajden.se http://3d-scanning.se/ https://www.instagram.com/perajden/ Per Ajdén |
||||
Våra race- och banåkarbilar Ford RS200 Replika Ajdén edition -2023/1985 Elmia i påsk | << 1, 2, 3 ... 11, 12, 13 ... 50, 51, 52 >> 12 besök idag (311340 totalt) |