Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Datsun 240z -71 VQ35de - MRIDE | << 1, 2, 3, 4 >> 3 besök senaste veckan (45992 totalt) |
Så här ser det liket ut för tillfället. Motorn startades i tisdags Och allt gick långt över förväntan. Small igång efter 3 sekunder. Stabil tom gång på 1000rpm efter 45sek. Här syns en bild på Ford mustang GT v8 2010 bromsarna som jag monterat på bilen. Ventilerat runt om med 315x30 fram och 300x19 bak. Adaptrarna har jag fräst själv. Kolfiber mellanaxeln har jag kortat och limmat ihop. Teoretiskt ska jag ha 10ggr styrkan på limmet, blir spännande att se om det stämmer. _________________ Datsun 240z vq35de Escort MK1 cosworth turbo -68 Escort MK1 16v turbo+kompressor -74 Mride C42 TURBO sportscar Mride T42 TURBO trike. |
||||||
Det ser ut som du har hittat ett bra recept där, riktigt snygg "stance". Bromsadaptrarna är ganska lika mina. Hur har du konverterat till 5-bult? Borrat om naven eller köpt nya? 5*114,3? Det var ju klokt att köra på Mustangens bromsar, jag har ju gått en annan väg och det kostade säkert 3ggr så mycket och jag har inte löst handbromsen än.. Coolt med Kolfiberkardan, det har jag på min önskelista med, få ned roterande massan är ju alltid bra. Är den svensktillverkad eller egentillverkad? Jag kommer nämligen också behöva tillverka en specialkardan när det väl blir dags, därför jag undrar. Hur skall du göra med instrumentbrädan? CF-special? _________________ Sebastian Ekelund 1977 Datsun 280Z (SCCA widebody) |
||||||
Hejsan! Tackar! Mustang bromsarna passade inte direkt rakt på, så jag har både svarvat och fräst/borrat om skivorna. Som synes på bilden har jag fortfarande 4 bult. Kolfiber kardan är ursprungligen från en nissan 350z och passar till lådan, köpt från en skrot.. Kortningen har jag gjort själv inkl adapter mot 280zx turbo diffen. Mao keep it simple.. _________________ Datsun 240z vq35de Escort MK1 cosworth turbo -68 Escort MK1 16v turbo+kompressor -74 Mride C42 TURBO sportscar Mride T42 TURBO trike. |
||||||
Då har bilen fått sig lite frisk luft för första gången.
Här står bilen hos Dynotech för injustering av "avgasvärden". Undra vem som hade det värst? Z:an eller min mentala hälsa.....? Det är verkligen plågsamt att se sin skapelse torteras på detta sätt..... _________________ Datsun 240z vq35de Escort MK1 cosworth turbo -68 Escort MK1 16v turbo+kompressor -74 Mride C42 TURBO sportscar Mride T42 TURBO trike. |
||||||
Hej! Jotack! Helt Ok. 4,5% i Co borde inte vara några problem... Resterande siffror är ju som vanligt alltid för låga och absolut inget att skryta med, motorn är ju helt orginal förutom lite slarvigt ihopsatt kringutrustning. Man undrar ibland vad biltillverkarna publicerar för fantasisiffror.. Bilen skötte sig annars otroligt bra, torr och fin helt utan haverier. Robban på dynotech gjorde det riktigt bra! _________________ Datsun 240z vq35de Escort MK1 cosworth turbo -68 Escort MK1 16v turbo+kompressor -74 Mride C42 TURBO sportscar Mride T42 TURBO trike. |
||||||
Avgassystem kan tyckas "bara" vara ett rör som ska leda avgaserna ut där bak... Men snacka om att det är betydligt mer jobb än så om man ska få till en dräglig komfortabel ljudvolym på elendet. Nära nog alla trix (som får plats) har tagits till utan att riktigt komma ända fram. Jobbiga frekvenser som gjorde bilen helt obrukbar var det som jag närmast gick bet på, mättes upp till 125hz. Labyrinter i dämparna, Y-rör/raka rör/ släta rör /perforerade rör. Kombinationer av olika typer av stenull/glasull/stålull samt olika baffel varianter har testats. Allt har lett till små förändringar steg för steg på bekostnad av motoreffekt, men allt dovt DÅN har bara skitit i all möda jag lagt för att dämpa ljudet. Problemet ligger nog mest i att jag inte har plats för riktigt stor volym i dämparna. Skitstörande!
Ett sista desperat försök togs i jakten efter detta jobbiga ljud. Läste på om helmholtz resonator som verkade fungera om man får teori och praktik att samverka. Efter några IR temp mätningar och andras erfarenheter beslutade jag mig för att satsa på 100grC som avgas temp vid bakaxeln på lätt belastning och 2400-3400rpm, samt 120hz som target frekvens. Installationen gick fort, bara 2,5timma. MEN resultatet!!!!!!!!!! -7db på tomgång, -9db på förhöjd tomgång och allt jobbigt ljud i kupén försvann!! Nu kan man lätt prata i normal ton till varann ÄVEN under belastning! Förut var det som att stoppa huvudet i en baslåda på full volym direkt man tittade på gaspedalen i dessa varvtal! Förutom ett lägre ljudtryck, så blev det ett helt annat ljud- mycket jämnare och slätare som om motorn varvade mycket mer, Läckert!! Receptet blev: Ljudets hastighet vid 100grC= 387,2m/sek Target frekvens: 120hz Dela till 1/4 våglängd = (387,2/120)/4=0,8066 Summa sumarum är att resonansröret ska vara 80,6cm mätat i centrum på röret. Detta skall anslutas 90gr mot befintligt avgasrör, efter det kan man böja av det hur man vill men för enkelhetsskull håll det så rakt som möjligt. Jag använde 2,5" rör diameter på 3"avgassystem vilket inte verkar spela så stor roll (enligt vad jag kan läsa mig till) men de flesta verkar använda så stort som möjligt. Placeringen fram eller bak råder det skilda meningar om men jag körde så långt fram som möjligt. RESULTATET ÄR HÄPNADSVÄCKANDE!!! Notera att röret ÄR helt tomt samt tätt i botten! Hade besök av Gustav Ulander från SFRO för en slutbesiktning. Bilen blev godkänd!! _________________ Datsun 240z vq35de Escort MK1 cosworth turbo -68 Escort MK1 16v turbo+kompressor -74 Mride C42 TURBO sportscar Mride T42 TURBO trike. |
||||||
Gratulerar till en sjukt frän bil!! Mitt nästa drömbygge är samma kaross med lite annan motor. _________________ // Mats Karlsson http://www.matsgarage.com Biltråd 1: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=85101 Biltråd 2: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=115095 |
||||||
Det där är skitfränt. Jag har aldrig behövt det på våra bilar....men jag har lite insyn i ett annat bygga som använder det. Provade du aldrig med justerbar längd ? _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||||
Grattis!
Kvartsvågrör är relativt straightforward. Diametern på röret avgör dämpningen. Kvartsvågrör har ett ganska snävt frekvensspann men dämpar mycket just där. Helmholtz-resonatorer går att tuna för bredare frekvensspann men lägre dämpning. etc. Beräkningarna för en helmholzresonator är dock jobbiga. många faktorer. Jag grävde lite i detta för ett år sedan. Skrev faktiskt ett program som räknar fram helmholtz-resonatorer. En summering av den teori och de beräkningar som jag tror behövs går att finna här: https://www.alfapower.nu/viewthread. Finns även någon bild på det program jag skrev. _________________ Andreas Blom Mina fordon Fiat Coupé 2.0 20VT 1999 BMW 530i e60 2004 |
||||||
Hej! Nej fanns ingen tid till justerbara lösningar. Körde all in, bära eller brista. Hade sfro bes dagen efter. Jag blev iaf sjukt nöjd. Får se senare om jag tar mig tid och finlirar. _________________ Datsun 240z vq35de Escort MK1 cosworth turbo -68 Escort MK1 16v turbo+kompressor -74 Mride C42 TURBO sportscar Mride T42 TURBO trike. |
||||||
Hur gjorde du när mätte du upp 125 Hz och hur kom du fram till att 120 Hz skulle bli bra?
Sorry för att jag är så kort i tonen, bilen är skitfrän och det är väldigt smidigt att en så enkel lösning kan rätta till något så irriterande. Vill helt enkelt lära mig mer. _________________ A.n.d.e.r.s.:-:.K.l.i.n.g.b.e.r.g AC Cobra 427 S/C Replica Mazda MX-5 NBFL https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=92529 |
||||||
Laddade hem en ljudspektrometer till telefonen. Funkade faktiskt ganska bra. Sen läste jag mig till att dessa jobbiga ljudfrekvenser ligger mellan 99 och 135hz i de flesta fall, vilket stämde bra med vad jag mätt upp. Räknar man på ljudets hastighet i olika temperaturer och är medveten om att avgaserna blir olika varma beroende på belastning. Så gav 120hz mig lite mer vingelmån gällande avgastempen utan att passera över 135hz. Sen hittade jag lite olika recensioner på hur andra gått tillväga samt deras resultat. Alla lyckas ju inte perfekt, men resultat är ju alltid resultat och är lika mycket värt om man ska försöka skapa en egen variant. _________________ Datsun 240z vq35de Escort MK1 cosworth turbo -68 Escort MK1 16v turbo+kompressor -74 Mride C42 TURBO sportscar Mride T42 TURBO trike. |
||||||
jodå. Pillar nu på med inredningen så den är inte körbar för tillfället. Så det får vänta lite. _________________ Datsun 240z vq35de Escort MK1 cosworth turbo -68 Escort MK1 16v turbo+kompressor -74 Mride C42 TURBO sportscar Mride T42 TURBO trike. |
||||||
ÄNTLIGEN! Då var sfro, regbes och kontrollbesiktning avklarad.
Nu kan jag ta ett steg tillbaka och koncentrera mig på lite mindre viktiga saker medan jag får köra lite. _________________ Datsun 240z vq35de Escort MK1 cosworth turbo -68 Escort MK1 16v turbo+kompressor -74 Mride C42 TURBO sportscar Mride T42 TURBO trike. |
||||||
Våra race- och banåkarbilar Datsun 240z -71 VQ35de - MRIDE | << 1, 2, 3, 4 >> 3 besök senaste veckan (45992 totalt) |