Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 >> 2 besök senaste veckan (26678 totalt) |
Än så länge tycker jag inte det har hänt så mycket värt att visa men de blir förhoppningsvis ändring på det snart!
![]() Satte ihop en liten paint-ritad ritning att skicka runt till fälgtillverkare för att se om det finns några 15" som fungerar på bromsarna.. och jag tänkte att de kanske kan ge klarhet i några funderingar här oxå... observera att det kan diffa +/- nån mm då det är mätt ganska fältmannamässigt här i lägenheten. |
||||
Sådär..
Det var länge sen det hände något nu.. Men å andra sidan är min före detta hobbybil, Corradon, i princip klar för att säljas och en spekulant kommer om någon vecka. Blir det bra kommer det bli en HEL DEL mer gjort på sciroccon det vill ja lova ![]() Nåja.. Då jag äntligen fått tillgång till Chalmers eminenta PrototypLab/Experimentverkstad finns det möjliheter att bygga på bilen trots det faktum att jag bor 15mil från den. Dagens tillskott blev att efter långt och länge tillverka adaptrarna till bromsarna, för att få dem att passa mina VW A1 spindlar.. Såhär blev resultatet! ![]() Ritningar finns för den som vill ha! ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
||||
Visst är det ett trevligt lab! Tänkte själv börja meka lite där nere efter påsklovet... då min kalender är mindre fulltecknad. Ser ju ut som det går att tillverka trevliga prylar där också... ![]() mvh/Ragnar (M2) _________________ Ragnar Burenius ![]() |
||||
Ser ju hur bra ut som helst!!!
![]() Finns det några 15" fälgar som passar till dom bromsarna? f.ö. har jag köpt en scirocco till nu... ska bara hämtas, glömde dock fråga hur plåten framför rutan var, men är den fräsch så its all yours! ![]() _________________ Be that machine that works in your hand ![]() |
||||
Sådär..
Efter ytterligare en period av frånvaro från sciroccoprojektet hoppas jag att det ska bli fart i de ett bra tag framöver nu. Corradon är till att börja med såld, vilket lämnar mig både mer tid, och framförallt pengar. Det första som gjordes var att åka och handla fälgar.. Resultatet blir klart Godkänt tycker jag. ![]() ![]() och när man har sommarlov får man utnyttja tiden.. Dagens skörd efter en kraftansträngning i verkstan.. ![]() ![]() |
||||
_________________ // Mats Karlsson http://www.matsgarage.com Biltråd 1: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=85101 Biltråd 2: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=115095 |
||||
Det är en bromsvåg..
Det ska pressas på ett ledlager i mitten på axeln, som sedan ska sitta i en hylsa i pedalen. Eventuellt kommer jag göra en axel med M10gänga istället för detta känns nästan lite för klent.. Någon som har några åsikter om det? Ska ner och handla material och förhoppningsvis göra resten av pedalstället idag... Såhär ska de bli är tanken ![]() |
||||
En arbetskamrat till mig gjorde en bromsväg till sin rallybil och den var gängad med M8. Vad jag vet så funkade det för jag har inte hört något om det eller inte sett att han gjort om den.
_________________ /Lenny Stålhammar Golf mk2 1.8T 20V |
||||
Ska nog göra någon förstärkande lösning ovanpå fästet till bromspedalen, Annars är ja ganska nöjd.
Dock är ja juh ingen kung på att svetsa alu... ![]() ![]() ![]() ![]() |
||||
|
||||
Jepp.. Men ja kommer installera en 12v transformator som håller spänningen uppe ![]()
Tycker de påminner förvånansvärt mycket om de som sitter på din bil i profilen ![]() ![]() |
||||
kan svara åt david då han förtillfället saknar internet
Det går frammåt, inte så mycket med bilen men nu i fredags så skruvade vi ihop bottendelen på motorn. bilder finns på allt och kommer förhoppningsvis i början på nästa vecka ![]() _________________ MVH Stellan Leibel |
||||
En stilla beklagan och självömkan följer...
Ja vad ska man säga.. Från att jag började bygga min motor för 3 år sen har jag haft en del otur, kombinerat med en nypa klantighet.. Första gången motorn gick riktigt var, p.g.a. problem med styrsystemet, 2 år senare, mao förra sommaren, då jag skjöt jag toppackningen närmast omedelbart med följd att den sög in vatten och sabbade en stake. En expertbesiktning av kolvarna menade på att det inte hade spikat utan att enbart cylindertrycket hade vart orsaken till haveriet, något som jag nu gissar var korrekt. Gör om gör rätt, tänkte jag och skaffade en 3lagers stålpackning (konstruktoinen har ett fint namn som jag inte minns) som tyvärr var något tunnare än orginal.. Men mina JEkolvar var specade till 8,5:1 i kompressionsförhållande och med denna packning skulle jag hamna på närmare 9:1. Så med mitt fina styrsystem skulle väl detta inte vara några problem resonerade jag och betraktade toppackningsproblemet som löst.. Ny stake monterades, motorn skruvades ihop och ut igen... Denna gången var de oljetrycket som spökade.. Detta av 2 olika skäl.. Går inte in närmare på det ena p.g.a. risken att framtså som en idiot ![]() Nåja.. Isär igen och denna gången var veven kaputt och när ja får ut den hittar vi (min kompis närmare bestämt) sprickor i ramlagersätet. Jag inser rätt snabbt att detta inte hänt vid oljetrycksproblemet utan snarare vart en del i att orsaka det. Alltså en kvarleva från första raset då vevstaksstumpen som gick i sidan på blocket helt enkelt hade sprängt isär det. Nytt block inkl. borrning och planing, ny vev, och en ny stake rekvireras och motorbygget sätter igång igen som Leibel precis noterat. Nu kommer chocken.. Efter att med vätska mätt upp kompressionsvolymen och därefter kompförhållandet kommer jag fram till att jag, med den tunna packningen har 10,7:1 i kompförhållande och omräknat med orginal packning har jag 10,1:1 vilkte är orginalkompressionen på en VR6a. Slutsatsen är rätt uppenbar. Antingen har JE skickat fel, eller så har min mellanhand som ja inte har någon vidare kontakt med längre beställt fel. Jag har i vilket fall åkt på 10,7:1 med 1,3bar i laddtryck och den tidigare gissningen att det var ett högt cylindertryck som skjöt packningen känns inte längre så långsökt. 3 år efter att betällningen på kolvarna gjordes och dessutom utan kvitto känns det rätt hopplöst att få någon form av lösning på det här så i nuläget känns det lite dött.. Kolvarna har för lite gods för att klara svarvning så det är uteslutet.. Den gissade lösningen blir att försöka gräva lite mellan ventilsätena i toppen (VR6an har plan topp) och köra med en lite tjockare toppackning.. tex ersätta mittersta brickan i 3lagerspackningen till en tjockare dito i stål. Detta hänger dock lite på utlåtandet efter denna gångens kolvbesiktning.. Eftersom ja höjde kompet ytterligare efter första raset, samt bytte till en hållbar packning har det uppenbart spikat på 6ans kolv. Vad som återstår att se är hur alvarligt det är. I värsta fall blir det 6st nya kolvar och min snabba överslagsräkning är att denna felleverans/beställning av kolvar totalt kostat mig ca: 30'000 i dagsläget. Slut på självömkan och beklagan Jag har kommit över mycket fräsch plåt och bland annat 2st nya ekonomiplåtsgolv. Det ena håller på att bytas just nu och kommer förhoppningsvis vara färdigt innan helgen då jag får tillgång till egen dator igen och kommer uppdatera med lite bilder.. |
||||
Berglund, det var tråkigt att höra, jag vet en som kan tillverka kopparpackningar till vr6 (han ska tillverka en kopparpackning som är ca 3mm tjock åt en annan VR6-trimmare), så om du är intresserad av en tunnare eller en lika tjock kan du ju höra av dig. Jag tror kompet. skulle bli 8,85:1 om det var 3mm packning.
_________________ ![]() |
||||
okej!
Igentligen vore de väl intressant.. Men ja tror det blir frågan om nya kolvar.. 5st av de gamla är som nya och både diameter, bult och kompressionshöjd stämmer hyggligt med VWs 2l maskiner.. tex ABF.. Så ja siktar på att försöka sälja dem istället och handla nya från staterna.. Men nu får vi skjuta bromsningen ytterligare ett år.. Nåja.. Bilen är juh inte klar i vilket fall... |
||||
Nu sitter som utlovat åtminståne ett av golven i och det blev mycket bra om jag får säga det själv..
Har även gjort en förstärkning till bromspedalen... ![]() ![]() P.g.a. lite DNSproblem så återfinns sidan med bilderna på denna adressen istället för den i profilen (går inte lägga en adress med IP i profilen) Kommer väl skaffa nån redirect om det inte löser sig men sålänge får det bli såhär.. http://212.214.179.144/~berglund/ |
||||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 >> 2 besök senaste veckan (26678 totalt) |