Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW Z3 2.8 SB -00 - Roadsport B
<<   1, 2, 3, 4 ... 20, 21, 22   >>
10 besök senaste veckan (156649 totalt)
Johan Samson
Göteborg
Här sen Mar 2003
Inlägg: 2248



Jaha, då måste jag skaffa luftfilterbox jag med...

_________________
Aston Martin V8 Vantage
Haase DD2 kart
BMW i3S
Tesla Model Y Performance

NS: 38 varv
Citera
Martin G
Stora Höga
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1943


Trådstartare
UR_TT skrev:
Tycker den muttrar på lite för bra Martin! Jag hänger ju inte med....
Snyggt kört igår! thumbs up


Tack, tack Ulrich - tror det finns andra banor, och väderlekar, där förhållandena kan vara omvända.

Sörpan skrev:
Oj, det här har jag missat, men underhållande läsning! thumbs up

Har du byggt ut garaget?


Nä, jag har spritt ut mig!

Fast nu när huset börjar bli färdigrenoverat och Z3:an är på banan (nja, nästan i alla fall) är det väl garagebygge som borde prioriteras...
Idag har jag snickrat lite på altanen och hämtat brädor för staketbygge, måste "jobba ikapp" lite på hemmaplan. ;-)

_________________
///Martin Gistell

Z3 2.8 Coupé -00 - Roadsport B 2012 / 2013 / 2014 / 2016 / 2019
M3E30 -90 - tredje i ordningen!
Passat GTS R-line -18 - personfraktare
Citera
Martin G
Stora Höga
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1943


Trådstartare
Johan Samson skrev:
Jaha, då måste jag skaffa luftfilterbox jag med...


Kanske inte riktigt lika känsligt för dig, du använder väl inte original LMM?
Förutom att kall luft givetvis är av godo är det tydligen den som inte tycker om de öppna filtret.

Men stort tack för lånet av filtret Johan! Utan det hade det varken blivit besiktning, mappning eller körning på Kullen - så stor fet thumbs up
Ja, ja - du skall få tillbaks det... ;-)

_________________
///Martin Gistell

Z3 2.8 Coupé -00 - Roadsport B 2012 / 2013 / 2014 / 2016 / 2019
M3E30 -90 - tredje i ordningen!
Passat GTS R-line -18 - personfraktare
Citera
Johan Samson
Göteborg
Här sen Mar 2003
Inlägg: 2248



Det var så lite så. Kul att kunna hjälpa för en gång skull!
Ja använder inte min LMM, men den sitter där för reglementet kräver det. Om min är hel (?) kan vi byta.

_________________
Aston Martin V8 Vantage
Haase DD2 kart
BMW i3S
Tesla Model Y Performance

NS: 38 varv
Citera
pelko
Göteborg
Här sen Mar 2007
Inlägg: 728



Har du några tider från körningen? 1.01 läste jag vilket är sjukt fort, hade varit kul att höra din story om körningen, hur de övriga varven osv såg ut? Riktigt imponerad

_________________
Mathias Pelkonen
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8318



Martin G skrev:

Ja du har väl inte en "propp där bak"...

Du får ta med familjen så kan jag nog ordna nåt ätbart på altanen - vi ser ju Tjörn över vattnet! (Trailer efter "pulkan" kanske... - eller följebil?)
Smidigt att ha en bromsbänk bara 2 mil hemifrån. thumbs up

Vad lämnade din maskin i navdynon Micke?


Nope, det är 2 X 2½ tum som sedan byxar ihop till ett 3 som sedan delar upp sig mot 2 X 2½ och ut. Ditt såg kralligt ut, hur stort skall det vara enligt motortrimmaren?

Det låter som en dejt! Kanske jag tar den på släp? Just nu har jag en kollegas avdankade jordfräs, jag vet inte hur mycket jag får släpa bakom den? Till sommaren hoppas jag ju ha fått min F30 och bakom den skall man få dra 1600kg men jag är rädd att det är på E.-kort.

Min maskin lämnade på Masens dynapac 180hk på drivhjulen och uppskattat 199hk på veven om jag minns rätt.

_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
Martin G
Stora Höga
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1943


Trådstartare
Jaha, dags att komma till skott med själva rapporten från SVKG:s träff på Kullen!
Ni får sluta skriva massa annat i tråden som man måste svara på... ;-)

Vi tar det väl från början!

Ägnade den röda torsdagen åt lite kontroll av vätskor, tvätt, rutputsning och dammsugning (ni vet väl varför man skall dammsuga bilen innan en träff?). Sambon undrade varför det tog sån tid...

Fredag och tidig morgon, men vaknade trots det fem minuter innan klockan ringde! Gråmulet och kallt men ser rätt lovande ut enligt prognosen.
Kommer iväg 06.30 enligt plan och funderar på om jag skall köra till Trollhättan via Lilla Edet, småväg från Stora Höga till 45:an, eller via E6 om Uddevalla.
Väljer dumt nog det förstnämnda, tänkte inte på att ombyggnationen av 45:an till motorväg nu nått Lilla Edet och följdaktligen är det 70-väg så gott som hela vägen upp till Trollhättan. Nåja, jag har rätt gott om tid och väl ute på 44:an mot Lidköping rullar det på bra. (Skönt med nyasfalterat i bullrig och "stum" bil!)
I Lidköping blir det besök hos Statoil för att fylla tanken och ett par extra dunkar (helt onödiga skall det visa sig). Riktigt fint väder och solen strålar - ser lovande ut!

Framme vid banan kring 08.30 och det är redan rätt trångt men hittar en plats bredvid Ulrich och lastar ur ett par extrahjul, domkraft och lite annat bra att ha. Hoppas dock slippa använda något av det - bilar med rundel i nosen brukar sällan kräva större operationer på träffarna!
(I alla fall om man haft lite koll på grejorna innan träffen...)

Och idag är det trots allt mest "shakedown" men faktikst lite nervöst - undertecknad har inte kört bana på ett par år, nyhopskuvad bil som bara rullat ~30 mil sedan den blev "klar" med för mig helt okända egenskaper på bana och några som jag vet är mycket intresserade av prestandan hos bil och chaufför.

Inte mindre nervöst av att det är ganska gott om bilar på plats som är goda för sub 60 sek på Kullen och knappt syns i backspegeln på en normal bil... Men på förarmötet får vi info om att den röda "race-gruppen" skall delas in i två heat då vi är ganska många - tack för det! Röd grupp skall dock börja och allra först de snabbste så jag tar och kollar lufttryck, börjar med 1.8 kallt, och kör fram mot uppställning för heat två i röd grupp. Blir dock omedelbart utvinkad - blir bara ett rött heat i första omgången är beskedet. Jaha...!

När jag gasar på ut ur depån visslar Zelinskis röda Lotus Europa, som gått 53-tider!, förbi på rakan så det är bara att ge fullt och inte vara ivägen är min tanke (och jag som skulle ta ett par lugna varv...). Släpper förbi en skapligt snabb SSK-Volvo i Kvarnkurvan och ser att jag har Ulrich som stöttning bakåt.

Europan visar sig dock ha en ny chaufför som inte kör mycket mer än 50% av bilens kapacitet i kurvorna och Volvon stressar på rätt bra för att komma om så jag kan åka med dem varvet runt till rakan (sen var de borta). Konstigt nog släpper alla "hämningar" ganska fort - ett varv avklarat och bilen verkar rätt snäll.
Nu gasar vi!

Första tanken, och som jag också märkt på gatan, är att bilen har riktigt bra turn-in. Inga tveksamheter alls och mycket villig att ändra riktning. Inte så olikt de M3:or jag tidigare kört på bana och en mycket trevlig egenskap. Bakänden verkar inte heller ha några problem att hänga med framändens intentioner så rätt fort får jag bra förtroende för bilen.
Laddar på lite mer ett par varv och känner omgående att potentialen att åka fortare än de 1.03,8 jag mäktat med med min M3E30 definitivt finns i bilen. Några kurvor måste dock pga utväxling och bilens balans attackeras på annat sätt en jag vant mig vid i den mycket välbalanserade M3:an.

Eftersom jag kom ut mitt i första passet blev det lite kort, men lika bra det för jag känner att tempen i däcken kommit och trycket nog stuckit mer än förväntat. Inne i depån kollas lufftryck omgående och jodå, 2.45 i vänster fram är lite väl mycket... Sätter alla däcken till 2.2 och kollar under bilen, inget som läcker eller hänger - bara att ställa sig i kö för nästa pass!

Efter att ha kollat Ulrich tryck, och justerat ner till 2.2, ställer vi bägge upp efter varandra och nu blir det ett mer "lagom" race-pass. Kommer ut med en massa Miator och lite andra Roadsport och race-bilar - känns helt rätt. Nu är det inget att be för längre - lite "vinglande" och halvlugnt genom kvarnkurvan och tillbaka under bron, sen är det bara att ta rygg på en som jag vet halvsnabb Miata som borde vara god för 1.03-tider och se om man hänger med. Och jodå - det funkar bra!

Miatan passerad och rätt så fritt både frammåt och bakåt laddar jag på lite mer. Efter några varv känner jag att flytet börjar komma - har trots allt kört rätt många varv på Kullen, även om det vara några år sedan, men får inte riktigt till det på ett par ställen. Störst problem är faktiskt vänstern innan TV-krönet. Gillar att köra en vid bågformad linje som går utifrån och drar sig in mot apex på krönet men det funkar inte med bilens utväxling. Får då växla från trean till fyran när jag börjat svänga vänster och strax tillbaka till trean samtidigt som jag måste "balans"-bromsa (eller hur man nu skall uttrycka det) för att få in bilen. Lastväxelreaktioner och växling, broms, rattvridning blir inget bra alls...

Väljer istället att åka så gott som rakt från högern efter Molins knäpp mot en punkt nästan mitt i vänstern upp mot TV-krönet och då fungerar det betydligt bättre. Kan bromsa ganska rakt och vrida in bilen under lätt broms så det styr bra - även baken är med på detta utan konstigheter. Sådär ja, trean över TV-krönet och om jag träffar högern därefter rätt går det nästan exakt upp till varvstoppet på trean på kortrakan ner mot högern som leder ut till start/mål. Fyran går i rätt fort efter kurvan och sen femman strax efter depåräcket slutar. Ja, jag provade att åka fullt under bron men ett litet "konfidence"-lift precis innan turn-in eller lätt dutt på bromsen känns betydligt trevligare...

Andra passet avklarat och det känns riktigt bra, ingen som kom ikapp mig och Roadsport C Miatorna som var ute samtidigt verkar vara något långsammare. Nu vore det kul att veta hur fort det egentligen går!
Har dock tyvärr ingen egen tidtagningsutrustning (måste upp på "att köpa" listan) men min känsla är att det går en del fortare än med M3:an.

Hinner med ytterligare ett pass som flyter på bra innan det blir luch och en låååååååång väntan då det först är träning för 60-minutes, sen ett gult "mellan"-pass vilket följs av själva 60-minutes racet. Tror det tog nästan 2 1/2 timme innan det var vår tur igen. Med kalla däck känndes det milt sagt halt när vi väl kom ut igen och nu är det också betydligt mer gummi och smuts på banan. Får några hyfsade varv men inget riktigt bra, ser dock att en kille står med tidtagarur vid depåmuren och verkar ta på bl.a. mig.

När heatet flaggas av kör jag direkt runt till lineup i bandepån och lyckas få tag på killen som klockade, jodå han hade tagit en 1.02,5 tid på mig. Verkar rimligt tycker jag men det borde gå fortare... Frågar om han kan ta tid på mig ett par varv till och det kan han - bara att gasa ut! Passet jag kommer ut i är dock ganska blandat i prestanda och med riktigt mycket trafik. Lite stressad av att nån tar tid laddar jag på rätt rejält men det är alltid någon att passera de första varven (får flashback till när jag körde långlopp och är nog ganska bestämd i vissa omkörningar - hoppas ingen blev skrämd). Men så, fritt framåt hela rakan - nu j_vlar!

Får bra fart genom vänstern under bron och bromsar som jag tycker vid bromspunkten men har nog lite mer fart med mig plus att jag missar nedväxlingen till trean - får nästan inte stopp på ekipaget och missar ingången totalt. Hade det inte varit för ABS:ens funktion som stabilitetsystem vid full broms hade jag nog åkta av. Nähä herr Gistell nu får du ta och använda insidan! Resten av varvet går bra och får till en riktigt bra utgång på rakan, bra fart under bron och den här gången får jag stopp och bra ingång i kvarnkurvan. Försöker köra på "kontrollerad" attack resten av varvet och ett par till och får ett par riktigt bra fria varv.

När jag sväger in i depån är det med viss förväntan jag rullar fram i depå gatan. Och jodå, det har gått fortare än 1.02,5. Killen som tog tid, "Sudarn"s bror visar det sig, har 1.01.4 som bästa notering men är lite osäker på den. Däremot ett annat varv på 1.01.6 så det får väl gälla som bästanoteringen för dagen (vad jag vet i alla fall...). Och rent subjektivt känns det ganska rimligt att bilen kan prestera lite under 1.02 med tanke på vad för tider jag tidigare åkt med mina M3E30 (1.05,5 med 195hkr -89:a och 225/50-15 Bridgestone gatdäck respektive 1.03,8 med 215hkr -90:a på 225/45-16 Kumho R-däck).

Men, men - jag behöver "banta" bilen (och/eller föraren) uppemot 100 kg och hitta sådär en 10 pållar till för att vara riktigt konkurenskraftig i Roadsport B - toppnoteringen för en Se7en i samma klass låg på 1.00,7 under fredagen...
Men man skall ju köra om det också!
Kan jag komma ner på stabila mitten 1.01 tider borde det kunna gå att hänga med hyffsat i Roadsport B om än inte vinna. Synd bara att bilen inte är klar för tävling till nästa helg...

Nä, nu har jag ordbajsat värre än Sjöströmmarn och klockan är snart 1 - to be continued!

_________________
///Martin Gistell

Z3 2.8 Coupé -00 - Roadsport B 2012 / 2013 / 2014 / 2016 / 2019
M3E30 -90 - tredje i ordningen!
Passat GTS R-line -18 - personfraktare
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687



Martin, den tävlingen vann du på 1900 talet..


Grattis till en bra start på ditt nygamla liv. thumbs up


_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Johan Samson
Göteborg
Här sen Mar 2003
Inlägg: 2248



Kul att bilen fungerar bra redan på första testet! thumbs up
Är det "bara" järnskrotet inne i bilen som saknas för att komma till start?

_________________
Aston Martin V8 Vantage
Haase DD2 kart
BMW i3S
Tesla Model Y Performance

NS: 38 varv
Citera
Sörpan
Slåtte
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8696



thumbs up Även om Kinnekulle aldrig varit nån favoritbana för mig.

Men Sjöströmarn leder fortfarande i ordbajseri!

_________________
///Mvh Sören Hall (fd Kristensson)

"Raksträckor är bara en transport till nästa kurva"
Citera
Johan Samson
Göteborg
Här sen Mar 2003
Inlägg: 2248



Sörpan skrev:
Men Sjöströmarn leder fortfarande i ordbajseri!

Lätt! Men jag ska villigt erkänna att de många gånger är väldigt välskrivna och underhållande, liksom Gistells rapport ovan.

thumbs up

_________________
Aston Martin V8 Vantage
Haase DD2 kart
BMW i3S
Tesla Model Y Performance

NS: 38 varv
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8318



Johan Sjöström skrev:
Grattis till en bra start på ditt nygamla liv. thumbs up


+1 thumbs up

_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
Ulrich

Här sen Jul 2007
Inlägg: 2369



Hm, Martin det är inte så att du skall stressa ihop allt till helgen ändå?
Med den handtagna tiden hade du varit kval snabbast i B om vi jmfr med 2011 års resultat.

_________________
Citera
Martin G
Stora Höga
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1943


Trådstartare
UR_TT skrev:
Hm, Martin det är inte så att du skall stressa ihop allt till helgen ändå?
Med den handtagna tiden hade du varit kval snabbast i B om vi jmfr med 2011 års resultat.


Tyvärr lär det inte gå att få bilen tävlingsfärdig den här veckan - båge, bälte & huvudbrytare är väl det "enda" som saknas men jag är inte man nog att lösa det under veckan...

Och de där små sjuorna verkar ha hittat fart under vintern, den ena orangea lär ha åkt 1.00,7 i fredags och den andra orangea, Birgersson?, 1.00,5!

Men jag har bockat av en sak på listan idag - en beg original luftfilterbox beställd!

_________________
///Martin Gistell

Z3 2.8 Coupé -00 - Roadsport B 2012 / 2013 / 2014 / 2016 / 2019
M3E30 -90 - tredje i ordningen!
Passat GTS R-line -18 - personfraktare
Citera
Martin G
Stora Höga
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1943


Trådstartare
Åter till vardagen men med andrabruksbilen stående i mekgaraget - vad göra?

Jo man använder givetvis sin "Delivery van"!



När jag ändå var på väg att ställa Z3:an i garaget passade jag på att åka vägen förbi vågen vid Statoil Gasklockan.

Med full tank, ~50l, och passagerarstolen på plats, ~25 kg, väger bilen exakt 1200 kg eller 1280 kg med mig i.
(Tjänstevikten på bilen är 1375 kg så nästan 100 kg bort hittills verkar det som. thumbs up )

Men med 213 hkr i motorn ger det ett vikt/effekt-förhållande på 6,01 kg/hkr - ganska långt till Roadsport B gränsen på 5,2 kg/hkr...
(Eftersom bilen var fulltankad när jag kom till Kinnekulle i fredags bör matchvikten på eftermiddagen när jag åkte 1.01-tider varit ca 1250-1260 kg någonstan.)

Kommer jag ihåg rätt ligger bensins densitet kring 0,75-0,8 kg/l vilket borde betyda att 50l bränsle är ca 40 kg. Tar vi bort detta plus ut med passagerarstolen borde bilens tomvikt ligga på ~1135-1140 kg nånstans (skall se till att få upp den på riktiga vågar och kolla cornerveight).

Enligt klassreglementet skall bil med förare väga 1104 kg vid målgång ("tomt" på bensin).
Beräknat på 193 hkr originaleffekt med 5% tillägg för programerbart sprut och 5% tillägg fär ABS => 212 hkr beräkningseffekt ggr 5,2 kg/hkr.
Lyckas jag inte koppla ur antispinnfunktionen får jag ytterligare 5% straff och landar på 1154 kg med mig i - dit kan det kanske gå att komma ner, men det blir nog inte lätt...

Appropå att "banta" - någon med bra tips för att få bort asfaltsmattorna inne i bilen?
Värmepistol plus någon form av gummiskrapa antar jag?
Därefter label off på resterna?

_________________
///Martin Gistell

Z3 2.8 Coupé -00 - Roadsport B 2012 / 2013 / 2014 / 2016 / 2019
M3E30 -90 - tredje i ordningen!
Passat GTS R-line -18 - personfraktare
Citera
Figgz
Göteborg
Här sen Dec 2002
Inlägg: 6519



Martin G skrev:
Åter till vardagen men med andrabruksbilen stående i mekgaraget - vad göra?

Jo man använder givetvis sin "Delivery van"!


Man vet att sin "Delivery van" är liten när 205/50 R15 ser ut som 285 breda 18":are

vägde du bilen utan verktyg och skräp i bakluckan med? Tror du har ett gäng kilo bara på att rensa ur onöödig inredning, högtalare i taket och sånt med

_________________
Fredrik Boivie


Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster
Citera
Martin G
Stora Höga
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1943


Trådstartare
Figgz skrev:
Vägde du bilen utan verktyg och skräp i bakluckan med? Tror du har ett gäng kilo bara på att rensa ur onödig inredning, högtalare i taket och sånt med


Allt i bagaget urplockat utom själva golvet, plus att varningstriangeln ligger i.
Men det sitter fortfarande ett bitigt 70Ah batteri där bak...

Ja högtalarna till värstingstereon är ju aptunga!

Fick föresten en snabb leverans - luftfilterboxen är redan här! thumbs up

_________________
///Martin Gistell

Z3 2.8 Coupé -00 - Roadsport B 2012 / 2013 / 2014 / 2016 / 2019
M3E30 -90 - tredje i ordningen!
Passat GTS R-line -18 - personfraktare
Citera
Gustav_H78
Lerum
Här sen Feb 2009
Inlägg: 1686



Härligt!

1,01 tider är riktigt bra kört! Man blir otroligt sugen på att åka ner till garaget och hänga i den där motorn så man får åka lite i sommar...

_________________
Gustav Holmdahl, en tom själ utan räserbil
Alfa Romeo 75 3,0 V6 CAR Challenge *Såld*
BMW E30 328 långlopps bil *Såld*
VW Lupo 3L Antiräsern, work in progress
Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003
Inlägg: 8083



Värmepistol + spackelspade i plåt med 4-5 cm's bredd funkar bra. Thinner eller liknande till resterna.
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8318



Martin G skrev:
Värmepistol plus någon form av gummiskrapa antar jag?


Japp, även om jag använt stämjärn.
Jag värmde lite försiktigt i 20-30sek och sedan var det som att hyvla ost - skitenkelt. Man får bara passa sig så att det inte blir för varmt för då lossnar det inte lika lätt.

Label off är det bästa sedan. Kusligt effektivt samtidigt som det luktar doftgran.

_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
PorscheDennis
Grästorp
Här sen Apr 2007
Inlägg: 123



Martin G skrev:
Åter till vardagen men med andrabruksbilen stående i mekgaraget - vad göra?

Jo man använder givetvis sin "Delivery van"!



När jag ändå var på väg att ställa Z3:an i garaget passade jag på att åka vägen förbi vågen vid Statoil Gasklockan.

Med full tank, ~50l, och passagerarstolen på plats, ~25 kg, väger bilen exakt 1200 kg eller 1280 kg med mig i.
(Tjänstevikten på bilen är 1375 kg så nästan 100 kg bort hittills verkar det som. thumbs up )

Men med 213 hkr i motorn ger det ett vikt/effekt-förhållande på 6,01 kg/hkr - ganska långt till Roadsport B gränsen på 5,2 kg/hkr...
(Eftersom bilen var fulltankad när jag kom till Kinnekulle i fredags bör matchvikten på eftermiddagen när jag åkte 1.01-tider varit ca 1250-1260 kg någonstan.)

Kommer jag ihåg rätt ligger bensins densitet kring 0,75-0,8 kg/l vilket borde betyda att 50l bränsle är ca 40 kg. Tar vi bort detta plus ut med passagerarstolen borde bilens tomvikt ligga på ~1135-1140 kg nånstans (skall se till att få upp den på riktiga vågar och kolla cornerveight).

Enligt klassreglementet skall bil med förare väga 1104 kg vid målgång ("tomt" på bensin).
Beräknat på 193 hkr originaleffekt med 5% tillägg för programerbart sprut och 5% tillägg fär ABS => 212 hkr beräkningseffekt ggr 5,2 kg/hkr.
Lyckas jag inte koppla ur antispinnfunktionen får jag ytterligare 5% straff och landar på 1154 kg med mig i - dit kan det kanske gå att komma ner, men det blir nog inte lätt...

Appropå att "banta" - någon med bra tips för att få bort asfaltsmattorna inne i bilen?
Värmepistol plus någon form av gummiskrapa antar jag?
Därefter label off på resterna?


Jag körde roadsport b 2011, min bil vägde 1355kg med 20l bensin och mig. 210hk 5% prog insp 5% abs 5% öppen vinge 5% diffusor. Med det gick det inte att hänga med alls.

Inte för jag vet vad du ska med den infon men kanske kan vara till någon hjälp ang urkoppling av abs och antisladd.

Men jag tror att du hänger med bra om du åker 1.01 tider på Kinnekulle i tävling.

Mvh

Dennis

_________________
Dennis Andersson
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW Z3 2.8 SB -00 - Roadsport B
<<   1, 2, 3, 4 ... 20, 21, 22   >>
10 besök senaste veckan (156649 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande