Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar BMW Z3 2.8 SB -00 - Roadsport B | << 1, 2, 3, 4 ... 20, 21, 22 >> 10 besök senaste veckan (156649 totalt) |
Tack, tack Ulrich - tror det finns andra banor, och väderlekar, där förhållandena kan vara omvända.
Nä, jag har spritt ut mig! Fast nu när huset börjar bli färdigrenoverat och Z3:an är på banan (nja, nästan i alla fall) är det väl garagebygge som borde prioriteras... Idag har jag snickrat lite på altanen och hämtat brädor för staketbygge, måste "jobba ikapp" lite på hemmaplan. ;-) _________________ ///Martin Gistell Z3 2.8 Coupé -00 - Roadsport B 2012 / 2013 / 2014 / 2016 / 2019 M3E30 -90 - tredje i ordningen! Passat GTS R-line -18 - personfraktare |
||||
Kanske inte riktigt lika känsligt för dig, du använder väl inte original LMM? Förutom att kall luft givetvis är av godo är det tydligen den som inte tycker om de öppna filtret. Men stort tack för lånet av filtret Johan! Utan det hade det varken blivit besiktning, mappning eller körning på Kullen - så stor fet Ja, ja - du skall få tillbaks det... ;-) _________________ ///Martin Gistell Z3 2.8 Coupé -00 - Roadsport B 2012 / 2013 / 2014 / 2016 / 2019 M3E30 -90 - tredje i ordningen! Passat GTS R-line -18 - personfraktare |
||||
Det var så lite så. Kul att kunna hjälpa för en gång skull!
Ja använder inte min LMM, men den sitter där för reglementet kräver det. Om min är hel (?) kan vi byta. _________________ Aston Martin V8 Vantage Haase DD2 kart BMW i3S Tesla Model Y Performance NS: 38 varv |
||||
Nope, det är 2 X 2½ tum som sedan byxar ihop till ett 3 som sedan delar upp sig mot 2 X 2½ och ut. Ditt såg kralligt ut, hur stort skall det vara enligt motortrimmaren? Det låter som en dejt! Kanske jag tar den på släp? Just nu har jag en kollegas avdankade jordfräs, jag vet inte hur mycket jag får släpa bakom den? Till sommaren hoppas jag ju ha fått min F30 och bakom den skall man få dra 1600kg men jag är rädd att det är på E.-kort. Min maskin lämnade på Masens dynapac 180hk på drivhjulen och uppskattat 199hk på veven om jag minns rätt. _________________ Mvh/Micke Regnell |
||||
Jaha, dags att komma till skott med själva rapporten från SVKG:s träff på Kullen!
Ni får sluta skriva massa annat i tråden som man måste svara på... ;-) Vi tar det väl från början! Ägnade den röda torsdagen åt lite kontroll av vätskor, tvätt, rutputsning och dammsugning (ni vet väl varför man skall dammsuga bilen innan en träff?). Sambon undrade varför det tog sån tid... Fredag och tidig morgon, men vaknade trots det fem minuter innan klockan ringde! Gråmulet och kallt men ser rätt lovande ut enligt prognosen. Kommer iväg 06.30 enligt plan och funderar på om jag skall köra till Trollhättan via Lilla Edet, småväg från Stora Höga till 45:an, eller via E6 om Uddevalla. Väljer dumt nog det förstnämnda, tänkte inte på att ombyggnationen av 45:an till motorväg nu nått Lilla Edet och följdaktligen är det 70-väg så gott som hela vägen upp till Trollhättan. Nåja, jag har rätt gott om tid och väl ute på 44:an mot Lidköping rullar det på bra. (Skönt med nyasfalterat i bullrig och "stum" bil!) I Lidköping blir det besök hos Statoil för att fylla tanken och ett par extra dunkar (helt onödiga skall det visa sig). Riktigt fint väder och solen strålar - ser lovande ut! Framme vid banan kring 08.30 och det är redan rätt trångt men hittar en plats bredvid Ulrich och lastar ur ett par extrahjul, domkraft och lite annat bra att ha. Hoppas dock slippa använda något av det - bilar med rundel i nosen brukar sällan kräva större operationer på träffarna! (I alla fall om man haft lite koll på grejorna innan träffen...) Och idag är det trots allt mest "shakedown" men faktikst lite nervöst - undertecknad har inte kört bana på ett par år, nyhopskuvad bil som bara rullat ~30 mil sedan den blev "klar" med för mig helt okända egenskaper på bana och några som jag vet är mycket intresserade av prestandan hos bil och chaufför. Inte mindre nervöst av att det är ganska gott om bilar på plats som är goda för sub 60 sek på Kullen och knappt syns i backspegeln på en normal bil... Men på förarmötet får vi info om att den röda "race-gruppen" skall delas in i två heat då vi är ganska många - tack för det! Röd grupp skall dock börja och allra först de snabbste så jag tar och kollar lufttryck, börjar med 1.8 kallt, och kör fram mot uppställning för heat två i röd grupp. Blir dock omedelbart utvinkad - blir bara ett rött heat i första omgången är beskedet. Jaha...! När jag gasar på ut ur depån visslar Zelinskis röda Lotus Europa, som gått 53-tider!, förbi på rakan så det är bara att ge fullt och inte vara ivägen är min tanke (och jag som skulle ta ett par lugna varv...). Släpper förbi en skapligt snabb SSK-Volvo i Kvarnkurvan och ser att jag har Ulrich som stöttning bakåt. Europan visar sig dock ha en ny chaufför som inte kör mycket mer än 50% av bilens kapacitet i kurvorna och Volvon stressar på rätt bra för att komma om så jag kan åka med dem varvet runt till rakan (sen var de borta). Konstigt nog släpper alla "hämningar" ganska fort - ett varv avklarat och bilen verkar rätt snäll. Nu gasar vi! Första tanken, och som jag också märkt på gatan, är att bilen har riktigt bra turn-in. Inga tveksamheter alls och mycket villig att ändra riktning. Inte så olikt de M3:or jag tidigare kört på bana och en mycket trevlig egenskap. Bakänden verkar inte heller ha några problem att hänga med framändens intentioner så rätt fort får jag bra förtroende för bilen. Laddar på lite mer ett par varv och känner omgående att potentialen att åka fortare än de 1.03,8 jag mäktat med med min M3E30 definitivt finns i bilen. Några kurvor måste dock pga utväxling och bilens balans attackeras på annat sätt en jag vant mig vid i den mycket välbalanserade M3:an. Eftersom jag kom ut mitt i första passet blev det lite kort, men lika bra det för jag känner att tempen i däcken kommit och trycket nog stuckit mer än förväntat. Inne i depån kollas lufftryck omgående och jodå, 2.45 i vänster fram är lite väl mycket... Sätter alla däcken till 2.2 och kollar under bilen, inget som läcker eller hänger - bara att ställa sig i kö för nästa pass! Efter att ha kollat Ulrich tryck, och justerat ner till 2.2, ställer vi bägge upp efter varandra och nu blir det ett mer "lagom" race-pass. Kommer ut med en massa Miator och lite andra Roadsport och race-bilar - känns helt rätt. Nu är det inget att be för längre - lite "vinglande" och halvlugnt genom kvarnkurvan och tillbaka under bron, sen är det bara att ta rygg på en som jag vet halvsnabb Miata som borde vara god för 1.03-tider och se om man hänger med. Och jodå - det funkar bra! Miatan passerad och rätt så fritt både frammåt och bakåt laddar jag på lite mer. Efter några varv känner jag att flytet börjar komma - har trots allt kört rätt många varv på Kullen, även om det vara några år sedan, men får inte riktigt till det på ett par ställen. Störst problem är faktiskt vänstern innan TV-krönet. Gillar att köra en vid bågformad linje som går utifrån och drar sig in mot apex på krönet men det funkar inte med bilens utväxling. Får då växla från trean till fyran när jag börjat svänga vänster och strax tillbaka till trean samtidigt som jag måste "balans"-bromsa (eller hur man nu skall uttrycka det) för att få in bilen. Lastväxelreaktioner och växling, broms, rattvridning blir inget bra alls... Väljer istället att åka så gott som rakt från högern efter Molins knäpp mot en punkt nästan mitt i vänstern upp mot TV-krönet och då fungerar det betydligt bättre. Kan bromsa ganska rakt och vrida in bilen under lätt broms så det styr bra - även baken är med på detta utan konstigheter. Sådär ja, trean över TV-krönet och om jag träffar högern därefter rätt går det nästan exakt upp till varvstoppet på trean på kortrakan ner mot högern som leder ut till start/mål. Fyran går i rätt fort efter kurvan och sen femman strax efter depåräcket slutar. Ja, jag provade att åka fullt under bron men ett litet "konfidence"-lift precis innan turn-in eller lätt dutt på bromsen känns betydligt trevligare... Andra passet avklarat och det känns riktigt bra, ingen som kom ikapp mig och Roadsport C Miatorna som var ute samtidigt verkar vara något långsammare. Nu vore det kul att veta hur fort det egentligen går! Har dock tyvärr ingen egen tidtagningsutrustning (måste upp på "att köpa" listan) men min känsla är att det går en del fortare än med M3:an. Hinner med ytterligare ett pass som flyter på bra innan det blir luch och en låååååååång väntan då det först är träning för 60-minutes, sen ett gult "mellan"-pass vilket följs av själva 60-minutes racet. Tror det tog nästan 2 1/2 timme innan det var vår tur igen. Med kalla däck känndes det milt sagt halt när vi väl kom ut igen och nu är det också betydligt mer gummi och smuts på banan. Får några hyfsade varv men inget riktigt bra, ser dock att en kille står med tidtagarur vid depåmuren och verkar ta på bl.a. mig. När heatet flaggas av kör jag direkt runt till lineup i bandepån och lyckas få tag på killen som klockade, jodå han hade tagit en 1.02,5 tid på mig. Verkar rimligt tycker jag men det borde gå fortare... Frågar om han kan ta tid på mig ett par varv till och det kan han - bara att gasa ut! Passet jag kommer ut i är dock ganska blandat i prestanda och med riktigt mycket trafik. Lite stressad av att nån tar tid laddar jag på rätt rejält men det är alltid någon att passera de första varven (får flashback till när jag körde långlopp och är nog ganska bestämd i vissa omkörningar - hoppas ingen blev skrämd). Men så, fritt framåt hela rakan - nu j_vlar! Får bra fart genom vänstern under bron och bromsar som jag tycker vid bromspunkten men har nog lite mer fart med mig plus att jag missar nedväxlingen till trean - får nästan inte stopp på ekipaget och missar ingången totalt. Hade det inte varit för ABS:ens funktion som stabilitetsystem vid full broms hade jag nog åkta av. Nähä herr Gistell nu får du ta och använda insidan! Resten av varvet går bra och får till en riktigt bra utgång på rakan, bra fart under bron och den här gången får jag stopp och bra ingång i kvarnkurvan. Försöker köra på "kontrollerad" attack resten av varvet och ett par till och får ett par riktigt bra fria varv. När jag sväger in i depån är det med viss förväntan jag rullar fram i depå gatan. Och jodå, det har gått fortare än 1.02,5. Killen som tog tid, "Sudarn"s bror visar det sig, har 1.01.4 som bästa notering men är lite osäker på den. Däremot ett annat varv på 1.01.6 så det får väl gälla som bästanoteringen för dagen (vad jag vet i alla fall...). Och rent subjektivt känns det ganska rimligt att bilen kan prestera lite under 1.02 med tanke på vad för tider jag tidigare åkt med mina M3E30 (1.05,5 med 195hkr -89:a och 225/50-15 Bridgestone gatdäck respektive 1.03,8 med 215hkr -90:a på 225/45-16 Kumho R-däck). Men, men - jag behöver "banta" bilen (och/eller föraren) uppemot 100 kg och hitta sådär en 10 pållar till för att vara riktigt konkurenskraftig i Roadsport B - toppnoteringen för en Se7en i samma klass låg på 1.00,7 under fredagen... Men man skall ju köra om det också! Kan jag komma ner på stabila mitten 1.01 tider borde det kunna gå att hänga med hyffsat i Roadsport B om än inte vinna. Synd bara att bilen inte är klar för tävling till nästa helg... Nä, nu har jag ordbajsat värre än Sjöströmmarn och klockan är snart 1 - to be continued! _________________ ///Martin Gistell Z3 2.8 Coupé -00 - Roadsport B 2012 / 2013 / 2014 / 2016 / 2019 M3E30 -90 - tredje i ordningen! Passat GTS R-line -18 - personfraktare |
||||
Lätt! Men jag ska villigt erkänna att de många gånger är väldigt välskrivna och underhållande, liksom Gistells rapport ovan. _________________ Aston Martin V8 Vantage Haase DD2 kart BMW i3S Tesla Model Y Performance NS: 38 varv |
||||
Tyvärr lär det inte gå att få bilen tävlingsfärdig den här veckan - båge, bälte & huvudbrytare är väl det "enda" som saknas men jag är inte man nog att lösa det under veckan... Och de där små sjuorna verkar ha hittat fart under vintern, den ena orangea lär ha åkt 1.00,7 i fredags och den andra orangea, Birgersson?, 1.00,5! Men jag har bockat av en sak på listan idag - en beg original luftfilterbox beställd! _________________ ///Martin Gistell Z3 2.8 Coupé -00 - Roadsport B 2012 / 2013 / 2014 / 2016 / 2019 M3E30 -90 - tredje i ordningen! Passat GTS R-line -18 - personfraktare |
||||
Åter till vardagen men med andrabruksbilen stående i mekgaraget - vad göra?
Jo man använder givetvis sin "Delivery van"! När jag ändå var på väg att ställa Z3:an i garaget passade jag på att åka vägen förbi vågen vid Statoil Gasklockan. Med full tank, ~50l, och passagerarstolen på plats, ~25 kg, väger bilen exakt 1200 kg eller 1280 kg med mig i. (Tjänstevikten på bilen är 1375 kg så nästan 100 kg bort hittills verkar det som. ) Men med 213 hkr i motorn ger det ett vikt/effekt-förhållande på 6,01 kg/hkr - ganska långt till Roadsport B gränsen på 5,2 kg/hkr... (Eftersom bilen var fulltankad när jag kom till Kinnekulle i fredags bör matchvikten på eftermiddagen när jag åkte 1.01-tider varit ca 1250-1260 kg någonstan.) Kommer jag ihåg rätt ligger bensins densitet kring 0,75-0,8 kg/l vilket borde betyda att 50l bränsle är ca 40 kg. Tar vi bort detta plus ut med passagerarstolen borde bilens tomvikt ligga på ~1135-1140 kg nånstans (skall se till att få upp den på riktiga vågar och kolla cornerveight). Enligt klassreglementet skall bil med förare väga 1104 kg vid målgång ("tomt" på bensin). Beräknat på 193 hkr originaleffekt med 5% tillägg för programerbart sprut och 5% tillägg fär ABS => 212 hkr beräkningseffekt ggr 5,2 kg/hkr. Lyckas jag inte koppla ur antispinnfunktionen får jag ytterligare 5% straff och landar på 1154 kg med mig i - dit kan det kanske gå att komma ner, men det blir nog inte lätt... Appropå att "banta" - någon med bra tips för att få bort asfaltsmattorna inne i bilen? Värmepistol plus någon form av gummiskrapa antar jag? Därefter label off på resterna? _________________ ///Martin Gistell Z3 2.8 Coupé -00 - Roadsport B 2012 / 2013 / 2014 / 2016 / 2019 M3E30 -90 - tredje i ordningen! Passat GTS R-line -18 - personfraktare |
||||
Man vet att sin "Delivery van" är liten när 205/50 R15 ser ut som 285 breda 18":are vägde du bilen utan verktyg och skräp i bakluckan med? Tror du har ett gäng kilo bara på att rensa ur onöödig inredning, högtalare i taket och sånt med _________________ Fredrik Boivie Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster |
||||
Allt i bagaget urplockat utom själva golvet, plus att varningstriangeln ligger i. Men det sitter fortfarande ett bitigt 70Ah batteri där bak... Ja högtalarna till värstingstereon är ju aptunga! Fick föresten en snabb leverans - luftfilterboxen är redan här! _________________ ///Martin Gistell Z3 2.8 Coupé -00 - Roadsport B 2012 / 2013 / 2014 / 2016 / 2019 M3E30 -90 - tredje i ordningen! Passat GTS R-line -18 - personfraktare |
||||
Härligt!
1,01 tider är riktigt bra kört! Man blir otroligt sugen på att åka ner till garaget och hänga i den där motorn så man får åka lite i sommar... _________________ Gustav Holmdahl, en tom själ utan räserbil Alfa Romeo 75 3,0 V6 CAR Challenge *Såld* BMW E30 328 långlopps bil *Såld* VW Lupo 3L Antiräsern, work in progress |
||||
Värmepistol + spackelspade i plåt med 4-5 cm's bredd funkar bra. Thinner eller liknande till resterna.
_________________ // Mats Karlsson http://www.matsgarage.com Biltråd 1: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=85101 Biltråd 2: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=115095 |
||||
Japp, även om jag använt stämjärn. Jag värmde lite försiktigt i 20-30sek och sedan var det som att hyvla ost - skitenkelt. Man får bara passa sig så att det inte blir för varmt för då lossnar det inte lika lätt. Label off är det bästa sedan. Kusligt effektivt samtidigt som det luktar doftgran. _________________ Mvh/Micke Regnell |
||||
Jag körde roadsport b 2011, min bil vägde 1355kg med 20l bensin och mig. 210hk 5% prog insp 5% abs 5% öppen vinge 5% diffusor. Med det gick det inte att hänga med alls. Inte för jag vet vad du ska med den infon men kanske kan vara till någon hjälp ang urkoppling av abs och antisladd. Men jag tror att du hänger med bra om du åker 1.01 tider på Kinnekulle i tävling. Mvh Dennis _________________ Dennis Andersson |
||||
Våra race- och banåkarbilar BMW Z3 2.8 SB -00 - Roadsport B | << 1, 2, 3, 4 ... 20, 21, 22 >> 10 besök senaste veckan (156649 totalt) |