Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar MGB GT -66 med BMW M54B30, amatörbygge... | << 1, 2, 3, 4, 5 >> 12785 besök totalt |
_________________ // Mats Karlsson http://www.matsgarage.com Biltråd 1: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=85101 Biltråd 2: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=115095 |
||
Efter att vår kompis i Karlskrona var vänlig att låna ut sitt engelska hjul så fick man fart. Nu är skapelsen helt färdig utvändigt förutom att det ska i fjärrljus i fronten men det får nog vänta till vintern. Det kan också behövas nåt luftintag i fronten, det får visa sig. Därför har jag skruvat fast den och nitat den bakre. Har nu några elfel att ta tag i, hmm ni vet han Lucas.... Å sen ska värmesystemet skohornas ner bakom motorn.
_________________ Jonas Söderblom |
||
Snyggt bygge! Definitivt en bil på önskelistan.
Ska den lackas i en enhetlig färg eller behåller du aluminium-finish? |
||
Skärmbreddarna är klarlackade å det ska fram å bakspoiler också bli så småningom. Har ingen aning om hur det kommer se ut efter lite slitage. Undersidan på skärmarna har jag penslat med underredsmassa som skydd. Ska försöka få till genomskinlig vinyl upp till mitten på det gröna, annars kommer den fort bli blästrad tror jag.
_________________ Jonas Söderblom |
||
https://www.spvm.se/wp-content/galle Det är mer matt än från början naturligtvis, men jämnt iaf. |
||
Var nu och fick den officiellt vägd. Hade tur med vädret så det var kul att se den i solskenet. Var lite nervös att den skulle väga in för lätt så jag la i reserv, blyklubba å domkraft. Även radion fick åka med. Motorn är ju bara grundmappad men går riktigt bra ändå. Har tendens att tjuvstoppa precis när man får drag på kopplingen. Svänghjulet är ändå inte lättat.
Resultatet blir att tjänstevikten hamnar på runt 1200kg på pappret. Det var aldrig på marginalen. Det är ingen lättviktare men det har ju aldrig varit avsikten heller. Med extra prylar, utan förare å 2/3 tank så vägde den: VF=256 HF=274 Fram=530 VB=294 HB=288 Bak=583 Slutsatsen är att det är i princip 50/50 utan soppa å reserv mm. Jag har däremot nu upptäckt att styrutslaget behöver begränsas något. Har läst att det ska finnas någon sats med brickor man kan plocka in i styrväxeländarna. VAR FÅR MAN TAG PÅ DET? Eller en ritning så man kan svarva fram själv? Nån som vet?? _________________ Jonas Söderblom |
||
En snabb googling: https://www.google.com/search?client
_________________ Janne Josefsson Porsche 911 SC 1982 Ford Mustang HT 1965 BMW F11 520D bruksis IPteknik Väst AB SVKG 60 |
||
Nu återstår regbesiktning då den passerat slutinspektion.
Bromsarnas balans fick fixas till. En split med strypning från hundkoja löste problemet. Den strypning jag hade verkade inte fungera nåt vidare. Fick även modifiera pedalernas läge en aning. Sen blev det mycket pill med värmesystemet. Fläkten vändes om och körs med en kuggremsdrift. Fruktansvärt trångt men allt fungerar mycket bra. Motorn är mappad på väg under belastning och går som en dröm. Effekten lär dock inte ligga över originalets 231hk. Inga överhettningsbekymmer heller. Det finns absolut en del att anmärka på vad gäller finish, men det har aldrig varit tänkt som nåt utställningsobjekt. Blir att ytbehandla lite smådelar under kommande vinter. Får säga att jag är mycket nöjd med hur den går på vägen. Det kommer behövas justering av dämpare osv å det får man väl ta eftersom. _________________ Jonas Söderblom |
||
Grattis! Håller tummarna för att registreringsbesiktningen går bra!
Minns när jag såg denna kaross på Blocket och hoppades att någon skulle göra något coolt med den - och så blev det! Hoppas få chans att kolla närmare på denna någon gång! _________________ M a t s K l i n g l ö f MGB GT 1967 |
||
Nu är den reggad, godkänd å helt laglig. Tankade den full på hemväg å när man kommer hem så läcker det bensin. Nu var det bara en plugg som behövde efterdras.
Det var en hel del jobb med att slutföra inredningen. Har också kopplat på originalmätaren för vattentemp å oljetryck. Skruvade lite på dämparna med en liten uppstyvning bak å mera fram. Det blev riktigt bra men en krängningshämmare ska nog dit fram. Har förberett för BMW:s fäste i karossen så ska prova med en från 318. Oljestickan måste förlängas för den går knappt komma åt uppifrån dån nån har dragit en massa slangar å dylikt i vägen... Ska byta till siliconbromsvätska i broms å koppling framöver. Har alltid använt Cartel Dot5 Silicon tidigare men har inte tillräckligt kvar. Nån som vet var man kan köpa det nu eller nåt annat fabrikat som motsvarar. Blanda är nog inte bra. _________________ Jonas Söderblom |
||
Grattis!!! Härligt!
Bromsvätska - Nej, nej, nej! Inte silikon-bromsvätska i en bil som skall gå på vägen. Silikon-bromsvätska absorberar inte vatten. Det kan man ju tycka är bra. Nej - vatten letar sig in i bromssystemet ändå och bildar istället "bubblor" med helt andra, sämre, kompressions-egenskaper än bromsvätska. Kan i värsta fall medföra bromsbortfall. Använd istället bromsvätska DOT 5.1 för vägbruk om du vill gå på högre kvalitet. Biltema funkar väl så bra som ATE, så plånboken kan få avgöra. _________________ Christian Jansson BMWCS #10364 SVKG #661 BMW 332is E30 |
||
Helt ny kunskap för mig.
Har haft Cartel i min MGB Roadster sedan början av 90-talet. Både i koppling å broms. Aldrig krånglat eller bekat fast eller nåt. Med vanlig DOT4 så var det alltid bekymmer på våren. _________________ Jonas Söderblom |
||
Givetvis väljer du själv vilken bromsvätska du vill använda. Vill bara ge lite tips i all välmening. Men det finns en anledning till att ingen biltillverkare längre använder annat än hygroskopisk bromsvätska och anledningen är säkerhet. Testa att värma på en spillbit stål/järn med gasolbrännare och se hur mycket vatten som ångas ut ur stålet så förstår du vad jag menar med att fukt letar sig in. _________________ Christian Jansson BMWCS #10364 SVKG #661 BMW 332is E30 |
||
En liten uppdatering.....
Har nu kört runt 150 mil utan nåt bekymmer, så plötsligt stannar den. Drog hem på släp men gick igen sen när den kallnat. Lyckades återfå bekymret när den var riktigt genomvarm. Det verkar va vevgivaren som inte lirar riktigt. ECU:n får inget varvtal. Man kan tro av felkoderna att det har bara med triggen att göra men det saknas nog position från vevgivaren. Nya givare till vev å kammar ska dit så sen ska det väl gå att lite på. Om det funkar så blir det nog en tripp till Knutstorp. _________________ Jonas Söderblom |
||
Våra race- och banåkarbilar MGB GT -66 med BMW M54B30, amatörbygge... | << 1, 2, 3, 4, 5 >> 12785 besök totalt |