Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Renault Clio Sport -01 (såld)
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6   >>
6 besök senaste veckan (27648 totalt)
Magnus Svensson
Oslo
Här sen Apr 2004
Inlägg: 1216



om du behöver mer Motul så finns det på det något märkliga stället HArley Davidsson shopen i Mölndal

_________________
Magnus Svensson
PCSR #8811 | 993 räääser Badanka Edt
Citera
Lars Falk
Bromma
Här sen Nov 2002
Inlägg: 13197

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Barbapappa skrev:
Hoppas nu att det räcker med dessa två små burkarna...

Det räcker med en "burk" om man gör det snyggt...

_________________

Rice and shine
Citera
Barbapappa
Mölndal
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1837


Trådstartare
Magnus Svensson skrev:
om du behöver mer Motul så finns det på det något märkliga stället HArley Davidsson shopen i Mölndal

Jag antar att det är Mother's Harley shop du menar på Ågatan (Mölndal är inte min starka sida kan man säga). Men det får nog bli ett besök dit i morgon, tack så mycket för tipset, det var lite värre än jag trodde att få tag på dessa grejerna.
Lars Falk skrev:
Barbapappa skrev:
Hoppas nu att det räcker med dessa två små burkarna...

Det räcker med en "burk" om man gör det snyggt...

Göra det snyggt ja... Nä det är nog lika bra att köpa på sig en laddning, för man blir ju less om det inte räcker.

_________________
Peter Karlsson
Citera
Karl Birgander
Älvängen
Här sen Sep 2003
Inlägg: 2305



Magnus Svensson skrev:
om du behöver mer Motul så finns det på det något märkliga stället HArley Davidsson shopen i Mölndal


Www.scram.se har också. Ligger också i mölndal, kan vara backup om inte harley har.

_________________
Karl Birgander

Porsche 944 S2 | BMW I3 REX | BMW 120iAM | BMW 320iM Cab E36
Citera
Barbapappa
Mölndal
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1837


Trådstartare
Karl Birgander skrev:
Magnus Svensson skrev:
om du behöver mer Motul så finns det på det något märkliga stället HArley Davidsson shopen i Mölndal


Www.scram.se har också. Ligger också i mölndal, kan vara backup om inte harley har.

Köpte två burkar till på HD-dealern, bästa Motulsortimentet av de firmorna jag har besökt än så länge denna veckan och det är ju några stycken. Scram tänkte jag inte ens på, får väl gynna dom nästa gång.

Tack för hjälpen allihop.

_________________
Peter Karlsson
Citera
Barbapappa
Mölndal
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1837


Trådstartare
Fick bytt bromsbelägg bak idag, men det visade sig att det var mer belägg kvar än vad jag hade trott. Nu sitter det nya grejer där i.a.f. thumbs up Fick inte bytt bromsvätska denna gången heller, får ta tag i det snart känner jag, nu när man ändå har alla grejerna.

Fick även bytt motorlja på vagnen, och när man ändå var under så var det väl lika bra att rycka ur vissa kablar...

Nu 'funkade' abs:en så fint så. thumbs up Verkar betydligt bättre.
Så nu är det premiär till helgen för bilen på bana hoppas jag på, Kinnekulle också, min favorit. På söndag är det parkbanan, då ska vi se om det gör nån skillnad på tiderna med bättre urkopplad abs.

I morgon är det även tänkt att det ska hämtas en omgång stora posörhjul också så man kan köra ner r-däcken ordentligt utan att behöva ragga lånefälgar på plats. Luriga vägegenskaper minst sagt när det regnar med Contisarna numera.

_________________
Peter Karlsson
Citera
Barbapappa
Mölndal
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1837


Trådstartare
Ja då har det hänt saker igen med bilen.

Fick ju åkt upp till Kullen och kört med TPC, det var en trevlig tillställning överlag får jag säga, bra bemötande som vanligt och bättre flyt än på vissa av de andra träffarna jag har kört på som denna klubben har anordnat genom åren. thumbs up Detta var ju första riktiga bankörningen med denna bilen för mig, jag hade nog kanske lite väl höga förväntningar, för bättre än så här trodde jag faktiskt att den skulle kännas. Först och främst hade ju en uppdatering av stötdämpare varit en höjdare, de nuvarande fungerar inte väl med fjädrarna från H&R känner jag, vissa jämförelser med att åka gunghäst kan väl göras nästan. Värst var det efter krönet 'Molins knäpp' där asfalten går lite upp och ner. Provade nog alla möjliga tänkbara spår runt där men inget kändes okej typ, det var ju kanske inte så dramatiskt men det var väl inte så jag vill att en bil ska kännas i alla fall.

Däcken var väl förhållandevis bra, bättre än gatdäck alla gånger, men inte alls jämförbara med t.ex. Yoko a032r som jag körde på tidigare. Skulle tippa på att det är dom mjuka däcksidorna på dessa nya som spelar in till viss del. Det känns som att den är ner på däcktexten och kasar när man svänger i 'Kvarnkurvan' bl.a. men efter att ha kikat senare i depån verkade detta inte vara fallet utan det såg mycket bra ut slitagemässigt. Slutsatsen när det gäller däcken blir alltså, nästa gång inhandlas annan modell och absolut inte denna höga dumma storleken utan den korrekta 195/50-15" istället, för den blir märkbart slöare med dessa puckarna på. thumbs down Men funkar gör dom ju så helt värdelöst är det ju inte och bättre än gatdäck är dom ju alla gånger.

Bromsarna fungerade suveränt trots att ej vätskan blev bytt till denna körningen, beläggen bak för väl ha blivit bra inkörda nu i.a.f. Abs-tricket funkade lysande kan rekommenderas, än så länge inga biverknigar, får la se när man smäller ihop kabeln igen i framtiden om det blir som ett disco i hela panelen eller nåt.

Det var hur som helst väldigt roligt att äntligen få köra på favoritbanan igen, tack igen TPC.

Här kommer några bilder från dagen:

Mängden grus på asfalten mellan infarten till banan och rondellen i Götene var inte att leka med.


Rejäl värme på mitt sista pass för dagen, sommar på riktigt.


Lånar denna fina bilden från eftersnackstråden som Tobias Hilmersson har tagit. thumbs up Kan det vara så att det är taget mot ingången till tv-kurvan. Den kränger ju i så fall till och med på raksträckor.


om det fanns fler människor med kameror på träffen som plåtade min bil så är det fritt fram att lägga in bilder i denna tråden.

_________________
Peter Karlsson
Citera
Barbapappa
Mölndal
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1837


Trådstartare
Då denna tråden är lite släpande än så länge efter helgens otroliga effektivitet på banåkandet, så här kommer nu en redogörelse av resultatet av söndagens batalj med SVKG ute på Parkbanan så är tråden up to date igen.

For på söndagen ut till Arendal och Parkbanan tidigt för att åka sprint #3 och vädret var väl synd att klaga på, Detta var nog första gången när det har varit vindstilla där ute, det normala brukar vara motsatsen tycker jag.

Nu hade jag lite bättre koll på däcktrycken mot sist, plus att jag hade varit på Kullen dagen innan och provat på hur bilen beter sig på lite större banor vilket gjorde susen.

Hur som helst så kändes bilen mycket bättre utan abs:en inkopplad, billig och lyckad trimning. Bästa tiden för mig än så länlge på banan också med 1,44,32.

Sen började det brumma mer och mer hela dagen och till sist så lät den som en fullfjädrad posörbil.

Så här bra bromsade det nu. thumbs up Fotograf var Kristoffer Rydquist.


och så här ser det ut när det svänger. Fotograf denna gången var Jonas Christensen (JC) med kamera lånad av Niklas Falk.


Så här såg mitt avgassystem ut före första rundan, det blev lite värre sedan.


Åkte hem och fick välbehövlig svetsassistans, stor tack för hjälpen Tobias.


Det var nog det hela för idag. Men jag måste få visa upp hjulen som jag ska förlita mig på när r-däckens mönster inte syns längre. Dessa kanske är lite bättre i vatten också.




Edit: Ändrad igen.

_________________
Peter Karlsson
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19604



Pst, det var Jonas Christensen (JC) som höll i min kamera.

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Lars Aldebo
Märsta
Här sen Jul 2003
Inlägg: 293



Det är kul att det finns Renault-ägare med aktiv banåkartråd

Tycker du bilen är orolig över Molins knäpp? Isf är du inte ensam.
Jag har ju inte samma fjädrar som dig men jag tror helt enkelt att en bil med så kort hjulbas blir lite orolig över krön och under inbromsningar. Självklart går det att bota med mycket hårdare fjädrar och bättre dämpare. Jag försöker åka rakt över knäppen och bromsa i rak linje, antar att du provade det?

Jag hoppas vi kommer att köra på samma banträff någon gång och fortsätt uppdatera din tråd, den är kul att följa.

_________________
/Lars Aldebo

Subaru BRZ
Citera
Christian Eick
Wimbach
Här sen Aug 2004
Inlägg: 1233



Hej Peter!

Jag noterar att du kör med hårdare H&R-fjädrar och originaldämpare på din bil. Jag är absolut ingen expert på bilar och chassisättningar, men jag kan ju i alla fall återge vad en "expert", med långårig erfarenhet av mekning åt VLN-team och vänner som jobbar som testförare hos AMG, har att säga om saken:

Enligt Günther, som han heter, är fjädrarna det absolut sista man ska röra på en bil när man justerar chassit. Mercedes gjorde t.ex. utförliga tester på Ringen med A-klassen när den var i blåsväder pga ett visst "Elchtest" och provade 4 varianter för att lära sig mer om bilens egenskaper. Variant A var standardsättningen, variant B var standardfjädrar och gula justerbara Koni, variant C var ett H&R-kit med kortare hårdare fjädrar och sportigare dämpare och variant D var standarddämpare och kortare hårdare H&R-fjädrar. Standardvarianten var i princip lika snabb och därtill mer harmonisk än både variant C och D medan variant B var ca 10 sek/varv snabbare än de övriga och också mer harmonisk i rörelserna och lätthanterligare på gränsen. De stora tillverkarna lägger ju ner tusentals mil av testning innan modellerna släpps på marknaden och även sportigare modeller som exempelvis Clio Sport har naturligtvis en sättning som provats fram utförligt av ingenjörerna i Dieppe. Det finns ju sålunda en anledning till varför bilar har den sättning de har. Om man är lite "sportigare" som chaufför och kan tänka sig att göra komfortavkall i vardagstrafiken så upplevs givetvis även en Clio Sport som för mjuk och önskemål om förbättringar kan uppstå.

Jag nämnde i sammanhanget att jag funderade på ett H&R Clubsport-chassi, men Günther avrådde mig bestämt från det. Han menade på att kvaliteten försämrats de senaste åren. Det enda vettiga enligt honom var att behålla originalfjädrar och köpa antingen Bilstein eller gula ställbara Koni, speciellt Koni låg honom varmt om hjärtat.

okej, det är ju en mans åsikt och det är ju inget som säger att han måste ha rätt. Dessutom grundar sig åsikterna på körning på Ringen och Ringen skiljer sig ju en del från svenska banor med mer ojämnheter och nivåskillnader, därmed behövs också mer fjädringsväg än på plattare jämnare banor där hårdare fjädrar säkerligen kan ge fördelar. Jag, som bara kör på Ringen, fick mig i alla fall en tankeställare och lutar just nu lite åt ett par ställbara gula Koni framöver.

Frågan kvarstår dock om kombinationen originaldämpare och "sportfjädrar" verkligen är bra i något sammanhang? Ser fram emot dina erfarenheter från ytterligare bankörningar i framtiden.

P.S. Bilen ser verkligen läcker ut med 17"-fälgarna!

_________________
Nordschleife: 626 varv
Citera
Lars Falk
Bromma
Här sen Nov 2002
Inlägg: 13197

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

För vanliga vägar är nog Dieppe-sättningen prima.
Flikar in lite av mina åsikter.
Bilen har blivit mycket trevligare och stadigare med Eibach Pro-Kit fjädrarna (dessa är bara en liten aning hådare än standard). Bilen har blivit klart mer konsekvent i uppträdandet. Styr in "andra gången" bättre om man tvingas ta om och korrigera i en sväng. En stor skillnad är att den inte alls lyfter inre bakhjulet lika tidigt. Det gör att ABS fungerar bättre än med originalfjädrarna. Märks speciellt i slalombanor. (Bromsarna mer eller mindre slutar fungera när ett bakhjul är i luften.)
Ju tightare och knixigare desto bättre med de något hårdare fjädrarna. Eibach Pro-Kit fjädrarna är ju egentligen framtagna för "vanliga" Clion. Jag gissar att de därför fungerar så bra med Sportens standard-dämpare som är lite tuffare än vanliga Clions.
Jag har ju bara kört på ringen vid ett tillfälle med Clion, då med standardfjädrarna. Jag tyckte den uppförde sig riktigt bra. Tror inte att man har lika mycket att vinna på styvare chassi på ringen som i slalombanan.

_________________

Rice and shine
Citera
Barbapappa
Mölndal
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1837


Trådstartare
Lars Aldebo skrev:
Det är kul att det finns Renault-ägare med aktiv banåkartråd

Tycker du bilen är orolig över Molins knäpp? Isf är du inte ensam.
Jag har ju inte samma fjädrar som dig men jag tror helt enkelt att en bil med så kort hjulbas blir lite orolig över krön och under inbromsningar. Självklart går det att bota med mycket hårdare fjädrar och bättre dämpare. Jag försöker åka rakt över knäppen och bromsa i rak linje, antar att du provade det?

Jag hoppas vi kommer att köra på samma banträff någon gång och fortsätt uppdatera din tråd, den är kul att följa.

Haha jo nu har det helt plötsligt blivit väldigt aktivt, man får ju passa på när det finns trevliga evenemang att åka på i närheten, då är jag inte sen att åka iväg. Det är inte över själva krönet som den är orolig, det är mer i ingången till kurvan som kommer efter krönet där den känns väldigt gungig i framvagnen. Över själva krönet gick den väldigt fint tyckte jag, provocerade den rätt bra genom att verkligen kasta den över kränet, men det gick stabilt ändå. thumbs up

Jo nån banträff hade varit kul att köra på köra på samtidigt under sommarn här nu, vi får se hur det utvecklar sig.

_________________
Peter Karlsson
Citera
Barbapappa
Mölndal
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1837


Trådstartare
Christian Eick skrev:
Hej Peter!

Jag noterar att du kör med hårdare H&R-fjädrar och originaldämpare på din bil. Jag är absolut ingen expert på bilar och chassisättningar, men jag kan ju i alla fall återge vad en "expert", med långårig erfarenhet av mekning åt VLN-team och vänner som jobbar som testförare hos AMG, har att säga om saken:

Enligt Günther, som han heter, är fjädrarna det absolut sista man ska röra på en bil när man justerar chassit. Mercedes gjorde t.ex. utförliga tester på Ringen med A-klassen när den var i blåsväder pga ett visst "Elchtest" och provade 4 varianter för att lära sig mer om bilens egenskaper. Variant A var standardsättningen, variant B var standardfjädrar och gula justerbara Koni, variant C var ett H&R-kit med kortare hårdare fjädrar och sportigare dämpare och variant D var standarddämpare och kortare hårdare H&R-fjädrar. Standardvarianten var i princip lika snabb och därtill mer harmonisk än både variant C och D medan variant B var ca 10 sek/varv snabbare än de övriga och också mer harmonisk i rörelserna och lätthanterligare på gränsen. De stora tillverkarna lägger ju ner tusentals mil av testning innan modellerna släpps på marknaden och även sportigare modeller som exempelvis Clio Sport har naturligtvis en sättning som provats fram utförligt av ingenjörerna i Dieppe. Det finns ju sålunda en anledning till varför bilar har den sättning de har. Om man är lite "sportigare" som chaufför och kan tänka sig att göra komfortavkall i vardagstrafiken så upplevs givetvis även en Clio Sport som för mjuk och önskemål om förbättringar kan uppstå.

Jag nämnde i sammanhanget att jag funderade på ett H&R Clubsport-chassi, men Günther avrådde mig bestämt från det. Han menade på att kvaliteten försämrats de senaste åren. Det enda vettiga enligt honom var att behålla originalfjädrar och köpa antingen Bilstein eller gula ställbara Koni, speciellt Koni låg honom varmt om hjärtat.

okej, det är ju en mans åsikt och det är ju inget som säger att han måste ha rätt. Dessutom grundar sig åsikterna på körning på Ringen och Ringen skiljer sig ju en del från svenska banor med mer ojämnheter och nivåskillnader, därmed behövs också mer fjädringsväg än på plattare jämnare banor där hårdare fjädrar säkerligen kan ge fördelar. Jag, som bara kör på Ringen, fick mig i alla fall en tankeställare och lutar just nu lite åt ett par ställbara gula Koni framöver.

Frågan kvarstår dock om kombinationen originaldämpare och "sportfjädrar" verkligen är bra i något sammanhang? Ser fram emot dina erfarenheter från ytterligare bankörningar i framtiden.

P.S. Bilen ser verkligen läcker ut med 17"-fälgarna!

Tankarna har gått åt gula Konisar hela tiden tillsammans med H&R fjädrar, men snålheten gjorde att man testade enbart fjädrarna till att börja med. H&R cup-kit brukar ju vara en annan favorit som man har provat på många bilar, men till Clion verkar den tyvärr inte finnas. > Som sagts tidigare känns den ju helt suverän orginal på gata, men på bana är det nåt helt annat tycker jag då är den lite väl mjuk, och framförallt är returen nåt jag skulle vilja ha långsammare framtill så den inte blir lika 'studsig'. Sportfjädrar och orginaldämpare funkar säkert för de flesta bilägare egentligen, men de flesta kör väl mest på gatan som har bilar utrustade på det viset har jag fått för mig.

_________________
Peter Karlsson
Citera
Barbapappa
Mölndal
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1837


Trådstartare
Ett (vad jag hoppas) bättre begagnat avgassystem från Ferrita är inhandlat och ska skickas under morgondagen till mig från Dalarna, hoppas på leverans av bussgods innan helgen. Hoppas nu att detta blir bra och att allt kommer fram helt och passar på bilen.

Tack 'Golf666'-Tobbe för god kontaktförmedling. thumbs up

_________________
Peter Karlsson
Citera
johann
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4121



Christian,

Jag korde en hel del varv på Ringen med min Clio som forvisso var en 03 men jag tror chassit ær snarlikt.
Utover det så har jag kort massor med varv med andra bilar som du kænner till

Min bedomning ær att det storsta problemet ær de mjuka dæmparna vilke får den onodigt orolig i den snabba partierna, næsta problem ær att den ror sig alldeles for mycket på alla ledder vid broms, gas, svængs etc. Jag tror en hel del av detta kommer av de mjuka fjædrarna och den långa fjædringsvægen i kombination med for mjuka krængningshæmmare. Tittar man på hur fort de i stenhårda Clio Cup-bilarna lors i VLN sammantaget med min erfarenhet så tror jag ett bra chassikit med stællbara dæmpare och hårdare samt lægre fjædrar tillsammans styvare krægningshæmmare skulle gora susen på Ringen.
Citera
golf666
Dalarna, Falun
Här sen Jan 2005
Inlägg: 682



Barbapappa skrev:
Ett (vad jag hoppas) bättre begagnat avgassystem från Ferrita är inhandlat och ska skickas under morgondagen till mig från Dalarna, hoppas på leverans av bussgods innan helgen. Hoppas nu att detta blir bra och att allt kommer fram helt och passar på bilen.

Tack 'Golf666'-Tobbe för god kontaktförmedling. thumbs up


Vasego

Bifogar en bild på hur de såg ut på polarens Clio Sport

Du får ett härligt ljud iaf, tillsammans med ett lite sportigare filter blir de en riktigt go sång..
Tror polaren har glömt de, men han har ett alldeles nytt insats KN filter liggandes oxå
Du har juh kunna köpa det med, såg de liggandes i kartongen i deras garage för nån vecka sedan hehe!

Så här såg de ut, dock blev lilla clion masserad i sidan av en lätt lastbil >

_________________
//Mvh Tobbe Granqvist
Mina bilar, Golf mk1, Audi S2 mfl.!
Gula golfen 402m: 11.15@204m/h
Citera
Barbapappa
Mölndal
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1837


Trådstartare
golf666 skrev:
Vasego
Bifogar en bild på hur de såg ut på polarens Clio Sport
Du får ett härligt ljud iaf, tillsammans med ett lite sportigare filter blir de en riktigt go sång..
Tror polaren har glömt de, men han har ett alldeles nytt insats KN filter liggandes oxå
Du har juh kunna köpa det med, såg de liggandes i kartongen i deras garage för nån vecka sedan hehe!
Den var ju lite trött den Clion ja, får hoppas att systemet inte har böjt sig så mycket när han krockade. Det verkade okej sa han i.a.f. Det hade ju inte varit fel med lite extra örongodis, har man på radion när man står på tomgång varken hör eller känner man ju att bilen är igång. Extra sportigt filter sitter redan på ja, inaturligtvis av moderiktig dubbelkonstyp, tror det sitter krom på det också så det är toppengrejer verkligen. thumbs up Det är ju inte riktigt i klass med gamla hederliga Webrar när det gäller insugljudet, men det är nog inte långt borta heller, det ger ju ifrån sig mer ljud än avgassystemet för stunden i alla fall.

Det var tydligen skickat idag systemet så det kanske rent av dyker upp i morgon, bussgods brukar det ju vara ordning och reda med. thumbs up

_________________
Peter Karlsson
Citera
golf666
Dalarna, Falun
Här sen Jan 2005
Inlägg: 682



Barbapappa skrev:
Den var ju lite trött den Clion ja, får hoppas att systemet inte har böjt sig så mycket när han krockade. Det verkade okej sa han i.a.f. Det hade ju inte varit fel med lite extra örongodis, har man på radion när man står på tomgång varken hör eller känner man ju att bilen är igång. Extra sportigt filter sitter redan på ja, inaturligtvis av moderiktig dubbelkonstyp, tror det sitter krom på det också så det är toppengrejer verkligen. thumbs up Det är ju inte riktigt i klass med gamla hederliga Webrar när det gäller insugljudet, men det är nog inte långt borta heller, det ger ju ifrån sig mer ljud än avgassystemet för stunden i alla fall.

Det var tydligen skickat idag systemet så det kanske rent av dyker upp i morgon, bussgods brukar det ju vara ordning och reda med. thumbs up


Hehe ja den blev lite ledsen efter krocken...
Före krocken var den en riktigt härlig maskin att köra oj oj oj...
Den bara tiggde om mera spö, och bröölande av de öppna filtret och avgassystemet gjorde inte saken sämre!! thumbs up

Den motorn i en Golf 1:a, hmmmm! Mums

Du lär märka vilket ljud jag menar när du monterat systemet hehe...
Lycka till...

_________________
//Mvh Tobbe Granqvist
Mina bilar, Golf mk1, Audi S2 mfl.!
Gula golfen 402m: 11.15@204m/h
Citera
Magnus Janard
Stockholm
Här sen Sep 2005
Inlägg: 721



Min bror har feritta och öppet på sin den låter lite vid låga varv och när man varavar så ylar det från det öppna filtret
Avgassystemet låter nästan för lite i statskörning vilket man är glad för vid lansvägskörning (jämfört med min som brummar lite för mycket på landsvägen/motorvägen
För att summera: ett lagom system som gör att bilen fortfarande går att använda.

_________________
Hälsningar
Magnus Janard
Svänger med Renault Clio 16V, Dauphine "proto" och R8 Gordini samt bygger en Renault 4CV SPORT
Brummar det så är det kul !
Citera
Christian Eick
Wimbach
Här sen Aug 2004
Inlägg: 1233



johann skrev:
Christian,

Jag korde en hel del varv på Ringen med min Clio som forvisso var en 03 men jag tror chassit ær snarlikt.
Utover det så har jag kort massor med varv med andra bilar som du kænner till

Min bedomning ær att det storsta problemet ær de mjuka dæmparna vilke får den onodigt orolig i den snabba partierna, næsta problem ær att den ror sig alldeles for mycket på alla ledder vid broms, gas, svængs etc. Jag tror en hel del av detta kommer av de mjuka fjædrarna och den långa fjædringsvægen i kombination med for mjuka krængningshæmmare. Tittar man på hur fort de i stenhårda Clio Cup-bilarna lors i VLN sammantaget med min erfarenhet så tror jag ett bra chassikit med stællbara dæmpare och hårdare samt lægre fjædrar tillsammans styvare krægningshæmmare skulle gora susen på Ringen.


Intressanta synpunkter Johan, du har säkerligen rätt i det du säger. Mina egna ringa erfarenheter hittills liknar det du säger. När jag går över Schwedenkreuz i 170-180 och väldigt försiktigt går av gasen och smyger mig progressivt på bromsen så känner man ju att bilen rör sig väldigt i sidled och egentligen vill bryta ut med bakvagnen trots min smoothness! I 180 fick jag vänta så länge med att kunna bromsa fullt att grusfållan i Aremberg närmade sig obehagligt snabbt. Detta beteende skulle säkert kunna botas av en styvare setup. Just Clio-bilarna går ju väldigt fort i VLN och där är de som sagt stenhårda. Frågan är väl bara hur långt man är beredd att kompromissa bort vardagskomforten i gatbilen? Jag tror dessutom att det nog kan ge större effekter av att byta dämparna istället för fjädrarna i enlighet med Günthers rekommendation. Vill man dock löpa linan fullt ut så är nog ett komplett kit inklusive lägre och hårdare fjädrar samt andra krängningshämmare det enda riktiga. Jag har inte riktigt kommit fram till än hur långt jag är beredd att gå eftersom jag vill behålla de neutrala till svagt understyrda köregenskaperna. Visserligen är jag en stark anhängare av bakhjulsdrift och har ganska mkt erfarenhet, men just på Ringen vill jag inte uppleva plötsliga bakvagnssläpp i höga farter. Tror du bilen blir mycket aggressivare i sitt uppförande med ovan diskuterade modifieringar?

_________________
Nordschleife: 626 varv
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Renault Clio Sport -01 (såld)
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6   >>
6 besök senaste veckan (27648 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande