Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Andra projekttrådar Ford Anglia 101E 1958 | << 1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 17, 18, 19 >> 55 besök senaste veckan (28618 totalt) |
Tack!
Filmade lite i bilen under provturen men det blev inte så bra, några stillbilder på den i det fria blev det iallafall! Tycker det blev ganska lagom stuk med sänkningen, lite bredare fälgar hade suttit fint dock Bytte ut plastburken mot något som ser lite roligare ut. (Vattenflaska till gammal räser-cykel) Lite seriöst fulmeck, föstöglor och spännband. Farsan kom med lite tidsenlig bilvård också, polishen var inte ens öppnad Annars pysslar jag vidare med att-göra-listan, har tryckt i mer fett i hjullagren och justerat in dom bättre (hoppas jag, tycker det är lite svårt) och tömt överflöd/sanerat oljeläckage från stöddämparen. Men det verkar ju fukta både här och där, man får väl torka av den under precis innan man kör in på bes Sen en hel del småpill som inte syns men som gör att det börjar kännas mer som en fungerande bil, smörjt upp alla lås (som funkar), fått instrumentbelysningen att lysa etc. Så nu funkar nog faktiskt allt på bilen |
||||
|
||||
Idag var det dags.. minst lika nervös som mina föräldrar på sin första dejt 1986, samma år som anglian senast var besiktigad.
Besiktningsgubben skiner upp och verkar gilla bilen - bra start! Börjar kolla igenom allt, blinkers vänster fram trilskas, är väl dålig kontakt på lampan trots massa gnugg. Funkade i garaget alldeles nyss?! Aja det blir en notis men inget återbesök, bra! Dags för bromsprov, fram ser bra ut. Bak, tar dåligt på ena sidan. Fan, aja enkelt justering bara att åka tillbaks en annan gång. Handbroms godkänd iallafall. Upp på lyften, beröm för hur fin den är, han skakar lite lagom snällt på allt så det blir inga nedslag. Han vinkar mig lite närmare sen "du... jag skrev upp bromsvärdet, en sån här bil besiktigar man med hjärtat och inte hjärnan". Jippi Han kör ut en sväng och kopplar in avgasmätaren. Jag frågar om jag kan skruva lite på förgasaren och se om värdet går ner lite. "Det är så soligt så ser inte riktigt, men 4,3 såg jag" Känslorna var på topp, solen sken och den är besiktigad för all framtid, så blev ett litet ärevarv på stan innan det bar av hemåt igen! Justera lite bromsar bara och lite småputs så är den redo för sommaren sen Och några extra bilder bara för att jag tycker den är så snygg att se på |
||||
Grattis!
Jag förundras mer och mer över hur nätta i formatet äldre bilar är jämfört med nutida klumpar (men några lager krockgardiner och annat gör ju sitt till) _________________ Porsche Cayman S "3400 RT" -09 Grocery Getter: Mercedes C220D T 4Matic -20 |
||||
Ja krocka med en sån här vill man ju inte göra.. men kanske bättre att sluta på topp med en rattstång i bröstet än som ett paket på långvården Skämt åsido, finns väl långsiktiga planer på bälten och liknande moderna säkerhetsdetaljer iallafall. |
||||
"Det blänker i displayen så jag såg inte riktigt" fick jag höra när min 914 låg en decimal fel på avgasvärdet för ett par år sedan. Grattis till avklarad besiktning.
_________________ // Mats Karlsson http://www.matsgarage.com Biltråd 1: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=85101 Biltråd 2: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=115095 |
||||
Påminner om en konversation jag hörde när nån skulle besiktiga ett gammalt jänkejärn på platsen bredvid mig. Yngre förmåga som genomförde besiktningen ropade över lokalen till en äldre för råd då och då.
Yngre: Du, hur mycket ska det glappa i hjulupphängningarna på dom här egentligen? Äldre: Ja dom där kan glappa en hel del. Yngre: Den glappar en hel del. Äldre: Då är det som det ska! _________________ Ove Sponton Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig. |
||||
Tack för alla grattis och kul med anekdoter
Blev en liten lokal tur i helgen då Karlskoga Motorweteraner hade "vårmönstring", kul att få anledning att lufta bilen. Höll på att sluta snabbt då bilen dog 200m hemifrån Startade igen, gick ett par sekunder och dog, kändes som man körde slut på soppa i flotörhuset. Kollade tanken, soppa finns, några försök igen med samma resultat. Tog bort soppafiltret jag satt precis vid tanken, samma sak igen. Tog bort luftfiltret och skulle kolla lite, startade och då gick den helt plötsligt utan att dö? Kan soppafiltret varit boven och jag pumpat fram tillräckligt med bensin under startförsöken? Kändes inte som ett tätt luftfilter (som är ett grovt stålnät bara). Nåja den gick ju nu iallafall, så jag körde vidare på helspänn men den gick hela vägen fram. Mötte upp frugan på en parkering utanför området så ungarna fick finåka med in. Blev ingen lång vistelse där dock, gå ett varv och kika på lite bilar, jaga efter ungar och köpa en korv så efter en timme var det dags att åka hem igen Hann inte ens med att ta några bilder själv men här är några som frugan tog i farten som bevis på att den faktiskt var ute (notera barnstolen, säkerheten först såklart) Och en fart-bild inifrån, 70 är precis lagom vingligt och högvarvigt att färdas i, 50 är mer trivsamt. Fortare vill jag inte ens fundera på med nuvarande styrning etc |
||||
Helt rätt att du fick ut den i originalskick först. Nu kan du köra och utvärdera på sommaren och göra prioriterade uppgraderingar på vintern. 👍
_________________ A.n.d.e.r.s.:-:.K.l.i.n.g.b.e.r.g AC Cobra 427 S/C Replica Mazda MX-5 NBFL https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=92529 |
||||
Tack! Ja med lite perspektiv så är jag nöjd ändå, är ju ett husköp och en barnafödsel medräknat i den tiden också Lite kul att backa till mina första febriga drömmar om vad det skulle bli av den, nu är jag nog lite mer sansad och verklighetsförankrad i mina planer och drömmar
Ja det känns bra! Vissa uppgraderingar är mer uppenbara än andra, tokslut stötdämpare, vinglig styrning, akut brist på effekt och så vidare men den går att köra och köpa glass i, det hade jag inte kunnat göra med ett utdraget pallbocksprojekt Lek-pengarna är dessutom slut för stunden, men lite glass ska det nog kunna bli iallafall |
||||
Riktigt glassätar-väder i helgen så då fick Anglian sättas på prov, och ja det går alldeles utmärkt att åka och köpa glass i den! Bara glada miner
Har kört den till jobbet en sväng också, tycker den fungerar bra överlag men man åker ju alltid lite på helspänn och med verktyg/bogserlina i skuffen Tror dock den går lite snålt på tomgång, den kan poffa och tjoffa lite emellanåt, lite störande men vet inte hur mycket jag ska grotta ner mig i det, tycker den går helt okej i övrigt. Kan ju va nån ventil som är lite otät också kankse, det klandrar jag den inte för isåfall |
||||
Jag tror att du har några familjemedlemmar som skulle bli besvikna om det skulle vara ett pallbocksprojekt nästa sommar, så pilla lagom |
||||
Haha ja vi får se vad som händer, just nu ser det mörkt ut i hobbybudgeten så det är inte omöjligt att den rullar mer eller mindre standard en sommar till. Men jag funderar vidare och samlar på mig lite delar när det dyker upp till bra pris, Capri/escort fjäderben med bromsar och en 105e bakaxel är väl dom stora bitarna som saknas för drivlinan.
Men absolut, man vill ju inte bygga bort mysfaktorn helt och hållet ändå tror jag. Men lite mer effekt, driftsäkerhet, bättre bromsar och stötdämpare som behåller oljan skulle ju inte sitta fel |
||||
Andra projekttrådar Ford Anglia 101E 1958 | << 1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 17, 18, 19 >> 55 besök senaste veckan (28618 totalt) |