Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Dålig erfarenhet av silikonslangar
1, 2, 3   >>
1 besök senaste veckan (3808 totalt)
cirs
Göteborg
Här sen Jan 2009

Trådstartare
Dålig erfarenhet av silikonslangar

Är det bara jag som har dålig erfarenhet av silikonslang? Eller gör jag fel?
De svettas, svåra att få tätt men "fina" slangklämmor och eftersom de inte komprimeras så lossar slangklämmorna. Och de binder inte som gummi gör.

Köpte nyligen en bil med hälften silikonslang och de hade dubbla slangklämmor i varje ända så jag kanske inte är ensam 🤣 och ja dessa läckte.
Testat både billiga och dyra.

Det finns inte nya gummi slangar till min mr2 mk1 men jag har en komplett uppsättning silikon som jag är tveksam till. Eller om jag ska puzzla egna av gummi...

Mazda MX-5 Roadsport C #61
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=74270
Opel speedster
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=113779
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004

Köp slang från Do88.se

Dem har riktigt bra slang.

Sen har du ABAs vanliga klämmor på swedol, dem är riktigt bra!

Dem bästa slangklämmorna gör BMW, tunna och fina men man måste leta i ETK för att få tag i rätt storlek.

MVH

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
Lupo1.8t
Varberg
Här sen Jul 2011

Kör själv med vanliga hederliga aba klämmor och loctite 3032 som är ett packningsklister

stockholm/järfälla
Här sen Apr 2005

De enda som verkar funka e ABA klämmor, såna där blanka,fina,breda klämmor suger hästpung på siliconslang.
Nackdelen me sillis tycker jag e att dom suger åt sej damm å skit

Golf sportscombi
Vw Arteon sb
RS4 4.2 raggarbil...såld
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006

Det är ju ganska viktigt att dimeter stämmer överens, invändigt slang och utvändigt rör. (Nån millimeter max går det att klämma ihop)
Sen är det som sagt bäst med vanliga slangklämmor.

Har väldigt sällan haft problem med läckage så länge allt är rätt

"Stylingklämmor" eller större industriklämmor fungerar inte så bra.

cirs
Göteborg
Här sen Jan 2009

Trådstartare
Do88 slangar har jag på andra bilen. Men där har jag breda fina slangklämmor och det läcker lite där med...
Men nu när ni säger det har jag nog haft mer problem med de breda slangklämmorna. Jätte fina dyra, runda med mutter
Storleken är correct och jag har gjort enligt alla konstens regler. En gummislang är nästan svårt att misslyckas med så det är lite irriterande att silikon är så svåra. Känns som jag har vart lite överrepresenterad av fel med silikonslangar men jag får testa lite igen.
Mx5an har fått gummi så där kommer jag nog byta till gummi ändå. MR2an har jag inget val för de går inte att köpa. Och de är inte do88 slangar utan nåt kit från ebay med okänd kvalitet.
Jag är dock lockad av att köra loctite eller liknande tätning.

Mazda MX-5 Roadsport C #61
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=74270
Opel speedster
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=113779
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004

Testa med en ny klämma så ska du se!

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004

Ignorant idé; O-ring mellan rör och silikonslangen (under klämman)?

Mildseven
Arboga
Här sen Dec 2005

Åby
Här sen Feb 2006

Det funkar helt enkelt inte med breda/snygga/ tuffa klämmor.
Det ska vara vanliga så fungerar det alltid.

Jag har använt alla möjliga märken och leverantörer på siliconslang ,inte märkt någon större skillnad, det är klämman som gör skillnaden.

kz

Här sen Jan 2013

Re:

Mildseven skrev:
https://sternhammar.se/sv/image/getthumbnail/10195?width=600&height=600&version=1&s=001

Per , Du hann före

Dessa har en innerring som tar upp temperatursvängningar i gods .
Det är nog det enda som funkar ordentligt

Går nog att beställa genom dom flesta Volvo Last/ÅF
Artnr 30084xx och ABA,s 300879xx

Landskrona, Skåne
Här sen Feb 2003

Re:

kz skrev:
Mildseven skrev:
https://sternhammar.se/sv/image/getthumbnail/10195?width=600&height=600&version=1&s=001

Per , Du hann före

Dessa har en innerring som tar upp temperatursvängningar i gods .
Det är nog det enda som funkar ordentligt

Går nog att beställa genom dom flesta Volvo Last/ÅF
Artnr 30084xx och ABA,s 300879xx

Finns även hos do88 - Mikralor Constant tension W3.

MGB GT 1967
Citera
Freddo
Vladivostokolmo
Här sen Jun 2005

Re:

Niklas Falk skrev:
Ignorant idé; O-ring mellan rör och silikonslangen (under klämman)?
Dålig idé. Du kanske kan sätta ihop bitarna med allt på rätt plats, men nästa ägare/mek lär inte ha en aning om att du fnulat dit o-ringar. Sitter de då kvar inne i slangen kommer de antagligen att lossna vid återmontering. O-ringar som vandrar runt i luft/vatten/olja i motorn är direkt obra.

Varberg
Här sen Jul 2011

Citera
safe
Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006

Re:

cirs skrev:
Do88 slangar har jag på andra bilen. Men där har jag breda fina slangklämmor och det läcker lite där med...
Men nu när ni säger det har jag nog haft mer problem med de breda slangklämmorna. Jätte fina dyra, runda med mutter
Storleken är correct och jag har gjort enligt alla konstens regler. En gummislang är nästan svårt att misslyckas med så det är lite irriterande att silikon är så svåra. Känns som jag har vart lite överrepresenterad av fel med silikonslangar men jag får testa lite igen.
Mx5an har fått gummi så där kommer jag nog byta till gummi ändå. MR2an har jag inget val för de går inte att köpa. Och de är inte do88 slangar utan nåt kit från ebay med okänd kvalitet.
Jag är dock lockad av att köra loctite eller liknande tätning.

Jag har samma problem med do88 slangar fast med Biltemas vanliga slangklämmor. Går inte att få det tätt, det läcker utan att det ens är tryck på, en 30mm slang på ett 30mm alurör (allt flång nytt).
DO88 säger att det kan hända om det finns ett litet "glapp" mellan bandet och skruvdelen på klämman. Varför händer inte detta på gummislangar?
De föreslog fjäderslangklämma, en sån man klämmer ihop för att lossa som brukar sitta original. Jag är lite skeptisk, de är såna man riversönder händerna på när man mekar....

Porsche 924 -79 (busbil för gata)
Porsche 931 -79
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006

Om det skulle vara det problemet som do88 misstänker så brukar det hjälpa att smörja slangen lätt invändigt innan man pressar dit den.
Risken med att sätta helt torr slang på torrt rör är att man "knölar ihop" slangen vid det specifika glappet som dem nämner. Då blir det inte tätt.

Förr använde jag oftast såpa vid montage. Då det låter slangen lägga sig rätt först, och sedan"limmar fast" slangen när det torkar bort.
Men nu använder jag oftast olja istället då det är smidigare att få bort senare.

Annan normal orsak när det inte blir tätt är att det finns någon skada som gör att det läker ut under slangen.

Vid vilket tryck får du läckage?

safe
Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006

Re:

knotan skrev:
Om det skulle vara det problemet som do88 misstänker så brukar det hjälpa att smörja slangen lätt invändigt innan man pressar dit den.
Risken med att sätta helt torr slang på torrt rör är att man "knölar ihop" slangen vid det specifika glappet som dem nämner. Då blir det inte tätt.

Förr använde jag oftast såpa vid montage. Då det låter slangen lägga sig rätt först, och sedan"limmar fast" slangen när det torkar bort.
Men nu använder jag oftast olja istället då det är smidigare att få bort senare.

Annan normal orsak när det inte blir tätt är att det finns någon skada som gör att det läker ut under slangen.

Vid vilket tryck får du läckage?

Jag tänkte liknande, den är lite greppig slangen. Det kan vara insidan som du säger, men det kan ju vara utsidan också att klämman inte kan glida något på slangen. Tänkte prova att lägga ett varv eltejp mellan klämma och slang för att testa detta.

Inget tryck alls! Har nu flera kylarslangar som läcker om det bara är vatten i dom....

En slang tätade jag med badrumssilikon som jag smetade på röret, det verkade bli tätt. Kan ju bero på både att det fyllde ut eller din teori att det smörjde.

Porsche 931 -79
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006

Jag brukar smörja slangklämmorna, dels för extra rostskydd, och för att den inte ska nypa/skära/bli gängpaj.
I samma veva torkar jag av den med en trasa för den inte ska suga åt sig dammet i verkstaden. En viss mängd olja blir ju då kvar på i sidan av klämman.

Jag har för vana att alltid kladda lite olja på en "lagom oljig handske" med tumme /pekfinger runt kanterna när jag sätter ihop. Och precis som när man skruvar ihop bultförband , sätter dit alla rör/slangar som hänger ihop med varandra, rycker/drar lite försiktigt i delarna,så allt "sätter sig" (därav oljan) sen drar åt allt lite försiktigt. Vanligen är det tätt då , sen får man känna lite på kopplingarna i sammband med första varmkörning.

Kan knappt minnas senast det inte fungerade å höll tätt.

safe
Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006

Ska testa teorierna ikväll!

Porsche 931 -79
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006

Jag håller tummarna thumbs up

knotan