Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Skruva banåkabil
![]() |
1, 2 >> 16 besök senaste veckan (2166 totalt) |
Hej
Jag köpte min ESAB LKA150 är jag var 15 år och den fungerar fortfarande utmärkt. Nu tänker jag ändå uppdatera mig med en ny MIG/MAG svets då jag skall svetsa lite grövre 4-5 mm gods i vinter och söker lite tips. Har tittat på följande : https://www.svetsochtillbehor.se/mul https://verktygsboden.se/maskin-tekn https://www.stahlwerk-schweissgeraet Som alltid är budgeten begränsad annars finns det såklart massor av fina maskiner. Jag vill absolut ha: Europakoppling på slangpaketet Plus vore: En svets med låg tändström då jag svetsar mycket tunnplåt (0.8-1.5mm) Det vore roligt att ha möjligheten att svetsa ALU och den där stahlwerkssvetsen med dubbla slangpkt är ju lite spännande. Jag har en Stahlwerk TIG sedan 15 år tillbaka och den fungerar utmärkt även om känslan i handtag, fotpedal och kopplingar känns väldigt billig. Är det någon som har köpt ny svets nyligen och är fantastiskt nöjd? Calle _________________ Calle Olsson |
||||
Vi har "samma" läge.
Med kanske skillnaden att jag inte behöver en ny, utan snarare villhöver. Har också en LKA150 sen jag var 17år, som i och för sig min far köpte, tack pappa ! Jag har kollat på denna med visst darr i plånboken. https://ipprodukter.se/butik/jasic-p Nu är den enfas, och med din behovsbeskrivning, kan det vara ett gränsfall. Men jag tror den är bra mkt. vassare än en LKA 150, den klarar ju inte mer än 3mm skulle jag säga. (Om man har höga krav.) Uppdatera gärna med vad du köper, om det blir en affär ! _________________ Daniel Karlsson -------------------------------------------------- Med BMW 635 Csi Bi-Turbo |
||||
Slå ett slag för denna. Jäkla fin maskin går som en dröm, liten nätt, jag har svetsat 8mm plattjärn och massor med 3-4mm profiler utan problem. Men även kaross plåt. Den startar fint och flukturerar inte i spänningen.
Jag jobbar med professionell svetsning i arbetslivet sedan många år tillbaka. Därav mina referenser är inte baserade på hobby nivå. https://www.svetsochtillbehor.se/kom _________________ Alexander Johansson E46 Compact race projekt @: alexus330ti |
||||
Tack för svar, de där Jasic 160 och 200 modellerna ser också fina ut. Just nu spenderas långa stunder på Stalhwerks hemsida, får ser vad det slutat med! _________________ Calle Olsson |
||||
Intressant, får blir en resa till Ystad och kolla hos svets och tillbehör. Calle _________________ Calle Olsson |
||||
Jag kör med en sån här:
https://www.svetsochtillbehor.se/ral Klart nöjd med den, köpte till "fjärkontrollen" till handtaget så att jag kan justera maskinen "on the fly" istället för att hålla på med själva maskinen. _________________ Johan Schuman PCS #23 Speedlab Crew. Alltid ett projekt för lite. |
||||
Jag drömmer om en Kemppi MinarcMig 220 Auto, eller kanske den mindre 190. Borde inte vara något problem att svetsa 4-5 mm med någon av dom egentligen.
Lite dyrare dock, runt 20k för 220en. https://www.svetsochtillbehor.se/min Liten, smidig och bra kvalité är trevligt. _________________ Magnus Wennerberg Porsche 911 Targa -77 (originalish) Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana) Porsche 924 -79 (busbil för gata) Porsche 931 -79 |
||||
Har en sån här sen några år:
https://www.revline.se/product/milan Supernöjd! Har den i garaget och i jobbarbilen ibland. Svetsar lätt upp till 5 mm med bra resultat. Ända nackdelen är att den är lite stor och tung, men den kostar mindre än hälften av en Kemppi Minarc... _________________ Crister Borg Alfa Romeo 155 TS -95, https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=119773 SAAB 96 Ninja, https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1744165#1744165 |
||||
Hur långt är ett snöre ? Jag säger ju LKA150 (som är 130A max) då stoppar bra resultat på 3mm. En annan fråga kan ju vara 3-fas eller 1-fas. En 1-fas (230 volt) maskin stoppar strax under 200A generellt sett. Så det räcker ofta. Men man får även fundera på hur man har det i huset i övrigt, har man 16A huvudsäkring och många andra förbrukare, som värmepump och elbil, kanske en 3-fas maskin är bättre. Så man jämnar ut belastningen mer. Eller så får man stänga av vissa saker, om man ska bränna på med 180A på en 1-fas maskin. _________________ Daniel Karlsson -------------------------------------------------- Med BMW 635 Csi Bi-Turbo |
||||
Har haft en Kemppi Minarcmig i rätt länge, skulle tro det närmar sig 15 år. Mycket bra svets på alla sätt och dessutom riktigt smidig att bära med sig.
Hade jag köpt en ny idag hade det utan tvekan blivit en Kemppi igen ![]() _________________ Janne Josefsson Porsche 911 SC 1982 Ford Mustang HT 1965 BMW F11 520D bruksis IPteknik Väst AB SVKG 55 |
||||
För upp till 5-6mm och man inte ska producera saker på tid
(dvs inte ska stå å tillverka saker timme efter timme som man gör om jag arbetar med tillverkning) Så klarar man sig absolut med en "modern" 1 -fas maskin. En äldre/enklare/billigare så är det gränsfall. Jag har själv en telwin dual synergic 210 1 fas (180 Amp @20% intermittent, och 100amp 60%) Detta är då på 16amp 230v uttag. Det går att köra 1mm tråd å därmed upp till typ10mm gods (om man kör korta stunder i taget) Upp till typ 4mm gods kan man köra nästan oavbrutet. En kemppi , tex minarcmig Evo 200A , är bättre men typ dubbla priset. En billigare "motsvarande" "1-fas Microprocessorstyrd inverter" gör antagligen jobbet nästan lika bra men kräver mer väntetid/utvecklar mer intern värme . Dvs man får korta ned tiderna man svetsar så det inte hinner bli överhettat. Vill man stå å svetsa längre stunder på 1mm tråd, så krävs en betydligt större 3 fas maskin , gärna med vattenkylning, men då är det inget man helst tar med sig i bilen till banan eller liknande (vilket man absolut kan göra med dem bärbara 1 fas svetsarna) _________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
||||
Det verkar vara ett intressant alternativ till Kemppin, 210 verkar var utgående och man kan hitta den under 10.000, ersättaren 215 ligger på 15.000, ganska nära vad Kemppin kostar. Så 210 är nog väldigt prisvärd om man klipper en nu. Nu fick man köpsug igen.... måste....vänta....tills...det ...går....över.... Nån som är intresserad av en gammal Kemppi super kempomat med euro anslutning! ![]() _________________ Magnus Wennerberg Porsche 911 Targa -77 (originalish) Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana) Porsche 924 -79 (busbil för gata) Porsche 931 -79 |
||||
När min gamla svets gav upp för en tid sedan frågade jag runt bland "alla jag känner" och några till beträffande vad jag skulle satsa på.
Mina kriterier var "släpbar" och 1-fas. De allra flesta rekommenderade MinarcMig evo 200. Jag fick pruta på "eurokontakt", men å andra sidan blir ju maskinen smidigare utan. Och när bytte jag slangpaket senast - längesedan. Har inte haft anledning att använda den så mycket ännu, men definitivt stor skillnad mot min gamla hedenhössvets. Nu kan ju t.o.m jag få till anständiga svetsar. ![]() https://www.sodermalmsmaskin.se/prod |
||||
Häromdagen gjorde jag slag i saken och beställde denna:
https://www.stahlwerk-schweissgeraet Förväntad leverans innan helgen, blir spännande att se om snålheten bedrar visheten 😆 Calle _________________ Calle Olsson |
||||
Finns det några 3fassvetsar i normala prisklasser? De som oftast kallas 3fas är väl 2fas. Eventuellt kan hjälpelektronik som trådmatning ligga på tredje fasen. _________________ Roland Johansson |
||||
Njae, förr vart det vanligt med 2-fas maskiner. "Nu" med inverter maskiner har jag bara sett 3-fas, men på jobbet ser jag mest större, och bara Kemppi. Så det kan flyga många under min radar. Prismässigt ligger dom klart högre, men det kan oavsett vara värt att nämna. Ligger man nära gränsen på sin huvudsäkring, kan en 1-fas maskin vara omöjlig att använda. 180A på min gamla TIG inverter blir bra nära 18A på matande grupp. _________________ Daniel Karlsson -------------------------------------------------- Med BMW 635 Csi Bi-Turbo |
||||
+1 på den, jag har också en sådan och den håller ännu idag efter snart 15år och säkert et tiotal burar svetsat + en massa rostiga bilar och annat bra och ha. ![]() _________________ /Peter Wärhner Nu: Legends car Ford 37 sedan Tidigare: 968CS, 997.2 T, 997GT3CS, 996GT3CS, E46M3, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69 |
||||
Kort uppföljning:
Jag köpte en https://www.stahlwerk-schweissgeraet Har knappt provat den men mina intryck än så länge: Väldigt liten och kompakt maskin, tror den väger 10.2 kg utan tråd. Kvalitetskänsla, helt OK men det är en produkt från Kina och troligen inte jämförbar med en kempi eller Esab för 2 eller 3 ggr pengarna. Kan störa mig på tex strömkabel som förvisso känns kraftigt men väldigt osmidigt och stel. Fick med en ny regulator som inte passade min glasflaska, inte kollar närmare på det då jag använde min gamla men ändå irriterande (fel gänga på avslutningen mot gasflaskan) Hjälmen som ingick gillar jag mycket, fantastiskt skön och stor "display" och jag ser väldigt bra ut ur den, bättre än min speedglas. Kvalitetskänslan är väl sådär. Har som sagt inte svetsat mycket med den men de är bra tjong i den, att en sån liten maskin kan trycka ur sig så mycket power är imponerade. Det tar nog ett tag innan jag känner mig hemma med alla inställningar men efter en kväll garaget känner jag mig ganska trygg med vad jag skall vrida på för att få det resultat jag vill. Den går ner till 20 amp och 13,2 volt som lägst och tänder direkt och snyggt även där. Aluminium har jag inte provat ännu, följer med separat slangpaket för det. ![]() ![]() ![]() ![]() _________________ Calle Olsson |
||||
![]() |
Skruva banåkabil
![]() |
1, 2 >> 16 besök senaste veckan (2166 totalt) |