Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Andra projekttrådar
![]() |
1, 2, 3 >> 20 besök senaste veckan (5397 totalt) |
Köpte den a Porsche 944 s2 -89 som är Ombyggd till A-traktor. Motorn är utbytt mot en yanmar 2cylindrig diesel motor på 12hk, så inget fartåk. Kommer att bygga om den till elbil och registrera den som ombyggt fordon då det är nästan omöjligt att regga den som orginal personbil.
Då planen är följande: Ta bort motor, transaxel och växellåda. Bort med tanken och massa onödiga delar. Då kommer tesla motorn monteras där växellådan satt och då behövs det inte kapas i karossen. Motorn är en Tesla SDU på Max 300hk och har nu inbyggt openiverter kort för att det ska gå styra motorn, har även byggt en test panel för att testa allt innan montering. Batteri kommer sitta fram där motorn suttit och laddaren och 12volt system bak. Gissar att viktfördelningen kommer bli bra. Har svarvat drivaxel adapter men inte svetsat den utan kommer göra det efter att jag provat allt på plats, tanken är att orginal drivaxel ska användas. har fått tag i ett företag som kan sina saker gällande batteri, Bms och laddning. Kommer med mera info om det senare. Har tittat på vad SFRO vill ha för att godkänna ett ombyggt fordon och kommer att få bygga om bromsar eller styrning för att det ska fungera, har inte bestämt vilket det blir. Också lite bilder😃 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() _________________ Ronald Ejderkrans |
||
Om batterierna passar så kan tunneln lämpa sig som första placering, för att centrera vikten.
|
||
Glöm att få in batterierna i tunneln, den är jäkligt trång redan som det är. Ös på med bilder och info sen ![]() _________________ Johan Schuman PCS #23 Speedlab Crew. Alltid ett projekt för lite. |
||
Kul projekt, den karossen förtjänar ju lite bättre än en 12 hk diesel.
![]() Angående ombyggnationen så skulle jag nog valt bromsar över styrning. De måste ju ändå vara fräscha tills du är klar och du behöver ju ändå få till nån sorts vacuumsupport om du ska ha kvar bromsservot. _________________ // Mats Karlsson http://www.matsgarage.com Biltråd 1: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=85101 Biltråd 2: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=115095 |
||
Kul! Ska själv in med en teslamotor i en Porsche Boxster. Tekniken går ju framåt varje dag när det gäller elbilar och konvertering. Electric classic cars har ju konverterat en 944 men det var nåt år sedan. Du har säkert koll på det men här är videon. Nåt tips kan du säkert få
_________________ Tomas Lundberg |
||
Svårt att regga tillbaka som bil men som ombyggt fordon ska det fungera enligt Sfro som jag pratat med. Krävs att motor och växellåda byts ut och att bromsar eller styrning byggs om. Då ska det uppfylla kriterierna för ombyggt fordon.
Har sett den filmen och tror inte det ska vara så svårt att montera motorn bak då det finns en balk och annat att bygge ett motorfäste på. _________________ Ronald Ejderkrans |
||
Precis, nyckeln till att få en A-traktor till bil "enkelt" är ombyggt fordon. Vi har gjort flera sådana genom åren men det gäller som sagt att bygga om tillräckligt mycket för att uppfylla Transportstyrelsens och besiktningsorganens krav på lägsta nivå av ändringar.
SFRO har ju länge ansett att elkonverteringen i sig är ett tillräckligt stort ingrepp och hade ju också fått acceptans för det. Sedan var det någon person som inte vill gå vägen genom oss och ifrågasatte tolkningen, med resultatet många (de flesta) elkonverteringar på nyare bilar är tillbaka i att byta "mer" än vad som kanske egentligen "behövs" för att det ska funka tekniskt. _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||
Då var Porschen i garaget och mitt andra bygga har klarat SFRO och reg beskitnig och nu inställt för vintern.
Det har regnat in i bilen då den stått ute och har därför tagit ut inredningen, taklisten till luckan är dålig och där har det kommit in vatten. Det har även kommit in vatten vid fötterna på passagerar sidan vad är det vanligaste stället det läcker in då? ![]() ![]() _________________ Ronald Ejderkrans |
||
Känns som många missat detta.. det jag snappat upp kring a-traktor reggade relativt moderna bilar (Audi A4/5, BMW 3 serie, Porsche Cayenne turbo m.fl.) är att det funnits en plan att efter 3 år (när ägaren fyllt 18) bara regga tillbaka den till vanlig bil igen. Finns alltid dom med pengar men personligen tycker jag det känns liiite överdrivet med A-traktorer baserade på bilar som normalt sett kostar 100-200 000kr.. Men de är ju jag det.. ![]() _________________ I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet. Audi V8 -91 med RS4 drivlina. https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/ Regards, Johan Eriksson. |
||
Har sett den där bilen ute på blocket tidigare och gråtit inombords varje gång, det värmer att någon som bryr sig har fått tag i den.
Coolt projekt, mycket bilder önskas ![]() _________________ Melvin Lindholm @veryslow944 på Instagram Porsche 944 -84 |
||
Skulle säga att batterihyllan och avriningsslangarna till takluckan är där du borde kolla först efter läckage. _________________ Johan Schuman PCS #23 Speedlab Crew. Alltid ett projekt för lite. |
||
Har lyft ur motor och växellådan ur bilen. Även tömt tanken för att ta bort den. Ska till att ta bort transaxeln men undrar om jag behöver ta bort bakvagnen eller sänka den för att ta bort dennågon som vet? Ska även till att rensa bort lite el som inte behövs.
![]() ![]() ![]() _________________ Ronald Ejderkrans |
||
![]() |
Andra projekttrådar
![]() |
1, 2, 3 >> 20 besök senaste veckan (5397 totalt) |