Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Andra projekttrådar
Porsche 944 s2 bygga elbil med tesla motor
1, 2, 3   >>
20 besök senaste veckan (5397 totalt)
rollexe
Hässelby
Här sen Sep 2010
Inlägg: 265


Trådstartare
Köpte den a Porsche 944 s2 -89 som är Ombyggd till A-traktor. Motorn är utbytt mot en yanmar 2cylindrig diesel motor på 12hk, så inget fartåk. Kommer att bygga om den till elbil och registrera den som ombyggt fordon då det är nästan omöjligt att regga den som orginal personbil.


Då planen är följande:

Ta bort motor, transaxel och växellåda. Bort med tanken och massa onödiga delar. Då kommer tesla motorn monteras där växellådan satt och då behövs det inte kapas i karossen. Motorn är en Tesla SDU på Max 300hk och har nu inbyggt openiverter kort för att det ska gå styra motorn, har även byggt en test panel för att testa allt innan montering. Batteri kommer sitta fram där motorn suttit och laddaren och 12volt system bak. Gissar att viktfördelningen kommer bli bra. Har svarvat drivaxel adapter men inte svetsat den utan kommer göra det efter att jag provat allt på plats, tanken är att orginal drivaxel ska användas.

har fått tag i ett företag som kan sina saker gällande batteri, Bms och laddning. Kommer med mera info om det senare.

Har tittat på vad SFRO vill ha för att godkänna ett ombyggt fordon och kommer att få bygga om bromsar eller styrning för att det ska fungera, har inte bestämt vilket det blir.

Också lite bilder😃







_________________
Ronald Ejderkrans
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 20093



Om batterierna passar så kan tunneln lämpa sig som första placering, för att centrera vikten.

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
J.Schuman
Stockholm
Här sen Okt 2006
Inlägg: 6193



Niklas Falk skrev:
Om batterierna passar så kan tunneln lämpa sig som första placering, för att centrera vikten.


Glöm att få in batterierna i tunneln, den är jäkligt trång redan som det är.

Ös på med bilder och info sen thumbs up

_________________
Johan Schuman PCS #23
Speedlab Crew.

Alltid ett projekt för lite.
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 42256

Forumägare
Forumägare

Superspännande! Jag hade gärna haft en el-911 (A K.A. el-el-va 😁) men det är ju lite annat...

_________________
Magnus Thomé
Citera
Michael Th
kallinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 2388



thumbs up
janmar motorn är kanske lämplig för en båt....
hur mycket batteri blir det??

Trevligt projekt !!

_________________
Michael Thulesius
Citera
rollexe
Hässelby
Här sen Sep 2010
Inlägg: 265


Trådstartare
Batterier blir nästan 40kwh och är av nyare model och kommer klara av snabbladdning i framtiden.

_________________
Ronald Ejderkrans
Citera
blixten
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1639

Namndispens
Namndispens

Kul projekt! Skall bli roligt att följa.

_________________
Johan B
Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003
Inlägg: 8313



Kul projekt, den karossen förtjänar ju lite bättre än en 12 hk diesel.
Angående ombyggnationen så skulle jag nog valt bromsar över styrning. De måste ju ändå vara fräscha tills du är klar och du behöver ju ändå få till nån sorts vacuumsupport om du ska ha kvar bromsservot.
Citera
Ev_boxster
Piteå
Här sen Jan 2011
Inlägg: 119



Kul! Ska själv in med en teslamotor i en Porsche Boxster. Tekniken går ju framåt varje dag när det gäller elbilar och konvertering. Electric classic cars har ju konverterat en 944 men det var nåt år sedan. Du har säkert koll på det men här är videon. Nåt tips kan du säkert få


_________________
Tomas Lundberg
Citera
fordcapri
södre skåne
Här sen Jan 2016
Inlägg: 1470



kul projekt
går det verkligen att regga in en a-traktor som vanlig bil igen ?

_________________
henrik nielsen
Citera
rollexe
Hässelby
Här sen Sep 2010
Inlägg: 265


Trådstartare
Svårt att regga tillbaka som bil men som ombyggt fordon ska det fungera enligt Sfro som jag pratat med. Krävs att motor och växellåda byts ut och att bromsar eller styrning byggs om. Då ska det uppfylla kriterierna för ombyggt fordon.

Har sett den filmen och tror inte det ska vara så svårt att montera motorn bak då det finns en balk och annat att bygge ett motorfäste på.

_________________
Ronald Ejderkrans
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5852



Precis, nyckeln till att få en A-traktor till bil "enkelt" är ombyggt fordon. Vi har gjort flera sådana genom åren men det gäller som sagt att bygga om tillräckligt mycket för att uppfylla Transportstyrelsens och besiktningsorganens krav på lägsta nivå av ändringar.

SFRO har ju länge ansett att elkonverteringen i sig är ett tillräckligt stort ingrepp och hade ju också fått acceptans för det. Sedan var det någon person som inte vill gå vägen genom oss och ifrågasatte tolkningen, med resultatet många (de flesta) elkonverteringar på nyare bilar är tillbaka i att byta "mer" än vad som kanske egentligen "behövs" för att det ska funka tekniskt.

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
OscWan
Skåne
Här sen Apr 2023
Inlägg: 466



Gissar att du inte missat Brink Motorsports projekt där de elkonverterar en gammal 911? Kan nog bli lite god inspiration annars

_________________
Oscar W - återfinnes vanligtvis i ett mörkt kontor på Apex.se med skjutmått i högsta hugg.
Citera
rollexe
Hässelby
Här sen Sep 2010
Inlägg: 265


Trådstartare
Då var Porschen i garaget och mitt andra bygga har klarat SFRO och reg beskitnig och nu inställt för vintern.

Det har regnat in i bilen då den stått ute och har därför tagit ut inredningen, taklisten till luckan är dålig och där har det kommit in vatten. Det har även kommit in vatten vid fötterna på passagerar sidan vad är det vanligaste stället det läcker in då?



_________________
Ronald Ejderkrans
Citera
fordcapri
södre skåne
Här sen Jan 2016
Inlägg: 1470



oh vilken skönhet. det en av dom snyggaste bilar som finns. o nu snakker vi inte om porschen

_________________
henrik nielsen
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2961



therealpinto skrev:
Precis, nyckeln till att få en A-traktor till bil "enkelt" är ombyggt fordon. Vi har gjort flera sådana genom åren men det gäller som sagt att bygga om tillräckligt mycket för att uppfylla Transportstyrelsens och besiktningsorganens krav på lägsta nivå av ändringar.

SFRO har ju länge ansett att elkonverteringen i sig är ett tillräckligt stort ingrepp och hade ju också fått acceptans för det. Sedan var det någon person som inte vill gå vägen genom oss och ifrågasatte tolkningen, med resultatet många (de flesta) elkonverteringar på nyare bilar är tillbaka i att byta "mer" än vad som kanske egentligen "behövs" för att det ska funka tekniskt.


Känns som många missat detta.. det jag snappat upp kring a-traktor reggade relativt moderna bilar (Audi A4/5, BMW 3 serie, Porsche Cayenne turbo m.fl.) är att det funnits en plan att efter 3 år (när ägaren fyllt 18) bara regga tillbaka den till vanlig bil igen.

Finns alltid dom med pengar men personligen tycker jag det känns liiite överdrivet med A-traktorer baserade på bilar som normalt sett kostar 100-200 000kr.. Men de är ju jag det..

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
MelvinL
Stockholm
Här sen Sep 2024
Inlägg: 157



Har sett den där bilen ute på blocket tidigare och gråtit inombords varje gång, det värmer att någon som bryr sig har fått tag i den.

Coolt projekt, mycket bilder önskas

_________________
Melvin Lindholm
@veryslow944 på Instagram

Porsche 944 -84
Citera
J.Schuman
Stockholm
Här sen Okt 2006
Inlägg: 6193



rollexe skrev:
Då var Porschen i garaget och mitt andra bygga har klarat SFRO och reg beskitnig och nu inställt för vintern.

Det har regnat in i bilen då den stått ute och har därför tagit ut inredningen, taklisten till luckan är dålig och där har det kommit in vatten. Det har även kommit in vatten vid fötterna på passagerar sidan vad är det vanligaste stället det läcker in då?


Skulle säga att batterihyllan och avriningsslangarna till takluckan är där du borde kolla först efter läckage.

_________________
Johan Schuman PCS #23
Speedlab Crew.

Alltid ett projekt för lite.
Citera
rollexe
Hässelby
Här sen Sep 2010
Inlägg: 265


Trådstartare
Toppen får titta på det.👍

_________________
Ronald Ejderkrans
Citera
rollexe
Hässelby
Här sen Sep 2010
Inlägg: 265


Trådstartare
Har lyft ur motor och växellådan ur bilen. Även tömt tanken för att ta bort den. Ska till att ta bort transaxeln men undrar om jag behöver ta bort bakvagnen eller sänka den för att ta bort dennågon som vet? Ska även till att rensa bort lite el som inte behövs.





_________________
Ronald Ejderkrans
Citera
Gunnarsson
Tjörn
Här sen Okt 2019
Inlägg: 161



Du måste nog sänka bakaxeln för att få till vinkeln för transaxelröret att passera bakaxeln men du ska nog inte behöva ta bort bakaxeln helt.

_________________
Andreas Gunnarsson

Porsche 944 - 1.8t swap
Instagram 944_1.8t
Citera
Andra projekttrådar
Porsche 944 s2 bygga elbil med tesla motor
1, 2, 3   >>
20 besök senaste veckan (5397 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande