Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Andra projekttrådar
![]() |
1, 2, 3 >> 59 besök senaste veckan (4265 totalt) |
Fortsätter med mina mini-bilar
![]() ![]() Planen är att hämta en liten fyrhjulsdriven krabat på fredag. Högst osannolikt att den kommer åka bana, hade iofs varit kul att testat den i Vårgårda bara för att. Däremot finns lite planer i huvudet på höjning, frontbåge, extraljus, dragkrok, rocksliders, hasplåt, vinsch mm. Större terränghjul hade varit kul, men motorn är notoriskt klen så det blir inte allt för stor ökning i sådana fall. Anledningen till inköpet är att vi köpt en avstyckad gård mellan Alingsås och Vårgårda. Den ligger högt belägen och vid ett par tillfällen i vinter har jag fått gå sista hundra metrarna upp till huset pga djup snö. Så fokus blir mer terrängkörning och framkomlighet än snabba varvtider på bana ![]() _________________ Gustav Holmdahl, en tom själ utan räserbil Alfa Romeo 75 3,0 V6 CAR Challenge *Såld* BMW E30 328 långlopps bil *Såld* VW Lupo 3L Antiräsern, work in progress |
||||||||
![]() ![]() ![]() En anledning god som någon! Roligt med en Panda 4x4, de är ju hur charmiga som helst! Kul med fler minibilar, jag köpte mig en Classic Mini Cooper -98 i höstas jag har renoverat upp i vinter, så släng upp bilder här och håll oss uppdaterade - alltid skoj med alla roliga byggen! _________________ Fredrik Boivie ![]() Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster |
||||||||
|
||||||||
![]() ![]() ![]() /C _________________ Carl Josefsson Porsche Cayman S 2011 Mazda MX-5 2002 - Såld https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1763213#1763213 |
||||||||
_________________ Crister Borg Alfa Romeo 155 TS -95, https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=119773 SAAB 96 Ninja, https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1744165#1744165 |
||||||||
Bilder kommer när jag hämtat bilen.
Det är en 2007 serie 169 för den inbitne Panda 4x4 entusiasten ![]() Mats, det är bra att kunna komma upp till ladan för att plocka ut plogen så man kan ploga uppfarten ![]() Kommer sannolikt bli lite bygg/renoveringstråd för gamla djurstallet i ladan också. Planen är att göra ordning för garage där inne iom att det är gjuten betongplatta. _________________ Gustav Holmdahl, en tom själ utan räserbil Alfa Romeo 75 3,0 V6 CAR Challenge *Såld* BMW E30 328 långlopps bil *Såld* VW Lupo 3L Antiräsern, work in progress |
||||||||
I ladan står ju fyrhjulingen med påkopplad plog redo under vinterhalvåret... ![]() _________________ A.n.d.3.r.s.:-:.K.l.i.n.g.b.3.r.g Mazda MX-5 NBFL AC Cobra 427 S/C Replica https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=128903 |
||||||||
Jag tolkar det som att antingen blir Pandan en vinterbruksis, eller så kommer den stå parkerad några hundra meter från huset så att han slipper gå upp till ladan där riktiga plogredskap finns när snön är för djup för att komma sista biten. Dvs lathet är också en orsak att köpa en bil. ![]() ![]() _________________ Mvh /Marcus I garaget: Påffe 944 & Martini Seven |
||||||||
Något åt det hållet ![]() Iom att vi inte bor i boningshuset bredvid ladan (än) så är det ju bra att komma i närheten för att få ut lämpligt plogfordon vid snöiga dagar. _________________ Gustav Holmdahl, en tom själ utan räserbil Alfa Romeo 75 3,0 V6 CAR Challenge *Såld* BMW E30 328 långlopps bil *Såld* VW Lupo 3L Antiräsern, work in progress |
||||||||
Nougatbrun är ju också en färg
![]() ![]() Visste man inte bättre så kunde man tro att jag hamnat i Tyskland. ![]() Men bilen hämtades utanför Kungälv. Nu är den hemkommen och resan hem gick smärtfritt efter att bakdäcken fick 2,6 bar istället för 0,9. Full tank bensin och sedan bar det av hemåt! Den lilla ystra fyran på 1,2 liter kämpar på bra. Tur att bilen är lätt. Ska bli intressant att testa den i lite värre terräng än 45'an framöver. Nu blir det jakt på en eller två uppsättningar alufälgar i 4x98 14". Är smått allergisk mot rostiga plåtfälgar... _________________ Gustav Holmdahl, en tom själ utan räserbil Alfa Romeo 75 3,0 V6 CAR Challenge *Såld* BMW E30 328 långlopps bil *Såld* VW Lupo 3L Antiräsern, work in progress |
||||||||
Servicekit (oljor, tändstift, filter mm) beställt. Osram LED H4 på väg hem i posten.
Ska nog ringa och boka in ett kamremsbyte då det är lite oklart när detta gjordes senast. När det nödvändiga är gjort kan man börja klura på roliga uppgraderingar. Som höjning, roligare däck, hasplåtar mm. _________________ Gustav Holmdahl, en tom själ utan räserbil Alfa Romeo 75 3,0 V6 CAR Challenge *Såld* BMW E30 328 långlopps bil *Såld* VW Lupo 3L Antiräsern, work in progress |
||||||||
Jag saknar snorkel i listan på uppgraderingar ![]() ![]() Här finns detaljer kring bilen på bilden som inspiration ![]() _________________ Mats Forssén Alfa 156 GTA SW, glassätarbil Alfa 147 GTA, banåkarglassätarbilsprojekt |
||||||||
Jo då, den Youtube kanalen har plöjts igenom
![]() Snorkel är ju ett givet attribut! Finns en video i ovan nämnda kanal där de passerar aningen för djupt vatten och bilens bakände börjar flyta ![]() Sen är ventilationen till växellådan och diffar lika viktigt så man slipper vatten i oljan. Försöker hitta några däck i 14" som är lagom offroadiga. Kommer köra rätt mycket asfalt så vill inte köra med alltför grovt mönster. Men lite aggressivare än vanliga sommardäck vore trevligt. _________________ Gustav Holmdahl, en tom själ utan räserbil Alfa Romeo 75 3,0 V6 CAR Challenge *Såld* BMW E30 328 långlopps bil *Såld* VW Lupo 3L Antiräsern, work in progress |
||||||||
_________________ Gustav Holmdahl, en tom själ utan räserbil Alfa Romeo 75 3,0 V6 CAR Challenge *Såld* BMW E30 328 långlopps bil *Såld* VW Lupo 3L Antiräsern, work in progress |
||||||||
Keep it simple! Skit i att spöka ut bilen med en massa strunt! Moderat höjning och en uppsättning AT-däck så är du klar enligt mig. ![]() _________________ T i m P a h l b e r g Searching for the holy grail ... |
||||||||
Jo, 20 mm höjning skadar inte och en hasplåt kommer det bli. Ska försöka hitta lämpliga däck som funkar på motorvägen också. Snorkel tex kommer aldrig vara nödvändigt där jag kommer köra. Däremot kommer det bli antingen frontbåge med extraljus eller takräcke med ljusramp. En del djur ute vid stugan. _________________ Gustav Holmdahl, en tom själ utan räserbil Alfa Romeo 75 3,0 V6 CAR Challenge *Såld* BMW E30 328 långlopps bil *Såld* VW Lupo 3L Antiräsern, work in progress |
||||||||
![]() |
Andra projekttrådar
![]() |
1, 2, 3 >> 59 besök senaste veckan (4265 totalt) |