Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Bygga banmustang av det brutalare stuket
1, 2, 3, 4   >>
21 besök senaste veckan (10405 totalt)
Magnus S
Stuvsta
Här sen Maj 2004

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator
Trådstartare

Efter att ha sett filmen med Firebirden -80 i konbana så känner jag att jag måste göra något.

ALLMÄNT UPPROP PÅ HJÄLP!

Hur bygga banbil av gammal streetbil?
Bilen är en Ford Mustang 1970 med en 351 C, FMX-låda med mindre turbin, shiftkit och ratchetspak.
Motorn är något trimmad till ca 400 hästar med splittad cam, Crane-rullvippor, MSD-låda, Pertronixtändning, Edelbrock förgasare och insug, tunade headers, Edelbrock högvolymsbensinpump, aluminiumvattenpump etc etc... Röda ställbara Konidämpare runtom, kortade bigblockfjädrar fram, originalbladfjädrarna bak.

Bilen rullar i Stockholm och jag har länge funderat på att sälja den men man kanske skulle bygga om den istället. Jag har alltid tyckt att automaten är en klar nackdel för en banbil - någon annan åsikt?

All garagetid har gått till min Seven ett tag nu men det vore skoj att greppa lite jänkestål igen...
Väghållning och låda ligger kanske först på kartan.
Ni som bor i Stockholm får gärna komma och sparka lite däck och snacka om bilen.
Några idéer? Inom rimliga gränser och budget....

Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003

Welcome to the darkside!

Bilen som du såg i filmen är inte så värst preppad, bromsar, fjädrar, k-hämmare, bussningar, dämpare utbytta.. Men det sitter stel pinne bak, original subframe etc, inte mycket pill alltså..

Mustanger finns det ganska mycket kunskap om på andra sidan med tanke på att den är otroligt populär där.
Hade jag varit du, hade jag börjat med att införskaffa fräscha däck och sen tex börjat byta bussningar(som garanterat är tokslut om de suttit där sen 70-talet!)
Hur friska är dämparna? Sitter det originalfjädrar?
Finns ju gott om banracingfjädrar etc till den versionen, du får mäta lite och sen kan du börja kolla på tex www.speedwaymotors.com eller www.colemanracing.com
Finns säkert mer fortspecifierade sidor också, men sånt h"åller jag inte så bra koll på!

Butterfly kommer säkert här snart och tipsar lite (han kör ju automat!), men annars finns det väl tremeclådor som håller för vridet i nyare mustanger? Eller minns jag fel nu?

Kul att du bidde inspirerad! thumbs up

Du kanske redan kollat där, men jag har ju hemsida där jag listat de flesta modifieringarna jag gjort på min bil.. Och den går ganska bra..... ..... när den är hel
Citera
krister Andersson
Finspång - Kalix
Här sen Nov 2002

Ja du finns många med dig som har skådat ljuset med att få till väghållningen på en USA bil , när det gäller din så är ju Shelby sänkningen av övre bärarm nr 1 på listan , panhardstag 2 , skaffa förstärkning mellan fjädertornen fram 3,när det gäller vxlåda skulle ju en 4 eller 5 petare va kul , man kan ju få anständigt pedaltryck nu för tiden , inte som dom gammla 3 fingers tryckplattorna är fortfarande starkare i vänster ben

BMW 325ti
En upptagen Man
Citera
Magnus S
Stuvsta
Här sen Maj 2004

Moderator
Trådstartare
Tack för lite idéer!

Bussningar!
Självklart där måste man börja. Fjädrarna bytte jag för typ tre år sedan och de är kapade tvärhårda, big blockfjädrar, måste nog även byta bak till nåt bättre. Behåller man bladfjäderprincipen? Konidämparna köpte jag för säkert 10 år sedan så det är nog dags att byta dem också. Just nu är bilen originalhög, hade den rejält sänkt tidigare men skrapade i överallt, ska försöka hitta ett nytt mellanläge.

Monte Carlostaget och exportstag har jag redan för att styva upp den fram. Blev lite å pressa, den saknades över fem centimeter först men ska den som ger sig...
De hinner sjunka ihop en del med åren.

Ska rota bland mina bilprylar, jag ska ha en grövre främre krängningshämmare liggandes på nån hylla.

Tror jag börjar med väghållningen i vinter och sedan avancerar till eventuellt lådbyte.

Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003

Superswift skrev:
Tack för lite idéer!

Bussningar!
Självklart där måste man börja. Fjädrarna bytte jag för typ tre år sedan och de är kapade tvärhårda, big blockfjädrar, måste nog även byta bak till nåt bättre. Behåller man bladfjäderprincipen? Konidämparna köpte jag för säkert 10 år sedan så det är nog dags att byta dem också. Just nu är bilen originalhög, hade den rejält sänkt tidigare men skrapade i överallt, ska försöka hitta ett nytt mellanläge.

Monte Carlostaget och exportstag har jag redan för att styva upp den fram. Blev lite å pressa, den saknades över fem centimeter först men ska den som ger sig...
De hinner sjunka ihop en del med åren.

Ska rota bland mina bilprylar, jag ska ha en grövre främre krängningshämmare liggandes på nån hylla.

Tror jag börjar med väghållningen i vinter och sedan avancerar till eventuellt lådbyte.

bra bra bra!!! thumbs up thumbs up

det allra första jag gjorde på min bil var att byta k-hämmarbussnigarna mot egenhändigt svarvade i nylon... Bidde stor skillnad! Sen vart det vinter och 4 år senare är jag 'klar'

Du får ju säga till om det är något som du undrar över.. lite tips kan jag nog ge

att byta ut bladfjäderpaketen blir ju en större operation, vet inte hur haj du är på svets etc... Själv ska jag bygga trelänksupphängning i vinter om tiden räcker till, men det finns många tillverkare av häst-och-vagnfjädrar på marknaden, kan i princip välja vilken hårdhet som helst over there!

kanske dags att byta ut den där avataren mot något fränare?
Citera
7-11
Stockholm
Här sen Jun 2004

Magnus, Magnus! Vakna! Andas lugnt nu, räkna till tusen. Detta går säkert att medicinera bort...

Lund
Här sen Feb 2003

7-11 skrev:
Magnus, Magnus! Vakna! Andas lugnt nu, räkna till tusen. Detta går säkert att medicinera bort...

vet att du innerst inne bara är avundsjuk!

Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003

Hjälpmoderator

Självklart skall du du göra jänkejärnet svängvänligt thumbs up

Hmm det är väll bara en sak som är avskräckande.
Vad väger skrotet???

Lund
Här sen Feb 2003

fuling skrev:
Självklart skall du du göra jänkejärnet svängvänligt thumbs up

Hmm det är väll bara en sak som är avskräckande.
Vad väger skrotet???

Inte mer än forumägarens bil skulle jag gissaa!

Fast det är bra att börja med en tung bil och inse att man kan lätta 200 kg med hjälp av lite glasfiber...
bra för självförtroendet iaf
Citera
7-11
Stockholm
Här sen Jun 2004

Anders Jeppsson skrev:
7-11 skrev:

vet att du innerst inne bara är avundsjuk!

Hehehe... U bet

Västerås
Här sen Jan 2004

MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002

och folk säjer att jag vart felvaggad som liten...

Kör hårt, Jag vill se resultatet.

BMW 330i -05
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002

Klart du ska fortsätta åka automat. Vi kan bygga en banlåda till dej......men turbinen lär kosta en slant.
och du måste ha HÅRDA fjädrar. Du måste nog över 2 Hz......och jag tror inte dina fjädrar klarar det.

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002

Klart du ska svänganpassa Mustangen. Det var en vinnarbil i Trans Am-serien 1970 http://www.thecarsource.com/shelby/transam70.html och borde gå att få att svänga nu också. -71 fick de visst svårare motstånd.

Forshaga
Här sen Dec 2002

Lennart Mäkinen skrev:
-71 fick de visst svårare motstånd.
AMC.....

Citera
novajonas
stockholm/järfälla
Här sen Sep 2004

ButterflyRacing skrev:
Klart du ska fortsätta åka automat. Vi kan bygga en banlåda till dej......men turbinen lär kosta en slant.

Var inne på samma spår med min nova från 1972 men har inte hunnit så långt ännu,vet dock inte om man ska köra vidare med automaten eller satsa på manuellt, hur bra funkar automaterna på bana?

vad skulle du ta för att bygga en banlåda? turbinen ska den oxå special byggas?

mvh Jonas

CHEVA NOVA 1972
Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003

MaZ skrev:
och folk säjer att jag vart felvaggad som liten...

Kör hårt, Jag vill se resultatet.

*rofl*
Citera
Magnus S
Stuvsta
Här sen Maj 2004

Moderator
Trådstartare
ja, jo nu har man lite idéer...

Det är just Trans Am seriens bilar som man vill efterlikna.

Som sagt, jag får börja med att angripa väghållningen och sedan fundera lite på vad man ska göra åt lådan. Det finns också en hel del krysstag man kan sätta under bilen för att styva upp den.

Styrningen då? Just nu sitter det en tung servoklump. Man kanske skulle byta till "Rack and Pinion"?

Bilen väger nog i runda slängar 16-1700 kilo skulle jag tippa. Men det finns gott om glasfiberhuvar etc. Dörrsidorna måste väck, mittkonsol, stolarna, baksätet. Det finns aluminiumtoppar i Australien som man kanske skulle kika på. Mina 4V-toppar flödar lite väl mycket så egentligen borde de bytas.
Jag skulle nästan kunna skjuta tennisbollar ur hålen på avgassidan....

Jag hoppas få anledning att återkomma under vintern med rapporter.

Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002

novajonas skrev:

vad skulle du ta för att bygga en banlåda? turbinen ska den oxå special byggas?

mvh Jonas

Det är, enligt min mening, turbinen som ska specialbyggas.
Vi håller på att diskutera hur den ska byggas.......så vi får återkomma om detta.

Citera
novajonas
stockholm/järfälla
Här sen Sep 2004

vad är det som behöver göras med turbinerna?

Butterfly, kör du med manuellt vent. hus eller är det nån ännu mer avanserad variant?

hur funkar det att köra med automat på banorna då? har märkt på min att den inte gärna vill motorbromsa speciellt mycket...

en bekant till mig som jobbar med automatlådor i strip sammanhang, snackade om att lådorna mår dåligt av att man ligger o gasar å släpper av o gasar o så, då borde man väl göra något åt lådan oxå? eller missuppfattade jag honom helt och han menade turbinen?

CHEVA NOVA 1972
Citera
SpeedLab
Stockholm
Här sen Jan 2004

Grabbar grabbar...

"Klart killen skall köra automat" Jag säger bara NÄÄÄJJJ!!! thumbs down
Butterfly, jag vill absolut inte trampa dig på liktornen, men.... Visst fanns det en del folk som körde automat på bana i staterna ett antal decenium bakåt i tiden, men nuförtiden är det så vitt jag vet helt utdött. Vi har haft lite sådana diskussioner i vårt team eftersom några av killarna har ett gediget dragracing-förflutet. Som jag ser det finns det två fördelar med automat: 1. Den är snällare mot övriga drivlinan. 2. Du slipper lära dig tå-häla.
Men för övrigt är det svårt att hitta fördelar. Turbinen slirar bort ett ganska stort antal hästkrafter som sedan måste kylas bort. Du får sämre kontroll över körningen o.s.v och jag kan säga dig av egen erfarenhet att VÄRME är en banracing-V8:as värsta fiende. Kör du en timme så bränner du dig på ramen...

Vi tog upp ämnet med kanadensaren som byggt vår bil när han var på besök hos oss i somras. Killen har kört Trans-AM i nästan 20 år och själv byggt fem bilar, samtliga Corvetter dessutom. Hans senaste var en C5:a på 1000kg och 750 hkr förresten, sex-växlad Jericho-låda... ( ) Enl. honom var automat inte att betrakta som ett seriöst alternativ.

Det finns ett antal växellådor over there som fungerar för dig. Tar du inte ut mer än runt 500-550 hkr och någonstans runt 550 Nm är en Richmond Five-Speed ett bra alternativ. Ny kostar den ca 1.500 US$. Dessutom kostar en renoveringssats max 5.000 kr med frakt och allt.
Skall du börja bygga om din automat så kommer du att upptäcka att med de svenska priserna på delar så är det frågan om det blir billigare. Dessutom blir du inte lika lycklig.

MVH/ Michael Karpers

1, 2, 3, 4   >>
21 besök senaste veckan (10405 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande