Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Var kommer all ljuvlig kunskap ifrån?
1, 2   >>
3982 besök totalt
Sergmo
Tyringe
Här sen Jun 2004

Trådstartare
Var kommer all ljuvlig kunskap ifrån?

Vet inte om detta ämne hör hemma här men försöker varje fall, flytta det i sådana fall...

Är ofta ute på många olika forum, men trillar alltid tillbax hit till Rejsa. Gillar att suga åt mig av den kunkap som finns här då jag anser den ha lite tyngd bakom sig...

Vad har ni skaffat er kunskap ifrån? Vilken utbildning, jobb har ni? Skulle vara intressant och veta...så jag vet var jag skall börja förkovra mig....

Tacksam för svar!

Med vänlig hälsning Patrick

Stockholm
Här sen Mar 2004

KTH är ett bra ställe att lära sig saker på.
Det tar väl en tre år innan det blir kul men sen är det bara att vraka och välja.

Ska tillbringa nästa år med att bygga en helsponsrad Formelbil... på skoltid
Citera
Dude
huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

trial and error

Plymouth Cuda Conv -70
VaGinetta G20
Opel Speedster
Ford Cortina

Anders Bisting
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003

Dude skrev:
trial and error

oväntat..
Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002

Nio år av hårt arbete ..... i grundskolan

Ajden
Klippan
Här sen Sep 2004

Är stortsätt uppvuxen i ett garage, fick min första vinkelslip när jag fyllde 3 år.
Man lär sig medans man håller på, tro nog att det är fler här som har lärt sig på det viset.
Tyvärr innefattar det många trial and errors, men man lär sig av misstagen.
Nu så har jag även börjat bilsystemteknik så det kanske kommer att ge mig lite teorier bakom det man håller på med, än så länge har det bara blivit att vi har fått utväcklat en strykbräda...vilket inte är så givande

Sen finns det vissa här som jag inte fattar alls hur dom kan kunna nästan allt.
Citera
GunnarÖ
hyffsat nära Gelleråsen
Här sen Nov 2002

Re: Var kommer all ljuvlig kunskap ifrån?

Patrick S skrev:
Vad har ni skaffat er kunskap ifrån? Vilken utbildning, jobb har ni? Skulle vara intressant och veta...så jag vet var jag skall börja förkovra mig....

Vilken utbildning eller jobb vi har tror jag överlag är av underordnad betydelse. Intresse gör att kunskap söks, vilket din fråga är ett bevis på.

Det finns ett flertal böcker att läsa om man vill lära sig mer om det teoretiska. Många av dessa går låna via biblioteket. Jag vill minnas att det finns en "bra-böcker-tråd" under sparade trådar.

allemeck

Här sen Jan 2004

måste bara slänga in en rad om att jag håller med patrick

Vargön
Här sen Feb 2003

Jag får nog hålla med Gunnar, utbildning och jobb är mindre viktigt än intresse, själv hade jag aldrig skruvat eller ens ägt en bil förrän jag var 24 år....
Citera
Eric Josefsson
Skänninge
Här sen Maj 2003

Min "kunskap" kommer från 9år grunskola 3år naturtekniskt gymnasie 11års av mekande (från 13års ålder) och 3,5år som maskinkonstruktör och 1,5år på rejsa.nu

Citera
David Berglund
Lidköping
Här sen Jan 2003

Eric Josefsson skrev:
Min "kunskap" kommer från 9år grunskola 3år naturtekniskt gymnasie 11års av mekande (från 13års ålder) och 3,5år som maskinkonstruktör och 1,5år på rejsa.nu

Vi har ett ganska likt förflutet
Förutom att jag inte kan komma ihog när ja börja meka..
Det började väl någon gång med crossarna.. fick första när ja var 4

Men skruva i bilar började jag me först när ja var 16 och mycket av den "kunskap" jag har kommer från diverse forum, och trial end error...

Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002

Mitt kunnande om bilar grundades när jag och min bror fick en bilmotor att banka på då jag var i 2-årsåldern. Att det var en DKW-maskin begrep jag inte så jag överlevde och har inte stämt mina föräldrar för det.
Sen fortsatte det med att skruva mopeder i 12-årsåldern, bilar från 15 år och uppåt. Jag har dock lärt mig enormt mycket av att hänga med till olika biltävlingar och studera vad folk gör.
Vissa här har förstås ett teoretiskt kunnande som är vida överstigande mitt.

Stockholm
Här sen Jan 2004

Jag har gått den teoretiska vägen ner i bilträsket fast det började väl egentligen redan på moppetiden. Läste farkostteknik på KTH och har skaffat mig amazonen för att lära mig det praktiska också. Jag har dessutom lärt mig väldigt mycket på olika forum. Har jobbat en sväng med tribologi på universitetet i Luleå så man har lärt sig en del om smörjmedel och sånt.

/ Pär

Linköping
Här sen Jun 2004

Jag står inte för kunskapsbiten, vet knappt något jämfört med många andra här, mitt mål är dock att lära mig så mycket som möjligt, genom att hänga här på forumet, fråga runt så mycket som möjligt, passa på att prata med folk på träffar, skruva själv etc.

Har aldrig arbetat med något praktiskt/tekniskt, och vart inte precis styrd in på motorintressen när jag var yngre, det var tyvärr HELT andra hobbies som gällde för min del, så man har ju liksom en hel del att ta ifatt nu på äldre dagar när man äntligen hittat hem......

Racern:
Citera
P.P.
Kalmar
Här sen Nov 2002

Hjälpmoderator

Jag har nog så gott som alltid haft en bilintresserad omgivning, och ända sen jag tog körkort har jag kuskat runt på diverse träffar och tävlingar. Och i samband med dessa har jag försökt lyssna mig till kunskap ifrån olika håll, för att sedan bilda mig en egen uppfattning om vad som är rätt och fel.

Forum i all ära, real life är bättre.

Time Attack, är inte det bara en tidsträning?
Citera
timolo
Olofström
Här sen Jun 2004

e uppfödd me bilar o motorsport då farsan höll på med rally när man va liten sen har han lärt ut en del kunskap sen e de testa o prova sig fram så får man ju mer kunskap

Åland
Här sen Sep 2003

Som farsan säger - En bonde måste kunna allt!

Ja, jag är bondson, vilket implicerar kontakt med fordon och maskiner av alla de slag sedan mjölktänderna.

Sen ledde min morfar som är ingenjör in mig på datorer och min ena morbror sysslar med dragracing och den andra med datorer. Själv hamnade jag mitt emellan.

Jag har pluggat Mat-Nat på universitetet med inriktning på datavetenskap.

Stockholm
Här sen Jul 2004

Hmm är farsan som drog in mig i bilträsket när jag var 6-7år, då var de Porsche träffar som gällde
Sen har man ju lärt sig mekaniken genom att pilla med mopeder och bilar i tidigt stadie.

Att vara lyhörd och uppmärksam är bra, allt vad kunnigt folk berättar för dig ska man lägga på minnet.

Sen har man ju lärt sig mycket av allt läsande i böcker//biltidningar... Men internet kan man ju säga har den mesta kunskap du vill ha, finns ju inget man inte kan hitta på internet. (Tack alla på Rejsa.nu) thumbs up

//MVH Erik

Överboda, Umeå
Här sen Jan 2003

Starkt intresse av att meka sen läänge tillbaka
Bilmek utbildning på gymnasiet.
Jobbat på motor-renoveringsfirma några år.
Fråga kompisar.
Bondförnuft.

och sist men inte minst: Trial and error!
Citera
Sörpan
Slåtte
Här sen Nov 2002

Helt oteknisk! Gillar att

"Raksträckor är bara en transport till nästa kurva"
Citera
Johan_W
MellanSverige
Här sen Jun 2003

David Berglund skrev:
Eric Josefsson skrev:

Vi har ett ganska likt förflutet
Förutom att jag inte kan komma ihog när ja börja meka..
Det började väl någon gång med crossarna.. fick första när ja var 4

Men skruva i bilar började jag me först när ja var 16 och mycket av den "kunskap" jag har kommer från diverse forum, och trial end error...

Jag har också en liknande bakgrund...
Efter grundskolan blev det Naturtekniskt (elektronik) sen har jag läst Data/Elektroteknik (120p) (snart färdig?).

När jag var ca 15år var jag med min far i garaget när han renoverade vår sonett...
Att min far kört rally en gång i tiden(bilen står kvar i garaget) och har ett stort bilintresse gör ju inte att man blir mindre intresserad. Även min morbror och en av mina kusiner är bil/rallytokiga!

Jag började själv skruva med bilar när jag var 18år, jag var mer intresserad av datorer innan. Men jag tröttnade, jag började läsa på gtiklubben (och köra lite IRC, gtiklubben) sen på den vägen är det.
(jag är fö. delvis bonde...)

1, 2   >>
3982 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande